Helgsnack: Vad var bäst i år?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad var bäst i år?

Det är dags att säga farväl till 2023, men innan dess är det bra att blicka tillbaka på året som gått och minnas godbitarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Förstaplatsen är lätt, vi fick vårt andra barn i maj i år. Världens sötaste lilla krabat.

Resten av årets höjdpunkter: retro-LAN med bra kompisar, lyckats med några stora projekt på jobbet och avslutat stora projekt hemma.

Full fart mot 2024 nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Första plats är självklart att jag och tjejen gifte oss i oktober, annars är det mest att vi kommit igång med spelhobbyn (bräd och figurspel framförallt) ordentligt igen i en bra förening. Annars är det som jag har sagt till alla som frågat, världen går åt skogen men vi har haft det bra.

Permalänk
Medlem

Sweden Rock i somras var det bästa som hänt i år.
Bara att umgås med kompisar, dricka några bärs och lyssna på musik i det goa vädret.
Det var verkligen riktigt kul
Men även uppgraderingen till OLED skärm var något jag gillade. Vilken skillnad mot en IPS!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Skivat bröd!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Min personliga höjdpunkt är definitivt alla gånger jag promenerade/demonstrerade långsamt (Slow Walk) med Återställ Våtmarker på gator och broar i Stockholm. Ropade "återställ våtmarker" och "förbjud torvbrytning" så jag fick ont i halsen dagen efter vid ett tillfälle. Och ibland ont i axlar/rygg då jag stundtals höll i en banderoll. Och den mysiga stunden i Vanadislunden där jag satt med två andra aktivister i gräset och drack öl efter att ha gått långsamt med dem på gatan.

Efter det kan jag tänka mig den gången jag gick på rundvandring i Riksdagen med Linus Lakso.

För min dator var det lugnare, men en väldigt stor höjdpunkt var att jag flyttade ut de sista hårddiskarna ur datorn i år. Hårddiskarna har jag naturligtvis fortfarande kvar. Som backup för diverse filer. Annars såg datorn likadan ut hela året.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Spelmässigt överraskade Baldurs gate 3
Att återigen kunna resa utan massa restriktioner

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Att vi äntligen fick ett radhus i ett fint område och kan flytta om några månader. Men årets julbord var också riktigt fint, så svårt att välja.

Permalänk
Medlem

Att få en elektrisk bil (har alltid velat ha en) inom en prisklass jag hade råd med, kom som blixt från kristallklar himmel, surprise.

Permalänk
Medlem

För mig är det helt klart nya jobbet. Inte nog med att lönen gått från ca 28 till 46 tusen så är arbetsuppgifterna mycket roligare och 30 timmars vecka är roligare än 40 timmar.

På teknik planet är det inte så mycket då jag tycker det stannat av på senare tid rätt rejält. inte mycket nytt som händer under flera år. förut kom det nya grejjer ungefär en gång om året ibland snabbare än så. Tänker då främst på hårdvara som jag är intresserad av. Men jag har alltid mina gamla veteran bilar jag kan skruva på.

Med tal på det så är det såklart min gamla Saab 900 turbo en höjdpunkt att jag fick den att gå och att den dessutom klarade besiktningen med rent papper. Mycket jobb men väl värt det då det inte mer mycket mer svenskt turbo retro än så.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Tekniskt sätt började det redan efter jul förra året när tjejens saker transporterades hem till mig men efter nyår började vi ihop på riktigt så jag räknar det som det bästa som hände, att jag och tjejen blev sambos

Till sommaren blev det en megaupgrade på datorn också. Kostade mer än jag önskar men jag tokgillar datorn och den ska förhoppningsvis hålla mååååånga år framåt med tanke på delarna som finns i den.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Resan till Sydkorea i april.
Var i Thailand januari 2022 men så jobbigt med alla kontrollera då, var skönt att slippa i år.

Och Baldurs Gate 3.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

En massa exjobbare som gör ens sidoprojekt åt en. Tänk om man kunde få något liknande i vardagen?

Permalänk
Medlem

Datormässigt är det väl uppgraderingen och lagningen av min Steam Deck som jag gjort. Kul att öppna den och se att den verkligen är lätt att laga och inte nedlåst skit som andra håller på med!

Permalänk
Medlem

Över lag känns det som att de negativa varit större och fler än de positiva. Där mindre flexibilitet, mer styrning och försämrade villkor i arbetet är en del.
@Aka_The_Barf: Hur får man ett sådant jobb som du nämner och inom vad är det?
Skulle gärna ha något sådant, behöver ni fler dit?

Något som sticker ut tydligt i positiv mening var när jag var hit:

Har aldrig varit tidigare, trots att det bara är runt 1 h bilresa från där jag bor. Det kommer turister från andra länder, men här har man ju fjäll inom kommunen.
Enda resan under året som var utöver det vanliga och till något nytt.
Var runt och vandrade på olika ställen där under en dag. Vädret helt perfekt med sol, vindstilla, inte för varmt (el kallt) och inga insekter alls.

Bytt gym till ett nybyggt som är fräscht, stort och välutrustat. Även om det inte blivit så många pass där som det borde blivit, så känner jag varje gång jag är dit att det är ett ställe jag trivs bättre på än alla de andra. Hade jag tid och ork skulle jag nog gärna vara dit dagligen.

Skaffade nya längdskidor som i sig var bra men har bara använt dem två gånger, båda gångerna var det rätt fruktansvärt. Ena gör jag nog inte om, 6 km med 500 m stigning och sen samma väg ner där farten bara ökade.

Teknikmässigt var det Roborock S7 MaxV Ultra som är ett väldigt stort steg upp från Lenovo T1 Pro jag hade innan.

Det har också äntligen börjat komma bra (stora & snabba) skärmar. Även om jag inte ännu slagit till på någon är det närmare nu än det någonsin varit, rätt nära att klicka hem en G9 57"..

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tjejen flyttade till Sverige så jag blev sambo och fick en hund på köpet.
Gnaget löste nytt allsvenskt kontrakt till slut.
Jag köpte ett RTX 4090.
Åkte till Computex för första gången.

All in all ett riktigt bra år.

God fortsättning på er alla!

Permalänk

Att vi köpte en dator till vår dotter, så man får ha den andra i fred (äntligen ).

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Över lag känns det som att de negativa varit större och fler än de positiva. Där mindre flexibilitet, mer styrning och försämrade villkor i arbetet är en del.
@Aka_The_Barf: Hur får man ett sådant jobb som du nämner och inom vad är det?
Skulle gärna ha något sådant, behöver ni fler dit?

Jag är drifttekniker på ett sjukhus och man gör det mesta. Allt från att rensa stopp till att laga avancerad medicinsk utrustning med fokus på fastighets drift.
Allt är inte guld och gröna skogar då man jobbar skift dygnet runt men det är inget som stör mig men vissa klarar inte av det. Utöver det är det inte något distans arbete.
Ett krav de håller hårt på är minst 5 års erfarenhet av liknande arbete.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Musikälskare

Flickvännen och hennes dotter, livet har mer av en mening nu och man är gladare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?