Gigabytes QD-OLED-skärm blir först ut med Displayport 2.1

Permalänk
Melding Plague

Gigabytes QD-OLED-skärm blir först ut med Displayport 2.1

Bolaget förlitar sig inte på en komprimerad videoström med sin nya 32-tummare, vilken kan ta emot 4K UHD-upplösning vid 240 Hz via Displayport 2.1 med en bandbredd på 80 Gbps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, komprimeringen, DSC, hur mycket latency lägger det på? Är det mätbart eller spelar det i praktiken ingen roll?

EDIT:

Hittade svaret på min fråga:

"
How does VESA’s DSC Standard compare to other image compression standards?

Compared to other image compression standards such as JPEG or AVC, etc., DSC achieves visually lossless compression quality at a low compression ratio by using a much simpler codec (coder/decoder) circuit. The typical compression ratio of DSC range from 1:1 to about 3:1 which offers significant benefit in interface data rate reduction. DSC is designed specifically to compress any content type at low compression with excellent results. The simple decoder (typically less than 100k gates) takes very little chip area, which minimizes implementation cost and device power use, and adds no more than one raster scan line (less than 8 usec in a 4K @ 60Hz system) to the display’s throughput latency, an unnoticeable delay for interactive applications.
"

Från: https://www.displayport.org/faq/#tab-display-stream-compressi...

Så i praktiken är latency tillägg helt en icke faktor, det är väldigt mycket annat som orsakar latency innan DSC. T.ex. Hz:en, där hopp från 240 Hz till 360 Hz gör otroligt mycket mer för latency än DSC kostar.

Permalänk
Medlem

Är det OLED som är paradnumret hos alla tillverkare nu? Jag gillar det!
Blir spännande hur dessa funkar efter nåt år, med inbränningar och så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu börjar det äntligen hända lite mer på skärmfronten. Det uppskattas. Vill se fler anamma detta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det OLED som är paradnumret hos alla tillverkare nu? Jag gillar det!
Blir spännande hur dessa funkar efter nåt år, med inbränningar och så.

Ja det är skoj, men samtidigt är priserna fortsatt väldigt höga och risken för inbränning gör att man tvekar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Ja det är skoj, men samtidigt är priserna fortsatt väldigt höga och risken för inbränning gör att man tvekar lite.

Instämmer. Tror det är bäst att, som oftast, vänta ett par generationer så att tekniken är mogen.

Permalänk
Medlem

Detta är onekligen superintressant, för mig känns det verkligen som att priset kommer att vara avgörande. Dock har jag ingen större förhoppning om att den kommer att vara prissatt i den region jag kan tänka mig för ett direkt köp.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Blev informerad via vårt kontaktformulär att jag räknat fel på Radeon RX 7000-seriens förmåga att mata 4K/240 Hz okomprimerat via Displayport 2.1 UHBR 13.5. Bandbredden räcker inte till för det, och därför behöver även AMD:s senaste kort använda DSC för den här typen av skärmar.

Har korrigerat det i texten, och tack till den namnlösa tipsaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Blev informerad via vårt kontaktformulär att jag räknat fel på Radeon RX 7000-seriens förmåga att mata 4K/240 Hz okomprimerat via Displayport 2.1 UHBR 13.5. Bandbredden räcker inte till för det, och därför behöver även AMD:s senaste kort använda DSC för den här typen av skärmar.

Har korrigerat det i texten, och tack till den namnlösa tipsaren!

Endast AMD workstation grafik har den högre brandbredden vad jag minns för DP 2.1.

Permalänk
Medlem

Hoppas den inte börjar brinna.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk

Och hur många laptops har Displayport 2.1? 0st eller? Hur många kommer få det detta år? 0st också eller?

Mina gamla laptops för strax efter år 2010 hade Displayport + minidvi port. Men någon gång därefter så är det hdmi + usc c för skärm. Kanske har jag haft knepiga laptops men det tror jag ej.
Jag tvingas nu har med mig en Displayport dongle i väskan för att använda denna port på mina laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och hur många laptops har Displayport 2.1? 0st eller? Hur många kommer få det detta år? 0st också eller?

Mina gamla laptops för strax efter år 2010 hade Displayport + minidvi port. Men någon gång därefter så är det hdmi + usc c för skärm. Kanske har jag haft knepiga laptops men det tror jag ej.
Jag tvingas nu har med mig en Displayport dongle i väskan för att använda denna port på mina laptops.

DisplayPort över USB-C (DP Alt Mode) är en grej, så det är inte som att en laptop behöver en DP port, utan det finns passiva adaptrar från USB-C till DP. Många monitorer har också USB-C portar nu med DP Alt Mode stöd vilket gör de flesta USB 3.2 Gen 2 och bättre kablar kan också överföra bild.

Permalänk
Medlem

"lysande" kommande teknikår för gamingskärm
Jag hoppa över 5XXX nvidia kort och spara till dessa skärmteknik istället

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Toppen

Då fattas det bara att någon gör grafikkort som är bättre än Radeon RX 7000 serien med fullt UHBR 20 stöd.

Kan det komma en ny serie grafikkort i år eller dröjer det tills 2025 ?

Permalänk
Medlem

Segt med DP som ingen stödjer, DSC är såklart helt okej men hade varit nice att slippa

Mycket trevligt med högre frekvenser i höga upplösningar. Nu ska bara resten hinna ifatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det OLED som är paradnumret hos alla tillverkare nu? Jag gillar det!
Blir spännande hur dessa funkar efter nåt år, med inbränningar och så.

Skrivet av Jonas13:

Ja det är skoj, men samtidigt är priserna fortsatt väldigt höga och risken för inbränning gör att man tvekar lite.

Skrivet av Zenyaro:

Instämmer. Tror det är bäst att, som oftast, vänta ett par generationer så att tekniken är mogen.

Det här med OLED är rätt väl utstuderat vid detta laget skulle jag vilja påstå. Visst kan ni elta detta längre om ni vill men någonstans på vägen får man acceptera att risken kommer alltid finnas där. Med tanke på att fallgroparna är så pass välkända skulle jag vilja påstå att det är rätt enkelt att bedöma om OLED till datorskärmen är en bra eller dålig idé baserat på hur man använder sin dator.

Jag köper det här med att vänta ett par generationer och att vara lite försiktig, pengar växer inte på träd. Men det har ju gått massvis med generationer nu med tanke på att LG kom med första OLED TVn 2012 eller vad det nu är. Hur länge ska tekniken behöva finnas innan den kan ses som väl beprövad? Tekniken blir ju inte magiskt annorlunda bara för att den sitter i en monitor menar jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Toppen

Då fattas det bara att någon gör grafikkort som är bättre än Radeon RX 7000 serien med fullt UHBR 20 stöd.

Kan det komma en ny serie grafikkort i år eller dröjer det tills 2025 ?

Som någon skrev ovan har AMD lanserat Radeon Pro-kort med UHBR 20-stöd i modellerna W7900 och W7800, där W7900 har samma fulla Navi 31 som 7900 XTX: AMD Announces Radeon Pro W7900 & W7800 RDNA 3 Workstation Cards

Någon som kan räkna kanske vet exakta bandbredderna, UHBR 20 ska alltså räcka till för 4K UHD 240 Hz, men bara för 4K DCI 120 Hz med DSC? Iaf enligt AMD själva (4096 x 2160 (4K DCI) @ 120Hz with DSC): AMD Radeon™ PRO W7900 Professional Graphics

Enligt Prisjakt kostar W7900/W7800 från ca 50000 resp 30000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Som någon skrev ovan har AMD lanserat Radeon Pro-kort med UHBR 20-stöd i modellerna W7900 och W7800, där W7900 har samma fulla Navi 31 som 7900 XTX: AMD Announces Radeon Pro W7900 & W7800 RDNA 3 Workstation Cards

Någon som kan räkna kanske vet exakta bandbredderna, UHBR 20 ska alltså räcka till för 4K UHD 240 Hz, men bara för 4K DCI 120 Hz med DSC? Iaf enligt AMD själva (4096 x 2160 (4K DCI) @ 120Hz with DSC): AMD Radeon™ PRO W7900 Professional Graphics

Enligt Prisjakt kostar W7900/W7800 från ca 50000 resp 30000.

Men det är väl samma gpu/hårdvara? Kanske de släpper en uppdatering med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Som någon skrev ovan har AMD lanserat Radeon Pro-kort med UHBR 20-stöd i modellerna W7900 och W7800, där W7900 har samma fulla Navi 31 som 7900 XTX: AMD Announces Radeon Pro W7900 & W7800 RDNA 3 Workstation Cards

Någon som kan räkna kanske vet exakta bandbredderna, UHBR 20 ska alltså räcka till för 4K UHD 240 Hz, men bara för 4K DCI 120 Hz med DSC? Iaf enligt AMD själva (4096 x 2160 (4K DCI) @ 120Hz with DSC): AMD Radeon™ PRO W7900 Professional Graphics

Enligt Prisjakt kostar W7900/W7800 från ca 50000 resp 30000.

Intressant artikel och bra att korten finns.

Men jag tänkte väl i stil med att om AMD själva eller någon annan kan släppa grafikkort som har en grafikarkitektur som är nyare och bättre än RDNA3 och Ada Lovelace,
Att då kanske det är möjligt att få DisplayPort 2.1 med UHBR20 även på produkter med MSRP under $2000.

Säg exempelvis Nvidias nya RTX 4080 Super FE skulle kosta strax under 13000kr i Sverige.
Nu har de samma gamla DP 1.4a som de andra RTX 4000 korten.
Men om man säger något i den prisklassen som fortfarande kan ha prestanda i RTX 4080 nivå eller bättre och UHBR20 stöd utan att kosta som ett W7800.

Om det kan vara realistiskt att något sådant kan komma i höst eller under 2025 ?

Permalänk
Medlem

Fast SAMSUNG ODYSSEY NEO G9 G95NC 57" har ju redan DP 2.1.
Antar att ni menar första OLED med DP 2.1.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast SAMSUNG ODYSSEY NEO G9 G95NC 57" har ju redan DP 2.1.
Antar att ni menar första OLED med DP 2.1.

Den har DP 2.1 men inte full bandbredd i form av UHBR80. Om jag minns rätt så använder sig G95NC av UHBR20 + DSC.

Permalänk

DP 2.1 finns alltså med olika bandbredd trots att det är samma versionsnummer. Där ser man. Snurrigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

DP 2.1 finns alltså med olika bandbredd trots att det är samma versionsnummer. Där ser man. Snurrigt.

Det gäller även HDMI dock. T ex PS5 har 40 Gbit/s via HDMI 2.1 medan t ex ett RTX-grafikkort har 48 Gbit/s.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av star-affinity:

DP 2.1 finns alltså med olika bandbredd trots att det är samma versionsnummer. Där ser man. Snurrigt.

Det har alltid funnits olika bandbredder i Displayportspecen. Nu är de fler. Kopplingen till versionsnummer är istället en eftertolkning eller om man så vill, en överförenkling. Den allmänna och breda diskussionen, likt forum som Swec, har vänt på det hela och talat om versioner när det egentligen är olika transmission modes. Vilket har fungerat helt ok eftersom det ofta sammanfallit mellan version och bandbredd för Displayport.

DP1.2 är synonymt/indikerande för bandbredden HBR2 (≈21 Gbps)
DP1.3 är synonymt/indikerande för bandbredden HBR3 (≈32 Gbps)
DP1.4 är synonymt/indikerande för bandbredden HBR3 + DSC
DP2.1 kan vara UHBR10, UHBR13.5 eller UHBR20 med 40, 54 respektive 80 Gbps + DSC

Samma problem som med HDMI där version och funktion hela tiden förväxlas. Denna förväxling blir nu mer och mer tydlig även med Displayport i takt med att den standarden blir mer komplex med fler funktioner och nivåer av prestanda. Man kan inte längre peka på en pryl, säga "DP 2.1" och dra slutsatser om kapacitet. Man måste tala om funktionen, likt att den klarar UHBR20 eller endast UHBR10.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det har alltid funnits olika bandbredder i Displayportspecen. Nu är de fler. Kopplingen till versionsnummer är istället en eftertolkning eller om man så vill, en överförenkling. Den allmänna och breda diskussionen, likt forum som Swec, har vänt på det hela och talat om versioner när det egentligen är olika transmission modes. Vilket har fungerat helt ok eftersom det ofta sammanfallit mellan version och bandbredd för Displayport.

DP1.2 är synonymt/indikerande för bandbredden HBR2 (≈21 Gbps)
DP1.3 är synonymt/indikerande för bandbredden HBR3 (≈32 Gbps)
DP1.4 är synonymt/indikerande för bandbredden HBR3 + DSC
DP2.1 kan vara UHBR10, UHBR13.5 eller UHBR20 med 40, 54 respektive 80 Gbps + DSC

Samma problem som med HDMI där version och funktion hela tiden förväxlas. Denna förväxling blir nu mer och mer tydlig även med Displayport i takt med att den standarden blir mer komplex med fler funktioner och nivåer av prestanda. Man kan inte längre peka på en pryl, säga "DP 2.1" och dra slutsatser om kapacitet. Man måste tala om funktionen, likt att den klarar UHBR20 eller endast UHBR10.

Tackar för info!
Känner svagt igen att det är så för HDMI också. Men alltså ännu fler nu för DisplayPort 2.1. Bra att veta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Men det är väl samma gpu/hårdvara? Kanske de släpper en uppdatering med detta?

Sett till att AMD låter partnertillverkarna välja mellan DP 1.4 och DP 2.1 för RX 7600 så tror jag att det är någon ytterligare hårdvarudel som måste dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Sett till att AMD låter partnertillverkarna välja mellan DP 1.4 och DP 2.1 för RX 7600 så tror jag att det är någon ytterligare hårdvarudel som måste dit.

Ja det är sant att det säkert är något chip utanför huvudkretsen som behöver ha stöd. Tråkigt

Permalänk
Medlem

Mest intressant hittills, på papperet då. Saknas bara att krympa till 27", men om något/några år kanske det kommer paneler som inte är så förbaskat stora.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det OLED som är paradnumret hos alla tillverkare nu? Jag gillar det!
Blir spännande hur dessa funkar efter nåt år, med inbränningar och så.

Haft min OLED i över 5 år nu och inga inbrännigar, med lite bondförnuft så är det aldrig några problem, dessutom har nog tekniken gått framåt på 5 år.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Bildexpert 📺

Inbränningar på OLED är som flugor i trumpeten. Det är kopplat till ett långsiktigt riskbeteende och inget som en dag sådär plötsligt "drabbar dig".