Någon som skaffat Linksys Velop 6E mesh system!!

Permalänk
Medlem

Någon som skaffat Linksys Velop 6E mesh system!!

Hej,
jag undra om någon skaffat Linksys Velop 6E meshs system!
Varför undra jo, i december 2023 skaffade jag den fanns på fuyndhörna på Inet kostade då 4990 kr men den nere på 3499 kr.
Fick hem den packade upp den.
Satte alla tillsammans en skulle vara huvudrouter.
Följde anvisningen i Linksys appen men de skriver skulle ta 10 min men för mig tog det över 30 min fick inte rätt på hur än jag gjorde.
Tog kontakt med Linksys Support de hjälpte mig i drygt 3 timmar och 45 min till slut fick allt funka men hade konstig speed.
Låg runt 150 ner och upp 150.
Hade den linksys velop bakom annan router kanske det som spökade vet inte.
Men kan varit ett måndagsex som en kund innan mig skickat tillbaka den tro så.
Ringde Inet de får in ny på onsdag skall på den igen.
Vad tro ni kan varit ett måndagsex som förra kunden fått han var inte nöjd med den då skickade tillbaka gissar det.
Skall fundera vad skall göra.

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan trepack till landstället. Grymt nöjd! installationen gick nog snabbare än 10 min och grym räckvidd.
Innan köp trodde jag mig behöva fler noder men alla byggnader/våningar pga sten/metall/betongen men fick wifi mha två slumpmässigt icke optimalt utställda noder i huvudbyggnaden.

Bra app som övervakar och aviseringar tex om en nod går ned. Provade supporten innan köp med lite frågor och de var tillgängliga omgående och gav bra svar via chatten.

Permalänk
Medlem

Om du har två routrar i samma nätverk med dchp aktivt så blir det krock och alla möjliga fel kan uppstå, så högst troligen var det felet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du har två routrar i samma nätverk med dchp aktivt så blir det krock och alla möjliga fel kan uppstå, så högst troligen var det felet.

Nej, de hade olika ip-adresser men tro mer den fyndvara som en kund skickat in var nog ett måndagsexplemar fått rådet köpa ny istället det då jag som börjar använda den då.

Permalänk
Medlem

En annan användare i tråden har fått samma modell att fungera. Modellen tycks automatuppdatera programvaran, så ni kör antagligen samma version. Din hypotes är alltså att hårdvaran är trasig, men bara litegrann, eftersom den trots allt fungerar?

Hur som helst verkar det inte meningsfullt att lägga tid på att ge dig några tips om hur du kan komma närmre att förstå problemet, eftersom du verkar nöjd med förklaringen ”måndagsexemplar” och bara vill ha bekräftat att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

En annan användare i tråden har fått samma modell att fungera. Modellen tycks automatuppdatera programvaran, så ni kör antagligen samma version. Din hypotes är alltså att hårdvaran är trasig, men bara litegrann, eftersom den trots allt fungerar?

Hur som helst verkar det inte meningsfullt att lägga tid på att ge dig några tips om hur du kan komma närmre att förstå problemet, eftersom du verkar nöjd med förklaringen ”måndagsexemplar” och bara vill ha bekräftat att det är så.

jo fick den funka men hade konstig hastighet, men köpte ifrån fyndhörnan var öppnad och använd vet inte varför skickat tbx den då. Han kanske haft något strul som inte nämnt. Måste ändå fråga finns folk här som är bra med svar och andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Nej, de hade olika ip-adresser men tro mer den fyndvara som en kund skickat in var nog ett måndagsexplemar fått rådet köpa ny istället det då jag som börjar använda den då.

Det var inte det personen skrev heller. Har du två routrar så ber du om problem. Gör rätt direkt istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har en mest för VR gaming och är nöjd med prestandan, möjligt att jag skaffar fler för att ersätta mina gamla APs på vinden när de kommer ner i pris.. Hade inga problem med setup och kör i brygga läge

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det var inte det personen skrev heller. Har du två routrar så ber du om problem. Gör rätt direkt istället.

De har olika ip-adresser i olika nät och inte samma ssid.
Har två router igång nu har inga problem med dem iaf.

Permalänk
Medlem

Hej,
alla som har svarat mig osv då.
Fick hem Linksys Velop Pro 6E 3-pack idag helt ny inte från Fyndhörnan då.
Allt funkar fint fått rätt hastighet upp och ner : ner 540 upp 530 har 500/500
Hade lite strul men det löste jag ganska fort nu rullar det på galant och fint.
Väldigt nöjd med Linksys Velop Pro 6E.
kostar på inet nu 3599 kr innan 5990 kr