Vad har ni för sidoinkomster?

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Typ inget per request, eller visning. 99 % genom klick!

Vad jag får betalt per klick beror på vad företag som annonserar via google ads är villig att betala.
T.ex. kan ett företag som använder google ads sätta vad dom max är villiga att betala för ett klick.
Annonsören anger även vilka/vem annonsen skall visas för, detta med hjälp av keywords / sökord.

Andra företag som vill annonsera en liknande annons med samma eller liknande keywords eller sökord, kanske sätter ett högre bud(villig att betala mer per klick).

Då kommer det företaget som betalat mest, att visas oftare men till ett högre pris / klick, vilket också ger mer pengar till mig när annonsen visas i mina appar eller på sidan.

Är t.ex. ett företag ensam att annonsera om en unik produkt som ingen annan har så kommer dom undan billigt & jag tjänar ingenting per klick. Kanske 1 krona.

Är det dock massor av företag som annonserar om liknande produkter så konkurrerar dom om vem som skall få synas. Den som betalar mest syns oftast. Och ger då mig som visar annonsen mer pengar. Ibland kan jag få upp till 30 kronor för ett klick.

Vilka annonser som visas just för dig i mina appar beror 1% på mig, och 99 % på vad Google har för information om dig.
(din sökhistorik osv osv som Google samlat på sig). Sedan matchar dom detta med annonser som dom tror tilltalar dig)

Så vad jag tjänar per klick beror mest på användarens intressen.

Svårt att förklara bra, men du kanske fattar!

Himla komplicerat men bra beskrivning!

Ok, så du hade runt 200 clicks i dina mobilappar., och runt 2300 visade Ads. Det du tjänade pengar på, var clicks. Att bara visa annonser ger inga intäkter. Är detta korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Himla komplicerat men bra beskrivning!

Ok, så du hade runt 200 clicks i dina mobilappar., och runt 2300 visade Ads. Det du tjänade pengar på, var clicks. Att bara visa annonser ger inga intäkter. Är detta korrekt?

Ungefär så

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Är det svårt att komma in i den branschen på den nivån att man kan tjäna något på det?

Man ser ju många kända och rika influencers på sociala medier, Youtube och på TV. Men jag tänker att det är typ lika lätt att satsa på som att bli Hollywood skådis eller fotbollsspelare i Manchester. Eller är jag fel ute?

Jag satsade aldrig medvetet på det utan gled in på en räkmacka efter att ha synts i tv vid några tillfällen. Vill nog fortfarande påstå att jag inte satsar på det men har med drygt 60k följare kunnat ta ut maximalt av lågbeskattad utdelningen varje år samtidigt som jag kan plocka ut lön.

Men ja, hade jag inte fått en gratis skjuts så hade jag inte ens funderat på det för det är nog som du säger svårt att etablera sig idag..

Permalänk
Medlem

Just nu inget alls, inväntar husköp sen ska det dock köpas en till Boa (hona) med någon populär morph för att para ihop med en av våra hanar.

Är dock ett ENORMT jobb och kräver mer eller mindre en del turer till diverse expon bland annat en i Tyskland förmodligen för att lyckas sälja dom (speciellt med tanke på att en fullvuxen hona kan få upp mot 60 ungar som i sin tur kan säljas för allt från 1 000kr till 100 000kr beroende på genetik, gissar dock mer på mellan 1 000 och 10 000kr per unge.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har några community siter som gett miljoner träffar om året men är så blåst att jag vill inte ha reklam på dom för jag tycker det kan bli störande.

Vad gör man...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är kontaktperson åt två personer vid sidan om jobbet. Är som en betald kompis åt någon inom lss, brukar typ fika, bowla, käka pizza, baka, gå promenader eller någon annan aktivitet.
Blir ca 1500-2000 per person och då är hälften tänkt att täcka eventuella utgifter man kan ha som biokostnad, bowlingkostnad etc man betalar då endast för sin egen del och brukaren betalar med sina egna pengar för sin del.

Du fick mig att ta steget att ansöka via kommunen. Jag har haft lösa funderingar tidigare men aldrig gjort slag av saken.
Får se vad det landar i. Det känns bra i magen att ha ansökt

Permalänk
Medlem

Inget.
Jag jobbar redan heltid och eventuella hobbies eller fritidsintressen ska inte bli besudlade av tanken om att allt måste genererar pengar och inkomst.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Du fick mig att ta steget att ansöka via kommunen. Jag har haft lösa funderingar tidigare men aldrig gjort slag av saken.
Får se vad det landar i. Det känns bra i magen att ha ansökt

Vad roligt. Det är ett givande extrajobb. Sedan beror det ju på till 100% på vilken brukare man får och hur man klickar men det ger ju sig med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

hm kör adsense på affiliatesidan, den ger väl kanske 30-50 kr per dag.
Den har inte alls många visningar. 150-200 besök per dag kanske.

Resten av intäkterna kommer från annonser i mina appar(google admob).
där hade jag igår 198 klicks igår och 2348 ad requests.

Har funderat på det, såna pengar hade kunnat finansiera mycket för mina siter, men har inte kikat på sistone, hur mycket måste det synas? Jag vet, kanske dum fråga, men har inte pulat med adsense på kanske 10 år, så vet inte vad som gäller nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har funderat på det, såna pengar hade kunnat finansiera mycket för mina siter, men har inte kikat på sistone, hur mycket måste det synas? Jag vet, kanske dum fråga, men har inte pulat med adsense på kanske 10 år, så vet inte vad som gäller nu...

Vad menar du med synas ?

Har du en del trafik till dina sidor så är det väldigt enkelt att integrera & definitivt värt att kika på. Finns inget att förlora.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

jo det som finns att förlora är trafiken om annonserna
- blir för stora,
- för dåligt integrerade eller
- helt irrelevanta...

men jag har en test site jag drar in det på i veckan så får vi se..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ar95:

Jag är en frontendutvecklare med typ 5 års erfarenhet. Jag har vid ett flertal tillfällen vandrat ner till lokala småföretag runt om i min ort som saknar hemsida och frågat om dom vill att jag fixar en sida till dom. Beroende på vad dom vill ha brukar jag ta runt 10-30k som jag sedan brukar lägga in på aktier. Jag har skapat en sida för tex privata tandläkare, deli shop butiker etc

Har funderat runt detta också, har du lust att förklara processen? Vad är det för skatter/avgifter på detta? Har du löpande underhåll på sidorna också?