Permalänk
Medlem

Klarar din telefon av VoLTE?

Tråden Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025? tar upp att alla telefoner inte kan använda VoLTE idag. Frågan är kan din telefon?

Börja med att stäng av Wifi och verifiera att den är på 4G eller 5G, så du inte testar VoWiFi eller 2G/3G nätet. Sen ringa fröken ur 90510 (eller nått annat, _inte_ 112) och se om telefonen stannar kvar på 4G/5G. Om den kopplar ner till 2G/3G så funkar inte VoLTE. Kommentera gärna vad du har för mobil samt operatör om din telefon inte stödjer VoLTE

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, har sett VoLTE-loggan massvis med gånger, så jag skippade testet. Kör främst Wi-Fi-samtal dock.

Moto G200 5G med Fello som operatör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Min Xiaomi Redmi Note 5 får VoLTE hos Tele2.

För att testa VoLTE (om man inte har en VoLTE ikon) så gör ett samtal utan att vara ansluten till Wi-Fi och kolla bredvid signalstyrkan. Står det 4G (4G+) under samtalet så används VoLTE. Står det 3G/H/H+ eller ingenting bredvid signalstyrkan så används inte VoLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Iphone 14 plus + Tele2 stannar kvar på 4G när jag testar manövern
Den använder typ aldrig 5G - minns inte ens om jag stängde av det för att spara batteri men har aldrig upplevt den som slö eller fördröjning när jag laddar en hemsida

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av varget:

Om den kopplar ner till 2G/3G så stödjer den inte VoLTE. Kommentera gärna vad du har för mobil samt operatör om din telefon inte stödjer VoLTE

Eller så stöds mobilen men VoLTE är avslaget i inställningarna. Värt att kolla om VoLTE inte tycks fungera.

Permalänk
Medlem

All Andorid-telefoner släppte 2019 eller senare ska klara av det i Sverige. Finns några mobiler som vissa operatörer stödjer som är betydligt äldre. Se https://press.telia.se/pressreleases/telia-foerbaettrar-samta...

Jag gillar det skarp ger mycket bättre ljud och ger möjlighet till wifi-samtal vilket drar mindre batteri. Dock så är kunskapen väldigt låg pratade med en expedit i en Tele2 butik för ett par år sedan och hon hade ingen aning om att Tele2 erbjöd wifi-samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

All Andorid-telefoner släppte 2019 eller senare ska klara av det i Sverige. Finns några mobiler som vissa operatörer stödjer som är betydligt äldre. Se https://press.telia.se/pressreleases/telia-foerbaettrar-samta...

Jag gillar det skarp ger mycket bättre ljud och ger möjlighet till wifi-samtal vilket drar mindre batteri. Dock så är kunskapen väldigt låg pratade med en expedit i en Tele2 butik för ett par år sedan och hon hade ingen aning om att Tele2 erbjöd wifi-samtal.

Tyvärr så är det lite upp till operatörerna vad de vill acceptera. Pixel 3a som är släppt sommaren 2019 får inte VoLTE med någon operatör i Sverige. Pixel 4a som släpptes i slutet av 2020 får bara VoLTE med 2 av våra 4 stora operatörer, i detta fall Tele2 och Tre. För att ta 2 exempel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tyvärr så är det lite upp till operatörerna vad de vill acceptera. Pixel 3a som är släppt sommaren 2019 får inte VoLTE med någon operatör i Sverige. Pixel 4a som släpptes i slutet av 2020 får bara VoLTE med 2 av våra 4 stora operatörer, i detta fall Tele2 och Tre. För att ta 2 exempel

Var/hur ser du vilka modeller som operatörerna väljer att inte exkludera?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Var/hur ser du vilka modeller som operatörerna väljer att inte exkludera?

Tyvärr så märker man det först när man försöker aktivera funktionen i telefonen. På Pixel 3a finns inte inställningen. På Pixel 4a finns inställningen. Så här ser den ut på Pixel 4a

Hos Tele2 heter det VoLTE, men hos andra operatör kan det stå 4G-samtal eller Samtal över 4G istället för VoLTE

Förr i tiden när VoLTE precis släpptes så hade operatörerna en lista på de telefoner de accepterar men den listan har inte uppdaterats på många år nu tyvärr.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tyvärr så är det lite upp till operatörerna vad de vill acceptera. Pixel 3a som är släppt sommaren 2019 får inte VoLTE med någon operatör i Sverige. Pixel 4a som släpptes i slutet av 2020 får bara VoLTE med 2 av våra 4 stora operatörer, i detta fall Tele2 och Tre. För att ta 2 exempel

ok bra och veta, troligen är anledning att att dessa pixelmodeller inte släpptes officiellt i Sverige . Varför operatören inte väljer att aktivera det ändå kan vara att de vill få gratinerar från mobiltillverkaren att VoLTE ska fungera med deras nät . För det är inte kul för kunderna om samtal inte kommer fram som de ska.

Permalänk
Medlem

Går inte att aktivera på min S23. (comviq)

"Enable 4G call SIM 1." finns inte

Någon annan med S23 som inte har denna inställning?

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivres:

Går inte att aktivera på min S23. (comviq)

"Enable 4G call SIM 1." finns inte

Någon annan med S23 som inte har denna inställning?

Kanske heter något annat? I vilken meny letar du?

På min s20FE 5G finns den här:

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

ok bra och veta, troligen är anledning att att dessa pixelmodeller inte släpptes officiellt i Sverige . Varför operatören inte väljer att aktivera det ändå kan vara att de vill få gratinerar från mobiltillverkaren att VoLTE ska fungera med deras nät . För det är inte kul för kunderna om samtal inte kommer fram som de ska.

Mja, med tanke på att det finns "Version av inställningarna" så har telefonen också identifierat vad för operatör användaren/kunden använder. Som du kan se på min bild så står det tele2_se, stod likadant på Pixel 3a vad jag minns det. Telenor har alltid varit mer tjinkiga än Tele2 att ge VoLTE. Telenor gav inte ens VoLTE till Pixel 6 i början.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivres:

Går inte att aktivera på min S23. (comviq)

"Enable 4G call SIM 1." finns inte

Någon annan med S23 som inte har denna inställning?

Den inställningen finns inte på S23, utan är automatiskt aktiverad i nät som stödjer VoLTE. Kolla mitt första inlägg så kan du se om VoLTE fungerar som det ska på din S23

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kanske heter något annat? I vilken meny letar du?

På min s20FE 5G finns den här:<Uppladdad bildlänk>

Den finns inte på S23

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kanske heter något annat? I vilken meny letar du?

På min s20FE 5G finns den här:<Uppladdad bildlänk>

Ska vara samma ställe som din bild för S23, men jag saknar "LTE-röstsamtal SIM 1" den raden finns inte.
Nätläge är 5G/4G/3G/2G

Det jag kan hitta så fanns den innan oneui 6.0 men kan inte kolla upp detta då jag fick telefonen vid Black Friday. (och uppdaterade den fullt ut direkt)

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Iphone 13 Pro, Halebop med 5G. VoLTE verkar fungera då den inte visuellt byter ner från 5G när jag ringer fröken ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivres:

Ska vara samma ställe som din bild för S23, men jag saknar "LTE-röstsamtal SIM 1" den raden finns inte.
Nätläge är 5G/4G/3G/2G

Det jag kan hitta så fanns den innan oneui 6.0 men kan inte kolla upp detta då jag fick telefonen vid Black Friday. (och uppdaterade den fullt ut direkt)

Som jag skrev tidigare, den är automatiskt på. Testa o ring ett samtal utan att vara ansluten till Wi-Fi, står det 4G/4G+ eller 5G under samtalet fungerar VoLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S22, Fello med 4G. VoLTE verkar vara igång då det stannar kvar på 4G under samtal.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Samsung S10+

Körde VoLTE hos comviq men efter att jag bytte till Telia så fungerade det mycket sämre, missade ibland samtal och dom jag pratade med klagade på kvalitén. Så då stängde jag av det så blev det bättre.

Permalänk
Medlem

Telefonen stödjer och Vimla aktiverar nog VoLTE pa andra telefoner utom iphone och samsung vilket århundrade som helst gissar jag, mitt andra sim med Halebop kör VoLTE o tycker det fungerat bra, inga problem med ljud eller missade samtal eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Eller så stöds mobilen men VoLTE är avslaget i inställningarna. Värt att kolla om VoLTE inte tycks fungera.

Helt rätt, ändra min formulering lite. Det kan även vara så att telefonen stödjer det men operatören inte tillåter det på just din telefon eller abonnemang.

Skrivet av Meto:

All Andorid-telefoner släppte 2019 eller senare ska klara av det i Sverige.

Livserfarenhet har lärt mig att ”ska” inte alltid sker. Men jag ville se om detta är ett stort problem som ingen talar om eller om det bara är en liten del av användarna som berörs. Nu vet jag att detta är ett teknik forum och inte är representativt för Sverige som helhet men tänkte att man kan plocka upp modeller som ändå inte funkar.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska tolka detta i min mobil. Det är påslaget, minisymbolen syns i statusfältet längst upp på skärmen, men samtidigt står det att nåt måste aktiveras hos operatör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vet inte hur jag ska tolka detta i min mobil. Det är påslaget, minisymbolen syns i statusfältet längst upp på skärmen, men samtidigt står det att nåt måste aktiveras hos operatör.

<Uppladdad bildlänk>

Det står samma sak i min telefon. Det innebär att telefonen klarar av VoLTE, men sen ska telefonoperatören också stöda det.

Jag hittade en lista på vilka operatörer som stödjer VoLTE, och det är väl typ alla.
https://www.mobilkoll.nu/vad-ar-volte/

Permalänk
Medlem

Razer Phone 2 har stöd för VoLTE som jag förstår det. Men ser inget visuellt när jag ringer fröken ur.
Har kollat inställningarna och det borde vara rätt ställt för att det ska byta över till det. Ser förövrigt inget visuellt som visar på att det skulle vara just 2g/3g heller för den delen.
Har ju förvisso inte fått mobildatan att fungera, så kanske hänger ihop med det. Får väl kontakta supporten, men lär byta ganska snart ändå då priset går upp snart pga slut på nykundsprispredioden

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vet inte hur jag ska tolka detta i min mobil. Det är påslaget, minisymbolen syns i statusfältet längst upp på skärmen, men samtidigt står det att nåt måste aktiveras hos operatör.

<Uppladdad bildlänk>

Läs mitt första inlägg.... Gör ett samtal utan att vara ansluten till Wi-Fi, står det 4G eller 4G+ eller 5G bredvid signalstyrkan under samtalet fungerar VoLTE. Står det 3G/H/H+ eller inget bredvid fungerar det inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Läs mitt första inlägg.... Gör ett samtal utan att vara ansluten till Wi-Fi, står det 4G eller 4G+ eller 5G bredvid signalstyrkan under samtalet fungerar VoLTE. Står det 3G/H/H+ eller inget bredvid fungerar det inte

Har ingen jag kan okynnesringa så där. Men jag får kika nästa gång jag ska ringa nån.

Men samtidigt... VoLTE-symbolen är alltid i statusfältet. Även nu när jag inte är i samtal. Så dina instruktioner funkar liksom inte för min mobil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har ingen jag kan okynnesringa så där. Men jag får kika nästa gång jag ska ringa nån.

Men samtidigt... VoLTE-symbolen är alltid i statusfältet. Även nu när jag inte är i samtal. Så dina instruktioner funkar liksom inte för min mobil.

Jo då, det fungerar fortfarande. Men om VoLTE ikonen finns i statusfältet så betyder det att VoLTE är aktiverat (dvs, din operatör accepterar din telefon). För övrigt kan du ringa t.ex. 90200 (Telias kundtjänst) eller det nummer som står i första inlägget (90510) om du vill testa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

VoLTE bör fungera på de flesta mobiltelefoner som inte är äldre än 5-6år men om det kommer fungera klanderfritt är en annan sak, det kommer säkerligen strula en del i början också samt att kvaliten på samtal egentligen inte blir så mycket bättre. Däremot ska det bli mer plats i mobilnätet säger dom men hur det fungerar i praktiken vet jag inget om.

Det som är HELT underbart är "Wifi samtal" för när man kan använda det blir ljudet perfekt, alltid full duplex och ingen risk för skräpigt samtal med dassigt ljud. Å andra sidan är det något man bara har nytta av när man är stationär och har tillgång till bra WiFi.

Sedan kan jag tänka mig att vissa märken av mobiler kanske får problem med VoLTE, tänker på Huawei men det återstår att se hur det blir den dagen GMS, 2G och 3G verkligen stängs av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, med tanke på att det finns "Version av inställningarna" så har telefonen också identifierat vad för operatör användaren/kunden använder. Som du kan se på min bild så står det tele2_se, stod likadant på Pixel 3a vad jag minns det. Telenor har alltid varit mer tjinkiga än Tele2 att ge VoLTE. Telenor gav inte ens VoLTE till Pixel 6 i början.

Telenor är sämst i klassen på allt. Tyvärr har man inte alltid möjlighet att välja bort de.