Biltemas uppladdningsbara AA-batterier är fysiskt större än andra batterier

Permalänk

Biltemas uppladdningsbara AA-batterier är fysiskt större än andra batterier

Hej!
Tänkte bara gå ut med en varning. Biltemas AA-batterier är större fysiskt än många andra AA-batterier

Oftast spelar detta ingen roll. Men endel enheter har ganska tight med plats och den enheten jag hade tänkt använda batterierna i så fastnade batteriet och var jättesvårt att få ut.

Är det inte meningen att "AA" ska vara en dimensionsstandard?

Se bilderna för jämförelse med normalt AA-batteri. 0.5mm eller vad det nu är både på längden och bredden gör skillnad.

Permalänk
Moderator
Moderator

Standarden är från 1947 och verkar ha viss tolerans, med maxdimensioner om 50.5 x 14.5mm.

https://en.wikipedia.org/wiki/AA_battery

An AA cell measures 49.2–50.5 mm (1.94–1.99 in) in length, including the button terminal—and 13.5–14.5 mm (0.53–0.57 in) in diameter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Wikipedia-artikeln som nämns ovan tar sina siffror från en viss tillverkares datablad för en viss modell. Man kan alltså antagligen inte ens räkna med att en viss modell har samma dimensioner jämt. Vilket man naturligtvis aldrig kan egentligen, all tillverkning har toleranser, men här verkar det vara ointuitivt mycket.

Jag har nyligen fått lära mig att batteriupphängningen är en av vardagens små underverk. Vad händer om du utsätter din pryl för skakningar? Kommer strömmen tillfälligt brytas och prylen starta om? Kommer batteriet krocka med ändläget och utsättas för kraftigt våld?

Permalänk
Medlem

Även IKEAs tidigare vita batterier är betydligt större än normen. Har fått jobba en bit med verktyg för att få ut dem från vissa prylar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag tror NiMh-batterier kan svälla, precis som LiPo-batterier i t ex telefoner. Jag stoppade i och tog ur IKEAs batterier ur en enhet under en period utan problem, men när jag lämnade dem i enheten några månader var det sedan svårt att få ur dem.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med Ikeas uppladdningsbara AA batterier. Har säkert 100 st sådan och jätte nöjd. Men skulle sätta batteri i ett elektroniskt dörrlås, det gick fysiskt inte få in dem. Mätte med skjutmått och åkte till Kjell och köpte en annans sort som var mindre

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Standarden är från 1947 och verkar ha viss tolerans, med maxdimensioner om 50.5 x 14.5mm.

https://en.wikipedia.org/wiki/AA_battery

An AA cell measures 49.2–50.5 mm (1.94–1.99 in) in length, including the button terminal—and 13.5–14.5 mm (0.53–0.57 in) in diameter.

IEC-standarden för R6 säger 50.5mm längd och 14.5mm diameter.

Permalänk
Medlem

Tämligen standardmässigt att NiMh är lite större än vanliga alkaliska. Huruvida Biltemas är större än vanligt kan jag dock inte säga.

Permalänk
Medlem

Samma sak med Varta.
Deras batterier passade inte i en ficklampa eftersom de var 0,4mm större än vanliga batterier.

Permalänk
Medlem

Detta är ett vanligt förekommande fenomen. Jag har själv råkat ut för att batterierna inte passade i en pryl och när jag jobbade på Biltema så hände det titt som tätt att folk kom in och klagade på det. Biltemas svar på detta som ligger på deras intranät under specifikationer(ej tillgängligt för kunder) är att batterierna ligger inom specifikationerna för storleken på ett AA batteri. The end.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Har samma problem med mitt klockverk

Hittade ni en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobba_fat:

Hittade ni en lösning?

Hur menar du ens att en lösning hade sett ut? Bara använd ett annat märke om Biltemas inte passar?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB