Lurad på skärm här på swec

Permalänk

Lurad på skärm här på swec

Nu har *borta /mod* slutat svara helt och nekat min swishförfrågan så jag vill ha hjälp med att klura på vad jag har för alternativ att tillgå.
Man har ju ingen ångerrätt vid köp mellan privatpersoner men eftersom jag köpt en skärm som inte matchar beskrivningen (han har aldrig påpekat att det skulle vara några fel på skärmen) men det visade sig att både nätagget var helt dött och skärmen var sprucken så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Är det endast polisanmälan som gäller och sedan bita i det sura äpplet?
Hela vår SMS konversation bifogas här

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så verkar det röra sig om en oseriös säljare. Vet inte om forumet är rätt väg att gå men får du inte svar så tycker jag att en polisanmälan borde vara aktuellt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ett problem i en situation likt denna är att det är oerhört svårt att säga när skärmen slutade fungera. Enligt köplagen (dispositiv lag) så övergår ansvaret över varan till köparen när den lämnas över till transportören. Så om skärmen fått sig en kyss under transporten (eller rent teoretiskt efter att du hämtat ut skärmen och transporterat hem den) så är det enligt lag köparens ansvar (om nu inget annat avtalats mellan er i detta specifika fall). Så då finns det dessvärre inte så mycket att hämta, enligt lag.

Om det är det som skett så har du ju inte heller blivit lurad, utan varan har gått sönder under transport. I vissa sådana fall så kanske man väljer att dela på kostnaden, och båda tar del av "smällen", men då skulle jag säga att säljaren också är schysst. För finns det inget som tyder på att skärmen var trasig redan när säljaren skickade varan, så blir det som sagt svårt.

Säljaren ser ut att ha ett antal försäljningar på Swec, så det tyder väl snarare på att det är en transportskada och inte någon scammer.

Det är för situationer som denna som jag inte gillar att varken köpa eller sälja mellan privatpersoner. Det faktum att någon vill ha varan skickad skapar osäkerhet för säljaren, som måste klä skott för eventuella brister hos transportören (som kan råka skada varan), men dessutom en mottagare som också skulle kunna skada varan (av en ren olyckshändelse eller oförsiktighet), och sedan bli kallad för "scammer" om man inte betalar tillbaka pengarna. Så en affär bör göras mellan 4 ögon, där man kan testa produkten innan säljaren tar över besittningen och därmed ansvaret för varan.

EDIT: Jag hade inte heller lagt ut bilder med säljarens telefonnummer i tråden, det torde bryta mot forumregler.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Ett problem i en situation likt denna är att det är oerhört svårt att säga när skärmen slutade fungera. Enligt köplagen (dispositiv lag) så övergår ansvaret över varan till köparen när den lämnas över till transportören. Så om skärmen fått sig en kyss under transporten (eller rent teoretiskt efter att du hämtat ut skärmen och transporterat hem den) så är det enligt lag köparens ansvar (om nu inget annat avtalats mellan er i detta specifika fall). Så då finns det dessvärre inte så mycket att hämta, enligt lag.

Om det är det som skett så har du ju inte heller blivit lurad, utan varan har gått sönder under transport. I vissa sådana fall så kanske man väljer att dela på kostnaden, och båda tar del av "smällen", men då skulle jag säga att säljaren också är schysst. För finns det inget som tyder på att skärmen var trasig redan när säljaren skickade varan, så blir det som sagt svårt.

Säljaren ser ut att ha ett antal försäljningar på Swec, så det tyder väl snarare på att det är en transportskada och inte någon scammer.

Det är för situationer som denna som jag inte gillar att varken köpa eller sälja mellan privatpersoner. Det faktum att någon vill ha varan skickad skapar osäkerhet för säljaren, som måste klä skott för eventuella brister hos transportören (som kan råka skada varan), men dessutom en mottagare som också skulle kunna skada varan (av en ren olyckshändelse eller oförsiktighet), och sedan bli kallad för "scammer" om man inte betalar tillbaka pengarna. Så en affär bör göras mellan 4 ögon, där man kan testa produkten innan säljaren tar över besittningen och därmed ansvaret för varan.

EDIT: Jag hade inte heller lagt ut bilder med säljarens telefonnummer i tråden, det torde bryta mot forumregler.

Kollade faktiskt igenom forumreglerna innan publicering för att säkerställa att bilderna inte strider mot några regler och det enda jag hittade var "Efter att du publicerat en bild kan den komma att användas och delas av andra personer. Eftersom bilden publiceras direkt uppmanar vi dig att kontrollera att den inte innehåller privat information eller känsliga personuppgifter."
Nu är det ju IMGur som lagrar bilden och inte SweC. Numret blir inte heller sökbart via sökmotorer iom att det är inbäddat i en bild.
Men om mod anser annorlunda så kan jag självklart blurra numret och ladda upp bilderna på nytt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Om det är det som skett så har du ju inte heller blivit lurad, utan varan har gått sönder under transport. I vissa sådana fall så kanske man väljer att dela på kostnaden, och båda tar del av "smällen", men då skulle jag säga att säljaren också är schysst. För finns det inget som tyder på att skärmen var trasig redan när säljaren skickade varan, så blir det som sagt svårt.

Det hade jag köpt om han svarat på något av meddelandena med ett eventuellt ärendenummer hos PostNord iom att säljaren skriver att han ska kontakta dem/har förtsökt nå dem.
Annars - kloka tankar! Kanske enbart borde gå över till affärer mellan 4 ögon, men enligt mina tidigare erfarenheter här på SweC marknad brukar det aldrig vara något problem. Folk är generellt sett ärliga och hjälpsamma på detta forum

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Ser ju inte ut som att skärmen har fått en transportskada. Hur skulle ens en nätdel gå sönder i transport? Känns verkligen som att den såldes defekt. Att inte svara på SMS under flera dagar är suspekt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kollade faktiskt igenom forumreglerna innan publicering för att säkerställa att bilderna inte strider mot några regler och det enda jag hittade var "Efter att du publicerat en bild kan den komma att användas och delas av andra personer. Eftersom bilden publiceras direkt uppmanar vi dig att kontrollera att den inte innehåller privat information eller känsliga personuppgifter."
Nu är det ju IMGur som lagrar bilden och inte SweC. Numret blir inte heller sökbart via sökmotorer iom att det är inbäddat i en bild.
Men om mod anser annorlunda så kan jag självklart blurra numret och ladda upp bilderna på nytt

Jag är ganska säker på att man inte får hänga ut någon med personuppgifter i forumet. Nu hittar jag faktiskt inte relevant forumregel för detta, men det du nämner gäller ju bara bilder, så med samma tolkning så får man skriva ut namn, personnummer, adress, etnicitet, religion och sexuell läggning i textform i forumet, vilket jag starkt betvivlar.

Givet att du faktiskt tänkt igenom detta så tycker jag det är än märkligare att du inte maskade telefonnumret. Vad får du och din tråd ut genom att dela personens telefonnummer liksom? Det känns onödigt även om du kanske hittat ett kryphål i forumreglerna så att säga.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det hade jag köpt om han svarat på något av meddelandena med ett eventuellt ärendenummer hos PostNord iom att säljaren skriver att han ska kontakta dem/har förtsökt nå dem.
Annars - kloka tankar! Kanske enbart borde gå över till affärer mellan 4 ögon, men enligt mina tidigare erfarenheter här på SweC marknad brukar det aldrig vara något problem. Folk är generellt sett ärliga och hjälpsamma på detta forum

Ja, jag hade personligen varit mån om att försöka hjälpa till och kontakta PostNord. Samtidigt så är det svårt att uttala sig om säljarens omständigheter och hur mycket tid/energi man har att jaga PostNord i jultider för någon annans räkning.

Men ja, att helt sluta svara tycker jag är dålig stil oavsett.

Ett annat tips, om man nu ska göra affärer på distans, skulle kunna vara att köparen faktiskt köper frakten och ger vidare fraktsedlarna till säljaren, för då är det trots allt köparen som har avtalet med PostNord och kan själv driva processen mot dem, istället för att förlita sig på att säljaren ska ställa upp med sin tid och energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det hade jag köpt om han svarat på något av meddelandena med ett eventuellt ärendenummer hos PostNord iom att säljaren skriver att han ska kontakta dem/har förtsökt nå dem.
Annars - kloka tankar! Kanske enbart borde gå över till affärer mellan 4 ögon, men enligt mina tidigare erfarenheter här på SweC marknad brukar det aldrig vara något problem. Folk är generellt sett ärliga och hjälpsamma på detta forum

Jag hoppas det löses för dig, antingen via att säljaren kontaktar speditör eller annat. :/

Det finns Sweclockare jag hade köpt saker av och betalat förskott utan att blinka, men majoriteten både här och utanför kör jag fysiskt faktiskt. Det är mycket från gång till gång och en avvägning.

Separat hade jag nog varit lite sjystare och censurerat telefonnummer osv i bilderna innan uppläggning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kollade faktiskt igenom forumreglerna innan publicering för att säkerställa att bilderna inte strider mot några regler och det enda jag hittade var "Efter att du publicerat en bild kan den komma att användas och delas av andra personer. Eftersom bilden publiceras direkt uppmanar vi dig att kontrollera att den inte innehåller privat information eller känsliga personuppgifter."
Nu är det ju IMGur som lagrar bilden och inte SweC. Numret blir inte heller sökbart via sökmotorer iom att det är inbäddat i en bild.
Men om mod anser annorlunda så kan jag självklart blurra numret och ladda upp bilderna på nytt

Du skriver ju själv " kontrollera att den inte innehåller privat information eller känsliga personuppgifter"...
I vilken värld är ett telefonnummer inte en privat eller känslig uppgift??? Ta bort både hans Sweclocker-tag samt telefonnummer, annars kommer den här tråden bli låst o borttagen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Tråkigt! Var den paketerad i originalförpackning eller hade han packat den själv? PostNord och andra budfirmor kan ju vara extremt oförsiktiga med paketen. Har ju sett ett antal TikTok-videos nu under jul där de kastar paketen på folks uppfarter och liknande. Men tycker att hans kommunikation är dålig, så lång tid får svaren inte dröja.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Du skriver ju själv " kontrollera att den inte innehåller privat information eller känsliga personuppgifter"...
I vilken värld är ett telefonnummer inte en privat eller känslig uppgift??? Ta bort både hans Sweclocker-tag samt telefonnummer, annars kommer den här tråden bli låst o borttagen.

Känner du till hitta.se eller möjligtvis Eniro?

Med hänsyn till den personliga integriteten efter alla kloka kommentarer har jag nu maskerat telefonnumret i konversationen, diskussionen handlar om vad jag har rätt till som konsument. Inte GDPR och forumets personuppgiftshantering.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Krisskross:

Tråkigt! Var den paketerad i originalförpackning eller hade han packat den själv? PostNord och andra budfirmor kan ju vara extremt oförsiktiga med paketen. Har ju sett ett antal TikTok-videos nu under jul där de kastar paketen på folks uppfarter och liknande. Men tycker att hans kommunikation är dålig, så lång tid får svaren inte dröja.

Den skickades i originalkartong och det finns inga synliga skador på paketet. Tror du jag kan skapa ett ärende hos PostNord eller är det endast den som "köpt" frakten av dem som kan göra det?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Ser att personens namn på sweclockers stämmer överrens med en person i sthlm (stämmer det med swish?), kanske vara lite jobbig och fråga sambon i samma lägenhet som har nummer utlagt på Ratsit.sem om den vet vad sin sambo gör?

Att PSU är trasig är ingen transportskada, så skärmen har nog sålts trasig med väldigt gott mod.

Edit: Folk på forumet tror tydligen att vi lever i en maffiafilm.. Ändrade "sätta press på" till "vara jobbig"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Ett annat tips, om man nu ska göra affärer på distans, skulle kunna vara att köparen faktiskt köper frakten och ger vidare fraktsedlarna till säljaren, för då är det trots allt köparen som har avtalet med PostNord och kan själv driva processen mot dem, istället för att förlita sig på att säljaren ska ställa upp med sin tid och energi.

Bra idé! Då är det alltså enbart "köparen" av frakten som kan driva ärende hos PostNord? Tråkigt för mig eftersom han slutat svara

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av oobum:

Ser att personens namn på sweclockers stämmer överrens med en person i sthlm (stämmer det med swish?), kanske sätta press på sambon i samma lägenhet som har nummer utlagt på Ratsit.se?

Att PSU är trasig är ingen transportskada, så skärmen har nog sålts trasig med väldigt gott mod.

Tackar för tipset, ja visst informationen som medlemmen har publicerat på sin sida här på forumet överensstämmer med uppgifterna som jag swishade till.
Har ingen erfarenhet av att behöva "pressa anhöriga" på pengar haha. Låter som en dålig knarkfilm så jag håller mig nog till säljaren som nu valt att sluta svara.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Ser att personens namn på sweclockers stämmer överrens med en person i sthlm (stämmer det med swish?), kanske sätta press på sambon i samma lägenhet som har nummer utlagt på Ratsit.se?

Att PSU är trasig är ingen transportskada, så skärmen har nog sålts trasig med väldigt gott mod.

"Sätta press" på anhöriga är inget som hör hemma här, oavsett om du känner att du blivit blåst eller inte.

Permalänk

Haha en kollega föreslog att jag skulle kräma ur och skicka en färsk bajskorv till honom i ett väl emballerat paket

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Haha en kollega föreslog att jag skulle kräma ur och skicka en färsk bajskorv till honom i ett väl emballerat paket

Det kommer verkligen inte göra situationen bättre för dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Tackar för tipset, ja visst informationen som medlemmen har publicerat på sin sida här på forumet överensstämmer med uppgifterna som jag swishade till.
Har ingen erfarenhet av att behöva "pressa anhöriga" på pengar haha. Låter som en dålig knarkfilm så jag håller mig nog till säljaren som nu valt att sluta svara.

Kanske mer vara jobbig och obekväm än att "sätta press". Råkade ut för samma situation på en person som med bakgrundskontroll verkade "ok". Namnet stämde, dök upp både på linkedin, facebook och lite andra kanaler. Tom på Facebook hade vi avlägsna men ändå gemensamma kompisar osv.

Köpte då en sak för ca 10 000:- och var naiv nog och förskottsbetalade, efter 2 veckor slutade personen att svara på mina sms/mail, kontaktade då dennes sambo. Sedan efter att sambon lovat dyrt och heligt att betala tillbaka så slutade även hon svara. Då svarade ursprungspersonen något i stil med "du kommer aldrig se dina pengar".
Kontaktade då personens arbetsgivare (chef) och förklarade situationen, kontaktade även ishockeylaget som personen spelade i.
Det tog ett tag, men efter 2-3 veckor så fick jag faktiskt tillbaka mina pengar.

Fick tillbaka alla pengar och ett sms "Din jävla psykopat lämna mig i fred nu".

Alltid roande att se hur brottslingar försöker rättfärdiga sitt beteende.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

"Sätta press" på anhöriga är inget som hör hemma här, oavsett om du känner att du blivit blåst eller inte.

Varför inte? Perfekt att kontakta sambo, eller kanske föräldrar om personen fortfarande bor hemma. Berätta att person X har gjort si och så och vägrar göra rätt för sig och har nu slutat höra av sig. Det är väldigt ofta ett väldigt bra sätt att få tillbaka sina pengar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Varför inte? Perfekt att kontakta sambo, eller kanske föräldrar om personen fortfarande bor hemma. Berätta att person X har gjort si och så och vägrar göra rätt för sig och har nu slutat höra av sig. Det är väldigt ofta ett väldigt bra sätt att få tillbaka sina pengar.

Jag tycker att det känns helt uppenbart varför någon invänder utifrån hur det ursprungliga förslaget var formulerat.

Just att "sätta press" lämnar det alldeles för öppet för tolkning vad som faktiskt avses, och dessutom närmast antyder något mer än att bara förklara situationen.

Man vill inte eskalera från civilrättsligt käbbel om en vara som levererats men är defekt till typ olaga hot eller liknande brott.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag skickade nu ett sms till sambon där jag kort förklarade läget och uppmanade henne att be säljaren svara på mina meddelanden. Vi får väl se om jag gjort bort mig eller om det löser något

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Transportskada mot Postnord är nog väldigt svårt att få igenom om inte kartongen är helt totalt sabbad.
Den som skickar en vara, ska göra det med ett säkert emballage, där paketet tål stötar osv, speciellt om det är något så känsligt som en skärm.

Men oavsett. Om inte nätaget fungerar, så tror jag knappast att det var en trasportskada. Utan en trasig skärm/nätagg från första början.
Det ska till en riktigt ordentlig smäll för att nätagget ska paja.
Hur var emballaget? Var det orginalemballage? Eller hur var det skickat?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd med spänning...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Bra idé! Då är det alltså enbart "köparen" av frakten som kan driva ärende hos PostNord? Tråkigt för mig eftersom han slutat svara

Ja, rent krasst är det tyvärr så. Den som köpte frakten har ingått avtalet med Postnord och är således den enda som skulle kunna ställa krav mot denne. Du som köpare är ur Postnords synvinkel inte någon avtalspart i frågan, så de lär inte hjälpa dig om inte den faktiske köparen av frakten reklamerar.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha det jobbigt med skärmar, antar att detta är din...
Du kanske skulle ha behållit den, vem vet den kanske hade funkat om du orkade packa upp och kolla.

https://www.tradera.com/item/301824/619337235/asus-swift-pg27...-

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för något liknande, dock i en mildare grad Köpte ett amd moderkort och processor på distans där det senare visades att ljudet på moderkortet var defekt och inte fungerade överhuvudtaget. Säljaren spelade dum och försökte få mig att göra ett garantiärende hos elgiganten (vilka nekade mig för jag inte var ursprungsköparen). Blev sedan väldigt tyst från säljaren. Det rörde inte sig om några stora pengar så orkade inte dra det vidare utan köpte ett nytt moderkort.

Köper efter det aldrig från marknaden om jag inte absolut kan kontrollera samtliga funktioner på plats innan jag betalar. Köper aldrig något på distans på forumet, har varken tid eller energi på att hålla på för att spara ett par tusen.

Permalänk
Skrivet av xc:

Du verkar ha det jobbigt med skärmar, antar att detta är din...
Du kanske skulle ha behållit den, vem vet den kanske hade funkat om du orkade packa upp och kolla.

https://www.tradera.com/item/301824/619337235/asus-swift-pg27...-

Skillnad att lägga ut en vara för 1kr där det tydligt framgår att den är defekt mot att sälja en trasig skärm som fungerande.

Skrivet av justabit:

Har råkat ut för något liknande, dock i en mildare grad Köpte ett amd moderkort och processor på distans där det senare visades att ljudet på moderkortet var defekt och inte fungerade överhuvudtaget. Säljaren spelade dum och försökte få mig att göra ett garantiärende hos elgiganten (vilka nekade mig för jag inte var ursprungsköparen). Blev sedan väldigt tyst från säljaren.

Köper efter det aldrig från marknaden om jag inte absolut kan kontrollera samtliga funktioner på plats innan jag betalar. Efter det köper jag aldrig något på distans på forumet, har varken tid eller energi

Hade lite otur med ett moderkort som pajade som också var köp via SweC men då hjälpte säljaren mig att skapa RMA hos Amazon eftersom det fortfarande omfattades av garanti. Kanske ska hålla sig borta från begagnatmarknaden om det inte är fysiskt köp, som vi konstaterade högre upp.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Skillnad att lägga ut en vara för 1kr där det tydligt framgår att den är defekt mot att sälja en trasig skärm som fungerande.

Fast skärmen du sålde på Tradera igår kväll är väl den du köpte här på SweC? Modellnumret och nätaggregaten stämmer ju (kikar i denna tråd).

Kan ju bli lite svårt att skicka tillbaka skärmen isf till personen du köpte den av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Du verkar ha det jobbigt med skärmar, antar att detta är din...
Du kanske skulle ha behållit den, vem vet den kanske hade funkat om du orkade packa upp och kolla.

https://www.tradera.com/item/301824/619337235/asus-swift-pg27...-

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Skillnad att lägga ut en vara för 1kr där det tydligt framgår att den är defekt mot att sälja en trasig skärm som fungerande.

Där försvann ditt förtroendekapital fullständigt. Oavsett hur oskyldigt du tycker det är blåljuger du rakt ut i auktionen.

Hur mycket du har slirat på sanningen i detta ärende kan vi bara spekulera om.