Permalänk
Medlem

Byta AMD till Nvidia

Jag har tänkt byta mitt AMD kort ett Nvidia kort i burken.
Måste jag formatera om datorn eller hur gör man?
Tänkte med drivrutiner osv?

Permalänk
Medlem

DDU minst men jag hade nog formaterat.

Permalänk
Medlem

Normalt sett så tar du ut AMD-kortet. Stoppar in Nvidia-kortet och installerar dess drivrutiner. Fungerar fint 99% av gångerna.
Vill du så kan du använda en välkänd utility som heter DDU. Där avinstallerar du AMD-drivers ordentligt innan och får en ”ren” installation innan du sätter i Nvidia-kortet.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Som ovan säger rensa ut amddrivarna innan du byter kort så bör det va lugnt.

I de flesta fall är det visserligen oftast inget problem att ha oanvända drivare installerade i bakgrunden då nvidias kort garanterat inte finns med bland kriterierna för att få aktivera drivrutinen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

DDU minst men jag hade nog formaterat.

Finns ingen anledning att formatera hit och dit. Helt ärligt behövs det inte göras något annat än att installera drivrutiner då det är olika produkter och de krockar generellt inte med varandra om Windows spelar rätt. Sen är det ju rekommenderat att åtminstone avinstallera de gamla drivrutinerna.

Jag bytte själv från RTX 3070 till 7900 XTX vid release av den senare utan problem med samma windowsinstallation jag haft sen 2018 med olika hårdvarukonfigurationer. Fungerade kanon utan det minsta problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Finns ingen anledning att formatera hit och dit. Helt ärligt behövs det inte göras något annat än att installera drivrutiner då det är olika produkter och de krockar generellt inte med varandra om Windows spelar rätt. Sen är det ju rekommenderat att åtminstone avinstallera de gamla drivrutinerna.

Jag bytte själv från RTX 3070 till 7900 XTX vid release av den senare utan problem med samma windowsinstallation jag haft sen 2018 med olika hårdvarukonfigurationer. Fungerade kanon utan det minsta problem.

typ samma här.

min installation är från början en tech preview licens av win 10 från 2014-15 nånstans som sen uppgraderats till win 11 och inte kört en enda ddu någonsin.

visserligen bara kört Nvidia senaste 15 åren utan större problem bara nollat alla inställningar i Nvidia kontrollpanelen så ominstallationskravet och DDU användandet är i många fall helt omotiverade.

Speciellt på de som förespråkar och får det att låta som att man måste ominstallera eller köra DDU så fort vinden vänder typ.

förlegat betéende sen typ XP tiden och efter släppet på vista kärnan och frammåt så har typ 99.9% av alla problem med konkurerande drivare helt försvunnit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows