Skrivet av Molotov:
Är handtrackingen bra så finns det massvis med spel (inte alla) som skulle gå att spela med bara händerna även fast spelen i sig inte är designade så just nu.
Pc var först med att ha kamera + spel vart du kunde "leka" med leksaker som flöt runt på skärmen, det var lågupplöst och krävde ENORMT med ljus för att bara fungera.
Sen kom Eyetoy till playstation, flera Nintendo modeller hade kamera inbyggd, och det släpptes några konceptspel, som inte blev till nåt. Samma med Eyetoy 1 och 2 till PS serien.
Xbox Kinect skulle ju vara det helt stora, och man skulle kunna interagera med "Milo" som på demo-filmen, fakta var att filmen var fejkat och "Milo" existerade inte. Den enda som fick lite popularitet var Dans spel vart ungarna kunde dansa foran kameran med lite special effekter då det inte kräver perfekt "body tracking". Dom flesta spelen laggade fruktansvärt och det blev inte många spel.
Alla VR med "passthrough" har haft några liknande demos, Quest har den bästa än så länge (vart små söta rymdvarelser invaderar ditt hem, men det är ett kortlivat spel och efter nån timme spelar du det aldrig igen, bortsett från när nån familjemedlem eller kompis kommer på besök och du ska visa dom "hur" kul och "hur" många möjligheter ditt nya VR har.
Dessa konceptspel har dom senaste 25 åren bara varit just detta, konceptspel som inte riktig blir nån stor hit.
1) Tekniken är fortfarande inte mogen.
2) Overlay (alltså grafik över och under objekten) kräver hiskligt mycket datorkraft nåt som även inte Quest 3 kan klara idag, det går - men blir suddigt och långsamt. Kommer aldrig komma några vettiga spel eftersom vi redan ser svagheten.
3) Passthrough är kornigt pga. för små kameror och linser och funkar bara någorlunda i extremt ljus.
Visst - Apple's VR skimask har extremt bra upplösning, kristallklart i förhållande till Quest 2, 3, index etc. Men problemet kvarstår med datorkraft. tänk på att Pimax lancerade super VR glasögon med extrem FOV och likaså extrem upplösning, men än så länge (även idag) finns inte riktig datorkraft även stationärt att utnyttja det till fullo.
Så Apple's första stand-alone kommer att floppa snabbare än den hype kring det.
3D VR film (typ 180vr) med äkta stereoskopisk film kommer att hitta, det är fantastisk att uppleva. Men det är samma problem som 4K teve hade för 8 år sen, det fanns inte nåt annat än demo-filmarna Jacob och Katie Schwarz filmade med extremt dyr utrustning, sen tog det 6 år innan vi hade nåt vettig 4K och det började att bli normalt, fast det tar så mkt. bandbredd att Youtube gick ut med att bara vilja erbjuda 4K för premium medlemmar, och dom arbetar ständig på att hålla bandbredden nere.
Hur mycket 8K tror du det finns? Jag fann kanske 10 x 180vr filmer, filmat av pron producenter, eller folk med dyra hemma 3D kameror som har gjord 2-3 filmar i 5.6-8k av sin familj, sen såg vi inte mera till dom.
Finns 1 styck 16K (tror det är Youtube som testar) VR film av en badstrand just nu, och för att filma VR i bra nog upplösning till att täcka 2 x 4K skärmar ska du ha minst 96K (sammanlagd) pixel i 360 för att det ska ses kristallklart. 16K är absolut minimum t.ex. för Quest 3. 4K och 5.6K ser kornigt ut och lite "suddigt", men effekten finns och det är verkligen häpnadsväckande coolt, men alldeles för lite material att titta på (Källa: Har quest 3 med Youtube VR, och älskar det, men har sett allt nu, och det tog bara några dagar några timmar).
Youtube måste förbereda sig 16K minimum i VR, och dom kamerorna finns knappas, och dom 8-12K som finns är svindyra, och ofta 30 max 60fps (i lägre upplösning).
Vi har en LÅNG väg kvar, rejält lång väg.