Ny AI-skärm kan hitta fiender i League of Legends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Förutsättningarna som spelet erbjuder. Spelet erbjuder en viss FPS som skärmar kan uppnå. Men spelet erbjuder inte funktionen att se fiender lättare och visa deras hälsa på något sätt.

Skärmen visar en tydligare indikator än det som finns i mini-mappen, den drar inga slutsatser, bara visar befintlig information på ett nytt sätt. Samma med hälsa, kan bara visa den hälsa den känner till så din och teammates samt fienden du har på skärmen just nu. Någon annan information har skärmen inte tillgång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Riot vanguard kommer ju till lol om några månader.
Alla med datorer utan tpm 2.0 och lite andra bios settings, de som krävs för att vanguard ska fungera kommer inte kunna spela lol.
Linux kan inte lira alls för wine kommer inte stödjas av vanguard osv.
Det blir många som inte kommer kunna spela mer snart.

det där lär bli kortvarigt tror jag, undrar hur stor del av lol-basen som ens har tpm-2 stöd i sina maskiner

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Nu behöver de bara släppa en MSI AI PRO AIMBOT EDITION mus som man kopplar in i skärmen och siktar och skjuter åt dig också. Sen ett tangentbord så behöver du inte spela själv alls. >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde vara ganska enkelt löst från Riot. Förhindra att spelsessioner startas med den skärmen inkopplad och meddela användaren om varför så är fallet.

Skulle inte förvåna mig om lösningar för att komma runt detta via program som döljer vad Riot kan se.

Känns ärligt talat lika korkat av MSI som av AMD när de körde in en lösning i grafikdrivarna som VAC-bannade Radeon-användare på Steam. Nu städade iallafall Valve upp AMD's skit den gången men känns så otroligt korkat då det inte lär vara många som faktiskt uppmuntrar funktioner som dessa, speciellt inom eSport. Något sånt här som hjälper en att lite lättare att se när man spelar Single Play-titlar där man inte påverkar med och motspelare ser jag inget problem med men nu är det ju vad det verkar avsett för eSport.

Gratis reklam för MSI möjligen, folk skriver och pratar om det men känns som PR-smällen kan bli stort. Vilken stor tävlingsannordnare vill köpa in MSI-grejer till datorerna som ska användas för tävling på högre nivå? Hur ser spelarna på att folk kör MSI-grejer?

Återstår att se... men detta var seriöst första april-klass IMHO.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Riot vanguard kommer ju till lol om några månader.
Alla med datorer utan tpm 2.0 och lite andra bios settings, de som krävs för att vanguard ska fungera kommer inte kunna spela lol.
Linux kan inte lira alls för wine kommer inte stödjas av vanguard osv.
Det blir många som inte kommer kunna spela mer snart.

Fast samtidigt, hur stor andel användare har Riot som kör Linux? Det är en extremt liten andel som kör Linux för spel redan, och i detta fallet kan man nog ändå inte räkna med Steam Deck-användare heller dessutom, men vore ju förstås bra om de eller Linux-folket försöker lösa problemet oavsett.

Grundtanken på att höja säkerheten låter ju iallafall bra. Har ett spel jag alltid varit nyfiken på att testa själv men där sker ju saker client side vilket verkar innebära att spelet är ospelbart pga allt fuskande. Escape From Tarkov.

Men synd att en del kommer i kläm. TPM 2.0 innebär samtidigt relativt nya datorer även för de som kör Windows tänker jag. Känns nästan garanterat att det kommer utvecklas lösningar för att spoofa stödet också.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se skärm med AI som kan säga vilka bokstäver/siffror som är i en captcha. Ibland känns det nästintill omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde vara ganska enkelt löst från Riot. Förhindra att spelsessioner startas med den skärmen inkopplad och meddela användaren om varför så är fallet.

Går ju att koppla in skärm under pågående session dock.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chrisj:

Går ju att koppla in skärm under pågående session dock.

Det måste vara det absolut enklaste av alla problem som skulle behöva lösas om speltillverkare ska kunna förhindra att spelare använder hårdvara med inbyggda fusk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Skulle inte förvåna mig om lösningar för att komma runt detta via program som döljer vad Riot kan se.

Känns ärligt talat lika korkat av MSI som av AMD när de körde in en lösning i grafikdrivarna som VAC-bannade Radeon-användare på Steam. Nu städade iallafall Valve upp AMD's skit den gången men känns så otroligt korkat då det inte lär vara många som faktiskt uppmuntrar funktioner som dessa, speciellt inom eSport. Något sånt här som hjälper en att lite lättare att se när man spelar Single Play-titlar där man inte påverkar med och motspelare ser jag inget problem med men nu är det ju vad det verkar avsett för eSport.

Gratis reklam för MSI möjligen, folk skriver och pratar om det men känns som PR-smällen kan bli stort. Vilken stor tävlingsannordnare vill köpa in MSI-grejer till datorerna som ska användas för tävling på högre nivå? Hur ser spelarna på att folk kör MSI-grejer?

Återstår att se... men detta var seriöst första april-klass IMHO.

Fast samtidigt, hur stor andel användare har Riot som kör Linux? Det är en extremt liten andel som kör Linux för spel redan, och i detta fallet kan man nog ändå inte räkna med Steam Deck-användare heller dessutom, men vore ju förstås bra om de eller Linux-folket försöker lösa problemet oavsett.

Grundtanken på att höja säkerheten låter ju iallafall bra. Har ett spel jag alltid varit nyfiken på att testa själv men där sker ju saker client side vilket verkar innebära att spelet är ospelbart pga allt fuskande. Escape From Tarkov.

Men synd att en del kommer i kläm. TPM 2.0 innebär samtidigt relativt nya datorer även för de som kör Windows tänker jag. Känns nästan garanterat att det kommer utvecklas lösningar för att spoofa stödet också.

Vanguard startas ju vid boot i kernel innan drivers. Blir svårt att spoofa hårdvara för de flesta. Klart det går men majoriteten kommer inte kunna göra det.
Virtuella maskiner är ju också kört iom vanguard.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

FrAmTiDeN äR hÄr.

Permalänk
Medlem

Så den tar infon som finns på minimapen och visar sen på skärmen så att spelaren slipper själv titta på minimapen och själv räkna ut var fienden finns. Ja det borde ju absolut räknas som ett slags fusk. Det är ett hjälpmedel som gör att spelaren kan lägga fokus på annat.

Blir ändå rätt förvånad att företaget själva medvetet presenterar det såhär.. Är det bara jag som direkt ogillar MSI som företag pga av detta? Detta får mig att vilja undvika dem mer.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde vara ganska enkelt löst från Riot. Förhindra att spelsessioner startas med den skärmen inkopplad och meddela användaren om varför så är fallet.

Eller så sätter man motparter i denna match med samma skärm/funktion på. Då blir det jämt.

Permalänk

Jag har förespått liknande fusk länge. Denna lösning med skärmen går att detektera, bara inte tillåta denna skärm i spelet, värre är det med en visionkamera riktad emot skärmen. Sedan går hdmi signalen avlyssnas och bearbetas på en annan enhet.

Lösningen blir precis som högskolor gör med hemtentor nu p.ga. ChatGPT fusk, att de måste skrivas i en sal. I en sal går det också fuskas, men det blir mer riskabelt. Och spel så är det tävlingar i en fysisk sal.

Många spel är av typen att man ska spela en j-vla massa timmar, man behöver inte alls vara bra när man gör samlandet, även om det såklart hjälper. Dessa spel ser fuskarare snart kommer se till att de inte behöver slösa bort lika mycket tid.
Det blir tråkigt för den grupp som gillar att bränna tid på sånt samlande, men det går inte så mycket göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Min ena skärm, en MSI MAG274R har inbyggt i mjukvaran så det går att få ett "sikte" på skärmen i alla spel.
Bara det bör kunna räknas som fusk. Det är tex en del vapen i Destiny 2 som inte har sikte synligt om en inte ja.. siktar. Ni fattar.
Det ger en klar fördel i pvp om det används.

Haha påminner om när vi satt och körde marathon på LAN sent 90tal. Vapen där hade heller inget sikte så man sköt en gång i väggen med en pistol sedan satte man hörnet av en liten post-it lapp på skärmen precis där det blev märke i väggen i spelet

Sikte i skärmen känns så pass enkelt att det inte är så farligt, men AI i skärmen som beräknar var saker är på väg och identifierar saker åt dig är ju inte reko!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte får hjälp av en annan människa tycker jag det är ok att ta till alla hjälpmedel man kan. Glasögon, insulin, AI, pacemaker, eller vad man nu behöver för att vinna.

Blir lite orättvist också om bara människor ska få spela, vad ska t ex cyborger roa sig med tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vanguard startas ju vid boot i kernel innan drivers. Blir svårt att spoofa hårdvara för de flesta. Klart det går men majoriteten kommer inte kunna göra det.
Virtuella maskiner är ju också kört iom vanguard.

Sant, håller jag med om. Säkerhetsbrister finns det, kända och okända, och även om man går loss och börjar utveckla fusk i form av modchip och annat så känns det ändå lite långsökt, och fippligt för de flesta.

Skrivet av krEJZi:

Så den tar infon som finns på minimapen och visar sen på skärmen så att spelaren slipper själv titta på minimapen och själv räkna ut var fienden finns. Ja det borde ju absolut räknas som ett slags fusk. Det är ett hjälpmedel som gör att spelaren kan lägga fokus på annat.

Blir ändå rätt förvånad att företaget själva medvetet presenterar det såhär.. Är det bara jag som direkt ogillar MSI som företag pga av detta? Detta får mig att vilja undvika dem mer.

Tyvärr är jag inte jätteförvånad att det är just MSI. De höll själva på med scalping under pandemin med grafikkort, tveksamheter med säkerheten på deras produkter ( osäker Secure Mode: https://www.pcgamer.com/most-msi-motherboards-will-allow-any-... och läckta säkerhetsnycklar https://arstechnica.com/information-technology/2023/05/leak-o... ) ihop med hur de hanterat youtubers, blandannat Hardware Unboxed, är sånt som får mig att dra mig för att handla deras produkter igen.

Finns många andra tillverkare som gör motsvarande och bättre produkter. Nu glömmer jag inte Asus grillande av AM5 moderkort och processorer i första laget men som det ser ut, idag så är det ändå Asus jag lär välja nästa gång. Men vi får se...

Mitt MSI X570 moderkort har jag funderat på att byta ut under året men det blir vid nästa uppgradering oavsett. Inne på sitt 4,5'e år nu och AM4 är End of the Line.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Snart måste man blockera skärmen från att komma åt nätet (precis som med TV'n) då den spionerar på allt man gör.
För ingen kan väl tro att det här bara handlar om ett "hjälpmedel" i ett obskyrt spel.
Kombineras med ögonspårning och dina aktiviteter framför datorn blir allmän kännedom bland teknikjättarna.

Att kunna se exakt vad du tittar på, klickar på och hur länge är ju i princip allt vad ALLA företag vill ha reda på numera.

Permalänk
Medlem

A.I. phone home!

AI i skärm är ändå lite intressant, däremot att nyttja det för detta ändamål känns helt obskyrt.

Skulle vilja se Tobii ta sig an det för analys i samband med ögonspårning och på så vis effektivisera vart fokusen rimligen bör vara, eller för digitalt mentorskap att hitta effektiviseringar inom hur en mer senior medarbetare arbetar metodisk och kunna stötta onboarding utbildning av nya medarbetare.

Eller ge förslag på förändringar inom ramen för det som åstadkommas skall, det finns rätt mycket vettiga tillämpningsområden för AI. Detta är väl ett av de mindre bra i min bok, samtidigt som någon säkerligen kommer hacka funktionen och använda den för bättre ändamål eller det att MSI öppnar upp en marknad för AI-funktionalitet.

Säkerhetsaspekten är intressant att belysa också och en befogad oro för att "A.I. phone home!" är rimlig att ha i bakhuvudet.

Hur som helst, cool funktion, blaj användningsområde.

Permalänk
Medlem

Stick och brinn MSI.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Skulle hellre se skärm med AI som kan säga vilka bokstäver/siffror som är i en captcha. Ibland känns det nästintill omöjligt.

Det klarar inte Ai av 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde vara ganska enkelt löst från Riot. Förhindra att spelsessioner startas med den skärmen inkopplad och meddela användaren om varför så är fallet.

Ja, att läsa edid är ju superenkelt, fast å andra sidan är det bara att overrida i ett bat-script..

Permalänk
Medlem

Var det inte samma skri när möss med makro knappar blev vanligare framförallt för MMO-spelare där det aktivt räknades som fusk och i flera fall fortfarande görs men ingen bryr sig längre?
Automatisera knapptryckningar med tredjepartsprogram är ju nästan definition av makro.
Hur anses det idag när så stor procent möss har den funktionen?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, precis. I ungdomen så tejpade vi skärmen för att träna på AWP. När 1.6 infördes i CS så försvann hårkorset från awp.

Lite off-topic här men hur menar du att det försvann? Eller pratar du no-scope crosshair?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Asus implementerade fusk i sina skärmar förlängesen med ett sikte, väldigt fördelaktigt i hc mode som finns i shooters.

Haha, det där gjorde man ju redan på 90-talet när man spelade Doom. Ett par smala korslagda tejpstrips på skärmen. Lowtech-cheat

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

det där lär bli kortvarigt tror jag, undrar hur stor del av lol-basen som ens har tpm-2 stöd i sina maskiner

Det håller koll på hur stor del av användarbasen har det och när de tycker att tillräcklig stor andel har det blir det mandatory.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Lite off-topic här men hur menar du att det försvann? Eller pratar du no-scope crosshair?

Precis.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde vara ganska enkelt löst från Riot. Förhindra att spelsessioner startas med den skärmen inkopplad och meddela användaren om varför så är fallet.

Jag har lite dålig koll på hur det funkar, men behöver skärmen vara ärlig vilken den är? Det sitter ju en del datakraft i den så att ha en option att utge sig vara en annan skärm med samma panel borde ju inte vara jättesvårt. Och med ärligt menar jag två nivåer

1. För certifiering av Displayport, HDMI etc
2. Rent tekniskt för att det ens skall fungera.

Att det gäller för 1 skulle jag kunan tänka mig men har svårt att se att det skulle gälla för punkt två. Det är ju bara en okrypterad dataström som kommer ur skärmen. Det skulle ju kännas ganska värdelöst om vissa spel börjar kräva HDCP.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Jag har lite dålig koll på hur det funkar, men behöver skärmen vara ärlig vilken den är? Det sitter ju en del datakraft i den så att ha en option att utge sig vara en annan skärm med samma panel borde ju inte vara jättesvårt. Och med ärligt menar jag två nivåer

1. För certifiering av Displayport, HDMI etc
2. Rent tekniskt för att det ens skall fungera.

Att det gäller för 1 skulle jag kunan tänka mig men har svårt att se att det skulle gälla för punkt två. Det är ju bara en okrypterad dataström som kommer ur skärmen. Det skulle ju kännas ganska värdelöst om vissa spel börjar kräva HDCP.....

Det går säkert att gå längre och aktivt försöka lura anticheat-system i spel. Frågan är väl hur långt väletablerade hårdvaruföretag som riktar produktsegment mot spelbranchen samtidigt vill ta en fight för mer fuskande i spel.
Utöver sämre rykte så riskerar de ju faktiskt att skada den branch de tjänar pengar på om de lyckas.

Att någon tar den fighten - sure. Men är det MSI som tar den? Jag är tveksam och tror nog hellre de lägger ner en skämfunktion än att göra spelbranchen till fienden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skall det sluta med att den som har den mest avancerade AI:n till sitt förfogande och som antagligen är den dyraste, skall ha stora fördelar mot den stora massan av spelare?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Och Riot vars stora nyhet är att de ska introducera sin bakdörr/keylogger/sk. anticheat som agerar på kernelnivå och startar med datorn även för League of legends, sitter fusket i skärmen kommer det inte hjälpa överhuvudtaget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, precis. I ungdomen så tejpade vi skärmen för att träna på AWP. När 1.6 infördes i CS så försvann hårkorset från awp.

Haha vi också!