Tesla model 3 Performance kluckande ljud

Permalänk
Medlem

Tesla model 3 Performance kluckande ljud

Hej,

Först ber jag om ursäkt då jag skapat några trådar idag angående denna bil, men känns fel att lägga nya problem i en annan tråd med fel rubrik.

Har en Tesla model 3 performance 2019. När man kör sakta så hörs ett kluckande ljud underifrån bilen. Stadigt kluckande som ökar i hastighet när jag kör snabbare. Ibland försvinner det helt för att sedan komma tillbaka. Är detta något vanligt på Tesla så någon utav er kanske vet direkt vad det kan bero på? Har jag musik på i bilen så hör jag inte ljudet, så det är ganska dovt men ändå tydligt märkbart om det är tyst i bilen.

Har en servicetekniker som kommer ut om någon vecka men vill gärna ha lite kött på benen inför besöket.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Kolla under bilen om det är nåt som hänger löst?
Annars brukar ju snö i fälgarna kunna ge irriterande fenomen så här års.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Först ber jag om ursäkt då jag skapat några trådar idag angående denna bil, men känns fel att lägga nya problem i en annan tråd med fel rubrik.

Har en Tesla model 3 performance 2019. När man kör sakta så hörs ett kluckande ljud underifrån bilen. Stadigt kluckande som ökar i hastighet när jag kör snabbare. Ibland försvinner det helt för att sedan komma tillbaka. Är detta något vanligt på Tesla så någon utav er kanske vet direkt vad det kan bero på? Har jag musik på i bilen så hör jag inte ljudet, så det är ganska dovt men ändå tydligt märkbart om det är tyst i bilen.

Har en servicetekniker som kommer ut om någon vecka men vill gärna ha lite kött på benen inför besöket.

Låter som brusten länkarm, alternativt något fel i hjulupphängningen hursomhelst.
Låter det även när du kör över ojämnheter i vägen?

Tesla är ju lite smått kända för sina brustna länkarmar som Tesla påstår är handhavande, men börja där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kolla under bilen om det är nåt som hänger löst?
Annars brukar ju snö i fälgarna kunna ge irriterande fenomen så här års.

Ska kika.

Skrivet av Zoth:

Låter som brusten länkarm, alternativt något fel i hjulupphängningen hursomhelst.
Låter det även när du kör över ojämnheter i vägen?

Tesla är ju lite smått kända för sina brustna länkarmar som Tesla påstår är handhavande, men börja där.

Verkar inte vara det, har googlat och det låter inte som att det är felet. Tänk att du har en snurrande arm som på ett ställe tar i någonstans, ungefär så låter det. Därför det blir snabbare när jag kör snabbare. Vet inte hur en bil fungerar, men visst är det något som snurrar desto snabbare man kör, typ drivknut(?)

Brustna länkarmar osv borde inte ha ett ljud som blir snabbare när jag kör snabbare.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Nån IF-metallare som gömt sig i trunken kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Ska kika.

Verkar inte vara det, har googlat och det låter inte som att det är felet. Tänk att du har en snurrande arm som på ett ställe tar i någonstans, ungefär så låter det. Därför det blir snabbare när jag kör snabbare. Vet inte hur en bil fungerar, men visst är det något som snurrar desto snabbare man kör, typ drivknut(?)

Brustna länkarmar osv borde inte ha ett ljud som blir snabbare när jag kör snabbare.

Tja, det du har som snurrar är ju i princip elmotor, växel, drivaxlar, drivknutar, bromsar och hjul.

Tillägg: hjullager också förstås...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nån IF-metallare som gömt sig i trunken kanske?

Är väl mer troligt att de har låst in en s.k. svartfot där i så fall.

Permalänk
Medlem

Kolla och dra åt dina hjulbultar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har en servicetekniker som kommer ut om någon vecka men vill gärna ha lite kött på benen inför besöket.

Så att du kan säga åt honom att du minnsan har läst på internet? Branchfolk äskar sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så att du kan säga åt honom att du minnsan har läst på internet? Branchfolk äskar sånt.

Exakt så. Hade inte behövt om det gick att lita på branschfolk, men något som behövdes bytas där och här och vipps så var något annat dåligt som behöver bytas också. Likt när däckhotellen ringer och säger att däcken är slitna och skulle behöva bytas men dom klarar minst nästa säsong också...

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Exakt så. Hade inte behövt om det gick att lita på branschfolk, men något som behövdes bytas där och här och vipps så var något annat dåligt som behöver bytas också. Likt när däckhotellen ringer och säger att däcken är slitna och skulle behöva bytas men dom klarar minst nästa säsong också...

Nog för att jag haft anledning att ha synpunkter på verkstäder - en av de bättre är nog när verkmästaren försökte påstå att det inte var något konstigt att den nybytta driavxeldamasken läckte fett längs drivaxeln - så är ju "däcken klarar minst nästa säsong" (=är lagliga) inte alltid riktigt samma sak som att det är lämpligt. Sedan är det klart att om man ändå tänker göra sig av med kärran snart så kanske det är någon annans problem.

Permalänk

Om det "skrapar" kan det vara bromsarna, dvs att skivorna tar/är slut. Kanske även luft som kommit in vid beläggen om de är slitna, åkte på en liknande grej för inte så länge sedan, dyrt utav helfvete då även ett bromsok hade hamnat på sniskan efter att ha fryst fast.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal