Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men jag slipper lägga tidningar mellan dörren iaf
Så du köpte elbil för miljöns skull?

Är inne på min 4:e hybrid och kommer köpa elbil så småningom.
Men lika lite som jag hoppade på att köpa plasma för 100k kommer jag köpa någon av dagens elbilar.
Har aldrig haft så högt inbytesvärde procentuellt på min bil som nu och med dagens bensinpris rullar
jag för runt 8.5kr milen. (Nej, jag kan inte ladda hemma och har ingen tjänstebil)
Så det skulle bara innebära ökad kapitalförlust att pytsa 500-600k på en elbil.

När marknaden stabiliserat sig, fantasipriserna lagt sig, och utvecklingen gått ett par snäpp till framåt.
Då kan man nog komma till skott.
Men tack för att du ställer upp!

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/sjun...

För mig var det två saker som avgjorde, men det dröjde för mig också, då priset var för högt och få modeller att välja på.
Till slut gick ekonomin ihop och det rejält.
Pga. långa resor och många mil körda varje år, så sparade jag tusenlappar varje månad på elbilen. Så för min del blev det en "no brainer". Men alla har vi olika förutsättningar och behov.
För det andra tyckte jag att det var ganska trist att spy ut en massa skit i luften på alla mina långa resor, så var glad när jag kunde gå över till eldrift. Funderade ett tag på att byta jobb och arbeta mer i närheten där jag bor.

Frugan har en diesel-SUV som hon lägger tidning mellan dörren på...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men jag slipper lägga tidningar mellan dörren iaf
Så du köpte elbil för miljöns skull?

Är inne på min 4:e hybrid och kommer köpa elbil så småningom.
Men lika lite som jag hoppade på att köpa plasma för 100k kommer jag köpa någon av dagens elbilar.
Har aldrig haft så högt inbytesvärde procentuellt på min bil som nu och med dagens bensinpris rullar
jag för runt 8.5kr milen. (Nej, jag kan inte ladda hemma och har ingen tjänstebil)
Så det skulle bara innebära ökad kapitalförlust att pytsa 500-600k på en elbil.

När marknaden stabiliserat sig, fantasipriserna lagt sig, och utvecklingen gått ett par snäpp till framåt.
Då kan man nog komma till skott.
Men tack för att du ställer upp!

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/sjun...

Det är det här jag menar, varför bryr du dig så mkt? finns säkert jättemkt folk som har konstiga problem i Teslabilar och andra också (personligen har jag stark avsky mot Elon Musk och bortsett från världens bästa mjukvara i Tesla så tycker jag dom har världens mest överskattade bilar kvalitetsmässigt också) men kan man inte vara lite objektiv ändå? Du är nöjd med din hybrid, jag har en elbil och har inte haft några problem. Körde iväg imorse i - 21c med en bil som står utomhus och den var varm och go inget hade frusit fast. Likadant som säkert du gjorde med din bil imorse. Vem bryr sig lixom? Jag korsade halva Europa i somras för 3000kr t/r i en av dom smidigaste resorna jag gjort i en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

En sak jag funderat på kring människor och elbilar osv. Det dyker upp mycket olika artiklar om elbilens fördel/nackdel osv på facebook tex eller varför inte en artikel om köerna på E22:an osv.

Det är en ENORM mängd människor som försöker lixom hävda sig genom att påtala att elbil är skit, dieseagregat skulle man behöva när dom får stopp, batteriet dör så fort du hamnar i en kö, enligt dessa människor så sprängs även varannan elbil och brinner i två månader, osv osv...

Varför bryr sig folk så mycket? Personligen struntar jag i vilken typ av bil du kör, jag kör elbil för jag älskar körkänslan och tycker det är gött att kunna ladda hemma/jobbet. När jag kör en "vanlig" bil så får jag känslan av att den är 30 år gammal även om den är ny Men det är jag personligen, alla gillar olika lixom.

Varför känner dessa människor att dom verkligen måste sprida sina åsikter så mycket det går? Gärna också sådana som aldrig kört någon elbil eller har någon folk av riktig kunskap bortsett från vad dom läst i nån artikel hit och dit. Är dom rädda för något? Hatar dom miljöpartiet väldigt mycket, eller vad är grejen?

Jante. För att elbil är en lyxvara. Tyvärr.

Permalänk
Relik 📜

Ungefär -27 här idag, och ID.3:an var inte helt glad på morgonen. Ett tivoli av varningar om temperatur, låg spänning i 12V och diverse sensorer som inte lirade. 😅 Den startade dock utan problem, och väl uppvärmd slocknade lamporna en efter en. Det var inga kritiska driftsystem som kastade fel - förutom 12V då, som potentiellt kunde blivit ett problem.

Första gången jag märkt någon effekt av kyla. Förutom att räckvidden faller som en sten då, men det är ju sedan gammalt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är det här jag menar, varför bryr du dig så mkt? finns säkert jättemkt folk som har konstiga problem i Teslabilar och andra också (personligen har jag stark avsky mot Elon Musk och bortsett från världens bästa mjukvara i Tesla så tycker jag dom har världens mest överskattade bilar kvalitetsmässigt också) men kan man inte vara lite objektiv ändå? Du är nöjd med din hybrid, jag har en elbil och har inte haft några problem. Körde iväg imorse i - 21c med en bil som står utomhus och den var varm och go inget hade frusit fast. Likadant som säkert du gjorde med din bil imorse. Vem bryr sig lixom? Jag korsade halva Europa i somras för 3000kr t/r i en av dom smidigaste resorna jag gjort i en bil.

Men om ingen bryr sig, varför ens vara här?

Scrolla vidare.

Permalänk
Medlem

Helt okej erbjudande via Blocket hos Elton, få 30% rabatt i 3 månader.

https://www.blocket.se/tjanster/elton

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Helt okej erbjudande via Blocket hos Elton, få 30% rabatt i 3 månader.

https://www.blocket.se/tjanster/elton

Såg att många klagat på att det kommer på massa extra avgifter med den appen som minutavgift på visa laddare och ett påslag om 2.5 Skr på visa laddstationer så skulle nog kolla innan jag använder den appen

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Såg att många klagat på att det kommer på massa extra avgifter med den appen som minutavgift på visa laddare och ett påslag om 2.5 Skr på visa laddstationer så skulle nog kolla innan jag använder den appen

Jo man får såklart jämföra och tänka till, men t.ex. Tönnebro https://chargefinder.com/se/ladda-elbil-stratjara-tonnebro-uf... där det kostar 5,25 utan rabatt är en väldigt bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jante. För att elbil är en lyxvara. Tyvärr.

Är det?

Jag köpte min Mazda MX-30 för 19K (hade 1000 mil på räknaren) + inbyte av en liten Suzuki ignis.
Finns hur många som helst Leafs + Mazda MX 30 elbilar på blocket (100 tals!) till kring 200-280K, dom
flesta går for kring 230K och är lågmilare.

Lyx är ju subjektivt, nån tycker att man MÅSTE ha ett batteri på 70KWh och en räckvidd på minst 400 Km
medan andra rent faktisk klarar sig med 100 Km fram/tillbaka från jobbet + 10 tals ärende i byn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ungefär -27 här idag, och ID.3:an var inte helt glad på morgonen. Ett tivoli av varningar om temperatur, låg spänning i 12V och diverse sensorer som inte lirade. 😅 Den startade dock utan problem, och väl uppvärmd slocknade lamporna en efter en. Det var inga kritiska driftsystem som kastade fel - förutom 12V då, som potentiellt kunde blivit ett problem.

Första gången jag märkt någon effekt av kyla. Förutom att räckvidden faller som en sten då, men det är ju sedan gammalt.

Varit -30 till -35 grader här i västerbotten i veckan. Sambons dieselbil har behövt 12v laddning varje dag för att starmotorn ska orka, men min id4 gtx startar utan problem. Däremot har den börjat varna för 12v fel att uppsöka verkstad. Även efter 12v laddning hela natten så varnar bilen.

Blir väl att felsöka på nybilsgarantin, men lite larvigt med 77kw/h under "huven" att behöva strula med 12v fortfarande.

Jag parkerade med 14% batteri i fredags och sambons bil blockerade laddplatsen, tänkte jag tar det imorrn. Lördag morron var dieseln stendöd, tog hela förmiddan med 12v laddning och motorvärmare sen startade den. Min id4 var då nere på 10%. Herregud vilken ångest, Id-bilarn verkligen kryper fram i 7km/h vid 10% batteri. De fixar inga backar eller motstånd, däremot går det utmärkt att backa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Är det?

Jag köpte min Mazda MX-30 för 19K (hade 1000 mil på räknaren) + inbyte av en liten Suzuki ignis.
Finns hur många som helst Leafs + Mazda MX 30 elbilar på blocket (100 tals!) till kring 200-280K, dom
flesta går for kring 230K och är lågmilare.

Lyx är ju subjektivt, nån tycker att man MÅSTE ha ett batteri på 70KWh och en räckvidd på minst 400 Km
medan andra rent faktisk klarar sig med 100 Km fram/tillbaka från jobbet + 10 tals ärende i byn.

Det är väl kanske inte alla ändå som kan/vill lägga 200k på en bil och då få typ 15 mils räckvidd.

Har man t ex en V70 idag så har jag väldigt svårt att se att man gör bytet.

Rattar själv en bil för 50k, att ens börja tänka på en Tesla för 400k+ finns ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Varit -30 till -35 grader här i västerbotten i veckan. Sambons dieselbil har behövt 12v laddning varje dag för att starmotorn ska orka, men min id4 gtx startar utan problem. Däremot har den börjat varna för 12v fel att uppsöka verkstad. Även efter 12v laddning hela natten så varnar bilen.

Det där har jag också haft på min GTX och det är ett mjukvaruproblem. För mig försvann det vid uppdatering till 3.2, trodde det skulle försvinna med batteribyte och version 3.0, men även då efter det hade jag det sporadiskt förra vintern. Nu med 3.2 har det inte hänt en enda gång denna vinter..

VW Australien (av alla ställen) har för övrigt en rätt trevlig tjänst där man kan söka på sin VIN för att se vilka serviceåtgärder man har att göra. Det finns en med byte av en tätlist för bakluckan man gärna vill göra. En kollega till mig fick en rejäl vattenskada bak i sin ID4 innan den.

https://www.volkswagen.com.au/app/locals/owners-service/servi...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är väl kanske inte alla ändå som kan/vill lägga 200k på en bil och då få typ 15 mils räckvidd.

Har man t ex en V70 idag så har jag väldigt svårt att se att man gör bytet.

Rattar själv en bil för 50k, att ens börja tänka på en Tesla för 400k+ finns ju inte.

För mig handlade det inte så mkt om bilens värde då jag valde mellan en Tesla eller billig fossilbil. Då jag körde ca 3500mil per år så blev min totala månadskostnad lägre med en två år gammal Model 3 än en 10 år gammal Mazda 3. Då såg jag på bränslekostnad, servicar, lån och allt det man normalt pungar ut under ett års ägande. Då sparade jag på teslaköpet, sett på totalen. Att det var en väsentligt trevligare bil att äga och köra var sekundärt, men nice.

Den dagen jag får ett förändrat behov, dvs kör såpass få mil per år att det inte längre är värt att köra en dyrare bil - ja då säljs den om det är bra läge för det

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Är det?

Jag köpte min Mazda MX-30 för 19K (hade 1000 mil på räknaren) + inbyte av en liten Suzuki ignis.
Finns hur många som helst Leafs + Mazda MX 30 elbilar på blocket (100 tals!) till kring 200-280K, dom
flesta går for kring 230K och är lågmilare.

Lyx är ju subjektivt, nån tycker att man MÅSTE ha ett batteri på 70KWh och en räckvidd på minst 400 Km
medan andra rent faktisk klarar sig med 100 Km fram/tillbaka från jobbet + 10 tals ärende i byn.

Nu utgår du från att alla kan ladda hemma.
Majoriteten av svenska folket har inte den möjligheten i dagsläget.

Sitta vid macken efter jobbet är inte direkt lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är väl kanske inte alla ändå som kan/vill lägga 200k på en bil och då få typ 15 mils räckvidd.

Har man t ex en V70 idag så har jag väldigt svårt att se att man gör bytet.

Rattar själv en bil för 50k, att ens börja tänka på en Tesla för 400k+ finns ju inte.

Om du tar bort det med 15 mils räckvidd, så kan jag instämma med dig. Det är långt ifrån alla
som har råd med 200K, även 100K. Isär när det finns hur många som helst användbara bilar
från 30K och uppöver, även om dom sparar 30K i året på drivmedel, så är det många som värken
får lån till eller kan klara av 200K, håller helt med här, och det är verkligen dyrt att vara fattig.

När det gäller den gamla räckviddsmyten så är den så nergrävd och överargumenterat att det inte
är aktuellt längre. Statistik visar att folk inte reser mera än 30km dagligen, och du behöver ju inte
gå till tankstationen varje dag eller hur?

Men inte alla har möjlighet att ladda hemma, där kan det vara svårt, isär om du bor i lägenhet
utan laddningsstolpa.

I mitt tillfälle så räcker min Mazda länge och väl. Jag har tur och har garage, det var -1c i garaget
idag och -18c utanför. Och jag har inte laddat på 2 veckor, och bilen står på 75% kvar. Men jag har
kört 6 ggr (minst) till posthuset, affären i byn och hämtat varor och paketen, vid små räckvidder
märker du inte nåt alls.

När jag är tillbaka på jobbet som är 35 KM borta från mitt hem, så står där 70-80% kvar på
batteristatus på jobbet. Bara för att jag kan, har jag en extra laddare som jag stoppar i väggen
på arbetet, och den är 100% vid lunch (seg liten laddare).

Sen när jag kör hem vid 100% har jag kring 75% när jag är hemma.

Så min observation av detta är att dom flesta spinner i huvudet om och om igen om den ena resan varje
år dom ska till moster i Malmö eller Gävle vart dom har behov för 40-60 mils resa, då saknas räckvidden
om du inte orkar med 15-30 minuters laddning i 2 stopp vart du ska gå o pissa, äta en burgare.

Men som sagt - det är helt och hållet subjektivt och ofta så tänker folk fel för att dom "är vana" vid nåt
annat, men man lär sig och vänjer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nu utgår du från att alla kan ladda hemma.
Majoriteten av svenska folket har inte den möjligheten i dagsläget.

Sitta vid macken efter jobbet är inte direkt lockande.

Laddade inte hemma en period då jobbet betalar allt jag laddar på stan.
Visst det går men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa elbil om man inte kan ladda hemma/nära hemma.
Typ 50% av fördelen med elbil för mig är att den är fulltankad på morgonen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TotalF:

För mig handlade det inte så mkt om bilens värde då jag valde mellan en Tesla eller billig fossilbil. Då jag körde ca 3500mil per år så blev min totala månadskostnad lägre med en två år gammal Model 3 än en 10 år gammal Mazda 3. Då såg jag på bränslekostnad, servicar, lån och allt det man normalt pungar ut under ett års ägande. Då sparade jag på teslaköpet, sett på totalen. Att det var en väsentligt trevligare bil att äga och köra var sekundärt, men nice.

Den dagen jag får ett förändrat behov, dvs kör såpass få mil per år att det inte längre är värt att köra en dyrare bil - ja då säljs den om det är bra läge för det

Låter som ett väldigt genomtänkt beslut. Var själv helt inne på att köpa elbil för två år sedan, läste på om precis allt (ovanpå det jobbar jag delvis med utveckling av EMS/BMS programvara för NMC/LFP batterier) och provkörde alla varianter jag kunde hitta.

Men föll på att jag inte alls tyckte det var någon bra "känsla" i att köra elbil (vilket jag definitivt hade förväntat mig, bl.a. med Teslas fantastiska acceleration) + kör bara 1000-1200 mil per år så fick aldrig den ekonomiska delen att gå ihop (vilket jag tänkte ignorerat då jag trodde nörden i mig skulle uppskatta tekniken tillräckligt). Det bilköpet slutade med en V8 istället (kostade typ 2/3 av en Model 3 LR och är långt "roligare")...

Nu blev det elbil ändå slutet av förra året då frugan tog en sådan via företagsleasing. Privat lär det inte bli någon om jag inte börjar köra >2000 mil eller om/när inköpspriset går ner rejält. Är där någonstans jag tyckte ekonomin började gå ihop med dagens priser.

Vi får köra frugans bil 2000 mil per år och den lär rulla sina 6000 mil. Och historisk har vi använt just företagsleasing för att testa "ny teknik", tidigare kört gasbil och PHEV den vägen. Har också sett till att alla i vår BRF har en egen 11 kW laddare (vi installerade 80 laddare i en smäll, 600k från skattebetalarna till oss ), rätt trevligt nu när vi också skaffat elbil!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Någon som har en taycan s4/turbo och kan berätta mer räckvidden i kylan?

Fundera att byta min i4 till en begagnad Taycan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Jo man får såklart jämföra och tänka till, men t.ex. Tönnebro https://chargefinder.com/se/ladda-elbil-stratjara-tonnebro-uf... där det kostar 5,25 utan rabatt är en väldigt bra deal.

Tyvärr ser man inte i Chargefinder om appen har minutpris vilken den verkar ha på visa ställen man laddar om man läser vad folk skrivit om appen, men vist är det bra när det funkar men en app på många ställen.
Nu använder jag typ bara Ok/Q8 och Tesla appen själv och dom har täckt 100% av dom laddare jag använde förra året.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

När det gäller den gamla räckviddsmyten så är den så nergrävd och överargumenterat att det inte
är aktuellt längre. Statistik visar att folk inte reser mera än 30km dagligen, och du behöver ju inte
gå till tankstationen varje dag eller hur?

Och jag tycker det blit tjatigt när du ska försvara dina 15mil räckvid. Jag kör elbil idag och älskar det, kommer aldrig köra fossilt igen. Men räckviddsångesten är INTE löst än.

Min bil kommer ungefär 20-35mil och jag tycker det är lite för kort.
Nej jag åker sällan långa resor men faktum är att när det snackas om att göra ett 15 minuter stop som ska lösa alla problem så är det en grav överdrift tycker jag.
Alla har inte elbilar som laddar med 200kw, när det är kallt ute och jag inte har hunnit förvärma batteriet laddare den lååångsamt.
Kan ju också vara så att när det passar MIG att stoppa för laddning kanske jag har 60-70% batteri kvar och igen så laddar den då låångsamt.
Eller så är det kö på laddplatsen, händer mig oftare än jag skulle önska...

Sen är ju dessa 20-35 mil 100%->0% vilket sällan kan nyttjas, kan ju inte planera med att köra ner till 0%, vill ju ha säg 20% marginal, minst. Om sista laddningen var en snabbladdning kanske jag bara hade 80% att börja med också.

Bränsletanken i en fossilbil kunde ju varit på 15-20 liter om folk bara körde 3mil om dagen och det fanns mackar överallt och det tar under 2 minuter att tanka till 100%, men ändå har de flesta bilar en tank på 40-70 liter och du kör runt med "onödigt" mycket bränsle. För det är enklare/bättre för bilisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Och jag tycker det blit tjatigt när du ska försvara dina 15mil räckvid. Jag kör elbil idag och älskar det, kommer aldrig köra fossilt igen. Men räckviddsångesten är INTE löst än.

Min bil kommer ungefär 20-35mil och jag tycker det är lite för kort.
Nej jag åker sällan långa resor men faktum är att när det snackas om att göra ett 15 minuter stop som ska lösa alla problem så är det en grav överdrift tycker jag.
Alla har inte elbilar som laddar med 200kw, när det är kallt ute och jag inte har hunnit förvärma batteriet laddare den lååångsamt.
Kan ju också vara så att när det passar MIG att stoppa för laddning kanske jag har 60-70% batteri kvar och igen så laddar den då låångsamt.
Eller så är det kö på laddplatsen, händer mig oftare än jag skulle önska...

Sen är ju dessa 20-35 mil 100%->0% vilket sällan kan nyttjas, kan ju inte planera med att köra ner till 0%, vill ju ha säg 20% marginal, minst. Om sista laddningen var en snabbladdning kanske jag bara hade 80% att börja med också.

Bränsletanken i en fossilbil kunde ju varit på 15-20 liter om folk bara körde 3mil om dagen och det fanns mackar överallt och det tar under 2 minuter att tanka till 100%, men ändå har de flesta bilar en tank på 40-70 liter och du kör runt med "onödigt" mycket bränsle. För det är enklare/bättre för bilisten.

Sen för alla (majoriteten av folket) som inte kan ladda hemma så är ju räckvidden av värde även om man vara kör korta sträckor. Kör du 2 mil om dagen så kan det gå långt mellan laddningarna på närmaste laddplats med 40 mils räckvidd, men med 15 mils räckvidd blir det ett jäkla hattande.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Varit -30 till -35 grader här i västerbotten i veckan. Sambons dieselbil har behövt 12v laddning varje dag för att starmotorn ska orka, men min id4 gtx startar utan problem. Däremot har den börjat varna för 12v fel att uppsöka verkstad. Även efter 12v laddning hela natten så varnar bilen.

Blir väl att felsöka på nybilsgarantin, men lite larvigt med 77kw/h under "huven" att behöva strula med 12v fortfarande.

Jag parkerade med 14% batteri i fredags och sambons bil blockerade laddplatsen, tänkte jag tar det imorrn. Lördag morron var dieseln stendöd, tog hela förmiddan med 12v laddning och motorvärmare sen startade den. Min id4 var då nere på 10%. Herregud vilken ångest, Id-bilarn verkligen kryper fram i 7km/h vid 10% batteri. De fixar inga backar eller motstånd, däremot går det utmärkt att backa.

Om du har turtlemode i 10% batteri i iD4 så är något fel. Jag har kört mina två ner till ett fåtal procent SOC och har inte det beteendet.

Sedan får det väl vara dags för någon J-la uppsträckning i tråden. Det är mest gnäll hur dåligt det är med elbilar och en massa negativt trollskit.
Denna tråden är till för oss som är INTRESSERADE av elbilar, hur svårt ska det vara att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Och jag tycker det blit tjatigt när du ska försvara dina 15mil räckvid. Jag kör elbil idag och älskar det, kommer aldrig köra fossilt igen. Men räckviddsångesten är INTE löst än.

Min bil kommer ungefär 20-35mil och jag tycker det är lite för kort.
Nej jag åker sällan långa resor men faktum är att när det snackas om att göra ett 15 minuter stop som ska lösa alla problem så är det en grav överdrift tycker jag.
Alla har inte elbilar som laddar med 200kw, när det är kallt ute och jag inte har hunnit förvärma batteriet laddare den lååångsamt.
Kan ju också vara så att när det passar MIG att stoppa för laddning kanske jag har 60-70% batteri kvar och igen så laddar den då låångsamt.
Eller så är det kö på laddplatsen, händer mig oftare än jag skulle önska...

Sen är ju dessa 20-35 mil 100%->0% vilket sällan kan nyttjas, kan ju inte planera med att köra ner till 0%, vill ju ha säg 20% marginal, minst. Om sista laddningen var en snabbladdning kanske jag bara hade 80% att börja med också.

Bränsletanken i en fossilbil kunde ju varit på 15-20 liter om folk bara körde 3mil om dagen och det fanns mackar överallt och det tar under 2 minuter att tanka till 100%, men ändå har de flesta bilar en tank på 40-70 liter och du kör runt med "onödigt" mycket bränsle. För det är enklare/bättre för bilisten.

Faktisk det som är hänt på fossilbiler. För var en tank 60-70 liter, idag är fler på 40-45 liter för en bil i samma storlek.
Kun få har ett behov för att köra 100 mil på en tank

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

En sak jag funderat på kring människor och elbilar osv. Det dyker upp mycket olika artiklar om elbilens fördel/nackdel osv på facebook tex eller varför inte en artikel om köerna på E22:an osv.

Det är en ENORM mängd människor som försöker lixom hävda sig genom att påtala att elbil är skit, dieseagregat skulle man behöva när dom får stopp, batteriet dör så fort du hamnar i en kö, enligt dessa människor så sprängs även varannan elbil och brinner i två månader, osv osv...

Varför bryr sig folk så mycket? Personligen struntar jag i vilken typ av bil du kör, jag kör elbil för jag älskar körkänslan och tycker det är gött att kunna ladda hemma/jobbet. När jag kör en "vanlig" bil så får jag känslan av att den är 30 år gammal även om den är ny Men det är jag personligen, alla gillar olika lixom.

Varför känner dessa människor att dom verkligen måste sprida sina åsikter så mycket det går? Gärna också sådana som aldrig kört någon elbil eller har någon folk av riktig kunskap bortsett från vad dom läst i nån artikel hit och dit. Är dom rädda för något? Hatar dom miljöpartiet väldigt mycket, eller vad är grejen?

Undrar också det. Väcker sådan enorm debatt. Om man nu hatar elbilar, köp inte en då och håll käft liksom. 😝

Vi har elbil och är väldigt nöjda men det är ingen silver bullet, finns problem där också. Vår leasing går dock snart ut och jag kan inte försvara kostnaden riktigt längre då vi kör betydligt mindre nu än när vi tog den. Så blir bensinare för oss igen tyvärr. Kommer sakna mycket från elbilen. Vår gamla V70 kostade oss ca 3500kr i månaden (och då servade och reparerade jag allt själv med fri tillgång till verktyg och lokaler) och leasing gick på 4500kr. Nu är leasingen 5500kr och eftersom vi kör mindre har milkostnaden blivit högre.

Nån som vill köpa en Easee laddare? Har inte fått elstötar än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Sedan får det väl vara dags för någon J-la uppsträckning i tråden. Det är mest gnäll hur dåligt det är med elbilar och en massa negativt trollskit.
Denna tråden är till för oss som är INTRESSERADE av elbilar, hur svårt ska det vara att förstå?

Du kan ju starta tråden "Vi som är odelat positiva till elbilar och inte vill se några nackdelar med vår dyra investering".

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av emilakered:

Ungefär -27 här idag, och ID.3:an var inte helt glad på morgonen. Ett tivoli av varningar om temperatur, låg spänning i 12V och diverse sensorer som inte lirade. 😅 Den startade dock utan problem, och väl uppvärmd slocknade lamporna en efter en. Det var inga kritiska driftsystem som kastade fel - förutom 12V då, som potentiellt kunde blivit ett problem.

Första gången jag märkt någon effekt av kyla. Förutom att räckvidden faller som en sten då, men det är ju sedan gammalt.

En liten uppdatering på temat - kanske. Under gårdagen uppstod en rejäl spricka i framrutan. Svårt att säga varför, men den verkar utgå från något som eventuellt kan ha varit en liten skada precis i en kant. Sedan har den vuxit upp över.

Vad har det med kyla att göra? Jo, sprickan var inte (synligt) där på morgonen. Det som skett under dagen är att bilen varit varm inne och utomhus rejält kallt - närmare 50 grader i skillnad. Frågan är om det orsakat eller accelererat sprickbildningen? Jag menar väl bilen ska klara det då jag bara använt inbyggda funktioner för värme, men var det någon grundskada kan det ju påverka såklart.

Oavsett vad, det blir ett härligt byte av framruta på fredag! Precis så jag tänkte mig börja året.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

En liten uppdatering på temat - kanske. Under gårdagen uppstod en rejäl spricka i framrutan. Svårt att säga varför, men den verkar utgå från något som eventuellt kan ha varit en liten skada precis i en kant. Sedan har den vuxit upp över.

Vad har det med kyla att göra? Jo, sprickan var inte (synligt) där på morgonen. Det som skett under dagen är att bilen varit varm inne och utomhus rejält kallt - närmare 50 grader i skillnad. Frågan är om det orsakat eller accelererat sprickbildningen? Jag menar väl bilen ska klara det då jag bara använt inbyggda funktioner för värme, men var det någon grundskada kan det ju påverka såklart.

Oavsett vad, det blir ett härligt byte av framruta på fredag! Precis så jag tänkte mig börja året.

Om man har oturen att få ett stenskott i kanten av rutan brukar det rätt ofta sluta med att det spricker iväg. Frågade specifikt om detta vid senaste bytet av vindruta (där jag bytte vindruta inför besiktning och fick ett nytt stenskott på vägen till besiktningen, som tur var mitt i rutan så gick enkelt att laga...).

Hade ett liknande scenario som du för något år sedan. Fick ett litet stenskott i kanten av rutan påväg upp till fjällen, sedan blev det -30°C och bilen stod över natten. När värmen började komma lät det som ett pistolskott och rutan sprack rakt över...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dunde:

Om du har turtlemode i 10% batteri i iD4 så är något fel. Jag har kört mina två ner till ett fåtal procent SOC och har inte det beteendet.

Sedan får det väl vara dags för någon J-la uppsträckning i tråden. Det är mest gnäll hur dåligt det är med elbilar och en massa negativt trollskit.
Denna tråden är till för oss som är INTRESSERADE av elbilar, hur svårt ska det vara att förstå?

Anmäl inläggen så kollar vi på det.

Dunde har en poäng. Om man tycker elbilar är skit och föredrar att köra fossilbilar så är det helt ok men det ger inte så mycket att vara inne i denna intressetråden och spamma samma gamla trötta argumentationer. Elbilsägare eller ej. Vi vet att räckvidden är kass och att laddningen tar lång tid.

Låt oss diskutera de andra delarna och nyansera diskussionerna här inne lite så att det blir en intressant tråd för de som är intresserade.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Intressant provkörning av Zeekr 001. Verkar vara en komfortabel bil men katastrofal, snudd på farlig, mjukvara...

https://youtu.be/1NOMSjJ40GI?si=AWoA8jULxYXYFXWI

Får min irritation över Id4:ans mjukvara att se ut som petitesser...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du har turtlemode i 10% batteri i iD4 så är något fel. Jag har kört mina två ner till ett fåtal procent SOC och har inte det beteendet.

Sedan får det väl vara dags för någon J-la uppsträckning i tråden. Det är mest gnäll hur dåligt det är med elbilar och en massa negativt trollskit.
Denna tråden är till för oss som är INTRESSERADE av elbilar, hur svårt ska det vara att förstå?

Inget fel. Med kallt batteri blir det så.
Samma för mig här om dagen. Men för mig va det ingen överraskning. Va planerat så. Bilen fick stå med låg SoC över natten. Skulle ladda medans jag åt med en kompis dan efter.