Permalänk
Medlem

För de som vill ha 80 cm eller mer i djup och har problem att hitta skiva, kolla efter begagnade köksbord. Brukar man kunna fynda fina solida saker upp till 100cm djup för en spottstyver. Går ju ordna med egna ben/ram om "stilen" som följer med ej passar.

Alltid trevligt med ordentliga bord som tål att stås på om så behövs.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Kör med 60*120. Datorrummmet extraknäcker som gästrum, så grejorna måste bli lite kompakta när vi har gäster, vilket sker en del under somrarna.

Jag drar ut skrivbordet ett gäng decimeter så man kan sitta med benen utsträckta, med fotpall. Har dessutom en ganska lång monitorarm så skärmen i sig tar ingen plats på skrivbordet. har den gärna upptryckt i ansiktet när jag spelar, så armen räcker nån decimeter förbi hela skrivbordet.😀👍🏼

Permalänk

Jag har 70cm djupt och 112cm brett (precis för att få palts med min 48" 4K 16:9 skärm) men kör också inte mot vägg, så har mer frihet för fötterna utan att bordet måste ta upp för mycket plats!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Saknas alternativ, 90!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Skulle väl påstå att benutrymnet påverkas, iaf mot en vägg.

Hur ser ni halvmåne/maguttag?min arbetsterapeut sa att man inte ska det längre utan då är det bättre med underarmsstöd t ex.

<Uppladdad bildlänk>

Grymt nice med underarmsstöd, även om den du länkade är prissatt just till företag som måste köpa "ergonomiska kontorstillbehör". Rekommenderar de som kan fällas in (och som kostar närmare 250 spänn). De håller lika länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Blir förvånad över att ni tycker att 60 cm djup är alldeles för lite. Tycker det känns perfekt, och då är mitt skrivbord till och med bara 58 cm djupt

<Uppladdad bildlänk>

Håller med. 60 cm är lagom för min del

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har 160*80 cm skrivbord men ska byta rum och behöver därmed byta ner mig till 140cm brett för att det ska få plats.

Funderar dock på djupet. Finns både 80 och 70cm djupt att välja mellan på nya skrivbordet. Det skulle nog passa bättre med 70cm för att spara lite plats i rummet. Men finns det någon stor nackdel med 70cm djup som jag inte har tänkt på? 🤔

Vilken storlek har du?

jag har 90 cm. röstalternativ saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindgrenar:

Grymt nice med underarmsstöd, även om den du länkade är prissatt just till företag som måste köpa "ergonomiska kontorstillbehör". Rekommenderar de som kan fällas in (och som kostar närmare 250 spänn). De håller lika länge

Länk? 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

För de som vill ha 80 cm eller mer i djup och har problem att hitta skiva, kolla efter begagnade köksbord. Brukar man kunna fynda fina solida saker upp till 100cm djup för en spottstyver. Går ju ordna med egna ben/ram om "stilen" som följer med ej passar.

Alltid trevligt med ordentliga bord som tål att stås på om så behövs.

Taco för förslaget. Är just nu i jakt på skrivbord med 90~100cm djup pga min 42" datorskärm. Har idag 75cm~ det är lite för närma jag hamnar då

Du har inget förslag? Annars ska jag kika på Ikea

Har letat efter 90> djup med ljus o lykta, men det finns fan inte skrivbord med det... Konstigt asså.

Edit:
https://www.ikea.com/se/sv/p/danderyd-matbord-svart-80568729/

Känns som detta hade funkat. Vettetusan om benen går att byta ut? Dom ser lite opassande ut, annars är ju måtten bra. Undrar dock om kanten som går längs bordet kommer ivägen för knä/benen? Alternativt gör att man inte kan höja upp stolen tillräckligt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Taco för förslaget. Är just nu i jakt på skrivbord med 90~100cm djup pga min 42" datorskärm. Har idag 75cm~ det är lite för närma jag hamnar då

Du har inget förslag? Annars ska jag kika på Ikea

Har letat efter 90> djup med ljus o lykta, men det finns fan inte skrivbord med det... Konstigt asså.

Edit:
https://www.ikea.com/se/sv/p/danderyd-matbord-svart-80568729/

Känns som detta hade funkat. Vettetusan om benen går att byta ut? Dom ser lite opassande ut, annars är ju måtten bra. Undrar dock om kanten som går längs bordet kommer ivägen för knä/benen? Alternativt gör att man inte kan höja upp stolen tillräckligt.

Ta med måttband och åk runt på secondhandbutikerna så kan du hitta billigare bord. Bara att betsa själv. Vårt matbord i vardagsrummet (läs frugans bord för symaskinerna) kommer dessutom med en klaff som kan utöka ytan vid behov. Det är en äldre variant av Mio Ekerö men benen är rektangulära och helt horisontella. Vi betalade 595 kr för bordet inklusive en klaff, 380 kr för fyra stolar och 49 kr i självriskförsäkring för släpet. Lätt vårt bästa fynd någonsin.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Har idag 140x80. Fördelen är att man kommer ifrån skärmen lite, samt att jag har mer plats för saker när jag skruvar och donar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Valde att kapa min skiva till 80x180 när jag gjorde mitt nuvarande skrivbord.
Var lagom till det rum det står i.

Permalänk
Medlem

Jag har en lärarkateder av ek, ca.240x95 med lådhurtsar på båda sidor, från den där tiden man gjorde rejäla gedigna möbler som skulle hålla hundratals år. Helt idealisk som datorbord.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Jag har en lärarkateder av ek, ca.240x95 med lådhurtsar på båda sidor, från den där tiden man gjorde rejäla gedigna möbler som skulle hålla hundratals år. Helt idealisk som datorbord.

Bild tack. Den där kan gå i arv. Riktigt häftigt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Jag har en lärarkateder av ek, ca.240x95 med lådhurtsar på båda sidor, från den där tiden man gjorde rejäla gedigna möbler som skulle hålla hundratals år. Helt idealisk som datorbord.

När alla dött pga efter putin eller biden Atombombat hela världen kommer den där stå kvar där som ett monument från forna tider.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Jag avrunda uppåt så ja det är en 925 skiva
Köpte min på hornbach.

https://www.hornbach.se/p/bankskiva-ek-b-c-27x925x2020mm/5507...

Funderat på att skaffa samma, men är rädd för att den ska svacka på mitten om man har ben bara i hörnen.

Känns den stabil för dig om man lägger en del tyngd på mitten? Typ stödja sig mot bordet eller halvsitta på det

Permalänk
Medlem

Jag har 80 cm nu med en 34" ultrawide men kan tänka mig gå ner till 60 cm om jag monterar bildskärmen på en monitorarm.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Jag avrunda uppåt så ja det är en 925 skiva
Köpte min på hornbach.

https://www.hornbach.se/p/bankskiva-ek-b-c-27x925x2020mm/5507...

Köpte en sån skiva igår! Har betsat den mörk & lackat den imorse. Gjorde du något med din skiva?

Frågan är om man måste vänta på att lacken härdat helt innan användning? Dvs 10~12 dagar enligt anvisningen, eller om det går att använda skivan innan dess? Man är ju otålig

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Köpte en sån skiva igår! Har betsat den mörk & lackat den imorse. Gjorde du något med din skiva?

Frågan är om man måste vänta på att lacken härdat helt innan användning? Dvs 10~12 dagar enligt anvisningen, eller om det går att använda skivan innan dess? Man är ju otålig

Är nog att rekomendera inte coolt om stuffet torkar fast i lacken.

Och antar att du torkar den i rumstemp annars kan du nog glömma att använda den innan februari...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är nog att rekomendera inte coolt om stuffet torkar fast i lacken.

Och antar att du torkar den i rumstemp annars kan du nog glömma att använda den innan februari...

Ja just nu ligger den raklång över vårt soffbord. Men är det så att jag måste vänta några dagar till så får vi nog ta och flytta den sålänge haha.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Monterat nya skivan nu. Ser jävligt bra ut & kommer äntligen längre ifrån 42" skärmen.

Nu är ett bekymmer dock att vibrationerna från fläktarna i chassit hörs genom bordet eller vad man ska säga. Har alltid haft datorn på en ikea byrålåda, den har jag istället som ett sorts stöd till bordet nu med tanke på hur lång nya skivan är.

Något förslag på att hantera vinrationerna?

Edit: Hörs inte med noise canceling igång på lurarna. Men brukar oftast köra med det av så man kan höra fruntimret...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz