Sweclockers motsvarigheter i norden

Permalänk
Medlem

Sweclockers motsvarigheter i norden

Några googlingar gav mig inga svar, så jag frågar här:

Finns det några motsvarigheter för Sweclockers i andra delar av norden?

Framförallt Norge eller Danmark. Norclockers, Danclockers? Såklart inget fel på finnarna heller, men desto svårare att förstå med enbart svenskan som grund

Jag tänker datorforum i allmänhet av äldre variant, och inte specifikt någon motsvarande "clockers" för Danmark eller Norge, även om det också vore kul.

Väldigt osäker på om detta är rätt del av forumet för en sån här tråd, men hittade inget som verkade mer rätt.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att datoranvändningen har historiskt varit mycket större i sverige än många andra delar av norden till och med. Men lycka till i ditt sökande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Några googlingar gav mig inga svar, så jag frågar här:

Finns det några motsvarigheter för Sweclockers i andra delar av norden?

Framförallt Norge eller Danmark. Norclockers, Danclockers? Såklart inget fel på finnarna heller, men desto svårare att förstå med enbart svenskan som grund

Jag tänker datorforum i allmänhet av äldre variant, och inte specifikt någon motsvarande "clockers" för Danmark eller Norge, även om det också vore kul.

Väldigt osäker på om detta är rätt del av forumet för en sån här tråd, men hittade inget som verkade mer rätt.

Vilken bra affärsidé. Nåt du borde skicka till geeks ab och föreslå

Norge får heta NOClockers

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att det är Swec som gäller för våra kära grannar också. Men kan ha fel 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att vi i Sverige generellt har mer nätforum om och för olika saker. Jag har även båtliv som hobby, och det finns väldigt lite i t ex Norge som rör det, i alla fall som jag lyckats hitta. Ja, de är färre, men hälften av Sverige sett till befolkning är ändå hiskeligt många människor. Jag tycker mig se samma mönster inom flera ämnesområden. Kulturskillnad? Norge och Danmark är faktiskt kulturellt betydligt längre från Sverige än många tror.

Kanske fanns ingen motsvarighet till hem-PC-reformen på 90-talet i våra grannländer? Den drev nog upp datortillgänligheten enormt för en hel generation här i Sverige.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sweclockers är ju nästan ett unikum.
Motsvarande jag kan komma på i världen är ju kanske OCAU, och innan dess nedläggning [H]OCP.
SWC har ju lyckats hålla sin fokus otroligt länge nu.
De flesta andra forum hänger på en eller ett par personer max och därmed riskerar att försvinna när de personerna tappar intresse/tid.
Eller ännu värre när populära forum helt plötsligt skall prångla produkter.
Se bara på eforum.idg.se som mer eller mindre försvann när moderatorerna började rensa godtyckligt bland inlägg som inte pushade rätt produkter.

SWC som koncept skulle definitivt kunna fungera på andra språk, framförallt engelska.
Men man får då även helt andra problem.
Bottar och annan dold reklam är vi ju rätt så förskonade från här då svenska är ett litet språk.
Men ett engelskt forum blir ju en annan sak.
Plus att medlemsantalet skulle bli ett problem.
Killgissar lite här man jag skulle tro att merparten av alla inlägg inom en given period här på SWC skrivs av mindre än 100 personer.
Det gör att man ganska så snabbt känner igen många medlemmar och deras åsikter, vilket gör att det känns rätt hemtrevligt.
Men med 25 ggr så många användare så har du ju direkt flera tusen "storpostare".

SWC's styrka är dels modereringen (tack alla som orkar hålla på med det!) som är grundbulten för att ett forum skall fungera.
Och dels att kommersiella krafter hålls stången, skulle forumet bli en enkel kanal för alla tillverkare som kan betala så skulle det snabbt gå åt skogen.
Forumet som det är nu är definitivt inte vad tillverkare vill ha, däremot är det exakt vad vi entusiaster och konsumenter letar efter.
Tillverkare kan kritiseras öppet om det hålls sakligt, och dom kan själva försvara sig om dom vill (inte många gör det...) eller så kan andra användare stämma in eller försvara).

Inte allt är perfekt dock.
T.ex. är det är underligt att så ofta skriva artiklar om politiska ämnen för att i nästa andetag förklara för alla medlemmar att politiska diskussioner i princip inte är tillåtna.
SWC har satt ribban i tånagel höjd här, jag är helt övertygad att medlemmarna även skulle kunna diskuterera politik utan att det spårar ur.
För vad är egentligen vänster vs höger mot riktigt kontroversiella ämnen som AMD vs Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte allt är perfekt dock.
T.ex. är det är underligt att så ofta skriva artiklar om politiska ämnen för att i nästa andetag förklara för alla medlemmar att politiska diskussioner i princip inte är tillåtna.
SWC har satt ribban i tånagel höjd här, jag är helt övertygad att medlemmarna även skulle kunna diskuterera politik utan att det spårar ur.

Jag håller med om det första, att det skrivs märkligt många artiklar som triggar politiska diskussioner, men inte det andra. Det spårar väldigt ofta ur, och inte sällan utan att det ens får några konsekvenser från forumledningens håll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag håller med om det första, att det skrivs märkligt många artiklar som triggar politiska diskussioner, men inte det andra. Det spårar väldigt ofta ur, och inte sällan utan att det ens får några konsekvenser från forumledningens håll.

Inte märkligt. Med en regel som säger "inga politiska diskussioner" kan Swec ju både ha kakan och äta den samtidigt.

Dvs Swec kan skriva click-bait rubriker som skapar engagemang (annons-intäckter) och i de fall man godtyckligt önskar så kan man också censurera inlägg med hänvisning till denna forum-regel.

Lite som hur konsumption av alkohol på allmänn mark tekniskt är olaglig men bara tillämpas i de fall polisen inte gillar dig.

Rätt lätt att se att det hela handlar om något annat än en stark önskan att hålla forumet fritt från politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har en känsla av att vi i Sverige generellt har mer nätforum om och för olika saker. Jag har även båtliv som hobby, och det finns väldigt lite i t ex Norge som rör det, i alla fall som jag lyckats hitta. Ja, de är färre, men hälften av Sverige sett till befolkning är ändå hiskeligt många människor. Jag tycker mig se samma mönster inom flera ämnesområden. Kulturskillnad? Norge och Danmark är faktiskt kulturellt betydligt längre från Sverige än många tror.

Kanske fanns ingen motsvarighet till hem-PC-reformen på 90-talet i våra grannländer? Den drev nog upp datortillgänligheten enormt för en hel generation här i Sverige.

Till saken hör förstås också att Sverige har i storleksordningen dubbelt så stor befolkning, plus i viss mån de som pratar finlandssvenska, jämfört med Danmark och Norge (var för sig). Så skulle man bara utgå från en statistisk övning skulle antalet forum vara hälften så många i respektive land redan från början, även om detta förstås är en grav förenkling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Till saken hör förstås också att Sverige har i storleksordningen dubbelt så stor befolkning, plus i viss mån de som pratar finlandssvenska, jämfört med Danmark och Norge (var för sig). Så skulle man bara utgå från en statistisk övning skulle antalet forum vara hälften så många i respektive land redan från början, även om detta förstås är en grav förenkling.

Jag skrev faktiskt om skillnaden i befolkning i det du citerar, men sen är det ju inte så att det uppstår ett forum för varje fem miljoner invånare eller så... Det är nog mer antalet aktiva/medlemmar som skiljer i första hand. Men för verkligt nischade saker kan underlaget bli för litet i ett litet land.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S