Permalänk
Medlem

Byta minne, nu startar ej datorn

Har en amd 3600 som jag byta ram minne på har 2 slotar och byte både så har 32gb nu.
Gick från 3200mhz till 3600.

När jag bytt starta jag datorn gick in i bios och ändra dram till ddr4 3600mhz. Sparade och avslutade.

Sen nu när den starta om så händer inget. Skärmen tänds inte till. Varken mus eller tangentbord lyser upp.

Vad kan man göra nu.

Kommer ju inte upp så jag kommer in i bios igen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Titta i din manual för hur du resettar CMOS.. eller jag hade nog bytt tillbaka till föregående minnen först och om det fortfarande är svart gjort reset på CMOS.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Titta i din manual för hur du resettar CMOS.. eller jag hade nog bytt tillbaka till föregående minnen först och om det fortfarande är svart gjort reset på CMOS.

Inte en aning om vad cmos är. Har heller ingen manual till datorn.

Det funkade ju först att komma in i bios ju.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ändrade du bara hastigheten till 3600 MHz och inget mer eller aktiverade du DOCP för att få upp minnena i högre hastighet?

Leta upp moderkortet för ditt moderkort, där ska det finnas en guide hur du resetar BIOS. Datorn är inte tillräckligt stabil för att ens komma in i BIOS med minnena på 3600 MHz.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem

Ofta startas datorn om med standardinställningar efter ett antal misslyckade startförsök så prova att starta om den fler gånger

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ändrade du bara hastigheten till 3600 MHz och inget mer eller aktiverade du DOCP för att få upp minnena i högre hastighet?

Leta upp moderkortet för ditt moderkort, där ska det finnas en guide hur du resetar BIOS. Datorn är inte tillräckligt stabil för att ens komma in i BIOS med minnena på 3600 MHz.

Jepp det var det ända jag ändra 🫣

Ska försöka få liv i den igen sen ska jag nog fråga vad jag ska ändra 🤣

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu har den startat.

Tog ur batteriet

Vad ska man ändra här nu då?

För mina gamla var 3200.
Dom nya är 3600

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Ändrar jag till docp blir det såhär

Det fungerar iallfall nu när jag ändrade det docp

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av rgolsson:

<Uppladdad bildlänk>

Ändrar jag till docp blir det såhär

Det fungerar iallfall nu när jag ändrade det docp

Det är rätt. För att minnena skall klara av att köra på högre hastighet behöver man även ge dem mer ström högre spänning och ändra timings, DOCP ordnar sånt åt en.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det är rätt. För att minnena skall klara av att köra på högre hastighet behöver man även ge dem mer ström och ändra timings, DOCP ordnar sånt åt en.

Mer spänning inte mer ström =p ström går inte att kontrollera utan är ett fast värde beroende spänning och last/resistans =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av norrby89:

Mer spänning inte mer ström =p ström går inte att kontrollera utan är ett fast värde beroende spänning och last/resistans =p

Tänkte en sak och skrev något annat

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det är rätt. För att minnena skall klara av att köra på högre hastighet behöver man även ge dem mer ström högre spänning och ändra timings, DOCP ordnar sånt åt en.

Tack 👍🏻👍🏻 utan er hjälp hade jag nog köpt ny dator imorgon 🫣

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

nu har jag problem istället med att mitt ljud e sjukt konstigt :S efter att batterit var ur datorn

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit