Intel: Arc Xe2 Battlemage släpps ”innan CES 2025”

Permalänk
Melding Plague

Intel: Arc Xe2 Battlemage släpps ”innan CES 2025”

I en intervju med PC World bekräftar Intels Tom Petersen mer eller mindre att nästa generations Arc-grafikkort kommer släppas under 2024.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att få veta mer om detta framöver!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant, med tanke på de stora förbättringarna nuvarande kort gjort så kan detta bli riktigt bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Intel plz, överraska oss!

Permalänk
Medlem

Att lägga 30% av styrkan på att optimera drivrutiner är nog ett av det smartaste dragen de kan göra nu.
Då det finns prestanda i korten som bara inte kan komma ut pga kassa drivrutiner.

Nu när AMD inte ska släppa några Highend-kort i 8000-serien så får vi hoppas att Intel kommer med nått som får Nvidia att svettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Att lägga 30% av styrkan på att optimera drivrutiner är nog ett av det smartaste dragen de kan göra nu.
Då det finns prestanda i korten som bara inte kan komma ut pga kassa drivrutiner.

Nu när AMD inte ska släppa några Highend-kort i 8000-serien så får vi hoppas att Intel kommer med nått som får Nvidia att svettas.

jag skulle bli ganska så förvånad om 8000-serien inte har kort som är åtminstone lika snabba som Battlemage.
Dvs jag ser ryktet om AMDs highend som enkom ett rykte; nästan samma sak skulle kunna sägas om nuvarande gen (de har inget som matchar rtx 4090), sen har inga rykten eller något alls hittills insinuerat att Battlemage skulle bli ett 4090.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Att lägga 30% av styrkan på att optimera drivrutiner är nog ett av det smartaste dragen de kan göra nu.
Då det finns prestanda i korten som bara inte kan komma ut pga kassa drivrutiner.

Nu när AMD inte ska släppa några Highend-kort i 8000-serien så får vi hoppas att Intel kommer med nått som får Nvidia att svettas.

Ja hoppas kan man ju.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tror man får hålla förväntningarna rimliga, själv på basen av allt som kommit fram hittills har jag ungefär dessa förväntningar:

- De pushar säkert kortet att komma ut åtminstone ett par månader före RTX 5000 serien som kanske kommer ut höst ~ sen höst typ. Tidigast April gissar jag men senast Juni.
- Prestanda ca RTX 4070 med 16GB VRAM
- TDP runt 225W som uttalats flera ggr
- Pris $449 (behöver sänkas säkert till $399 sen när midrange 5060/Ti eller liknande kommer ut)

Om ovan inträffar byter jag iallafall ut mitt Arc A750 kort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

jag skulle bli ganska så förvånad om 8000-serien inte har kort som är åtminstone lika snabba som Battlemage.
Dvs jag ser ryktet om AMDs highend som enkom ett rykte; nästan samma sak skulle kunna sägas om nuvarande gen (de har inget som matchar rtx 4090), sen har inga rykten eller något alls hittills insinuerat att Battlemage skulle bli ett 4090.

Nej tror inte att Intel kommer ha nått som slåss med 5090.
Men om ingen ens är i närheten är det ju mindre bra.

Skrivet av Defender:

Ja hoppas kan man ju.

Ja det skadar ju inte

Permalänk

Kommer bli en stor besvikelse precis som med Arc. Korten fungerar fortfarande väldigt dåligt med många spel speciellt äldre och drar otroligt mycket vid viloläge flera gånger mer än konkurrenterna.

Att köpa ett Arc kort idag är som att köpa en trollerilåda.

Men AMD och Nvidia borde inte underskatta Intel och ligga på latsidan precis som Intel gjorde mot AMDs Ryzen.

De lyckas nog få ut 20% mer prestanda men inte mer.

Permalänk
Medlem

30% av hur många?
3,10,300?

Säger ju ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer bli en stor besvikelse precis som med Arc. Korten fungerar fortfarande väldigt dåligt med många spel speciellt äldre och drar otroligt mycket vid viloläge flera gånger mer än konkurrenterna.

Tycker det överdrivs mycket på den punkten, visst speciellt Nvidia har gjort stora framsteg i senaste 2 generationerna på den punkten men om man som jag uppgraderar från äldre kort (ingen vits att gå från typ 3060 till Arc ju) såsom 1070 Ti så drog faktiskt 1070 Ti kortet mer än vad A750 gör i idle.

Från diskussionen med Tom Petersen framgår det ju att de ändrat ganska mycket på strukturen och har flyttat på komponenter ganska radikalt i olika sektorer så man kan göra vissa saker väldigt strömsnålt då grafikenheten inte behöver nödvändigtvis vara igång för att köra nån AV1 encoding och liknande så låter iallafall som det är en punkt de har försökt jobba på med Battlemage. Hoppeligen har de fixat till förbrukningen i viloläget också, problemet är att flera skärmar och högre refresh rate som förstås många kör idagsläget drar upp idle konsumptionen idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker det överdrivs mycket på den punkten, visst speciellt Nvidia har gjort stora framsteg i senaste 2 generationerna på den punkten men om man som jag uppgraderar från äldre kort (ingen vits att gå från typ 3060 till Arc ju) såsom 1070 Ti så drog faktiskt 1070 Ti kortet mer än vad A750 gör i idle.

Överdrivs? Du kommer med ett påstående som inte är sant.

Ett A750/770 drar nästan sex gånger mer än ett 1070 Ti vid viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Överdrivs? Du kommer med ett påstående som inte är sant.

Ett A750/770 drar nästan sex gånger mer än ett 1070 Ti vid viloläge.

Inte när jag jämförde mina kort, tror MSI 1070 Ti kortet drog typ 43W i idle.

EDIT: 44,2W för 1070 Ti och 35,6W för A750 läste jag av i GPU-Z. Jag kör 3 skärmar och 165Hz på ena, 144Hz på andra och 60Hz på den 3:e.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag gissar på prestanda som ett 4070 ungefär för snabbaste kortet. Inte illa ändå för att vara så nya på marknaden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Inte när jag jämförde mina kort, tror MSI 1070 Ti kortet drog typ 43W i idle.

EDIT: 44,2W för 1070 Ti och 35,6W för A750 läste jag av i GPU-Z. Jag kör 3 skärmar och 165Hz på ena, 144Hz på andra och 60Hz på den 3:e.

Inte enligt Techpowerups tester. Litar nog på deras tester där de använder professionell utrustning än dina mätningar från cpu-z. Att du ens använder det framför en vanlig elmätare börjar man ju undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Nej tror inte att Intel kommer ha nått som slåss med 5090.
Men om ingen ens är i närheten är det ju mindre bra.

Känns som det kvittar? 5090 lär inte vara prismässigt intressant för en överväldigande del av PCanvändarna ändå?
Om nvidia tar 50000kr istället för 30000kr för 5090 så... meh

Konkurrenter till 5080 är ju mer intressant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer bli en stor besvikelse precis som med Arc. Korten fungerar fortfarande väldigt dåligt med många spel speciellt äldre och drar otroligt mycket vid viloläge flera gånger mer än konkurrenterna.

Att köpa ett Arc kort idag är som att köpa en trollerilåda.

Men AMD och Nvidia borde inte underskatta Intel och ligga på latsidan precis som Intel gjorde mot AMDs Ryzen.

De lyckas nog få ut 20% mer prestanda men inte mer.

Det är ju på Windows.
På Linux där mycket av tex dx9 översätts till vulkan så har du inte samma problem
https://www.tomshardware.com/news/intel-gpu-driver-optimizati...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem

Thomas Melzer: Hoppas att ni kan berätta lite mer om detta på Moderskeppet 3.0

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Att lägga 30% av styrkan på att optimera drivrutiner är nog ett av det smartaste dragen de kan göra nu.
Då det finns prestanda i korten som bara inte kan komma ut pga kassa drivrutiner.

Nu när AMD inte ska släppa några Highend-kort i 8000-serien så får vi hoppas att Intel kommer med nått som får Nvidia att svettas.

Skrivet av Kolsvart Katt:

jag skulle bli ganska så förvånad om 8000-serien inte har kort som är åtminstone lika snabba som Battlemage.
Dvs jag ser ryktet om AMDs highend som enkom ett rykte; nästan samma sak skulle kunna sägas om nuvarande gen (de har inget som matchar rtx 4090), sen har inga rykten eller något alls hittills insinuerat att Battlemage skulle bli ett 4090.

Ja, det blir intressant att se hur både AMD och Intel står sig i nästa generation.
Det är ju mycket riktigt rykten, ryktena indikerade väl snarare att 8800 och 8900 utgår till följd av att man prioriterar att producera rena GPGPU-lösningar (nånting nånting AI, osv). Så det känns ju mer som att antingen är ryktena hittepå eller så blir det inte highend ens sett till AMDs egna lineup, helt oavsett Nvidias försprång.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har test-byggen med alla, rtx 4060 i main-rigg, en med rx 7600 och en med Arc 770.

Lätt hype för battlemage och kommer definitivt uppgradera. drivrutiners prestandaproblem åsido vilket mest beror på prioritet av nyare API så känns hårdvaran lovande och jag tycker det är viktigt att få in en aktör till får att rubba balansen

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte enligt Techpowerups tester. Litar nog på deras tester där de använder professionell utrustning än dina mätningar från cpu-z. Att du ens använder det framför en vanlig elmätare börjar man ju undra.

Har TechPowerUp gjort något mer test än deras ursprungliga recension från 2022? De har ju själva rapporterat om att Intel förbättrat strömförbrukningen i idle, så siffrorna de först fick fram är inte aktuella längre.

Permalänk
Skrivet av perost:

Har TechPowerUp gjort något mer test än deras ursprungliga recension från 2022? De har ju själva rapporterat om att Intel förbättrat strömförbrukningen i idle, så siffrorna de först fick fram är inte aktuella längre.

Nej först pratar jag om en monitor inte flera monitorer. Och enligt senaste tester och ägare så har inte Intel fixat strömförsörjningen vid viloläge.

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är så många olika variabler, det finns nog fortsatt folk som har hög idle consumption också, vissar har under 10W andra kan ha 30-40W, det beror troligtvis på vilken tillverkare av moderkort, t.ex. jag som kör med ASRock tycks inte få "Native PCI-E ASPM support" att funka som det är tänkt trots moderkortet har stöd för det i UEFI, sett flera med ASRock kort som inte nått under 10W.

Men för övrigt var det nog samma sak åtminstone med tidigare generationer av Nvidia kort att hög uppdateringsfrekvens och flera skärmar bidrog nog till högre konsumption och finns flertal trådar bl.a. på Reddit om man söker på folk som märkt hög konsumption på 40W med Nvidia kort också men t.ex. att sänka från 165Hz till 120Hz och vips är man nere på 10W istället liksom.

Detta är något som speciellt Nvidia tycks ha förbättrat i de nyare generationen av korten så det spelar inte lika stor roll hur många olika skärmar och uppdateringsfrekvens man använder så är resultaten lite mer konstanta men det har inte fått någon uppmärksamhet dock medans Arc kortens "worst case" scenarior har fått stor uppmärksamhet i frågan då realiteten har varit att inte så länge sen var det samma sak med Nvidia korten också att vissa hade under 10W och andra kunde ha upp till 40W. I Intel Arc korten så tycks det vara pga hårdvaru konstruktionen så går det inte att fixa 100% med drivrutinsuppdateringar att få det funka för alla men får hoppas de har förbättrat sig på den punkten i kommande Battlemage.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara relevanta för mig men ser likväl fram emot släpp och recensioner på korten. Hade gärna sett släpp under våren redan, dags för något nytt, men de ska ju vara redo också. Hoppas på bättre lansering och produkt på samtliga punkter.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Problemet är att det är så många olika variabler, det finns nog fortsatt folk som har hög idle consumption också, vissar har under 10W andra kan ha 30-40W, det beror troligtvis på vilken tillverkare av moderkort, t.ex. jag som kör med ASRock tycks inte få "Native PCI-E ASPM support" att funka som det är tänkt trots moderkortet har stöd för det i UEFI.

Men för övrigt var det nog samma sak åtminstone med tidigare generationer av Nvidia kort att hög uppdateringsfrekvens och flera skärmar bidrog nog till högre konsumption och finns flertal trådar bl.a. på Reddit om man söker på folk som märkt hög konsumption på 40W med Nvidia kort också men t.ex. att sänka från 165Hz till 120Hz och vips är man nere på 10W istället liksom.

Detta är något som speciellt Nvidia tycks ha förbättrat i de nyare generationen av korten så det spelar inte lika stor roll hur många olika skärmar och uppdateringsfrekvens man använder så är resultaten lite mer konstanta men det har inte fått någon uppmärksamhet dock medans Arc kortens "worst case" scenarior har fått stor uppmärksamhet i frågan då realiteten har varit att inte så länge sen var det samma sak med Nvidia korten också att vissa hade under 10W och andra kunde ha upp till 40W. I Intel Arc korten så tycks det vara pga hårdvaru konstruktionen så går det inte att fixa 100% med drivrutinsuppdateringar att få det funka för alla men får hoppas de har förbättrat sig på den punkten i kommande Battlemage.

Är det inte allmänt AMD som brukat haft mest problem med idle förbrukning? Speciellt med mer än en skärm. Hade alltid problem med detta med just AMD själv och har sett att det varit ett problem även med senaste generationen. Uppfattat som det bör vara löst (för de flesta) nu dock.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kul, jag såg intervjun, mysig restaurang de var på.
Väldigt roligt att hårdvarulaget redan är på Celes och snickrar.
Battlemage borde nog ramla in runt 4070, men det kan överraska, drivisarna borde ju vara lite mognare för directX exempelvis.
Det vore en skräll om det landar i 4080-klassen, men inte omöjligt, att slåss om prestandakronan kan vi nog glömma före Druid.

Skrivet av Dinkefing:

Inte enligt Techpowerups tester. Litar nog på deras tester där de använder professionell utrustning än dina mätningar från cpu-z. Att du ens använder det framför en vanlig elmätare börjar man ju undra.

Mitt A750 drar cirka 40W i idle också, visst är det högre än 5-6W som RX6600 drog, men vi pratar fortfarande om strömförbrukning i glödlampeklassen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mitt A750 drar cirka 40W i idle också, visst är det högre än 5-6W som RX6600 drog, men vi pratar fortfarande om strömförbrukning i glödlampeklassen.

Vet ej vad A750 drar själv men maskinen mitt sitter i (i3-12100f, b660, a750 4k 60hz x11) drar ca 70W mer eller mindre idle (utan skärmen).
Det är ungefär vad mina desktops brukar dra.

(Glödlampor är historia för att de drar onödigt mycket el och de allra flestas överföringskostnad stiger varje år)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Arc idle förbrukning

Bara tog något test från TechPowerUp
RTX 4060 Ti Dual with M.2 Slot Review - Power Consumption

Enligt de diagrammen drar Arc A750 och Arc A770 nästan samma i "Idle" och "Multi-Monitor".

Idle
Arc A750 36W
Arc A770 42W

Multi-Monitor
Arc A750 37W
Arc A770 43W

Om vi talar om en ensam skärm som körs i någonstans 60-120Hz så tycker jag att en idle förbrukning i 30-45W området är mycket och något de borde jobba på att förbättra i framtida generationer.

I första diagrammet är det bara ARC korten och RTX 3090 Ti som har idle förbrukning över 30W.

.

Men om vi talar multimonitor setups där folk kör trippla skärmar med 165Hz+ och sånt.
Ja då tycker jag en idle förbrukning runt 40-45W känns rimligare.

Det är ju fortfarande bättre om det går att göra lägre utan att ge avkall på funktionalitet.
Men känns ändå mer okej.
Om man måste ha mycket skärmyta så blir det ju inte strömsnålare att ha 3 datorer med varsin skärm istället för att ha en dator med 3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

(Glödlampor är historia för att de drar onödigt mycket el och de allra flestas överföringskostnad stiger varje år)

Jag skulle fortfarande hellre ta ett grafikkort som har strömförbrukning i "glödlampeklassen" än ett som har förbrukning i "Tesla-superladdare-klassen" även om elbilar är modernare eller hippare eller dylikt.

Jag tror inte @Fenrisulvfan menade att du ska se till att all din belysning består av glödlampor när han skrev "glödlampeklassen".
Jag tror hen menade att glödlampor är något de flesta vet vad de är för något och därför en jämförelse de flesta borde förstå.

Men det kommer säkert ändra sig när fler födda på 2020 talet registrerar sig på SweClockers och sociala medier etc och kanske aldrig sett en riktig glödlampa.

För den som tror att Tesla Model S var den första elbilen så har det funnits elbilar tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Arc idle förbrukning

Bara tog något test från TechPowerUp

Enligt de diagrammen drar Arc A750 och Arc A770 nästan samma i "Idle" och "Multi-Monitor".

Idle
Arc A750 36W
Arc A770 42W

Multi-Monitor
Arc A750 37W
Arc A770 43W

Borde inte det där vara ändrat vid det här laget?
https://www.techpowerup.com/305495/intel-quietly-fixes-high-m...

"Glödlampeklassen" är lite ironiskt för för mig står det för något ineffektivt och inte något man har hemma påslaget halva dagen. Det borde vara delvis ordnat för Intel nu.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)