Kraftfullaste och modernaste arbets- respektive speldatorn som laddas med USB-C

Permalänk
Medlem

Kraftfullaste och modernaste arbets- respektive speldatorn som laddas med USB-C

Hej,

Vill ha 2 (3) förslag:

1. Kraftfullaste och modernaste arbetsdatorn som laddas med USB-C (CAD, beräkningar och simuleringar)
2. Kraftfullaste och modernaste speldatorn som laddas med USB-C (FPS)
3. Kombination som funkar bra för både 1 och 2

Måste vara bra grejer som inte överhettas och utan batteri som sväller efter 3 månader...

Ansluts till extern 4K skärm medan laddning sker via USB-C.

Bra om det finns en dockningsstation men inte nödvändigt.

Försökte hitta ett USB-C laddare filter på typ Prisjakt och Dustin, utan resultat... Hur kan man filtrera på laptops med USB-C laddare?

Beredd att lägga 25-50k per dator.

Permalänk
Medlem

USB-C PD har stöd upp till 240W (och jag är inte ens säker på att det finns att köpa än), vill du ha den kraftfullaste och modernaste speldatorn så räcker USB-C helt enkelt inte till.

Permalänk
Medlem

Många speldator kommer med en stor power brick för att usb ännu inte riktigt kan ge så mycket ström som krävs. (Nya USB PD standard har kommit, men inte riktigt implementerats än)
Med det sagt så kan de också laddas med usb, men då inte så myket prestanda.

Kollar man på min Lenovo Legion 7 så kommer den med en 300w brick, men den kan okså köras med en 100w us b c PD (power delivery) laddare.
Skälvklart får du ju inte samma prestanda men det kanske inte alltid behövs.

Så leta efter om datorerna stödjer USB C PD standarden, och det finns några olika variationer att hålla koll på

Vill du ha tips, så gillar jag min Legion 7 och skulle rekommendera den med. Den finns i några olika variationer dock. 7, 7i, pro och slim. Kan va lätt att missa.
Rekommenderar att du kollar lite på denna Youtubern som testar många bärbara.
https://youtube.com/@JarrodsTech?si=ym-7w2TcI1RR_9wG

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

USB-C PD har stöd upp till 240W (och jag är inte ens säker på att det finns att köpa än), vill du ha den kraftfullaste och modernaste speldatorn så räcker USB-C helt enkelt inte till.

Skrivet av Mega-Dark:

Många speldator kommer med en stor power brick för att usb ännu inte riktigt kan ge så mycket ström som krävs. (Nya USB PD standard har kommit, men inte riktigt implementerats än)
Med det sagt så kan de också laddas med usb, men då inte så myket prestanda.

Kollar man på min Lenovo Legion 7 så kommer den med en 300w brick, men den kan okså köras med en 100w us b c PD (power delivery) laddare.
Skälvklart får du ju inte samma prestanda men det kanske inte alltid behövs.

Så leta efter om datorerna stödjer USB C PD standarden, och det finns några olika variationer att hålla koll på

Vill du ha tips, så gillar jag min Legion 7 och skulle rekommendera den med. Den finns i några olika variationer dock. 7, 7i, pro och slim. Kan va lätt att missa.
Rekommenderar att du kollar lite på denna Youtubern som testar många bärbara.
https://youtube.com/@JarrodsTech?si=ym-7w2TcI1RR_9wG

Glömde borde den här tråden, därav sent svar.

Kan man sortera på datorer som har USB C PD på någon sida? Typ Prisjakt eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Glömde borde den här tråden, därav sent svar.

Kan man sortera på datorer som har USB C PD på någon sida? Typ Prisjakt eller liknande?

Skulle tro att det närmaste man kommer är Galaxy Book 4 Ultra som kommer i sommar eller så.
Annars är det nog Galaxy Book 3 Ultra som finns ute nu, då får man ett 4070 och kör via USB-C.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Glömde borde den här tråden, därav sent svar.

Kan man sortera på datorer som har USB C PD på någon sida? Typ Prisjakt eller liknande?

Någon stans finns säkert. Men varken prisjakt eller pricrunner värkar inte ha den möjligheten tyvärr.
Och jag känner inte till fler. Så det ända sättet jag vet är att läsa tester och varje dators specifika systemspecifikationer hos olika återförsäljare och tillverkare...

Edit: Vissa kommer med Usb 3.2 och då skriver i alla fall inet om det är PD och hur många watt med. Men många nya topp varianterna kommer med nya USB 4, som enligt Wiki måste stödja USB PD, men för mig är det lite oklart hur många watt det gäller och värkar vara upp till tillverkaren.

Till exempel. Lenovo legion 7 pro kommer med USB 4 och inget mer står.

Medan En Lenovo legion slim 5 kommer med äldre USB 3.2 Gen 2 Type C där intet har skrivit max 140w PD.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skulle tro att det närmaste man kommer är Galaxy Book 4 Ultra som kommer i sommar eller så.
Annars är det nog Galaxy Book 3 Ultra som finns ute nu, då får man ett 4070 och kör via USB-C.

Säljer en 3 Ultra just nu, det man får tänka på är att det sitter ett rtx 4070 som är strypt i 60w, prestandan är jämförbar med ett 4060 som får 100w.

Permalänk
Medlem

På punkt 1, beroende på vad du gör kan en macbook pro ligga bra till. Men priset drar rätt lätt iväg och sämre på spelsidan.

Permalänk
Medlem

Dell har inget vettigt?