Asus visar upp ROG OLED-trio på CES

Permalänk
Melding Plague

Asus visar upp ROG OLED-trio på CES

Asus visar upp tre nya OLED-skärmar på årets CES. Två kan nå en frekvens på 480Hz - de första av sin sort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det bli med bilden skärpemässigt i 1080p-läget? Att köra ”looks like” 1080p på en skärm med 3840 x 2160 pixlar blir ju skarpt och fint med skalning, men att mata skärmen med en 1080p-signal lär inte bli lika kul. Men det kanske är lugnt? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hur kommer det bli med bilden skärpemässigt i 1080p-läget? Att köra 1080p på en skärm med 3840 x 2160 pixlar blir ju skarpt och fint med skalning, men att mata skärmen med en 1080p-signal lär inte bli lika kul. Men det kanske är lugnt? 🤔

Jag kanske är trött men...vad är skillnaden på "att köra 1080p" och '"mata en 1080p signal"?

Permalänk
Medlem

ASUS skärmar brukar vara dyra jämfört med liknande modeller och dom har haft en del problem och buggar och varit långsamma med att åtgärda saker med nya firmwares.

Men det är bra att det blir rejält med konkurrens nu i segmentet "32", 4K, 240Hz".

Här måste ju bara Sweclockers göra en jämförelsetest framöver med det olika modellerna i det formatet som lanseras i år.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Sweclockers citerar Sweclockers i sin egen artikel? Känns väldigt udda.

Permalänk
Medlem

Önskar att det kunde komma en vettig 4K-skärm på 36-38". 32" är för litet och 42" är alldeles för stort på skrivbordet. Behöver inte mer än 120 Hz, bara färgåtergivningen är bra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PerWigren:

Önskar att det kunde komma en vettig 4K-skärm på 36-38". 32" är för litet och 42" är alldeles för stort på skrivbordet. Behöver inte mer än 120 Hz, bara färgåtergivningen är bra.

Den där frågan kommer ofta och ett svar varför är att det kräver att någon anpassar en tillverkningsprocess och förmodligen bygger nya fabrikslinjer enbart för att matcha just ditt skrivbord. Så det landar på det rätt självklara med det som utgör masstillverkning: standardiserade format. Utvecklingen och de lägre priserna kommer av tillverkningsvolymerna. Därför kommer det alltid finnas hål i utbudet av tillgängliga storlekar.

Fast det problemet är annars hyfsat okomplicerat att lösa: anpassa situationen så att man sitter närmare en 32:a eller längre ifrån en 42:a.

Om det ens nu är ett problem vill säga. 16:9-skärmar tenderar att vara just 32 eller 40–43-tum. Så hålet runt 36–38 har funnits länge nu. En gång i tiden hade man en 22-tummare och jag började med en 12-tummare. Har man löst detta en gång tidigare kan man nog lösa det igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deeshu:

Sweclockers citerar Sweclockers i sin egen artikel? Känns väldigt udda.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag kanske är trött men...vad är skillnaden på "att köra 1080p" och '"mata en 1080p signal"?

Jag som är otydlig. Redigerade ganska snabbt till ”looks like” 1080p som är 2160p skalat så att det ger samma praktiska yta som en 1080p-skärm.

Men att mata en 2160p-skärm med 1080p-signal borde ge viss suddighet. Men det kanske skalas upp på något smart sätt? Blir ju en exakt dubblering, så kanske inte så farligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺

Ledtråden är frekvensen. Om det bara vore skalning av 1080p måste panelen också klara 4K/480 Hz och då hade man nog marknadsfört den som världens första 4K/480 Hz-panel.

4K/240 Hz med möjlighet till 1080p i dubbla frekvensen tyder på en teknik motsvarande TCL:s Dual Line Gate där panelen elektroniskt kan addressera två pixelrader samtidigt i den dubbla frekvensen. Panelen är helt enkelt fysiskt kopplad på de sättet, vilket är något annat än traditionell skalning.

Permalänk
Avstängd

Hur kan man spela i 4K 240 Hz? Var det inte problem förut att ens få 4K 144 Hz? Minns att skärmen behövde ha fläkt osv, inga fulla färger eller vad det nu var massa junx

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Önskar att det kunde komma en vettig 4K-skärm på 36-38". 32" är för litet och 42" är alldeles för stort på skrivbordet. Behöver inte mer än 120 Hz, bara färgåtergivningen är bra.

38/42 ≈ 90.5%, 10% alltså ungefär 10cm i skillnad. Tror verkligen det är en gräns som sitter i ditt huvud om du tycker 38 är så stor skillnad mot 42

Absolut är det skillnad på en 38” 21:9 vs 42” 16:9, då främst på höjden, men inte alls lika stor om båda är 16:9

Det är ju som att skärmen står 72cm bort, eller 80cm bort

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Meowi:

Hur kan man spela i 4K 240 Hz? Var det inte problem förut att ens få 4K 144 Hz? Minns att skärmen behövde ha fläkt osv, inga fulla färger eller vad det nu var massa junx

Poängen är att du kan välja. Du vinner flexibiliteten. Har du spel som vinner på hög frekvens men inte orkas dras runt i 4K native kan du skala och köra högre FPS. Här även 480 Hz om du kör 1080p. Det blir såklart omöjligt om panelen bara orkar 144 Hz. Kör du spel som vinner på native 4K så kan du fortfarande köra 4K om än i lägre FPS. Omöjligt och dessutom svårt att ens föreställa sig 4K-spelande med hjälp av en 1440p-skärm.

Den här generationen skärmar är närmare detta med att ha allt i en och samma skärm. Den som tidigare ville ha både 4K-spelandet och det där superrappa spelandet behövde egentligen fram till idag antingen köpa två olika skärmar för olika typer av spel. Eller kompromissa med endera lägre frekvens eller lägre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Hur kan man spela i 4K 240 Hz? Var det inte problem förut att ens få 4K 144 Hz? Minns att skärmen behövde ha fläkt osv, inga fulla färger eller vad det nu var massa junx

Det är den eviga diskussionen om DP 2.1 eller 1.4 med DSC (Display Stream Compression) och att de flesta skärmar i år verkar använda v. 1.4a.

Enligt Wikipedia och denna artikel nedan bör dock 1.4 med DSC räcka för att nå dessa tal, allt över dessa specs i kommande år blir däremot svårt.

https://tftcentral.co.uk/articles/when-is-displayport-2-1-goi...
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Sweclockers citerar Sweclockers i sin egen artikel? Känns väldigt udda.

Aldrig fel att citera Jonas.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Hypen dog fort på 1440p 480hz modellen. Det är inte glossy utan matt.

Permalänk
Medlem

Fråga: jag som sitter på ett 4090 som saknar dp 2.1, om jag köper en skärm med dp2.1 är det upp till skärmtillverkaren att den har stöd för dsc eller finns det redan inbakad i dp2.1 standarden?

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Verkar ju onekligen vara riktigt trevliga skärmar, men varför måste alla Ultrawide vara konkava nu? Jag vill ha en vanlig (inte böjd) skärm.

Förtydligande
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

På årets CES-mässa visar Asus upp en trio bestående av nya gamingskärmar med OLED-paneler som alla har en uppdateringsfrekvens på 240Hz - som minimum. Den första av dessa är PG39WCDM, som med sina blir den första skärmen på 39 tum som erbjuder den frekvensen

Var det inte fyra skärmar? De visade ju även upp 34-tummaren. Eller räknas in den av någon anledning?

Och 39-tummaren är väl inte ensamt först med den storleken i 240Hz? Acer presenterade ju även sin Predator X39 baserad på samma LG-panel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Verkar ju onekligen vara riktigt trevliga skärmar, men varför måste alla Ultrawide vara konkava nu? Jag vill ha en vanlig (inte böjd) skärm.

Även om marknadsföringen hävdar något annat så var det väl initialt för att betraktningsvinklarna, i synnerhet på VA-paneler, var så dålig att det inte fanns något val annat än att kröka dom. Sen verkar folk ha vant sig med det och verkar vilja ha det även när paneltekniken inte kräver det (dvs OLED) vilket för mig är en gåta men det måste väl var och en avgöra själv. Helt klart verkar åtminstone Samsung inte anse att en rejäl kurvning är lika viktigt när inte de dåliga betrakningsvinklarna kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Även om marknadsföringen hävdar något annat så var det väl initialt för att betraktningsvinklarna, i synnerhet på VA-paneler, var så dålig att det inte fanns något val annat än att kröka dom. Sen verkar folk ha vant sig med det och verkar vilja ha det även när paneltekniken inte kräver det (dvs OLED) vilket för mig är en gåta men det måste väl var och en avgöra själv. Helt klart verkar åtminstone Samsung inte anse att en rejäl kurvning är lika viktigt när inte de dåliga betrakningsvinklarna kräver det.

Intressant att veta. Helt ärligt finns det även 1 + ... Nämligen att reflektioner inte kan ske på samma sätt som på en platt skärm som är semi-glossy eller glossy. Personligen tycker jag att den lilla böjningen inte är för mycket, i jämförelse med vad man ser på andra skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Verkar ju onekligen vara riktigt trevliga skärmar, men varför måste alla Ultrawide vara konkava nu? Jag vill ha en vanlig (inte böjd) skärm.

Jaha, du tänker på en skärm som är 21:9, 32:9 eller dylikt, men helt platt? Det lät väldigt intressant, men tänk på att ögonen är runda och troligen ser bäst mot sidan om den är närmare och välvd. Om man kör 2 displayer eller 3, så har iaf jag de snea mot mig, lite som curved men med nästan halv hexagonal uppställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nearyn:

Intressant att veta. Helt ärligt finns det även 1 + ... Nämligen att reflektioner inte kan ske på samma sätt som på en platt skärm som är semi-glossy eller glossy. Personligen tycker jag att den lilla böjningen inte är för mycket, i jämförelse med vad man ser på andra skärmar.

Det stämmer men rimligtvis till det sämre iom att en kurvad skärm lär koncentera reflektionerna mot mitten där användaren sitter till skillnad mot en platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nearyn:

Jaha, du tänker på en skärm som är 21:9, 32:9 eller dylikt, men helt platt? Det lät väldigt intressant, men tänk på att ögonen är runda och troligen ser bäst mot sidan om den är närmare och välvd. Om man kör 2 displayer eller 3, så har iaf jag de snea mot mig, lite som curved men med nästan halv hexagonal uppställning.

Att ögonen är runda spelar säkert mindre roll än det faktum att dom sitter bredvid varandra. vilket väl också är skälet (åtminstone ett av dom) att man gick från 4:3 till 16:9. Sen verkar Samsung ha hittat på någon egen pseudovetenskap om ögats krökning osv men vad jag vet är det inget som bekräftats av någon forskning med ursprung utanför Samsungs marknadsföringsavdelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nearyn:

Jaha, du tänker på en skärm som är 21:9, 32:9 eller dylikt, men helt platt? Det lät väldigt intressant, men tänk på att ögonen är runda och troligen ser bäst mot sidan om den är närmare och välvd. Om man kör 2 displayer eller 3, så har iaf jag de snea mot mig, lite som curved men med nästan halv hexagonal uppställning.

Jag hade en 34" Ultrawide tidigare som inte var böjd och det funkade alldeles utmärkt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.