Inget wifi på windowsprodukter men på apple och android

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N66U
Så den har fungerat ett gäng år, detta bekymmer kom som sagt under en natt, samtliga Windowsdatorer avstängda under den natten.

Permalänk
Medlem

Du får göra lite mer systematisk felsökning.

Får du en IP adress via DHCP?
Kan du få ARP svar ifrån din gateway?
Får du giltiga DNS servrar ifrån DHCP?
Kan du pinga dessa via IP?
Just Windows klienter föredrar IPv6 om det finns tillgängligt. Är det aktiverat?

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Systematisk felsökning enligt ovanstående är bra.

Men eftersom det är fritt att gissa så gissar jag på att det är Windows detektering av ifall man har kontakt med nätet som inte fungerar av någon anledning. Det kan i alla fall vara bra att veta att den (spion-)funktionen finns och behöver fungera för att Windows ska indikera att det finns kontakt med internet.

Permalänk

Har du åäö i lösenordet?

Permalänk
Medlem

Inget åäö, men som sagt inget har ändrats, det har fungerat i flera år och endast windowsOS är påverkat.

Vad äe: Windows detektering av? Alltså vad ska jag göra för att kolla?

Börjar bli less och uppgiven, speciellt eftersom det inte påverkar mig personligen, well indirekt med en snarstucken fru

IPv6 verkar inte aktiverat, men har å andra sidan aldrig varit det, kan beskriva problemet som att intranätet fungerar felfritt, ut till internet kommer allt utom windowsclienter...

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur det ser ut i just den routern (hade den för länge sedan) men jag har upplevt liknande problem - dock inte för alla windows-datorer på nätverket men ändå.
Se om du kan, i routern, ta bort DHCP-leasen för respektive windows-dator, ge sedan routern och windows-datorerna en omstart.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Innan jag testar det, jag har en enkel reapeter till Teslans uppdateringar, eftersom Teslan inte nådde till routern, en trådlös repeater till routern alltså, använder samma lösenord som själva routern, nu har frun fått uppkoppling via den!

För mig ännu märkligare att hennes jobbdator med windows kommer ut via repetera men inte direkt via routern eller via accespunkten...ger detta någon en hint?

Inget förutom Teslan är ansluten till denna repeater annars.

Permalänk
Medlem

Slänger in en fråga om ny router när jag börjar fundera på det.
Hur är: tp-link archer ax55 ax3000
Hyfsat pris hos kjell, så den går att få tag på snabbt.

Eller är det något annat som är mycket bättre/värt?
Även: Asus RT-AC1200 V2
Finns hos Kjell, typ halva priset mot den andra, gillar ASUS, så kan tänka mig den, förstår att den är äldre/billigare teknik, prio 1 är att skiten fungerar så att jag kan släppa det.

Permalänk
Medlem

Blev det testat att manuellt sätta DNS 208.67.222.222 i en windowsdator. Kommer den ut då?

Permalänk
Medlem

Nej det är inte testat än, men hon jobbar hemma nu och kommer ut via repetera så det pillas inget mer för tillfället. Hon sitter i kameramöten nästan hela tiden med andra inom EU och vill inte tappa kontakten.

Förstår själv inte hur det kan gå till att repetera släpper ut windowsdatorn genom routern, när routern själv inte gör det, har inte kunskapen att förstå skillnaden i routern, men det känns för mig som att det är något fel i själva routern, men för mig är en repeater endast en inhämtade av signalen och att den sedan väl i routern processas som vanligt...men uppenbarligen fungerar det via repetera, men inte direkt i routern (hon sitter betydligt närmre routern (har inte bytt plats heller)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarj:

Nej det är inte testat än, men hon jobbar hemma nu och kommer ut via repetera så det pillas inget mer för tillfället. Hon sitter i kameramöten nästan hela tiden med andra inom EU och vill inte tappa kontakten.

Förstår själv inte hur det kan gå till att repetera släpper ut windowsdatorn genom routern, när routern själv inte gör det, har inte kunskapen att förstå skillnaden i routern, men det känns för mig som att det är något fel i själva routern, men för mig är en repeater endast en inhämtade av signalen och att den sedan väl i routern processas som vanligt...men uppenbarligen fungerar det via repetera, men inte direkt i routern (hon sitter betydligt närmre routern (har inte bytt plats heller)).

Det är svårt att ge dig hjälp när du inte gjort ens en grundläggande felsökning.

Du säger "internet fungerar inte". Men att komma ut på internet kräver att flera saker ska fungera.

1. Länken mellan router o dator ska fungera via WIFI om det är vad du har
2. En adress ska delas ut av routern som är på samma nät some gateway. Tex 192.168.1.123 och gateway .1
3. En DNS måste finnas som svarar. Oftast är det routern (samma IP som gateway), man kan testa DNS med kommandot "Nslookup". Tex: nslookup dn.se
Där ser man vilken resolver som finns. Svarar ingen så är detta ditt problem. Du kan då testa skriva "nslookup dn.se 1.1.1.1" för att fråga DNS-server 1.1.1.1. Då borde det fungera. Men du har hittat felet - dns är trasig. Antigen har datorn en felaktig STATISK dns eller så är routerns dns fel, du kan uppdatera routerns DNS till 1.1.1.1 för att komma bort från att din standard DNS från internetleverantören är nere (det händer att dom går ner).

Att det fungerar på dina mac-grejer kan bero på att mac kanske har en annan DNS-server eller kör dns över https. Vissa webläsare som chrome gör det också, så dom kan komma runt att datorn saknar DNS. Men övriga funktioner i datorn kan strula.

Permalänk
Medlem

Förklara isf hur samma dator inte fungerar ut på internet via routern, men samma dator (windows, de enda med problem) fungerar via en repeater till samma router, om din logik (samt min egen) fungerar så ska det inte kunna hända, det fungerar heller inte via accespointen, vilket är logiskt, men det fungerar alltså via en repeater, om datorns och eller routern ens är fel som du säger, hur kan samma utrustning fungera men den repeater adderad? Det jag säger är att allt ser OK ut, men det fungerar inte. Det är ologiskt.

Sen är det än mer ologiskt att det plötsligt fungerar via denna repeater som sagt bara är en extra länk från nyss nämnda router.

Steg 1 och 2 är uppfyllda, steg 3 är jag inte helt med på, men logiken faller enligt hur jag förstår det då det fungerar via repeater och i övrigt samma utrustning.

Förstår att det inte är lätt att hjälpa mig, fruns IT avdelning har givit upp och säger att det inte ska gå via repetern heller, men att ärendet är avslutat i och med, att det trots allt fungerar, dom håller med mig, att det måste vara ett hårdvarufel i routern, det förklarar dock inte hur det kan fungera via repetera. Hade det varit enkelt så hade det varit löst.

Anledningen till att fråga, är om någon exakt varit med om samma, som tex kan säga, köp ny router. Men dit har vi inte kommit och ingen annanstans heller. Det är inte någon inställning som är felaktig, inget har ändrats, det har hänt undertiden utrustningen inte använts, även det talar för ett hårdvarufel, enligt mig. Men inget jag vet säkert, men blir allt mer sugen på att köpa en router och testa. Speciellt då jag själv inte har några problem, utan bara vill få det ur världen. Men just nu är jag förbjuden att testa något, då hon jobbar via nätverket som, som sagt fungerar via windowsdator via repeater via routern via fiberkonvertbern, men inte om man ansluter direkt till routern, då kommer man endast dit, via wifi.

Permalänk
Medlem

Ibland kan uppdatering av firmware i router/ap/repeater resultera i knasigheter och då kan en fabriksåterställning rätta till problemet. Så det kan vara värt att testa om det inte redan har gjorts på respektive enhet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skarj:

Slänger in en fråga om ny router när jag börjar fundera på det.
Hur är: tp-link archer ax55 ax3000
Hyfsat pris hos kjell, så den går att få tag på snabbt.

Eller är det något annat som är mycket bättre/värt?
Även: Asus RT-AC1200 V2
Finns hos Kjell, typ halva priset mot den andra, gillar ASUS, så kan tänka mig den, förstår att den är äldre/billigare teknik, prio 1 är att skiten fungerar så att jag kan släppa det.

Jag skaffade en tp-link archer AX-50 för några år sedan.
Den funkar bra för sommarstugan. Stabil, snabb och klarar flertalet enheter. Och den var billigare än andra wifi6-enheter då.

Men den blir varm (flera har problem med överhettning men inte jag). Den saknar stöd för att byta ut mjukvaran till openWRT och liknande. Den har fått förvånansvärt få uppdateringar. Skulle få WPA3 - men det verkar ha skrotats. Flertalet av routerns funktioner (QoS, parantal control och liknande) är satta bakom prenumerationsabonnemang.
Och det är en kinesisk tillverkare.

tp-link verkar vara ganska omtyckta men jag väljer någon annan tillverkare nästa gång.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Funderat på att uppdatera firmware i routern samt fabriksåterställa, men känns som att det är lika bra att köpa en billig ny, då denna iaf har ett gäng år på nacken, men samtidigt har den fungerat felfritt tills nu och fortfarande på alla andra enheter, så det är ju värt en del det också, för mig som inte är intresserad av några bekymmer. Nu är det jullov så det är fritt fram att testa, samtidigt som det är värt att invänta morgondagen innan man börjar, så man inte blir utan Netflix, HBO Prime och allt annat innan man kan köpa en ny.

Låter som jag kan hoppa tp direkt, varmgång är inget jag är intresserad av, stabil och bekymmersfri är mitt motto. Lite därför jag hamnat i appleträsket också, våldsamt ointresserad av pillning nu för tiden, stabilitet framför allt annat.