Koppla wifi routar på distans mot hemnätverk

Permalänk
Medlem

Koppla wifi routar på distans mot hemnätverk

Behöver lite hjälp här. Föräldrarna har skaffat sig musfällor som går att koppla till wifi för att få notiser till sin husbil. Grejen är att den står på en förvaringstomt en bit borta. Altså en bit bort (ca. 15 min med bilen).

Har redan skaffat mobilt bredband för det. Har fått för mig att det skulle gå att gör ett vpn mot våranhemnätverk för att få notiserna. Men vill dubbelkolla med folk här som kanske vet bättre och kanske även vet hur man gör.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Vad har ni för router hemma?
Oavsett så är det fullt möjligt, men beroende på vad ni har och vad ni tänkt för router till det mobila bredbandet så kan det skilja sig rätt mycket i hur avancerat det blir

Permalänk
Medlem

Det smidigaste är ju om dina routrar kan hantera VPN-tunneln, men det är svårt att säga om det går eller inte utan att veta vilka routrar du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Vad har ni för router hemma?
Oavsett så är det fullt möjligt, men beroende på vad ni har och vad ni tänkt för router till det mobila bredbandet så kan det skilja sig rätt mycket i hur avancerat det blir

Skrivet av No_Jah:

Det smidigaste är ju om dina routrar kan hantera VPN-tunneln, men det är svårt att säga om det går eller inte utan att veta vilka routrar du har?

Hej,

ursäkta sena svaret. varit fullt att göra på jobbet.

på husbils sidan har vi en Huawei B535 ifrån Telenor. Hemma har vi fiber ifrån Telia och en Sagemcom F@st 5370e.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Den vanliga lösningen är att IoT-prylar pratar med leverantörens server på internet. En app på telefonen pratar med samma server och notiser går via servern.

Vid konfigurering av IoT-prylen utbyter man information om konto/serienummer, så att prylen pratar med rätt konto.

Det enda du behöver är därför antagligen en internetuppkoppling. IoT-prylen och appen kommer inte att kunna konfigureras att prata direkt med varandra ändå.

Din musfälla kanske inte följer det vanliga mönstret, men då behöver du ändå kunna tala om hur den fungerar tekniskt för att få en fungerande lösning. Vilket du uppenbarligen inte kan.

Om du har en övervakningskamera är det en annan sak. En sådan kan man ibland ansluta till direkt och då är ett VPN bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Den vanliga lösningen är att IoT-prylar pratar med leverantörens server på internet. En app på telefonen pratar med samma server och notiser går via servern.

Vid konfigurering av IoT-prylen utbyter man information om konto/serienummer, så att prylen pratar med rätt konto.

Det enda du behöver är därför antagligen en internetuppkoppling. IoT-prylen och appen kommer inte att kunna konfigureras att prata direkt med varandra ändå.

Din musfälla kanske inte följer det vanliga mönstret, men då behöver du ändå kunna tala om hur den fungerar tekniskt för att få en fungerande lösning. Vilket du uppenbarligen inte kan.

Om du har en övervakningskamera är det en annan sak. En sådan kan man ibland ansluta till direkt och då är ett VPN bra att ha.

snacka om onödigt otrevligt bemötande.

försöker bara hjälpa föräldrarna med nånting dem har köpt och att få det ändå att funka.

fällan är denna här.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/skadedjurssaner...

men jag förvänta mig inte att du kommer vara hjälpsam nu även med den infon.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

snacka om onödigt otrevligt bemötande.

försöker bara hjälpa föräldrarna med nånting dem har köpt och att få det ändå att funka.

fällan är denna här.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/skadedjurssaner...

men jag förvänta mig inte att du kommer vara hjälpsam näven med den infon.

Ganska sparsmakad information på leverantörens webbplats, men det ser ut som att fällan skickar data till internet för att att sedan skicka notis till appen. Så det borde vara så att inget mer behöver göras utan att para ihop dem (fällorna) med appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ganska sparsmakad information på leverantörens webbplats, men det ser ut som att fällan skickar data till internet för att att sedan skicka notis till appen. Så det borde vara så att inget mer behöver göras utan att para ihop dem (fällorna) med appen.

säkert? min intryck var att man måste vara på samma nätverk för att få den notisen då. men kanske jag också tänkte att det var mer komplicerat än det igentligen är. man klart. om den skicka hem till tillverkaren först och sen ut till appen så skulle det någ funka var som hellst sålänge den har internet. i mina tanken var det att jag trode att den skulle skick direkt ifrån fällan till telefonen. få testa och återkomma i värsta fall.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

säkert? min intryck var att man måste vara på samma nätverk för att få den notisen då. men kanske jag också tänkte att det var mer komplicerat än det igentligen är. man klart. om den skicka hem till tillverkaren först och sen ut till appen så skulle det någ funka var som hellst sålänge den har internet. i mina tanken var det att jag trode att den skulle skick direkt ifrån fällan till telefonen. få testa och återkomma i värsta fall.

Hittade denna bild på deras hemsida så det verkar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

<Uppladdad bildlänk>

Hittade denna bild på deras hemsida så det verkar så

ok då vet jag. har på nåt sätt lyckats missa det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan och bara den är uppkopplad mot wifi så får man notiser i appen oavsett var man är.
Den går via en molntjänst.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W