Permalänk
Medlem

Är DVD bättre kvalitet än streaming?

Tänkte bränna av Sagan om ringen i helgen när frugan jobbar. Vi har DVD extended men hur är kvaliten på DVD jämfört med HBO max?

Permalänk
Medlem

DVD är VÄLDIGT mycket sämre än streaming även vid 720P.

Kvalitet på DVD brukar bara va bättre om det bästa som finns att streama är DVD upplösning.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att dvd 480p-576p inte är hd kvalité jämfört med streaming som minst brukar vara 720p
Men funkar nog ändå rätt bra att se på.

Permalänk
Medlem

Pratar vi Blu-ray så absolut bättre men DVD. nej håll dig till streamingen.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem

Beror väll på komprimeringen på streamingen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

DVD, what year is it? Men ja, all streaming lär vara bättre än DVD-utgåvorna i bildkvalitet.

Finns bara en utgåva to rule them all!

Permalänk
Medlem

DVD är lite som att kolla på Youtube när bandbredden strular och det går ner i upplösning.

Ingen vidare upplevelse.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Intressant diskussion, trodde helt klart att DVD skulle vara överlägset men har å andra sidan inte haft en DVD spelare eller möjlighet att spela fysisk media under de senaste 10-15 åren då jag tom skippade läsare i HTPCn och XBOXet eftersom all media är digital nu för tiden

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror väll på komprimeringen på streamingen?

Ja, folk förväxlar upplösning med kvalitet. Samtidigt har streaming bättre codecs och också antagligen någon form av HDR, helt klart värt det.

Permalänk
Medlem

Ljudet kan potentiellt vara bättre på DVDn men annars så kommer valfri streamingtjänst ha visuellt bättre kvalite än valfri DVD.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

DVD, what year is it? Men ja, all streaming lär vara bättre än DVD-utgåvorna i bildkvalitet.

Finns bara en utgåva to rule them all!
https://www.senses.se/wp-content/uploads/2020/12/sagan-om-ringen-box-uhd4k-recension-senses.jpg

...tills 8K utgåvan kommer i framtiden.

Det sagt, sjukt snygg utgåva. Blir lite sugen faktiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att folk fortfarande tror att DVD skulle slå streaming, såvida det inte var streaming i klass med just vad DVD klarar. Annat med Blu-ray kan jag tycka.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, folk förväxlar upplösning med kvalitet. Samtidigt har streaming bättre codecs och också antagligen någon form av HDR, helt klart värt det.

Louis rossman var ju förbannad på Netflix för han betalade för 4k men fick istället något som var mycket lägre kvalite. Kanske dålig uppskalning?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Louis rossman var ju förbannad på Netflix för han betalade för 4k men fick istället något som var mycket lägre kvalite. Kanske dålig uppskalning?

Om devicen du streamar via inte stödjer hårdvaru-DRM blir man begränsad till en lägre kvalitet, oftast 720p i låg bandbredd.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om devicen du streamar via inte stödjer hårdvaru-DRM blir man begränsad till en lägre kvalitet, oftast 720p i låg bandbredd.

Var det nog det som hände.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, folk förväxlar upplösning med kvalitet. Samtidigt har streaming bättre codecs och också antagligen någon form av HDR, helt klart värt det.

Njae, man blir ju ändå väldigt hämmad av att bara kunna skicka ut 480p oavsett kvalitet. Ska du förstora pixlarna 27 gånger i jämförelse för att fylla ut bildskärmen så kommer det att märkas.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

var det någon som såg sista säsongen av game of thrones? det var sämre än vhs, streaming är ju väldigt varierande. disney+ tycker jag håller bra kvalité

Permalänk
Skrivet av edson:

DVD, what year is it? Men ja, all streaming lär vara bättre än DVD-utgåvorna i bildkvalitet.

Finns bara en utgåva to rule them all!
https://www.senses.se/wp-content/uploads/2020/12/sagan-om-ringen-box-uhd4k-recension-senses.jpg

Nice!

Är det bluray? Har inte vart insatt alls i köpefilm sen min PS3 åkte ner i förrådet.
Men nu har jag ju 4k-tv och allt!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nice!

Är det bluray? Har inte vart insatt alls i köpefilm sen min PS3 åkte ner i förrådet.
Men nu har jag ju 4k-tv och allt!

Nej, detta är 4K Ultra HD Blu-ray som kräver en spelare med stöd för det formatet alt. en PS5 eller Xbox Series X / One X/S.
Givetvis måste konsolen också ha skivläsare, annars blir det svårt

PS3 har bara stöd för "vanliga" Blu-ray-skivor, dvs ej 4K UHD.

https://www.blu-ray.com/movies/The-Lord-of-the-Rings-The-Moti...

Permalänk
Medlem

Dvd klarar 9,8mbit information i 720p. 6,1mbit i ljud.
Man får helt enkelt jämföra med varje streaming tjänst.

Jag tittar hällre på 720p i 9,8mbit konstant än någon hårdkomprimerad 4k stream som varierar i kvalite o stundtals gör mörka partier fruktansvärda. Sen tror jag ingen stream tjänst i dagaläget offrar 6mbit på ljud.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Dvd klarar 9,8mbit information i 720p. 6,1mbit i ljud.
Man får helt enkelt jämföra med varje streaming tjänst.

Jag tittar hällre på 720p i 9,8mbit konstant än någon hårdkomprimerad 4k stream som varierar i kvalite o stundtals gör mörka partier fruktansvärda. Sen tror jag ingen stream tjänst i dagaläget offrar 6mbit på ljud.

Nej, DVD klarar inte 720p. DVD är endast i SD-upplösning. Dessutom används MPEG2 som codec, vilket inte är jämförbart med moderna codecs som kan ge betydligt bättre bild vid samma bandbredd.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

var det någon som såg sista säsongen av game of thrones? det var sämre än vhs, streaming är ju väldigt varierande. disney+ tycker jag håller bra kvalité

Precis, som med all streaming så kan kvalitet och bitrate variera stort!

Bildmässigt så kanske inte så många ser en så stor skillnad men just svärta och detaljer blir väldigt tydligt om det är för hårt komprimerat, något många blev varse om i just GOT och säsong 8 (Specifikt episoden "The Long Night").

(Hjälpte kanske inte heller att många kollade på surfplattor och bärbara datorer med halvtaskiga skärmar).

Då har vi inte pratat om ljudet som i regel alltid är "lossy" hos streamingtjänsterna.

Disney och Netflix har relativt bra 4K-streamar idag men som bekant krävs det också att man betalar Tier 1-pris för att få tillgång till dessa.

Och vem vet, i morgon kanske just din favoritserie eller film är borta från X-streamingtjänst?

Fysisk media är enda vägen att gå om man vill ha bäst kvalitet på både bild- och ljud!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Dvd klarar 9,8mbit information i 720p. 6,1mbit i ljud.
Man får helt enkelt jämföra med varje streaming tjänst.

Jag tittar hällre på 720p i 9,8mbit konstant än någon hårdkomprimerad 4k stream som varierar i kvalite o stundtals gör mörka partier fruktansvärda. Sen tror jag ingen stream tjänst i dagaläget offrar 6mbit på ljud.

DVD är väl inte ens 720p dock? Du måste skämta med att du väljer DVD före 4K streaming?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nice!

Är det bluray? Har inte vart insatt alls i köpefilm sen min PS3 åkte ner i förrådet.
Men nu har jag ju 4k-tv och allt!

yes, har själv både den och Hobbit, ser sinnesjukt bra ut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av edson:

Nej, detta är 4K Ultra HD Blu-ray som kräver en spelare med stöd för det formatet alt. en PS5 eller Xbox Series X / One X/S.
Givetvis måste konsolen också ha skivläsare, annars blir det svårt

PS3 har bara stöd för "vanliga" Blu-ray-skivor, dvs ej 4K UHD.

https://www.blu-ray.com/movies/The-Lord-of-the-Rings-The-Moti...

Jo men exakt, frågan var väl mer "är det fortfarande snurrande skivor som gäller"

Drömmen vore väl att få det på någon slags lagring med USB-interface. Eller rent av "buy and download".

Eller typ, "komma seglandes på ett piratskepp, men i 4K och Dolby TrueHD". Drömma kan man ju..

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Vi har DVD extended men hur är kvaliten på DVD jämfört med HBO max?

Bildkvaliteten lär utan tvekan vara bättre på HBO Max, men är osäker på vilka utgåvor de har där?

Just LotR har jag på DVD i olika utgåvor samt på gammal 1080p BluRay i Extended.

Tror det var nära 10 år sedan jag misstog en DVD-film (Iron Man 2) för att vara en BluRay sist.

Det enda som numera får mig att välja skivor framför streamat är möjligheten till bättre ljudkvalitet och bättre textning på flera språk. Kan dock bero på att min bästa BluRay-spelare är en gammal PS4:a.

Såg nyligen om Avatar Extendee på BluRay och den streamade utgåvan var enbart tillgänglig i bioversionen med påtvingad textning på svenska.

Permalänk
Medlem

DVD är 720 x 480 (480i) medans "streaming" är minst 1280x720

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Bildexpert 📺

Fördelen med att titta på DVD, särskilt om det europeisk utgåva är 4% snabbare uppspelning. Spar man några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

DVD är 720 x 480 (480i) medans "streaming" är minst 1280x720

Möjligen om du bor i USA (eller glor på dito import-DVD om du har stöd för det). I Europa kör vi PAL-tradition och då är DVD normalt 576i eller 576p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fördelen med att titta på DVD, särskilt om det europeisk utgåva är 4% snabbare uppspelning. Spar man några minuter.

Svenska streamingsajter är ofta också 25fps, exempelvis TV4/C-More.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB