Permalänk
Medlem

Köpråd - välvd skärm ~34"

Hej

Söker en skärm till min bättre hälft.
Vi tänker typ ~34" och välvd, pris upp till 5000:-
1440 upplösning räcker men visst 4k om det finns nån inom prisspannet som passar övriga önskemål

Den ska användas primärt till bild/film redigering.

exempel denna, är det någon nackdel att det är en "gamingskärm" när det är bildredigering vi ska använda den till?
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cu34g2xbk/...

mvh /F

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Vill man verkligen ha välvd skärm för bild-/videoredigering?

VA panel är väl inte heller att föredra för ändamålet, IPS brukar väl vara bättre för det generellt?

Men det kanske inte är redering på professionell nivå?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vill man verkligen ha välvd skärm för bild-/videoredigering?

VA panel är väl inte heller att föredra för ändamålet, IPS brukar väl vara bättre för det generellt?

Men det kanske inte är redering på professionell nivå?

Det beror på. För redigering är det ganska trevligt med breda skärmar, man får plats både med materialet och lite verktygspaneler runt om. Men om man även kör grade på samma skärm vill man väl oftast ha något lite mer korrekt färgåtergivning.

Förvånansvärt mycket professionellt material är redigerat på "skitprylar" hela vägen fram tills man sätter grade.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det beror på. För redigering är det ganska trevligt med breda skärmar, man får plats både med materialet och lite verktygspaneler runt om. Men om man även kör grade på samma skärm vill man väl oftast ha något lite mer korrekt färgåtergivning.

Förvånansvärt mycket professionellt material är redigerat på "skitprylar" hela vägen fram tills man sätter grade.

Bredden köper jag, men inte att den är välvd/curved.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Bredden köper jag, men inte att den är välvd/curved.

Spelar typ ingen roll i den klassen vi pratar om. Om man inte har höga krav på jämn färgåtergivning. Men då är man helt ute och cyklar ändå och borde titta på en helt annan typ av skärm. Sen beror det ju helt på vilka övriga krav man har. Jag kommer sannolikt köpa en curved 5120 x 2160 ganska snart för bl.a redigering.

Just nu redigerar jag på en rätt kass BenQ men har en referensskärm på 24" bredvid som jag ser materialet helt korrekt på. Så jag vet alltid vad jag har för bild.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

tack för svaren, beställde denna då den var nedsatt här
https://www.inet.se/produkt/2216336/aoc-34-cu34g2x-va-wqhd-15...

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fring:

tack för svaren, beställde denna då den var nedsatt här
https://www.inet.se/produkt/2216336/aoc-34-cu34g2x-va-wqhd-15...

Inte direkt en skärm för foto och videoredigering dock.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!