TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem

kör samsung 2023 års oled paneler i s90?

har nämligen läst olika på den fronten.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

kör samsung 2023 års oled paneler i s90?

har nämligen läst olika på den fronten.

Jag läste också lite om det innan jag/farsan köpte en C3.

Vissa hävdar att det finns två generation på panelen (för samma modell), varav en äldre/en nyare.

Andra hävdar att det inte stämmer, och att det då inte finns någon anledning till att Samsung inte skulle sälja dem som två TV-apparater, en billigare/en dyrare etc.

Vet inte vad som är helt sant :x

Permalänk
Bildexpert 📺

Sila mygg och svälja kameler är det bibelgamla ordspråket som applicerar här.

Den allt för mänskliga förmågan att dra stora växlar på små skillnader. Parat med rädslan av att jag man inte fick sina 100 procent. Man fick bara 99,9 procent. Skillnader man ofta inte kan se ens om man får dem presenterade sida vid sida. Men när man väl får höra om dem blir det som spöken. De finns inte, fast man är livrädd för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sila mygg och svälja kameler är det bibelgamla ordspråket som applicerar här.

Den allt för mänskliga förmågan att dra stora växlar på små skillnader. Parat med rädslan av att jag man inte fick sina 100 procent. Man fick bara 99,9 procent. Skillnader man ofta inte kan se ens om man får dem presenterade sida vid sida. Men när man väl får höra om dem blir det som spöken. De finns inte, fast man är livrädd för dem.

Ja, jo, det är så sant som det är sagt. För de flesta handlar det väl i grunden om att man vill göra ett informerat val, och vara nöjd med det. Om det finns en "bättre" produkt för samma pris vill nog de flesta ha den. Men om den är knappt märkbart bättre är det nog varken en skillnad man kommer att lägga märke till eller värd tiden det tar att komma fram till det.

Men, som sagt, det är nog okunskapen och osäkerheten som gör driver folk att tveka - men vill inte göra ett dumt eller dåligt val man "ångrar" kort därefter när det handlar om större mängder tid och/eller pengar.

Permalänk
Medlem

Slog till på en tcl mqled80 75" på black friday men är inte riktigt nöjd med bilden.. Har fipplat fram och tillbaka med bild inställningar men tycker ändå inte riktigt de blir bra flyt i bilden..körde inställningar från avforums c845 ytube klipp som grund.. Tittar mkt på stream tv via allente och tv4 play och tycker upscalningen inte riktigt är den bästa samt hackig bild. Någon som har erfarenhet av denna tv? Eller är de bara skit in skit ut som är problemet?

Sen verkar de skilja sig rejält vad de skickar ut från apparna, tex igår när de var Sverige - Kanada hackade bilden rejält via allente appen medans på viaplay var de bra flyt i bilden.. Provade både via min apple tv (sdr/50hz) och inbyggda appar på tcln.

Netflix, hbo mm funkar ju riktigt bra med rätt material (4k,dv etc..)

Så vad säger ni ska man lämna tillbaka å köpa någon annan tv.. Budget är vell upp till 25tk så har sneglat på en LG c3 77 men tyvärr är ju den slut på LG nu med rabatten :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edz82:

Slog till på en tcl mqled80 75" på black friday men är inte riktigt nöjd med bilden.. Har fipplat fram och tillbaka med bild inställningar men tycker ändå inte riktigt de blir bra flyt i bilden..körde inställningar från avforums c845 ytube klipp som grund.. Tittar mkt på stream tv via allente och tv4 play och tycker upscalningen inte riktigt är den bästa samt hackig bild. Någon som har erfarenhet av denna tv? Eller är de bara skit in skit ut som är problemet?

Sen verkar de skilja sig rejält vad de skickar ut från apparna, tex igår när de var Sverige - Kanada hackade bilden rejält via allente appen medans på viaplay var de bra flyt i bilden.. Provade både via min apple tv (sdr/50hz) och inbyggda appar på tcln.

Netflix, hbo mm funkar ju riktigt bra med rätt material (4k,dv etc..)

Så vad säger ni ska man lämna tillbaka å köpa någon annan tv.. Budget är vell upp till 25tk så har sneglat på en LG c3 77 men tyvärr är ju den slut på LG nu med rabatten :/

Kan iaf säga att Allente hackar för mig på Apple TVn också. Mestadels beror på kass bild på källan men det finns betydande skillnader i hur olika märken/modeller visar mindre bra material när jag har jämfört olika apparater. Generellt tror jag dock det mesta ser ganska dåligt ut på en 75" när det är 1080p och under med dålig bitrate.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Edz82:

Slog till på en tcl mqled80 75" på black friday men är inte riktigt nöjd med bilden.. Har fipplat fram och tillbaka med bild inställningar men tycker ändå inte riktigt de blir bra flyt i bilden..körde inställningar från avforums c845 ytube klipp som grund.. Tittar mkt på stream tv via allente och tv4 play och tycker upscalningen inte riktigt är den bästa samt hackig bild. Någon som har erfarenhet av denna tv? Eller är de bara skit in skit ut som är problemet?

Sen verkar de skilja sig rejält vad de skickar ut från apparna, tex igår när de var Sverige - Kanada hackade bilden rejält via allente appen medans på viaplay var de bra flyt i bilden.. Provade både via min apple tv (sdr/50hz) och inbyggda appar på tcln.

Netflix, hbo mm funkar ju riktigt bra med rätt material (4k,dv etc..)

Så vad säger ni ska man lämna tillbaka å köpa någon annan tv.. Budget är vell upp till 25tk så har sneglat på en LG c3 77 men tyvärr är ju den slut på LG nu med rabatten :/

Du har gett dig själv ledtrådarna där. Problemet med hackandet är källorna och apparna, inte TV:n i sig. Därför är det rimligt att förvänta samma problem även om du byter TV. Du kan ju förstås testa med mer/högre interpolering påslaget om du inte redan gjort detta.

Ifall du inte upplevde detta på din gamla TV med samma appar och källor, likt AppleTV, är förklaringen ofta en kombination av följande:

(1) Det hackade lika mycket, men du var lyckligt omedveten om detta. När man byter skärm/TV är det vanligt att man varseblir fenomen som alltid funnits där och då framstår det som något nytt och fel, trots en modernare och ofta bättre skärm. Nu är man olyckligt medveten.

(2) Sämre och släpigare panel på den gamla TV:n som smetade ut bilden och dolde hackandet. Nya, rappa paneler släpar mindre vilket också tydligare avslöjar problem med felmatchade frekvenser.

(3) Gamla TV:n hade interpolering som döljer hack och skapar intrycket av flyt. Det har den nya också, men den är inställd på ett läge som försöker undvika störande interpolering och artefakter vilket också tydliggör hackandet när det väl blir fel.

När man kopierar andra inställningar rakt av blir det ofta fel. Man behöver förstå inställningens syfte och hur det applicerar på det egna användandet. Så i ditt fall kanske det är så enkelt att du stängt av interpoleringen för att YT-videon du såg på rekommenderade en inställning avsedd för filmtittande från korrekt fungerade källor, likt Netflix ofta (men inte alltid) är.

Permalänk
Skrivet av joabor:

Nu är TV köpt blev en TCL 65C805 via Elon som en annan medlem hade hittat.

Min TV-resa gick från Hisense 55E7KQ PRO, till TCL 65C745/T8A (Netonnet) och slutligen TCL 65C805/C755/MQLED80 (kärt barn har många namn). Från budget 7 000 kr till slutligen 10 990, urk! Stort tack till @Laxpudding TV guide och alla andra medlemmar:)

Vad fick dig att vilja uppdatera fr c745an?
Står själv i valet mellan bland annat det och 805.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dddlllmmm171:

Vad fick dig att vilja uppdatera fr c745an?
Står själv i valet mellan bland annat det och 805.

Tyckte att summan 1000 kr för modell 2023/2024 var ganska lite i sammanhanget samt lite ljusstarkare med mini-led, bättre processor och med det förhoppningsvis bättre funktion och bild, äkta 10-bitars färg. Men om jag ska var ärlig så hade jag varit nöjd med C745 också.

Permalänk
Medlem

TCL C935 65" ser ut som är rätt så bra pjäs att ha i vardagsrummet som jag inte helt kan kontrollera ned med ljus förutom mitt i natten. Bonus är en rätt snabb panel så man kan koppla in pc och få 144hz i tillägg. Någon här som har den?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av joabor:

Tyckte att summan 1000 kr för modell 2023/2024 var ganska lite i sammanhanget samt lite ljusstarkare med mini-led, bättre processor och med det förhoppningsvis bättre funktion och bild, äkta 10-bitars färg. Men om jag ska var ärlig så hade jag varit nöjd med C745 också.

Jaha. Jag tolkade det som du hade 745an innan. Och bytte upp dig till 805an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

TCL C935 65" ser ut som är rätt så bra pjäs att ha i vardagsrummet som jag inte helt kan kontrollera ned med ljus förutom mitt i natten. Bonus är en rätt snabb panel så man kan koppla in pc och få 144hz i tillägg. Någon här som har den?

Fick min igår och har bara hunnit testa det basala. Har bara positivt att säga om den hittills. Kanonbild, ljusstark och snabb panel, bra inbyggt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kan iaf säga att Allente hackar för mig på Apple TVn också. Mestadels beror på kass bild på källan men det finns betydande skillnader i hur olika märken/modeller visar mindre bra material när jag har jämfört olika apparater. Generellt tror jag dock det mesta ser ganska dåligt ut på en 75" när det är 1080p och under med dålig bitrate.

Ja de är vell så.. Hade innan en Samsung 55 fhd som är säkert 9år på nacken, upplevde inte alls samma "hack".. Men de har ju hänt en del med större stl på tvs och med högre upplösning medans sändningarna är desamma..

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung 75" QN85C på Black Friday. Nöjd med bild och TV'n i sig, men kommit fram till att den är för liten (sitter på nästan exakt 4 meter)

Alternativet om man ska ha större för runt samma pris är Samsung 85" Q80C. Försökt läsa på i guiden och vad jag kan se så är det local dimming och lite tjockare TV som blir stora skillnaderna.

Är det något annat jag kommer sakna på Q80C jämförtt med QN85C? TV'n är placerad i ett TV-rum i källaren med ljusinsläpp från små fönster, så nästan helt mörklagt.

//mvh Daniel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pika:

Fick min igår och har bara hunnit testa det basala. Har bara positivt att säga om den hittills. Kanonbild, ljusstark och snabb panel, bra inbyggt ljud.

Tusen tack!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Planeto:

Köpte en Samsung 75" QN85C på Black Friday. Nöjd med bild och TV'n i sig, men kommit fram till att den är för liten (sitter på nästan exakt 4 meter)

Alternativet om man ska ha större för runt samma pris är Samsung 85" Q80C. Försökt läsa på i guiden och vad jag kan se så är det local dimming och lite tjockare TV som blir stora skillnaderna.

Är det något annat jag kommer sakna på Q80C jämförtt med QN85C? TV'n är placerad i ett TV-rum i källaren med ljusinsläpp från små fönster, så nästan helt mörklagt.

//mvh Daniel.

Det som QN85C tillför över Q80C är främst ljusstyrka via Mini-LED. Så det du förlorar är möjligtvis flexibiliteten att ha en högre ljusstyrka när det behövs. Q80C lär fortfarande kunna lysa på bra om det krävs. Annars är det lite för osäkert vad som gäller för panelerna på QN85C och Q80C där QN85C konsekvent verkar vara IPS/ADS-paneler där Q80C ofta, men inte alltid är VA-paneler. För ett mörkt rum har man ofta en fördel med VA-paneler med den ljust högre panelkontrasten. 98-tums Q80C är definitivt en VA-panel och lär täcka synfältet bra på 4 meter. Men kanske över ambitions- och budgetnivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

TCL C935 65" ser ut som är rätt så bra pjäs att ha i vardagsrummet som jag inte helt kan kontrollera ned med ljus förutom mitt i natten. Bonus är en rätt snabb panel så man kan koppla in pc och få 144hz i tillägg. Någon här som har den?

Haft min sen ett par dagar, köpte den på netonet i stan.

Kan bara säga, grymt tv, grym bild!
Behöver lite justering va de gäller ljus/kontrast/brusreducering osv för att bli perfekt men de behöver ju typ alla tv apparater..

Har kopplat datorn med displayport - hdmi 2.1 kabel då jag har RTX2xxx serien (bara hdmi2.0), och kör 3840x2160@120hz 12bit HDR.

Kvaliten, kontrasten och den otroliga ljusstyrkan märks bäst när jag kör Dolby Vision HDR demo material med youtube appen, svart blir verkligen svart och färgerna och detaljerna poppar ut ur skärmen.

Testat lite Netflix 4K Dolby Vision material också och det blir asfint.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Haft min sen ett par dagar, köpte den på netonet i stan.

Kan bara säga, grymt tv, grym bild!
Behöver lite justering va de gäller ljus/kontrast/brusreducering osv för att bli perfekt men de behöver ju typ alla tv apparater..

Har kopplat datorn med displayport - hdmi 2.1 kabel då jag har RTX2xxx serien (bara hdmi2.0), och kör 3840x2160@120hz 12bit HDR.

Kvaliten, kontrasten och den otroliga ljusstyrkan märks bäst när jag kör Dolby Vision HDR demo material med youtube appen, svart blir verkligen svart och färgerna och detaljerna poppar ut ur skärmen.

Testat lite Netflix 4K Dolby Vision material också och det blir asfint.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Kan tänka mig att sportsändningar mitt på dagen kommer bli hur bra som helst med den tv'n.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det går exakt lika bra att köra FHD/1080p till en 4K-TV. I praktiken är det ingen skillnad. Finns ingen anledning att välja en Full HD-TV bara för att. UHD och HDR adderar i sig självt inga latenser, snarare att moderna TV (vilka har UHD/paneler som standard sedan många år) i sig har lägre latenser och dessutom rappare systemkretsar överlag jämfört med flera år gamla modeller.

Samma sak med SDR. Att TV:n har HDR (vilket alla TV har idag) har ingenting med latenser att göra. Kör du någon SDR-vaniljsignal-1080p från en dator kommer inte HDR aktiveras. Och även om HDR mot förmodan skulle aktiveras för att någon har lekt med fjärrkontrollen kommer det inte addera latens någonstans.

Upplever ni latenser – eller vad jag gissar är seghet och långsamma anslutningar – är det inte alls hos TV:n utan något annat och det har inget med Full HD, 4K eller HDR att göra. Då ska ni börja felsöka nätverk och nätverksutrustningen. Likt att ni kanske har en gammal och trött AppleTV?

Hej och tack för din feedback.

Jag är känslig för latency (får på riktigt ont i händerna) och får inte till det bra nog när jag kör trådlöst, trots att jag kör med modern WiFi och kringutrustning. Skippar trådlöst och köper en HDMI-kabel att köra med.

Tjejen och jag var till Elgiganten i december och tittade på många modeller. Utan att först läsa på någon av etiketterna, som avslöjade vilken tillverkade det var eller specifikation, så fastnade våra ögon för bilden på en TV som heter LG C3 4K OLED evo Smart TV (2023), 48". Det är ganska specifikt 48" vi är ute efter så det blev en hel del uteslutande upptäckte vi då långt ifrån samtliga TVs går att få i den storleken.

Så: En LG C3 har vi varit inne på att köpa ett tag nu .. men vi har under julen börjat tveka lite då vi pratat om att merparten av det vi kommer att visa med TVn är datorgrafik — och vi är bekymrade att det nog skulle brännas in en del och bli fult.

Vi ska tillbaka till Elgiganten ikväll och se vad vi kan tänkas hitta för alternativ. Förslag mottages.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mar3ld:

Hej och tack för din feedback.

Jag är känslig för latency (får på riktigt ont i händerna) och får inte till det bra nog när jag kör trådlöst, trots att jag kör med modern WiFi och kringutrustning. Skippar trådlöst och köper en HDMI-kabel att köra med.

Tjejen och jag var till Elgiganten i december och tittade på många modeller. Utan att först läsa på någon av etiketterna, som avslöjade vilken tillverkade det var eller specifikation, så fastnade våra ögon för bilden på en TV som heter LG C3 4K OLED evo Smart TV (2023), 48". Det är ganska specifikt 48" vi är ute efter så det blev en hel del uteslutande upptäckte vi då långt ifrån samtliga TVs går att få i den storleken.

Så: En LG C3 har vi varit inne på att köpa ett tag nu .. men vi har under julen börjat tveka lite då vi pratat om att merparten av det vi kommer att visa med TVn är datorgrafik — och vi är bekymrade att det nog skulle brännas in en del och bli fult.

Vi ska tillbaka till Elgiganten ikväll och se vad vi kan tänkas hitta för alternativ. Förslag mottages.

Nu är jag inte med på kopplingen mellan latens och ont i händerna. Kanske om man råkar spela med interpolering påslagen så att man därmed riskerar överstyra och kanske drar hårdare/ryckigare i reglagen? Då är det mer än bara latens om förstör.

Hursomhelst har alla TV:s spellägen idag, förutom en del av OEM-budget/bottenskraps-modeller betydligt lägre latens än den snart 10 år gamla modellen Sony KDL-55W805B så det torde vara det minsta problemet här.

Om du vill säga använder ordet "latency" för att beskriva det som man normalt avser med begrepp, dvs fördröjningen mellan signal-till-ljus. Något som främst påverkar spel men har minimal eller ingen betydelse för film och video.

Ifall du söker något likt 48 tums OLED som inte är en OLED finns det inte så värst mycket att välja på. De flesta LCD:er med jämförbar kvalitet börjar på 55 tum och större. Samsungs QN90-modeller i 43 och 50 tum är ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu är jag inte med på kopplingen mellan latens och ont i händerna. Kanske om man råkar spela med interpolering påslagen så att man därmed riskerar överstyra och kanske drar hårdare/ryckigare i reglagen? Då är det mer än bara latens om förstör.

Hursomhelst har alla TV:s spellägen idag, förutom en del av OEM-budget/bottenskraps-modeller betydligt lägre latens än den snart 10 år gamla modellen Sony KDL-55W805B så det torde vara det minsta problemet här.

Om du vill säga använder ordet "latency" för att beskriva det som man normalt avser med begrepp, dvs fördröjningen mellan signal-till-ljus. Något som främst påverkar spel men har minimal eller ingen betydelse för film och video.

Ifall du söker något likt 48 tums OLED som inte är en OLED finns det inte så värst mycket att välja på. De flesta LCD:er med jämförbar kvalitet börjar på 55 tum och större. Samsungs QN90-modeller i 43 och 50 tum är ett undantag.

Hej igen.

Vet inte vad det är, tjejen och polare har inte samma problem, men jag får ont när jag känner att det är (för mkt) latens på muspekaren och scrollning. Det är kanske att musklerna överkompenserar i händerna när muspekaren inte hamnar den muskelminnet förväntar sig. Så fort jag har en låg nog latens så får jag inte längre ont, även efter 14h långa stunder vid datorn. Trådad gammal lasermus gör ont, Bluetooth-mus gör ont, Logitechs trådlösa Lightspeed t ex gör inte ont (under förutsättning en okej skärm med 50Hz och uppåt).

Hur som helst: 55" är det vi byter ut (inte bara pga storleken), det får helt enkelt inte plats. Ska se om jag kan hitta Samsungs QN90 i 43" & 50" på Elgiganten dit vi ska. Ska be tjejen mäta och se om 50" kan få plats. ** Tack för tipset.

Kan man dra ner ljusstyrkan för att minimera eller t o m eliminera risk för inbränning i OLED? 🤔

** Svar: Oj. Det skulle bli 2,5cm över på vardera sida med 50" .. och en aning påträngande storlek för det avstånd vi skulle sitta (testade att placera TVn med AR).

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mar3ld:

Kan man dra ner ljusstyrkan för att minimera eller t o m eliminera risk för inbränning i OLED? 🤔

Japp, jag går igenom det i testet av C2 som datorskärm: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Medlem

Varför är Sonys A95L 2½-3 gånger dyrare än LG C3 i Sverige medan i USA så verkar den ligga en bit över Samsung som i sin tur, som i Sverige, ligger en bit över LG?

För övrigt har jag för mig att det var tvärt om vad gäller Sonys projektorer. De var mycket dyrare i USA än i Europa.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ofta vanskligt att jämföra priser internationellt.

Fluktuationer i valutakurser, olika momssatser i olika länder, priser med och utan moms ovanpå den precis där-som-här-variationen mellan butiker baserat på kampanjer och anekdotiska priser. Alla de här diskussionerna tenderar att bli cherrypicking när det på det hela stora inte är så värst enorma variationer.

Ovanpå detta olika val på olika marknader att stragetiskt och taktiskt höja eller sänka priserna, ta marknadsandelar eller bygga upp en annan försäljningskultur, till exempel att medvetet undvika webbhandel och stora lador som bara kränger produkter.

I sverige skulle det inte förvåna mig om exempelvis Sony A95L i den professionella versionen säljer bättre än konsumentversionen och att detta är ett medvetet val för det finns inte volymerna i Sverige att kunna konkurrera med prisnivån.

Permalänk
Medlem

WOLED OLED MZ800 i guiden står 0 på 4K/120hz portar. Skärmen jag kollade på har 120hz o 4K men det betyder alltså att jag inte kan streama från dator via HDMI i 4K/120hz? https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/panasonic-65-4k-oled-goog...

Skrivs mycket om LG C3 här inne, är det den som rekommenderas till pris/funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

WOLED OLED MZ800 i guiden står 0 på 4K/120hz portar. Skärmen jag kollade på har 120hz o 4K men det betyder alltså att jag inte kan streama från dator via HDMI i 4K/120hz? https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/panasonic-65-4k-oled-goog...

Skrivs mycket om LG C3 här inne, är det den som rekommenderas till pris/funktion?

Panelen är på 120 Hz, vilket ger en jämnare och bättre bild, men TV:n stöder inte 4K 120 Hz-bild av HDMI 2.1.

Det står i produktbeskrivningen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jussit:

WOLED OLED MZ800 i guiden står 0 på 4K/120hz portar. Skärmen jag kollade på har 120hz o 4K men det betyder alltså att jag inte kan streama från dator via HDMI i 4K/120hz? https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/panasonic-65-4k-oled-goog...

Skrivs mycket om LG C3 här inne, är det den som rekommenderas till pris/funktion?

Som skrivet, MZ800 har inga kretsar som kan driva 4K/120 över HDMI.

Panasonic MZ800 är nog den OLED som är minst rekommenderad och mest se-upp-med-denna-för-vi-vet-inte-vad-det-är. Vestel-bygge som normalt representerar basklass fast med Panasonic-priser. Förutsättningarna är tvivelaktiga. Det ser i grunden ut som samma OLED-modell som en gång i tiden såldes under varumärket Hitachi.

LG C3 är goto-produkten för en allround-OLED. C-serien måste vara världens mest beprövade och kartlagda TV vid det här laget. Man vet precis vad man får med den.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för ny TV och ett baskrav är att den funkar med Harmony (Companion). Är det några märken/modeller numera som inte stöder IR-fjärr?

Permalänk
Medlem

Jättebra guide! Tack. Väldigt nyfiken på en Philips oled 708 eller 808, 65 eller 77 tum. Väldigt svårt att hitta bra tester eller recensioner 🤔 antar att det kan vara läge att vänta några dagar till för att se vad för nyheter som presenteras på CEC men ändå hinna knipa något på "mellandagspriser"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Weiman:

Börjar bli dags för ny TV och ett baskrav är att den funkar med Harmony (Companion). Är det några märken/modeller numera som inte stöder IR-fjärr?

Skulle säga att informationssambandet för den frågan typiskt är det omvända, dvs leta efter information om vilka TV-apparater Harmony fungerar med eftersom initiativet är hos Logitechs att visa hur väl deras produkt fungerar med olika TV-apparater.

Sony, Samsung och LG etc. har inte riktigt det omedelbara intresset att visa hur deras TV fungerar med just Logitechs produkter – eller alla andra tusentals tredjepartsproduktern som finns. Då är den enkla slutsatsen att Logitech håller på informationen eller åtminstone bör hålla på informationen.

Generellt är det också enklare att finna information som bekräftar samband. Ofta svårare att bekräfta negationer, likt vilka produkter som inte fungerar som tänkt.

Med det skriver är det generellt samband som med övriga TV-frågor. Går du på de etablerade och kända varumärkerna är det typiskt enklare att bekräfta just sambanden, vad som fungerar och inte. De modeller som säljs över hela världen i miljonupplagor är de du finner mest information om. Lär vara en och annan på planeten som kör Harmony med exempelvis Samsung eller LG:s bättre modeller. Inte så många som kan bekräfta Harmony mot en random OEM-TV som enbart säljs via enskilda webbutiker.