Permalänk

Luktar bränt vid on/off av nätaggregat

Hej!
Jag har precis byggt ihop en dator och skulle starta upp den. Direkt när jag bara slår på nätaggregatets on/off knapp(alltså inte ens startat datorn) så luktar det bränt. Jag drar då ur elen i panik och funderar över vad som hände.
Jag har en be Quiet pure power 1000w och ett asus tuf gaming z790 med en icue 150 regn elite, i7 14700k, corsair dominator och ett rtx 3080.
3080 och nätagget hade jag i förra datorn. Jag tog inte ens ur atx, CPU, och grafikkortets pcie sladd när jag bytte till det nya moderkortet och processorn. Men det det nya moderkortet krävde att jag tog den andra CPU slotens 4 pin då moderkortet kräver 8 pins och min gamla hade 4 pins. Min processorkylare krävde även en sata eller ”drive” anslutning för kraft.

Det nya som tillkommit till elen är alltså 1st 4pin CPU kabel och en ”drive” kabel som jag kopplade in kylaren i. Jag har fält moderkortets instruktionsbok för usb anslutningar och tror att PWRSW p-led sladdarna ska vara rätt.

Vad kan det vara som luktade bränt? Någon som har en aning innan jag testar att koppla in den igen? Har kollat över så att alla elkablar sitter i.

Tråd flyttad till support /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

Hej!
Jag har precis byggt ihop en dator och skulle starta upp den. Direkt när jag bara slår på nätaggregatets on/off knapp(alltså inte ens startat datorn) så luktar det bränt. Jag drar då ur elen i panik och funderar över vad som hände.
Jag har en be Quiet pure power 1000w och ett asus tuf gaming z790 med en icue 150 regn elite, i7 14700k, corsair dominator och ett rtx 3080.
3080 och nätagget hade jag i förra datorn. Jag tog inte ens ur atx, CPU, och grafikkortets pcie sladd när jag bytte till det nya moderkortet och processorn. Men det det nya moderkortet krävde att jag tog den andra CPU slotens 4 pin då moderkortet kräver 8 pins och min gamla hade 4 pins. Min processorkylare krävde även en sata eller ”drive” anslutning för kraft.

Det nya som tillkommit till elen är alltså 1st 4pin CPU kabel och en ”drive” kabel som jag kopplade in kylaren i. Jag har fält moderkortets instruktionsbok för usb anslutningar och tror att PWRSW p-led sladdarna ska vara rätt.

Vad kan det vara som luktade bränt? Någon som har en aning innan jag testar att koppla in den igen? Har kollat över så att alla elkablar sitter i.

Nytt moderkort. Har du satt det rätt med distanserna och sen att där nu inte ligger något skit under moderkortet ?

Permalänk
Medlem

Hm. Det enda som har ström på i soft power off (vilket är där du är när du slår på nätagget) är väl 5VSB, om jag minns rätt. Det mesta av den railen går till USB-portar. Har du kopplat allt rätt där? USB 2.0 headers är pilliga och lätta att göra fel på, till exempel.

Tipset om distanserna ovan är också bra, kan ligga nån skit under moderkortet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av GustafKarlsson:

Hej!
Jag har precis byggt ihop en dator och skulle starta upp den. Direkt när jag bara slår på nätaggregatets on/off knapp(alltså inte ens startat datorn) så luktar det bränt. Jag drar då ur elen i panik och funderar över vad som hände.
Jag har en be Quiet pure power 1000w och ett asus tuf gaming z790 med en icue 150 regn elite, i7 14700k, corsair dominator och ett rtx 3080.
3080 och nätagget hade jag i förra datorn. Jag tog inte ens ur atx, CPU, och grafikkortets pcie sladd när jag bytte till det nya moderkortet och processorn. Men det det nya moderkortet krävde att jag tog den andra CPU slotens 4 pin då moderkortet kräver 8 pins och min gamla hade 4 pins. Min processorkylare krävde även en sata eller ”drive” anslutning för kraft.

Det nya som tillkommit till elen är alltså 1st 4pin CPU kabel och en ”drive” kabel som jag kopplade in kylaren i. Jag har fält moderkortets instruktionsbok för usb anslutningar och tror att PWRSW p-led sladdarna ska vara rätt.

Vad kan det vara som luktade bränt? Någon som har en aning innan jag testar att koppla in den igen? Har kollat över så att alla elkablar sitter i.

inte gjort klassikern och lyckats vålda i en PCI-E trömkontakt i 8 pin headern för 12V cpu?

de är inte samma och ska inte passa varandra men med lite våld går det.

om så är fallet kan du nog slänga cpu och moderkort iaf.

men kan ju va så enkelt som damm i nätagget som trillat runt och lagt sig mot nått varmt i nätagget vilket kan resultera i lite bränd doft.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testa nätagget med gamla datorn skulle vara mitt tips

Kolla att alla sladdar är rättvända och märkta rätt och sitter i rätt hål på både moderkort och nätagg-sidan. En 8-pin cpu-sladd har plus och minus omvänt än PCIe-kontakterna, så om den sitter i fel hål på nätagget kan det bli knas

Permalänk
Medlem

Hör alla kablar du använder till din PSU, du har inte "hittat någon i någon låda"?
Kolla också noga så alla rundningar och fyrkanter i kontakterna matchar, det sägs att det ibland går att tvinga in vissa felaktigt.
Testa att koppla bort PSU helt från datorn och starta det enligt dessa anvisningar
https://forums.evga.com/Jumpstart-850w-b3-PSU-m2975031.aspx
Låt den gå ett tag obelastat och se om någonting doftar.

Om du sedan har någon 12V förbrukare (billampa?) så kan du koppla in den med ett par sladdar på +12V. (En 60W 12V lampa kommer att dra 5A, så välj en 12V lina som klarar detta.)
Ännu bättre om du har en voltmeter då du kan kolla om samtliga spänningar hittar ut till rätt pinnar enligt
https://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte gjort klassikern och lyckats vålda i en PCI-E trömkontakt i 8 pin headern för 12V cpu?

de är inte samma och ska inte passa varandra men med lite våld går det.

om så är fallet kan du nog slänga cpu och moderkort iaf.

men kan ju va så enkelt som damm i nätagget som trillat runt och lagt sig mot nått varmt i nätagget vilket kan resultera i lite bränd doft.

Om PCIe-kontakten är en 6+2-kontakt så behövs det knappt ens nåt våld, för nycklingen stoppar inte det alls. En riktig miss i designen, det där. Dock borde 12V vara helt avstängt i det läget datorn är här (PSUn på men datorn är i soft power off), så jag tror inte att det är det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Nytt moderkort. Har du satt det rätt med distanserna och sen att där nu inte ligger något skit under moderkortet ?

Hur vet jag att jag gjort rätt med distanserna? Den sitter på distanser men kan man göra något fel där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

Hur vet jag att jag gjort rätt med distanserna? Den sitter på distanser men kan man göra något fel där?

Rätt med distanserna syftas att de sitter på rätt platts för hålen på moderkortet. Olika former på moderkort kan ha olika positioner för distanserna och kan då hamna fel.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Hör alla kablar du använder till din PSU, du har inte "hittat någon i någon låda"?
Kolla också noga så alla rundningar och fyrkanter i kontakterna matchar, det sägs att det ibland går att tvinga in vissa felaktigt.
Testa att koppla bort PSU helt från datorn och starta det enligt dessa anvisningar
https://forums.evga.com/Jumpstart-850w-b3-PSU-m2975031.aspx
Låt den gå ett tag obelastat och se om någonting doftar.

Om du sedan har någon 12V förbrukare (billampa?) så kan du koppla in den med ett par sladdar på +12V. (En 60W 12V lampa kommer att dra 5A, så välj en 12V lina som klarar detta.)
Ännu bättre om du har en voltmeter då du kan kolla om samtliga spänningar hittar ut till rätt pinnar enligt
https://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html

Det är möjligt att det kan den andra CPU kabeln inte kom från nätaggets låda, men annars så ska alla kablar vara från detta nätagg. Och jag har inte mosat i någon kabel med kraft heller.
Har inte så jag kan testa det andra men får kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

Det är möjligt att det kan den andra CPU kabeln inte kom från nätaggets låda, men annars så ska alla kablar vara från detta nätagg. Och jag har inte mosat i någon kabel med kraft heller.
Har inte så jag kan testa det andra men får kolla när jag kommer hem.

Ja då det inte finns någon gemensam standard för pinout på nätagg, även om du tar en kabel från ett annat nätagg av samma tillverkare så är det inte säkert att det fungerar.

Sen skrev du att en extra 4 pin?, ditt nya moderkort tar två 8-pin för extra matning till CPU'n och dessa ska kopplas med en kabel vardera, antingen en fast 8pin likt denna
https://www.bequiet.com/en/accessories/1449
eller en delad 4+4
https://www.bequiet.com/en/accessories/1448
och med din CPU så bör båda nog vara inkopplade då du utan problem kan närma dig 300 watt och har du power limints innaktiverade så är upp mot 400 watt inga problem för din cpu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av LightVsDawn:

Rätt med distanserna syftas att de sitter på rätt platts för hålen på moderkortet. Olika former på moderkort kan ha olika positioner för distanserna och kan då hamna fel.

Av vad jag kan avgöra så sitter de på rätt plats. Är ett atx kort och finns 1 för varje hål

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

Av vad jag kan avgöra så sitter de på rätt plats. Är ett atx kort och finns 1 för varje hål

Risken är väl mer om du har skruvat i en distans som du inte borde ha satt dit, så att den nu har kontakt med något på kortets baksida.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om nätagget fungerar som det ska känner det av ifall moderkortet kortsluts mot någon del av chassit och matar inte någon ström så det är tveksamt att det är problemet. Men skadar ju inte att dubbelkolla för att utesluta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GustafKarlsson:

Det är möjligt att det kan den andra CPU kabeln inte kom från nätaggets låda, men annars så ska alla kablar vara från detta nätagg. Och jag har inte mosat i någon kabel med kraft heller.
Har inte så jag kan testa det andra men får kolla när jag kommer hem.

Woa woaaa!
Är kabeln från fel nätagg så har denna kabeln kortslutit 12V och GND. Då är det enda hängslet man har eventuellt skydd som sitter i nätagget, det skyddet är primärt på plats för att förhindra brand, inte säkert det är snabbt nog för att skydda komponenter.

Jag skulle säga ett gäng bilder på anslutna kablar, hur de ser ut, och vart de är kopplade är av starkt intresse här.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Woa woaaa!
Är kabeln från fel nätagg så har denna kabeln kortslutit 12V och GND. Då är det enda hängslet man har eventuellt skydd som sitter i nätagget, det skyddet är primärt på plats för att förhindra brand, inte säkert det är snabbt nog för att skydda komponenter.

Jag skulle säga ett gäng bilder på anslutna kablar, hur de ser ut, och vart de är kopplade är av starkt intresse här.

Så här, jag trodde att alla var till samma, men jag blev osäker nu när du skrev, för kan ha blandat in en gammal kabel. Ser nu att jag har en 2x2 och en 1x4 till CPUn, kan detta vara ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

<Uppladdad bildlänk>

Så här, jag trodde att alla var till samma, men jag blev osäker nu när du skrev, för kan ha blandat in en gammal kabel. Ser nu att jag har en 2x2 och en 1x4 till CPUn, kan detta vara ett problem?

4x2 eller 8x1 är i sig inget problem

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Risken är väl mer om du har skruvat i en distans som du inte borde ha satt dit, så att den nu har kontakt med något på kortets baksida.

Tog bort moderkortet och kollade, inget som går emot

Permalänk
Hedersmedlem

Angående allt detta om kablar: om TS inte har startat datorn så kan väl ändå inte felaktiga 12V-kablar vara ett problem?
Självklart bör man byta ut dem innan man startar ordentligt så att det inte blir ännu värre, men nätagget ska ju inte ge 12 V förrän datorn startas, så kortslutning där bör ju inte kunna orsaka problem innan datorn startas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Woa woaaa!
Är kabeln från fel nätagg så har denna kabeln kortslutit 12V och GND. Då är det enda hängslet man har eventuellt skydd som sitter i nätagget, det skyddet är primärt på plats för att förhindra brand, inte säkert det är snabbt nog för att skydda komponenter.

Jag skulle säga ett gäng bilder på anslutna kablar, hur de ser ut, och vart de är kopplade är av starkt intresse här.

Tog bort så att man skulle kunna se längre in, men jag har anslutit MB kablarna där inne upp till ATX kontakten. Sedan är ”drives” till icue AIOn, den nedre PCIe är till grafikkortet. Jag tog bort CPU kablarna som suttit i ”P8”.
De här alltså

Här är sata kabeln inkopplad

ATX kabeln, har klickmekanismen på andra sidan

CPU kraften, kablarna på tidigare bild var inkopplade här:

Är något otydligt så får ni skriva det. Men jag ser inget fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

<Uppladdad bildlänk>
Tog bort så att man skulle kunna se längre in, men jag har anslutit MB kablarna där inne upp till ATX kontakten. Sedan är ”drives” till icue AIOn, den nedre PCIe är till grafikkortet. Jag tog bort CPU kablarna som suttit i ”P8”.
De här alltså <Uppladdad bildlänk>
Här är sata kabeln inkopplad <Uppladdad bildlänk>

ATX kabeln, har klickmekanismen på andra sidan <Uppladdad bildlänk>

CPU kraften, kablarna på tidigare bild var inkopplade här: <Uppladdad bildlänk>

Är något otydligt så får ni skriva det. Men jag ser inget fel

Du borde kunna visuellt jämföra cpu-ström-kablarna och se om de skiljer (följa varje sladd från en pinne och se om de är helt lika)

Eftersom lukten uppstår när du startar nätaggregatet skulle jag koppla loss allt, och sedan koppla in en sak i taget (bara moderkort, sen cpu ström, sen andra cpu-ström, sen sata, sen pcie, …) och starta mellan varje

Det kan också vara värt att testa ditt gamla moderkort och se vad som händer där

Permalänk
Skrivet av medbor:

Du borde kunna visuellt jämföra cpu-ström-kablarna och se om de skiljer (följa varje sladd från en pinne och se om de är helt lika)

Eftersom lukten uppstår när du startar nätaggregatet skulle jag koppla loss allt, och sedan koppla in en sak i taget (bara moderkort, sen cpu ström, sen andra cpu-ström, sen sata, sen pcie, …) och starta mellan varje

Det kan också vara värt att testa ditt gamla moderkort och se vad som händer där

Hej!
Jag testade att sätta i elen i datorn igen, nu hade jag BARA den stora 24pin sladden ikopplad i moderkortet. Börjar lukta bränt rätt fort. Har fan ingen aning om vad det är, kabeln är rätt placerad och den funkade i förra chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

Hej!
Jag testade att sätta i elen i datorn igen, nu hade jag BARA den stora 24pin sladden ikopplad i moderkortet. Börjar lukta bränt rätt fort. Har fan ingen aning om vad det är, kabeln är rätt placerad och den funkade i förra chassit.

Är nog annat nätagg som gäller, vad händer om du kopplar in nätagget utan att ha det kopplat till något, luktar det då också ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är nog annat nätagg som gäller, vad händer om du kopplar in nätagget utan att ha det kopplat till något, luktar det då också ?

Då luktar det ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

Hej!
Jag testade att sätta i elen i datorn igen, nu hade jag BARA den stora 24pin sladden ikopplad i moderkortet. Börjar lukta bränt rätt fort. Har fan ingen aning om vad det är, kabeln är rätt placerad och den funkade i förra chassit.

Testa utan moderkortet inkopplat alls

Testa ’gem-tricket’ att starta nätagget manuellt utan att det är anslutet till något annat:
https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-How-t...

Om du är van med högspänning och kolla om något är löst inne i nätagget? Kan räcka med att skaka och lyssna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Angående allt detta om kablar: om TS inte har startat datorn så kan väl ändå inte felaktiga 12V-kablar vara ett problem?
Självklart bör man byta ut dem innan man startar ordentligt så att det inte blir ännu värre, men nätagget ska ju inte ge 12 V förrän datorn startas, så kortslutning där bör ju inte kunna orsaka problem innan datorn startas.

Det är detta som jag har försökt säga ett tag. Om jag inte minns fel så är det BARA 5VSB som har ström i det läget, och den går i den stora moderkortskontakten (grön sladd, om de är färgade) till alla USB-portar på baksidan smat headers och inte så mycket mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Om jag kopplar in nätaggregatet i min gamla dator så fungerar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafKarlsson:

Om jag kopplar in nätaggregatet i min gamla dator så fungerar den.

Låter som det är nåt fel på nya moderkortet då... eller att det sitter nåt i en usb-port som är trasigt.

Kan också vara att det drar för mycket. Vad står det på kragget att +5VSB kan ge?
På äldre aggregat står det ofta 0.8A men på nyare har jag sett upp till 3A.

Permalänk

Tror vi kan utesluta distans delen iaf, jag har precis detta chassi och ett ATX kort
https://youtu.be/BdvwiEMNx08?feature=shared&t=513

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Låter som det är nåt fel på nya moderkortet då... eller att det sitter nåt i en usb-port som är trasigt.

Kan också vara att det drar för mycket. Vad står det på kragget att +5VSB kan ge?
På äldre aggregat står det ofta 0.8A men på nyare har jag sett upp till 3A.

Det står 3A