Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Om jag läst rätt kan man ställa in i app att förvärma innan avresa när den står på laddning? Men är det bara kupé då och inte batteriet?

Den förvärmer batteriet också om temperaturen är under -10 grader om bilen är ansluten till laddbox, du har ställt in en avresetid och förutsatt att det finns tillräckligt med ström för att värma både bil och batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En knapp är bättre än en spak för en sådan sak som som skall togglas på/av som blinkers och sen återgå till ursprungsläget, en spak måste man flytta handen för att använda och spaken i sig rör sig vilket är en mer komplex lösning på problemet. Kan säga att de gånger jag kört Plaid så tycker jag att blinka med knappar är smidigare till allt utom just rondeller mm, så kan man göra en knapplösning så att den funkar för det också tar jag det vilken dag somhelst.

Jo, cirkulationsplatser är väl det som jag är mest orolig för att det inte kommer fungera så bra med de knappar som är standard.

Kommer nog sätta dit varsin "sexy buttons" bakom ratten på varje sida (precis som Ferrari har) och koppla till min Enhance Commander. Föredrar också fysiska knappar framför touchknappar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kommer nog sätta dit varsin "sexy buttons" bakom ratten på varje sida (precis som Ferrari har) och koppla till min Enhance Commander. Föredrar också fysiska knappar framför touchknappar.

Vad blir bättre om det? Är inte problemet att man behöver ta omtag på ratten ur en rondell? Kanske marginellt bättre att knapparna är separerade förvisso och lättare att träffa, men bakom känns rätt svårtträffat... (nu har jag bara kört en Ferrari 458 men den har knappar på framsidan av ratten men på var sida så att säga har jag för mig...)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hur gör ni med alla laddningsappar och dylikt, litar ni blint på apparna eller har ni "nöd laddbricka/laddkort" i bilen med? Isåfall vilka brickor/kort ska man skaffa?

Får snart min elbil levererad så sitter och fixar med laddnings appar och dylikt nu.
Jag kommer kunna ladda hemma för det mesta så är inte intresserad av någon typ av abonnemang men gillar att vara lite förberedd, lär ju behöva ladda ute någon gång då och då

Jag föredrar att ha brickor/laddkort, då det strular lite mindre än appar generellt. Men har appar som backup om jag inte har med mig dessa (har två elbilar, och pluginhybrid).

De laddnät jag laddar mest på är Tesla SuC och OKQ8 (mest pga. lägre priser), och även ibland på CK.

Men har nog brickor/kort för de flesta svenska laddnäten (även om de är sällan jag snabbladdas på de, så kan de vara bra för långsamladdning på hotell och parkeringshus över natten).

Skrivet av MP-Jan:

I en Model S Plaid:

  • Åker man väldigt bekvämt och har en världens bästa drivlinor.

  • Är ljudsystemet en fullständig fullträff.

  • Är mjukvara och gränssnitt marknadsledande även om nödvändiga spakar saknas och skrollhjul känns sådär.

  • Får man inte vara för noga med (bygg)kvalité.

Tycker du sammanfattar de flesta Tesla som jag kört. Klart sämre byggkvalitet än de flesta bilar, men väldigt körglada bilar med enormt pigg drivlina. Har inte bara med hästkrafter att göra, men även väldigt liten latens när man tycker på pedalerna som inte går att beskriva förens man jämfört med andra elbilar. Ljudet är alltid riktigt bra och bra och även appar/mjukvara i bilen, medans andra lösningar (som frånvaro av tex. regnsensor) är sämre än många andra bilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Dum fråga: Nu har jag ingen elbil men körde förbi en OKQ8 häromdagen som har laddstationer där en kWh kostar 5,50kr. Är det inte lite väl stort påslag när elpriset ligger under kronan i SE3?

De är ändå en av de mer modesta. Brukar därför prioritera OKQ8 när jag snabbladdas utanför Tesla SuC (de är absolut billigast för mig), och endast det dyrare CK i andra hand.

Skrivet av DaBone:

Jo, men fram till att min hade gått 27000 mil, så hade jag bara bytt bromsbeläggen fram. Sen är det i stort sett bara slitdelar, som på alla bilar. En hel del som jag kunnat byta själv, precis som jag bytte bromsbeläggen själv.
Grejen är väl att dyrare bilar över lag har dyrare reperationer/delar och att Tesla tar runt 2000kr/tim på verkstaden. Men om man inte har tummen mitt i handen och har lite grundläggande verktyg, så är Teslan den bil som jag utan tvekan anser är den bil som varit lättast att meka med själv.
Finns massor av Youtube-klipp på olika typer av reperationer, om man skulle få problem. Så bara att kolla och se om det är något man vågar sig på... innan man bokar tid på verkstaden.

En annan fördel för de som kan mecka själva är att även när garantierna fortfarande gäller, så tillåter Tesla att man själv servrar bilen (utan att garantierna upphör, som hos de flesta andra tillverkare).

Detta är helt klart en fara med moderna ständigt uppkopplade bilar.

Är även den främsta orsaken till att jag personligen aldrig skulle vilja köpa en pure-player kinesisk (el)bil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag ser en liten skrämmande utveckling bland bilförare. Färre och färre som tar körkort för manuell växellåda, och nu med elbilars intåg och one pedal drive så används kanske inte två pedaler något mer snart. Starthjälp i backe är väl standard på allt.

Är det en fördumning av bilförarna eller en förenkling av körningen? Om det blir för enkelt att köra, kommer förarna bli rastlösa och börja pilla på telefoner under färd? (Vilket jag ser hända allt för ofta redan)

Ingen kritik mot dig som jag citerar, bara en fundering!

Allt gott!

Finns ingen forskning eller vetenskap som stödjer din teori att automatväxlade bilar är trafikfarligare.

Min sista bil med manuell låda var en Opel Ascona från 70-talet som jag skrotade i början av 90-talet. Sedan dess har det bara varit bilar med automatlådor som gällt för mig. Skulle inte gå tillbaka till en manuell låda.

Men oavsett elbilar eller fossilbilar, så är det allt färre bilar med manuell växellåda som säljs på marknaden. Allt fler biltillverkare plockar bort manuella lådor från sina erbjudanden på den svenska/europeiska marknaden. Är en väldigt låg efterfrågan på det.

One pedal drivning är det bästa som hänt bilvärlden de senaste 10 åren, och det som jag verkligen uppskattar med elbilar.

Vår dotter håller på att övningsköra, och kommer inte ta något körkort för manuella lådor. Blir allt fler som väljer att göra så.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

En annan fördel för de som kan mecka själva är att även när garantierna fortfarande gäller, så tillåter Tesla att man själv servrar bilen (utan att garantierna upphör, som hos de flesta andra tillverkare).

Finns det någon biltillverkare som fortfarande som kräver detta?
Kia dömdes av marknadsdomstolen till 5 miljoner i vite +:rättegångskostnader https://lagen.nu/dom/md/2012:13
Bara alla punkter i programmet följts och det är fackmannamässigt utfört så ska det inte vara några hinder hos andra tillverkare.
Men ska säga att det var några år sedan jag läste om detta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag ser en liten skrämmande utveckling bland bilförare. Färre och färre som tar körkort för manuell växellåda, och nu med elbilars intåg och one pedal drive så används kanske inte två pedaler något mer snart. Starthjälp i backe är väl standard på allt.

Är det en fördumning av bilförarna eller en förenkling av körningen? Om det blir för enkelt att köra, kommer förarna bli rastlösa och börja pilla på telefoner under färd? (Vilket jag ser hända allt för ofta redan)

Ingen kritik mot dig som jag citerar, bara en fundering!

Allt gott!

Jag tror att det ärligt talat inte spelar någon roll i verkligheten.
Min hypotes:
Vi som är intresserade av att köra tenderar under stora delar av våra liv att vara tekniskt skickligare men också mer risktagande, medan de som inte är intresserade av bilkörningen är sämre på att köra men generellt sett tar färre risker.

Hjälpmedlen i moderna bilar underlättar att undvika både långsamma olyckor (start i backe - rulla in i bakomvarande bil) och snabbare dito (brist på fokus under långkörning - filhållningsassistenten ”tar tag i ratten” när du börjar lämna din körbana).
I det förra exemplet är automatisk p-broms enbart en quality-of-life-förbättring oavsett hur skicklig man är på att köra. I det senare exemplet ökar säkerheten för alla eftersom på motorvägen spelar teknisk körskicklighet väldigt liten roll, utan det är bara förmågan att upprätthålla en viss nivå av fokus timme ut och timme in som spelar roll.

Som någon som i snart 25 år kört både automatväxlade och manuella bilar med varierande utrustningsnivå skulle jag säga att för vardagligt bruk har jag helst så mycket hjälp som möjligt. Där jag gillar att vara ”nära hårdvaran” är bara under mycket begränsade och specialiserade områden, typ på en bana.
Jag är övertygad om att det att jag varit fordonsintresserad och bland annat kört en hel del motorcykel gjort mig teknisk skickligare än många av mina jämnåriga, men jag har definitivt varit med om fler potentiellt farliga incidenter än dessa också, så jag tror ärligt talat inte jag varit en säkrare bilförare bara för det. Nu har jag i gengäld större erfarenhet än många, men också märkbart sämre reaktionsförmåga än för 20 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag kör en Ioniq electric 2019 idag och kommer byta upp mig till 2020 modellen. Behöver man inte dragkrokså har jag svårt att förstå varför man skulle välja äga någon annan elbil? Ni som tittat på Ioniq och avisat den pga low range 2019 har 28kw batteri och 2020 har 38kw. Jag kommer ca 20 mil med 28kw i 90-100km/h på sommaren och ladda från 20% - 80% tar 15min med det lilla batteriet. förbrukningen är väldigt låg i klass med model 3. Bilen kostar runt 240.000 idag beroende på mil och årsmodell.

Vad är det mer ni saknar i den?

Kikade lite på den som en tredjebil till familjen för 1,5 år sedan, men den föll på att den inte hade någon aktiv temperaturreglering av batteripaketet (varken försämring, eller kylning). En annan nackdel var att den enbart stödde 1-fas-laddning. Sedan var det kanske inte heller någon direkt charmig bil som tilltalade oss.

Men kul att du uppskattar din bil!

Tycker det är bra att det finns en massa små billiga elbilar. De har inte enorma batterier, men fyller sina syften och användningsområden väl.

Skrivet av Henrico:

Sedan kan jag väl ärligt säga att ren fåfänga stoppar mig från att köpa den för att jag tycker den precis som Prius är fantastiskt ful.

Sedan finns det väl rätt många bilar som är liknande i både räckvidd och pris? Nyare modeller av Leaf och Id3 är väl ungefär likvärdig/bättre i både pris och prestanda? Även en beg BMW i3 är väl en kandidat...

Japp. När vi till slut valde mellan en liten enkel elektrisk pendlarbil/småbil så blev det final mellan Fiat 500e, Mini Cooper SE och Honda E.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Folk köper det dom vill ha, inte det dom behöver, mig själv inkluderad. Tycker personligen om just körstilen med enpedalsläge, vill inte frirulla. Struntar fullständigt om vad som är mest ekonomiskt, jag gillar hur det är att köra på det viset. Därför är paddlar bara onödigt i min värld. Alla tycker olika helt enkelt

Instämmer 100% med dig.

För mig är enpedalskörning en av charmen och stilen att köra en elbil. Har verkligen lärt mig uppskatta det under åren. Det är inte så att jag vägrar köra bilar som inte har det, men det är iaf. en mycket starkt plus om de har bra balanserad enpedalskörning med bra hyfsat kraftig regenerering/bromsverkan. Helt klart vanebildande.

Skrivet av Chibariku:

En Taycan hade ju varit drömmen men lite, ganska mycket, för dyr. Nio ET5 Touring är exakt vad jag söker i storlek. Men är inte jättesugen på att köpa en kinesisk bil. Får se hur Astra Tourer/ Peugeot 308 blir.

Gillar verkligen Taycan och varit nära att köpa en flera gånger, men ett stort minus är att den inte har någon möjlighet till riktig enpedalskörning.

Jo, även jag undviker helst kinesiska pure-player-bilar (med all datainsamling/spioneri till Kina), samt vill helst inte stöda en brutal diktatur.

Gällande kombi så är BMWs kommande 5-serie elkombi något som jag är mycket intresserad av för framtiden om den blir en lyckad elbil. Tror den skall lanserar under 2024 om jag minns rätt.

Citat:

Har kört min tesla nu 4k mil under 2 års tid. Så fort jag sätter mig i en annan bil blir jag förvirrad och märker hur mycket mer man behöver anstränga sig utan detta.

Fullkomligt älskar detta.
Enda gången jag ser det som ett litet problem är när det är superhalt ute. Har varit några gånger när man kör i 110-120 och lyfter lite för fort på pedalen så märker man att det kan släppa lite på däcken. Har iofs bara hänt 1 gång förutom när jag forcerade fram det i en kurva för att prova.

Instämmer. Enpedalskörning är underbart!

Tycker det går fint på vintern när man lärt sig modulera pedalen på ett bra sätt, men skulle man missa det så tar ju elektroniken hand om det. Bäst fungerar dock kraftig regenerering på 4WD eller FWD (kan ju i min erfarenhet släppa lite lättre på just RWD).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, det skulle jag nog säga är ungefär så bra det blir med de förutsättningarna.

Nu törs jag inte svara för just den bilen. Men min Model 3 LR har som värst börjat förvärma upp till 2h innan laddstoppet när det varit riktigt kallt. Det är ju trots att ett flera hundra kilo tungt batteri som ska värmas upp till typ 40 grader. Är det då -15 ute så kommer de ju ta ett bra tag.

Förvärmning innan avfärd lönar sig aldrig om du räknar förbrukade kWh. Det är dels en komfortfråga för att ha det varmt och skönt i bilen. Dels en räckvidds-fråga för att komma längre - om du förvärmer med ström ”från väggen”. Då kan du åka hemifrån med redan varm bil och fullt laddat batteri. Så du kommer att komma längre. Men du sparar inte totalt antal förbrukade kWh. Du bara förbrukar dem direkt från laddaren istället för ur batteriet.

Tackar 👍
Hade ingen aning om att det skulle värmas upp så mycket, men då förstår jag att det kan ta lite tid och kraft ...

Då skall jag avstå från att förvärma bilen i fortsättningen när jag inte är inkopplad

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har idag en 208e. Är nöjd med bilen, lite småsaker jag stör mig på. Lämnar tillbaka min nästa sommar och få se vad det blir därefter.

https://alltomelbil.se/nya-peugeot-e-208-ar-har-fran-489-900-...

Men en halv miljon för denna modell är lite väl att ta i. Vet inte riktigt vilka Peugeot vill sälja till när man kan få en Model 3 för nästan samma pris. Det är inte så att 208e sticker ut med något speciellt jämfört med Teslan, snarare tvärtom.

Skrivet av Chibariku:

Dubbelt så dyrt som bensinmodellen och 170k dyrare än mildhybriden känns ju lite märkligt.

Instämmer. Tycker Peugeot/Citroen oftast har ett galet högt prispåslag på sina elbilar vs sina fossilbilar.

Kikar man på tex. Mini och andra märken (inklusive Fiat 500, som ingår i Stellantis) vars bilar finns som både ICE-bilar och BEV, så är skillnaderna mellan en elektrisk eller fossil drivlina inte alls så stora.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fortsätter på temat småbil/andrabil. Vi behöver en billig skorv som komplement, men en tillförlitlig sådan, så helst en ganska ny med låga mil. Har bra erfarenhet av Toyota Aygo och ser att bilar i ungefär samma prisklass är:
- VW e-up
- Renault zoe med batterihyra
- Nissan Leaf (Chademo)

Behovet är dagpendling till jobb och skola etc så det är helt okej med 15 mils räckvidd. Har egen laddbox och varmgarage.

Någon som har ägt någon/flera av de här modellerna och kan berätta lite erfarenheter?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fortsätter på temat småbil/andrabil. Vi behöver en billig skorv som komplement, men en tillförlitlig sådan, så helst en ganska ny med låga mil. Har bra erfarenhet av Toyota Aygo och ser att bilar i ungefär samma prisklass är:
- VW e-up
- Renault zoe med batterihyra
- Nissan Leaf (Chademo)

Behovet är dagpendling till jobb och skola etc så det är helt okej med 15 mils räckvidd. Har egen laddbox och varmgarage.

Någon som har ägt någon/flera av de här modellerna och kan berätta lite erfarenheter?

Nej, men lite spontanta observationer.

Zoe finns ju utan batterihyra och går att köpa loss. Där får du förstås värdera inköpspris kontra löpande utgift.

Är inte e-Golf ett alternativ? Jag har inte tittat på ett tag, men har för mig att skillnaden inte var så stor prismässigt. e-Up finns även som en Skoda i form av elvarianten av Citigo, och dito med Seat Mii.

Laddar du bara hemma spelar ju Chademo i sig ingen roll alls. Möjligen gäller det väl att se upp så inte batteriet är kokat/stekt i Leaf om någon har snabbladdat som en tok, även om problemet väl är mindre i vårt klimat.

Ytterligare lite konstruktionsmässigt äldre elbilar som kanske kan vara aktuella är väl i3 och Ioniq (dvs utan 5). Kia Soul kanske dyker upp också, men kanske ett frågetecken kring batterierna i dem.

Sedan finns det ju en och annan skåpbil med mindre lysande räckvidd. Står man ut med skåperiet kanske det kan vara praktiskt för att köra allehanda skrot i också om man har det behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fortsätter på temat småbil/andrabil. Vi behöver en billig skorv som komplement, men en tillförlitlig sådan, så helst en ganska ny med låga mil. Har bra erfarenhet av Toyota Aygo och ser att bilar i ungefär samma prisklass är:
- VW e-up
- Renault zoe med batterihyra
- Nissan Leaf (Chademo)

Behovet är dagpendling till jobb och skola etc så det är helt okej med 15 mils räckvidd. Har egen laddbox och varmgarage.

Någon som har ägt någon/flera av de här modellerna och kan berätta lite erfarenheter?

Nya Zoe har 0(!) stjärnor i euro ncap vilket bör tas i beaktan!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Nya Zoe har 0(!) stjärnor i euro ncap vilket bör tas i beaktan!

Du har ingen aning om vad andra äldre konstruktioner skulle få, eftersom de normalt sett inte testas om efter nyare standard, så det säger absolut ingenting i en sådan jämförelse det här rör sig om. Sedan är ju de nyare reglerna sådana att själva krocksäkerheten i sig principiellt kan vara den bästa i världen, och resultatet ändå blir dåligt i antal stjärnor, eftersom en stor del av fokus har flyttats från detta till allehanda olika elektroniska system o dyl. Finns de inte så blir betyget automatiskt dåligt, även om bilen klarar av att krocka med en gruvtruck i 200 km/h. Själva krocksäkerheten testas fortfarande, men det går inte att få ett bra resultat utan de elektroniska dagbarnvårdare som EuroNCAP tycker är önsvärda.

Sedan är det just med Zoe så att det finns en försämring i att de ändrade airbageriet (huvud) vid påkörning från sidan, vilket faktiskt i den delen gav sämre resultat, men det går inte att jämföra det resultatet med äldre krocktester rent allmänt som sagt. Man måste jämföra tester gjorda efter samma regelsystem, annars är det äpplen och lavastenar man jämför med varandra, som sagt. Tyvärr har ju reglerna ändrats ganska många gånger, så när man jämför olika bilmodeller blir det väldigt svårt att använda detta som bas i en hel del fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Nya Zoe har 0(!) stjärnor i euro ncap vilket bör tas i beaktan!

Visste jag faktiskt inte. Har funderat på en Zoe som andrabil, men får nog tänka om.

Från Euro ncap... En del krocktester visar rent dödliga utgångar (av krockdockorna). En vän till mig dog på ett liknande sätt, som visas i ett av testerna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har ingen aning om vad andra äldre konstruktioner skulle få, eftersom de normalt sett inte testas om efter nyare standard, så det säger absolut ingenting i en sådan jämförelse det här rör sig om. Sedan är ju de nyare reglerna sådana att själva krocksäkerheten i sig principiellt kan vara den bästa i världen, och resultatet ändå blir dåligt i antal stjärnor, eftersom en stor del av fokus har flyttats från detta till allehanda olika elektroniska system o dyl. Finns de inte så blir betyget automatiskt dåligt, även om bilen klarar av att krocka med en gruvtruck i 200 km/h. Själva krocksäkerheten testas fortfarande, men det går inte att få ett bra resultat utan de elektroniska dagbarnvårdare som EuroNCAP tycker är önsvärda.

Sedan är det just med Zoe så att det finns en försämring i att de ändrade airbageriet (huvud) vid påkörning från sidan, vilket faktiskt i den delen gav sämre resultat, men det går inte att jämföra det resultatet med äldre krocktester rent allmänt som sagt. Man måste jämföra tester gjorda efter samma regelsystem, annars är det äpplen och lavastenar man jämför med varandra, som sagt. Tyvärr har ju reglerna ändrats ganska många gånger, så när man jämför olika bilmodeller blir det väldigt svårt att använda detta som bas i en hel del fall.

Fast här har ju faktiskt Renault försämrat krocksäkerheten på modellen, istället för att göra den ännu säkrare. Något som de flesta bilmärken strävar efter att göra.

https://www.nyteknik.se/elbilar/ovantat-resultat-populara-ren...
"Man hade ju kunnat tro att Zoe, som fick en uppdatering 2020, ur ett säkerhetsperspektiv skulle vara ett helt ok alternativ att ta ut på vägarna. Men icke. Det Renault gjorde var att skruva på batteriet och lite annat – men helt strunta i uppgradera säkerheten.

Euro NCAP skriver att Renault faktiskt gjorde tvärtom, man nedgraderade modellen istället. De sätesmonterade krockkuddarna som tidigare skyddade både huvud och bröstkorg ersattes av mindre effektiva som nu bara skyddar det senare.
Vidare skriver säkerhetsinstitutet att Zoe nu endast erbjuder ”dåligt skydd överlag vid krockar, dåligt skydd av fotgängare samt saknar all meningsfull olycksundvikande teknik – något som sammantaget diskvalificerar den från att få en stjärna”."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fast här har ju faktiskt Renault försämrat krocksäkerheten på modellen, istället för att göra den ännu säkrare. Något som de flesta bilmärken strävar efter att göra.

Vilket framgår om du läser det du har citerat.
Det är fortfarande så att även om de tagit exakt samma bil som första gången så hade den fått ett uselt betyg med de nyare reglerna. Man måste förstå detta om man letar efter bilar med äldre konstruktion, annars lurar man bara sig själv. I normalfallet händer inte detta överhuvudtaget, eftersom bilarna helt enkelt inte testas om som gjordes med Zoe.

Tillägg: Eftersom det pratas om batterihyra är det troligen bilar från före ansiktslyftningen frågeställaren har tittat på och då finns ju inget problem om man ska gå efter antalet stjärnor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vilket framgår om du läser det du har citerat.
Det är fortfarande så att även om de tagit exakt samma bil som första gången så hade den fått ett uselt betyg med de nyare reglerna. Man måste förstå detta om man letar efter bilar med äldre konstruktion, annars lurar man bara sig själv. I normalfallet händer inte detta överhuvudtaget, eftersom bilarna helt enkelt inte testas om som gjordes med Zoe.

Tillägg: Eftersom det pratas om batterihyra är det troligen bilar från före ansiktslyftningen frågeställaren har tittat på och då finns ju inget problem om man ska gå efter antalet stjärnor...

Nu är det ju inte exakt samma bil, då det är en uppdaterad version...
Är vad jag vet ganska vanligt att olika tillverkares modeller testas om, om det kommer ut en ny uppdaterad version. Att betyget sjunker om inget är gjort är vanligt, men inte att det sjunker som en sten som i detta fallet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fortsätter på temat småbil/andrabil. Vi behöver en billig skorv som komplement, men en tillförlitlig sådan, så helst en ganska ny med låga mil. Har bra erfarenhet av Toyota Aygo och ser att bilar i ungefär samma prisklass är:
- VW e-up
- Renault zoe med batterihyra
- Nissan Leaf (Chademo)

Behovet är dagpendling till jobb och skola etc så det är helt okej med 15 mils räckvidd. Har egen laddbox och varmgarage.

Någon som har ägt någon/flera av de här modellerna och kan berätta lite erfarenheter?

Nej, ingen erfarenhet av de. Men personligen så skulle jag skippa Leaf pga. att den japanska laddstandarden CHAdeMO inte finns i nyare laddnät som tex. Ionity och Tesla SuC. Sedan så kanske en BMW i3 kan vara ett alternativ att kika på. Har aktiv temperaturreglering av batterierna, som alla ovan saknar (och även e-Golf).

I ditt fall så kanske det inte är så viktigt då du normalt inte skall snabbladda och har varmgarage, men fint att ha detta om man några få gånger vill kunna ta bilen på en längre resa. Då är både snabbladdningsmöjlighet med Typ2/CCS och klimatisering av batterier bra, samt även VP.

Men står det mellan dessa tre ovan så hade jag personligen gått för den minsta bilen e-Up, men gärna med inte det allra minsta batteriet. Skall du komma garanterat 15 mil på vintern så skall du nog ha en bil med runt 30 kWh kapacitet (eller mer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, men lite spontanta observationer.

Zoe finns ju utan batterihyra och går att köpa loss. Där får du förstås värdera inköpspris kontra löpande utgift.

Är inte e-Golf ett alternativ? Jag har inte tittat på ett tag, men har för mig att skillnaden inte var så stor prismässigt. e-Up finns även som en Skoda i form av elvarianten av Citigo, och dito med Seat Mii.

Laddar du bara hemma spelar ju Chademo i sig ingen roll alls. Möjligen gäller det väl att se upp så inte batteriet är kokat/stekt i Leaf om någon har snabbladdat som en tok, även om problemet väl är mindre i vårt klimat.

Ytterligare lite konstruktionsmässigt äldre elbilar som kanske kan vara aktuella är väl i3 och Ioniq (dvs utan 5). Kia Soul kanske dyker upp också, men kanske ett frågetecken kring batterierna i dem.

Sedan finns det ju en och annan skåpbil med mindre lysande räckvidd. Står man ut med skåperiet kanske det kan vara praktiskt för att köra allehanda skrot i också om man har det behovet.

Gott nytt 2024, och tack för några fina tips! Modellerna jag listade är vad som oftast dyker upp när jag söker på elbilar för under 150 kkr på sidor som wayke och bilweb.

E-golf har jag dålig koll på men BMW i3 håller jag högt, men den har av någon anledning ett jättestarkt andrahandsvärde, så jag räknar inte riktigt in den bland de realistiska alternativen tyvärr. Motpolen är ju en liten bensinare med låg skatt, billiga däckdimensioner och enkel konstruktion, så det blir svårt att räkna hem en motsvarande begagnad i3, eller Mini, eller Fiat 500e för den delen. Men jag kanske bara tittar på fel ställen, eller inte har bevakat marknaden länge nog? Har bara tittat aktivt sedan jul ungefär.

Det jag egentligen är lite orolig för är att de modeller som är billigast idag kommer rasa i värde under 2024-25 när dels hybrider släpps som klarar snabb laddning, och dels prispressade småbilar typ iD2 lanseras. Återigen i relation till små bensinare där andrahandsvärdena verkar vara jättestarka för tillfället (och kommer säkert fortsätta så i några år). Men om en el-variant finns som är riktigt trevlig och inte allt för avlägsen i pris så vill jag ju så klart utforska det spåret!

Stavning
Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt. Är noll grader där jag är. Igår laddade jag upp till 86% körde sen 4,5 mil och ställde bilen över natten. Ny är en på 65%. Känns inte speciellt ekonomiskt med elbil om man ska tappa 20% på att köra knappt 5 mil...ska jag då tappa 40% när det är -15 grader ute?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har ingen aning om vad andra äldre konstruktioner skulle få, eftersom de normalt sett inte testas om efter nyare standard, så det säger absolut ingenting i en sådan jämförelse det här rör sig om. Sedan är ju de nyare reglerna sådana att själva krocksäkerheten i sig principiellt kan vara den bästa i världen, och resultatet ändå blir dåligt i antal stjärnor, eftersom en stor del av fokus har flyttats från detta till allehanda olika elektroniska system o dyl. Finns de inte så blir betyget automatiskt dåligt, även om bilen klarar av att krocka med en gruvtruck i 200 km/h. Själva krocksäkerheten testas fortfarande, men det går inte att få ett bra resultat utan de elektroniska dagbarnvårdare som EuroNCAP tycker är önsvärda.

Sedan är det just med Zoe så att det finns en försämring i att de ändrade airbageriet (huvud) vid påkörning från sidan, vilket faktiskt i den delen gav sämre resultat, men det går inte att jämföra det resultatet med äldre krocktester rent allmänt som sagt. Man måste jämföra tester gjorda efter samma regelsystem, annars är det äpplen och lavastenar man jämför med varandra, som sagt. Tyvärr har ju reglerna ändrats ganska många gånger, så när man jämför olika bilmodeller blir det väldigt svårt att använda detta som bas i en hel del fall.

Givetvis måste man jämföra samma version av ncap, vilket blir svårt på modeller släppta olika år.

Faktum kvarstår att zoe fick 0 stjärnor pga risk för skador vid sidokollisioner(siffrorna är ganska skrämmande om man kollar rapporten) i nya zoe. För att de valt att plocka bort sidoairbags.

Detta har ingenting med version av ncap att göra. Renault valde att släppa en osäker bil och jag ville bara informera om att så är fallet
Att zoe gick 0 stjärnor var faktiskt anledningen till att den föll bort från vår "bil för att köra ungarna till skolan"-lista. Säkert fler som kommer välja bort den av samma anledning!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tycker det är sjukt. Är noll grader där jag är. Igår laddade jag upp till 86% körde sen 4,5 mil och ställde bilen över natten. Ny är en på 65%. Känns inte speciellt ekonomiskt med elbil om man ska tappa 20% på att köra knappt 5 mil...ska jag då tappa 40% när det är -15 grader ute?

Den använder sjukt mycket energi på att värma batteriet på vintertid. Förvarmer altid bilen, vilket gör en stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tycker det är sjukt. Är noll grader där jag är. Igår laddade jag upp till 86% körde sen 4,5 mil och ställde bilen över natten. Ny är en på 65%. Känns inte speciellt ekonomiskt med elbil om man ska tappa 20% på att köra knappt 5 mil...ska jag då tappa 40% när det är -15 grader ute?

Vilken bil är ju relevant. Har du en bil som går 20-30 mil på full laddning är ju det fullt rimligt att bli av med 20% kapacitet på 5 mil.

Speciellt om du förvärmde batteri/kupé då det drar väldigt mycket om batteriet är runt 0 grader.

Ser man till min ID4 GTX så kommer jag 35-40 mil på motorväg under sommaren, på vintern 20-25 mil om det är några minusgrader och batteriet inte är i rätt temperatur vid avfärd.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vilken bil är ju relevant. Har du en bil som går 20-30 mil på full laddning är ju det fullt rimligt att bli av med 20% kapacitet på 5 mil.

Speciellt om du förvärmde batteri/kupé då det drar väldigt mycket om batteriet är runt 0 grader.

Ser man till min ID4 GTX så kommer jag 35-40 mil på motorväg under sommaren, på vintern 20-25 mil om det är några minusgrader och batteriet inte är i rätt temperatur vid avfärd.

Hej!

Tesla model 3 performance. Igår när jag laddat 86% så stod att jag skulle komma 40 mil. Jag förvärmer aldrig bilen. Hmm ok, så stor skillnad för dig alltså, trodde inte det skulle vara så mycket skillnad. Kanske får tänka om lite då.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SwedZi:

Tycker det är sjukt. Är noll grader där jag är. Igår laddade jag upp till 86% körde sen 4,5 mil och ställde bilen över natten. Ny är en på 65%. Känns inte speciellt ekonomiskt med elbil om man ska tappa 20% på att köra knappt 5 mil...ska jag då tappa 40% när det är -15 grader ute?

Tjae. 20% är ju ungefär 15 kWh i din bil. Eller 3kwh /milen. Om du startar med kall bil och kör många korta sträckor så kan det nog bli sån förbrukning. Speciellt om du har en Model 3 från årsmodellerna innan den fick värmepump.

Med det sagt: 15 kWh är ju ca 30:- om du laddat hemma. Eller 6:- /milen. Ganska svårslaget med en bensin- eller diesel-bil. 🙂

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Givetvis måste man jämföra samma version av ncap, vilket blir svårt på modeller släppta olika år.

Faktum kvarstår att zoe fick 0 stjärnor pga risk för skador vid sidokollisioner(siffrorna är ganska skrämmande om man kollar rapporten) i nya zoe. För att de valt att plocka bort sidoairbags.

Detta har ingenting med version av ncap att göra. Renault valde att släppa en osäker bil och jag ville bara informera om att så är fallet
Att zoe gick 0 stjärnor var faktiskt anledningen till att den föll bort från vår "bil för att köra ungarna till skolan"-lista. Säkert fler som kommer välja bort den av samma anledning!

Läs och begrunda (ref), eftersom vad jag skriver tydligen inte går in:

"Matthew Avery, Euro NCAP board member and chief research and strategy officer at Thatcham, told Autocar: “Every few years, Euro NCAP raises the bar by introducing new tests which either exploit new technologies or lift the hurdle to make manufacturers do better. If everyone is five-star, we need to lift the barrier."

As a result of these alterations, he explained: “When we first tested the Zoe, it did reasonably well and had all the elements you needed back then to get a reasonable score. But if you've still got the same design 10 years later, you aren't going to score as well.”

He said that the inclusion of the previous Zoe's side-mounted airbag might have pushed the current model's rating up to one star, but “it certainly wouldn’t be any better”, as “we would expect to see the general poor performance and red areas on the dummy”. He also clarified that the previous model's five-star verdict wouldn't necessarily still apply, given changes to the testing process."

Det skedde en ganska stor kravökning även i det fysiska testet 2020, dvs relativt kort före "nya" Zoe testades. Man ha alltså ökat kraven som helhet på ett sätt som gör att en bil rasar ned till noll eller en stjärna, allt annat lika. Det är något som troligen även i hög grad riskerar att drabba andra bilar i liknande klass, om man hade testat dem igen. Därmed är det i sammanhanget, begagnad bil i för elbilar inte särskilt hög prisklass, direkt missvisande att varna just för Zoe bara för att den råkar vara testad senare. För all del, välj något annat om en ny bil ska beställas, men det blir ju helt skevt att applicera den logiken när det inte är det som är alternativet. Sedan kan man förstås spekulera i att en lite större bil som i3 (iofs mest annan form) eller Leaf (faktiskt måttmässigt längre) kanske skulle klara sig lite bättre i den fysiska delen även i den nyare testversionen, men det blir en spekulation till motsatsen har bevisats, vilket sannolikt inte lär hända.

Här måste man förstå att EuroNCAP:s funktion är att driva på säkerheten i nya bilar, varför testerna på det här sättet inte är jämförbara och kraven successivt skruvas upp och inte är jämförbara annat än inom relativt korta intervall. Den vanliga Up hade fem stjärnor 2011 och tre 2019. Att den fått mer än noll eller en 2021 givet hur det gick för Zoe får nog ses som osannolikt. Var är varningarna för den? Det är det som jag tycker blir helt skevt när diskussionen gäller olika någorlunda "billiga" begagnade alternativ. Ska man beställa en ny bil är det förstås inte orimligt att undvika Zoe eftersom alternativen ser annorlunda ut då. Begagnat kan man förstås prioritera att få en lite större bil och hoppas att det ger något, men då får man ju göra det generellt och inte vifta vilt med armarna över en viss modell som råkar vara testad efter hårdare krav. Och vill man ha en Zoe, men absolut inte den nyare airbagvarianten, så är det ju fritt att välja den gamla versionen. I och med att Renault slutade med batterihyra så är det ju sannolikt den, som sagt, om man tittar på de som har hyrt batteri även om det även finns äldre som har friköpt dito.

Permalänk
Medlem

Angående Renault och ncap så var det väl de som sa nåt i stil med att "ncap har gått för långt - våra bilar är säkra". Tolkar det som att deras nisch kommer i kläm, säkerhet är kostnadsdrivande men lägsta nivån är så hög att man inte (på ett enkelt sätt) kan skilja Renault från en mopedbil. Vi lär nog se den retoriken från fler håll i budgetsegmenten innan de utvecklat/köpt tekniska lösningar som ger bättre betyg. Intressant diskussion så här långt!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)