Permalänk
Medlem

Överklocka nätverkskort?

Tjena forumet!

Jag må ha koll på det mesta men när det gäller nätverkskort har det aldrig spekulerats då gigabits Ethernet skall räcka.

Nu är jag i läget där hastigheten äntligen är över 1Gbps. Barndomsdröm!

Moderkortet stödjer, som typ alla moderkort, endast 1 Gbps.

Verkar inte som att man kan överklocka den biten, men finns det någon annan smart lösning?

NOTE: Har typ världens minsta itx chassi så ett dedikerat nätverkskort går ej.

Typ: USB-adapter eller liknande. Problemet här känns som att latensen kan öka, och det är inte intressant isåfall.

Tack boys and girls!

Specs:
MPG Z390I GAMING EDGE AC
Intel Core i5 9600KF
GeForce RTX 4070
32GB Ram DDR4
Windows 11 Pro

tråd flyttad till Nätverk och Uppkoppling /mod
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lucas!:

Tjena forumet!

Jag må ha koll på det mesta men när det gäller nätverkskort har det aldrig spekulerats då gigabits Ethernet skall räcka.

Nu är jag i läget där hastigheten äntligen är över 1Gbps. Barndomsdröm!

Moderkortet stödjer, som typ alla moderkort, endast 1 Gbps.

Verkar inte som att man kan överklocka den biten, men finns det någon annan smart lösning?

NOTE: Har typ världens minsta itx chassi så ett dedikerat nätverkskort går ej.

Typ: USB-adapter eller liknande. Problemet här känns som att latensen kan öka, och det är inte intressant isåfall.

Tack boys and girls!

Specs:
MPG Z390I GAMING EDGE AC
Intel Core i5 9600KF
GeForce RTX 4070
32GB Ram DDR4
Windows 11 Pro

Du kan inte överklocka ett nätverkskort men de går att byta och idag kommer 2,5 Gbit mer och med och det finns usbvarianter på dem också.
Men du måste ju även ha 2,5 Gbit i andra änden om det inte ska bli en 1 Gbit länk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte överklocka ett nätverkskort men de går att byta och idag kommer 2,5 Gbit mer och med och det finns usbvarianter på dem också.
Men du måste ju även ha 2,5 Gbit i andra änden om det inte ska bli en 1 Gbit länk.

Tack för svar.

Jag använder ju bevisligen moderkortets egna nätverkskort, därav kan jag inte byta ut det, om jag inte vill lägga ner hela min själ på att byta ut det.

Jo det är fattat att man behöver det i båda ändar haha, som sagt jag har full koll på det mesta.

Men som skrivits i mitt inlägg så är inte frågan OM man kan använda en usbadapter, utan snarare ifall det finns någon form av nackdel att använda en sådan, du har inte koll på det antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

Men som skrivits i mitt inlägg så är inte frågan OM man kan använda en usbadapter, utan snarare ifall det finns någon form av nackdel att använda en sådan, du har inte koll på det antar jag?

De drar lite mer CPU (förmodligen inget man märker av i de flest fall) och kan även ha lite högre latency om jag inte minns fel.

Alla USB-NICs för 2.5GBase-T är mig veterligen baserade på Realtek RTL8156. Den ursprungliga revisionen av denna har en del problem, så man vill se till att man köper en USB-NIC med RTL8156BG. Dessa uppdaterade chip har mestdels ersatt de andra så många modeller som inte explicit skriver ut det fulla modellnamnet har de uppdaterade chippen, men det kan vara bra att säkerställa det inom tiden för ångerrätten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De drar lite mer CPU (förmodligen inget man märker av i de flest fall) och kan även ha lite högre latency om jag inte minns fel.

Alla USB-NICs för 2.5GBase-T är mig veterligen baserade på Realtek RTL8156. Den ursprungliga revisionen av denna har en del problem, så man vill se till att man köper en USB-NIC med RTL8156BG. Dessa uppdaterade chip har mestdels ersatt de andra så många modeller som inte explicit skriver ut det fulla modellnamnet har de uppdaterade chippen, men det kan vara bra att säkerställa det inom tiden för ångerrätten.

Taack! Uppskattar detta svaret!

Kommer nog behöva leva med capen på 1000 tills jag byter ut resten av datorn..

Men sånt är livet! Inget hemskare än så.

Permalänk
Medlem

USB är ju ett protokoll som kräver rätt mycket uppmärksamhet från CPU'n, så Windowskärnan kommer att få jobba mera med en sådan lösning.
En test påvisade 2.35 Gbit/s med iperf3 (ett prestandaverktyg) när ingenting annat kördes. Låter ju onekligen ganska ok.
https://www.servethehome.com/asus-usb-c2500-2-5gbe-usb-3-adap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

Tjena forumet!

Jag må ha koll på det mesta men när det gäller nätverkskort har det aldrig spekulerats då gigabits Ethernet skall räcka.

Nu är jag i läget där hastigheten äntligen är över 1Gbps. Barndomsdröm!

Moderkortet stödjer, som typ alla moderkort, endast 1 Gbps.

Verkar inte som att man kan överklocka den biten, men finns det någon annan smart lösning?

NOTE: Har typ världens minsta itx chassi så ett dedikerat nätverkskort går ej.

Typ: USB-adapter eller liknande. Problemet här känns som att latensen kan öka, och det är inte intressant isåfall.

Tack boys and girls!

Specs:
MPG Z390I GAMING EDGE AC
Intel Core i5 9600KF
GeForce RTX 4070
32GB Ram DDR4
Windows 11 Pro

Finns nätverkskort som kör via Thunderbolt, bör ju fungera.
Vad har du fått för smaskig lina i lägenheten?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hej
Går nog att leta på ett mini PCIe kort om man vill offra wifi kortet. Men blir nog dyrt.

Annars finns lösningar via m.2 om du har en över och kan få till allt i chassiet snyggt.
Hittade en länk när jag googlade lite fort.

https://www.reddit.com/r/techsupportmacgyver/comments/t5zyr4/...

Mvh Thomas

Länk
Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)