Permalänk
Medlem

Ljudproblem

Hej, har ingen aning om denna frågan hamnat rätt men jag chansar.

Jag och min flickvän sitter jämte varann när vi spelar och vi pratar med vänner via Discord. Problemet är att det blir rundgång. Jag hör mig själv och hon hör sig själv plus att vi hör oss själva först och sen på Discord. Det blev konstigt förklarat men jag tror ni förstår vad jag menar.

Finns det något sätt att läsa detta eller måste vi sitta längre ifrån varandra? Jag funderar på om en extern mic skulle funka att ha mellan oss men samtidigt begriper jag inte hur det skulle göra skillnad.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle antagligen bli mindre problem om ni "delade på ljudet" åtminstone skulle det inte bli olika latenser mellan er i samma rum.
Ni borde alltså prova att dela på en anslutning till Discord och förgrena ljudet på hårdvarunivå och inte via 2 "mjukvaruanslutningar". Det går att göra på lite olika sätt beroende på vad man redan har för hårdvara men den principen borde ge mindre problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Även om ni löser det med rundgång på grund av ljudupptagningen i mikrofonen, kommer ni ändå uppleva latensen som blir. Med andra ord, du kommer först hörs henne i rummet, sedan i dina hörlurar.

Jag skulle börja med att se om du kan lösa det. Kan man sätta mute på en person specifikt i en chat, dvs du vill inte höra chatljudet från din flickvän?

Om det går att lösa får ni titta på hur mycket ljud runt om som tas upp av den mikrofon du har. Desto närmare din egen mun den är, desto mer direkt ljud från dig, och mindre ljud från din omgivning tas upp. Sedan finns det såklart mikrofoner som är olika riktningskänsliga med. Svårt att veta på förhand. Är inte säker att det bara är en prisfråga. Kolla tester.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Det är samma problem som om du sitter i ett kontor du delar med andra och går på samma videomöte. Alla har varsitt headset som tar upp varandras prat.

Lösningen är att mutea alla och bara unmutea när en pratar. Eller att du och din tjej kan mutea bara varandra.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog testat gemensam mic på ena datorn och den som inte har mic'en mute'ar den som har.