LG avtäcker årets uppställning av OLED-TV

Permalänk
Melding Plague

LG avtäcker årets uppställning av OLED-TV

Bolagets storsäljande C-serie blir återigen utan MLA-panel men begåvas med bland annat högre ljusstyrka, 144 Hz uppdateringsfrekvens samt inbyggd Chromecast.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min B7 från 2017 tuffar på bra fortfarande alltså. Men man blir ju sugen på en G4 om priset är rätt, vilket G3:an i år inte var utan i stället S95C och S90C.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Intressant nog applicerar även LG konceptet retroaktivt på företagets OLED-sortiment från år 2022 och framåt. I praktiken kan därför ägare av exempelvis C2-serien se fram emot att ta emot stora operativsystemssläpp fram till WebOS 26 som släpps år 2026.

Det här var en bra nyhet när jag köpte en C3 2023 på inet precis när BF kom!

Tycker att WebOS fungerar rätt bra. (hade en gammal LG OLED innan också), men bara en fråga innan man blir överöst med massa reklam rakt upp i ansiktet, vi får se. Då får man väl börja med Chromecast TV igen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

OLED blir bara bättre och bättre. Väldigt trevligt. MLA verkar intressant. Kommer @Laxpudding att göra en djupdykning i det någon dag?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Varg:

OLED blir bara bättre och bättre. Väldigt trevligt. MLA verkar intressant. Kommer @Laxpudding att göra en djupdykning i det någon dag?

Det får vi verkligen hoppas

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Min B7 från 2017 tuffar på bra fortfarande alltså. Men man blir ju sugen på en G4 om priset är rätt, vilket G3:an i år inte var utan i stället S95C och S90C.

Har också en gammal B7 från 2017 som fungerar utmärkt, nu i veckan kommer en C3. gissa om jag är spänd på få se om de är nån skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Intressant nog applicerar även LG konceptet retroaktivt på företagets OLED-sortiment från år 2022 och framåt. I praktiken kan därför ägare av exempelvis C2-serien se fram emot att ta emot stora operativsystemssläpp fram till WebOS 26 som släpps år 2026.

Det här var en bra nyhet när jag köpte en C3 2023 på inet precis när BF kom!

Tycker att WebOS fungerar rätt bra. (hade en gammal LG OLED innan också), men bara en fråga innan man blir överöst med massa reklam rakt upp i ansiktet, vi får se. Då får man väl börja med Chromecast TV igen.

Iaf på min gamle B7 så kan man bara välja att inte acceptera de två avtalen så nöjer den sig med att visa vilka premium appar man kan välja installera , och ingen tappad funktion i övrigt, se hur de löst de på nya, worst case sätter jag den bara bakom min proxy, ananrs höll den på göra reklam för vissa serier o filmer osv

Permalänk
Medlem

varför är just 144hz en grej som finns? är det baserat på något? minns 60hz och 75hz på vissa crt, är 72hz något som också funnits som man sedan dubblat till 144?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har en 55B7v och sedan lite drygt en månad en 42C3 Evo stående i vardagsrummet. B7'an är TV'n och C3'an används som datorskärm i andra delen av rummet. Tycker 55B7v klarat sig väldigt bra jämfört med denna betydligt nyare modell även om det hänt ganska mycket specsmässigt förstås. Inga märkbara inbränningar på min B7 heller förstås. Max 60Hz och ingen VRR är lite sugigt för annat användande än film och serietittande. 1080p i 120Hz finns förstås men inget jag använder.

Enda som är lite störande är att fjärrkontrollerna på bägge dessa aktiverar bägge TV-apparater. Försökt ändra ID de ska svara mot men verkar inte fungera. Fjärrkontrollen direkt mot IR på nära håll fungerar så här långt bäst, utöver att trycka på den fysiska knappen under TVn, men hade gärna sett en bättre lösning från LG faktiskt.

Spännande att se hur 2024 års modeller blir, ställer mig i raden och inväntar intryck från @Laxpudding

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mahava:

Har också en gammal B7 från 2017 som fungerar utmärkt, nu i veckan kommer en C3. gissa om jag är spänd på få se om de är nån skillnad

Det är väl ingen jätteskillnad på dem egentligen? Mindre risk för inbränning, lite ljusstarkare i SDR, bättre funktioner för spel.
Jag tror inte du märker någon direkt skillnad vad gäller film/TV egentligen, om inte den nya är större då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lagers:

Intressant nog applicerar även LG konceptet retroaktivt på företagets OLED-sortiment från år 2022 och framåt. I praktiken kan därför ägare av exempelvis C2-serien se fram emot att ta emot stora operativsystemssläpp fram till WebOS 26 som släpps år 2026.

Det här var en bra nyhet när jag köpte en C3 2023 på inet precis när BF kom!

Tycker att WebOS fungerar rätt bra. (hade en gammal LG OLED innan också), men bara en fråga innan man blir överöst med massa reklam rakt upp i ansiktet, vi får se. Då får man väl börja med Chromecast TV igen.

Är också en nybliven C3-ägare, så blev väldigt glad över att de inkluderar "äldre" modeller i uppdateringsprogrammet. Känns ju helt stört att man kan få massa års stora uppdateringar till sin telefon men att tv-apparater blir "utdaterade" efter en generation. Hoppas fler tillverkare hoppar på det här tåget.

Permalänk
Medlem

65C9 tuggar på fint här hemma, nästa uppgradering blir minst 83" då det känns för pluttig uppgradering att hoppa till 77". Om man nu inte skulle komma över en ruskigt bra deal då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

varför är just 144hz en grej som finns? är det baserat på något? minns 60hz och 75hz på vissa crt, är 72hz något som också funnits som man sedan dubblat till 144?

72 Hz fanns på CRT-tiden, fast om det var vanligt vet jag inte.
144 är också nästa möjlighet efter 120 som är jämnt delbart med 24, för att kunna spela upp 24 fps-film utan judder. Å andra sidan så är det istället inte jämnt delbart med 30 eller 60.

Detta gäller förstås bara när man faktiskt kör panelen i 144 Hz dock, dvs när man kopplat den till en PC. Spelar man upp video via streaming eller från USB så lär TV:n sköta det automatiskt och byta till t ex 120 Hz för att spela upp video i 30/60 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Varg:

OLED blir bara bättre och bättre. Väldigt trevligt. MLA verkar intressant. Kommer @Laxpudding att göra en djupdykning i det någon dag?

Ruskigt små linser - brukar vara tusentals per pixel – samlar och riktar ljuset som annars skulle spridas åt alla håll, likt in i själva panelstrukturen. I praktiken en passivt filter och inte så mycket mer än så.

Har använts i många år. Första gången jag stötte på MLA i displaysammanhang var med projektorer och panelytor stora som frimärken. Används också på kameror och optiska sensorer. Förmodligen har ens mobiltelefon – eller framtida modell – en MLA till kamerasensorn eftersom det kan samla upp mer ljus och rikta det mot sensorn.

Detta har skalats upp till att fungera för fullstora skärmar och det är inte på något sätt knutet till eller specifikt WOLED, utan fungerar med annan teknik också. TCL använder MLA för sitt X995-modell som hävdas nå 5000 nits.

Blir en viss bieffekt som en spräcklighet/prickighet synligt mot svart på nära håll när man lyser ljus utifrån in i panelen. Inget som påverkar själva bilden under normala omständigheter.

Mer ljus. Ungefär det man behöver veta.

Permalänk
Medlem

Lagom köp till bf 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ruskigt små linser - brukar vara tusentals per pixel – samlar och riktar ljuset som annars skulle spridas åt alla håll, likt in i själva panelstrukturen. I praktiken en passivt filter och inte så mycket mer än så.

Har använts i många år. Första gången jag stötte på MLA i displaysammanhang var med projektorer och panelytor stora som frimärken. Används också på kameror och optiska sensorer. Förmodligen har ens mobiltelefon – eller framtida modell – en MLA till kamerasensorn eftersom det kan samla upp mer ljus och rikta det mot sensorn.

Detta har skalats upp till att fungera för fullstora skärmar och det är inte på något sätt knutet till eller specifikt WOLED, utan fungerar med annan teknik också. TCL använder MLA för sitt X995-modell som hävdas nå 5000 nits.

Blir en viss bieffekt som en spräcklighet/prickighet synligt mot svart på nära håll när man lyser ljus utifrån in i panelen. Inget som påverkar själva bilden under normala omständigheter.

Mer ljus. Ungefär det man behöver veta.

Jaha, det var inte mer spännande än så. Tack för förtydligandet!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är också en nybliven C3-ägare, så blev väldigt glad över att de inkluderar "äldre" modeller i uppdateringsprogrammet. Känns ju helt stört att man kan få massa års stora uppdateringar till sin telefon men att tv-apparater blir "utdaterade" efter en generation. Hoppas fler tillverkare hoppar på det här tåget.

Min Sony från 2018 med android uppdateras fortfarande. Långt över förväntan för min del. Dock aldrig brytt mig om att koppla upp skiten, kör Nvidia Shield..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl ingen jätteskillnad på dem egentligen? Mindre risk för inbränning, lite ljusstarkare i SDR, bättre funktioner för spel.
Jag tror inte du märker någon direkt skillnad vad gäller film/TV egentligen, om inte den nya är större då.

Oki låter ju inte fel dock, och klart lägre pris får man ju lägga därtill, 15k gav jag 2017, 13 nu o vi ska lägga på att de är ett snäpp upp, inflation och svag krona därtill att beakta, 55" båda två

ja vi ska inte byta B7an utan blir entill TV i vardagsrummet, regeringen skulle först ha det TV-fritt där men sen förra nyår skulle fler än som får plats i tv rummet komma så vi lånade en gammal tv dit, där har den stått sen dess nu drygt ett år, flitigt använd främst av den samma som inte skulle ha tv i vardagsrummet och nu här till mellandagarna gav jag ultimatum att antingen åker den ut eller så köper jag något vettigt , blev inga synpunkter alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

varför är just 144hz en grej som finns? är det baserat på något? minns 60hz och 75hz på vissa crt, är 72hz något som också funnits som man sedan dubblat till 144?

144Hz är jämnt delbart med 24, så kanske har med filmuppspelning att göra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Baxtex:

Min Sony från 2018 med android uppdateras fortfarande. Långt över förväntan för min del. Dock aldrig brytt mig om att koppla upp skiten, kör Nvidia Shield..

Modeller med Android TV har helt klart varit undantaget när det kommer till uppdateringar, och det är väl lite det som varit problemet med mer proprietära operativsystem som WebOS och Tizen, det vill säga att man hamnar mer i händerna hos tillverkare som LG och Samsung som kanske inte har varit så intresserade av att underhålla äldre modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min Sony från 2018 med android uppdateras fortfarande. Långt över förväntan för min del. Dock aldrig brytt mig om att koppla upp skiten, kör Nvidia Shield..

Jag har oftast gjort lika med min B7v, kört Shield och inte använt smartfunktionerna i TV'n. Men ibland anslutit så den får hämta hem eventuella firmware-uppdateringar.

C3'an blir nog likadant. Har en till Shield som använts i sovrummet som kommer anslutas till min C3. När min B7v var ny var det bara att gå in i appbutiken och hämta appar, de få som nu fanns. Med C3an behövs såklart konto. Tror jag rullar vida med gammalt beprövat, tills Nvidia förhoppningsvis klämmer ut en ny Shield.

Uppspelning av HDR-material är inte tillräckligt bra ens i Windows 11 i mitt tycke och till C3'an så har jag även en recliner. Så den används även för film och serier. Och då gör Shielden detta bättre för min del.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

144Hz är jämnt delbart med 24, så kanske har med filmuppspelning att göra.

aha, det låter vettigt..!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GizmoTheGreen:

varför är just 144hz en grej som finns? är det baserat på något? minns 60hz och 75hz på vissa crt, är 72hz något som också funnits som man sedan dubblat till 144?

För att det efterfrågas och för att folk i gemen tolkar siffror som högre-är-bättre. Särskilt för dem som inte greppar teknikens komplexitet bakom. Alla förstår att 144 är högre 120, även om de aldrig någonsin använder TV:n i sådan situation att 144 Hz har någon som helst relevans, är det känslan av att man valde det bättre som ofta vägleder köpen. I praktiken är 144 Hz bara relevant för de som kör PC:n för spel mot TV:n. 120 Hz fyller idag alla behov för video/film/TV – inklusive konsolspel.

På samma sätt reagerar de som idag kör 144 Hz på PC-spelskärm med att TV:n "bara" är 120 Hz. Även om de aldrig någonsin skulle märka av eller en använda TV:n på sådant sätt att 144 vs 120 Hz för spelandet hade någon som helst roll, är det en känslomässigt argument att "... nya TV:n ska ju inte vara sämre!"

144 Hz finns alltså där främst som ett köpargument. Det visar även att LG håller jämna steg med konkurrenterna likt Samsung och TCL som erbjudit 144 Hz ett par generationer nu. Ifall LG 2024 hade stannat kvar på den fullt kapabla och relevanta gränsen 120 Hz hade de tvärtom riskerat att betraktas som bakåtsträvare eller bromsklossar.

Permalänk
Medlem

När brukar de finnas ute i handeln?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså jag ser inte skillnad på 120/144 så spelar mindre roll för en relik som mig..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jouh7:

När brukar de finnas ute i handeln?

Same same as always:

Sen vår, tidig sommar till fullpris. 30–50 procent rea på BF och mellandagarna. Under vinter, vår och sommar 2025 gradvis närmare och närmare reapriserna igen med enstaka utförsäljningar som tar dem nära 50 procenten. Tills de säljer slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

144Hz är jämnt delbart med 24, så kanske har med filmuppspelning att göra.

Skrivet av GizmoTheGreen:

aha, det låter vettigt..!

120Hz är jämnt delbart med 24, så jag tror inte det har så mycket med filmuppspelning att göra. Men kanske händer det något magiskt när man visar samma 24fps-filmruta 6 gånger istället för bara 5? Jag har ingen aning faktiskt och skulle vilja veta. Extra Hz kanske bara används för funktioner som ger såpoperaeffekter och liknande? Jag har beställt min första OLED-TV och läste först igår att problemet med motion för 24fps-filmer inte är löst för OLED! Är detta sant? @Laxpudding

Brasklapp: Alla är så entusiastiska över OLED och jag tror inte de är det bara för att de gillar källorna TV-&-PC-spel, naturfilmer och sport utan att de/ni tittar en hel del på 24fps-content och älskar det. Jag måste missförstått något.

Permalänk
Medlem

Stor tummen upp för det utökade stödet för WebOS. Det är ett riktigt bra initiativ.

I framtiden hoppas jag också att de utökar utbudet av mindre TV-apparater. Ser gärna att 42-tum blir en vanligare storlek.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag har beställt min första OLED-TV och läste först igår att problemet med motion för 24fps-filmer inte är löst för OLED! Är detta sant?

Det beror hur mycket purist du är, och hur känslig du är, skulle jag säga.
Om du slår på interpoleringen och ställer den på typ 3-4 så får du en look som liknar 24 fps på LCD. Jag kör lite högre för att jag tycker att 24 fps är för lite även på LCD, men inte högt nog att (jag tycker att) det ser "onaturligt" ut.

Är man 100% purist och därför absolut vägrar all interpolering och är känslig så kan det vara värre.

I min åsikt är det inget problem och jag ångrar absolut inte att jag köpte OLED trots att jag är känslig för hack.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag har beställt min första OLED-TV och läste först igår att problemet med motion för 24fps-filmer inte är löst för OLED! Är detta sant?

Beror väl lite på modellen och hur man menar "löst". Jag har en LG C1 och 24p med natural motion är... oooof. Jag kollar inte mycket på filmer men ja man märker det. När dom släppte C2 så blev det massivt mycket bättre (bara att kolla på reviews och jämförelser). Sony som jag förstått har alltid varit bäst på det.