koaxialkabel eller mobilt bredband (5G)?

Permalänk
Medlem

koaxialkabel eller mobilt bredband (5G)?

Hej. Jag kan bara ha tele2 i väggen och då skulle det bli 600/50 via tv-uttag. koaxialkabel.

Alternativet är att ha mobilt bredband, täckningskartor visar att telia är bra men deras paket är dyrt.
24 mån bindningstid / 499.-

Köper helst routern själv och har noll eller låg bindningstid på ett obegränsat internet simkort till den.

Tips på hur jag bör göra uppskattas

Permalänk
Hedersmedlem

Enda fördelen med mobilt bredband är att du kan använda det även när du inte är hemma.

Annars är det bara sämre.

- Begränsad datamängd (i praktiken)
- Sämre hastighet
- Inte lika stabilt
- Dyrare

Sedan är ju inte Internet via koax fantastiskt heller men det är betydligt bättre än 5G om inte tjänsten är direkt trasig.

Permalänk
Medlem

Jag hade mobiltbredband från telia för ca. 600kr/månaden. drygt 100ned/40upp. Kostade mer än vad det smakade, så jag bytte upp mig. Köpte en egen 5G router och tog ett extra simkort via mitt abonomang för 169kr/månaden och sitter på drygt 800ned/200upp.

Nackdelen är att jag får använda runt 3TB data innan jag blir throtlad av telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmap:

Hej. Jag kan bara ha tele2 i väggen och då skulle det bli 600/50 via tv-uttag. koaxialkabel.

Alternativet är att ha mobilt bredband, täckningskartor visar att telia är bra men deras paket är dyrt.
24 mån bindningstid / 499.-

Köper helst routern själv och har noll eller låg bindningstid på ett obegränsat internet simkort till den.

Tips på hur jag bör göra uppskattas

En sak som faktiskt är riktigt bra med bredband från Tele2 är att mobilt bredband ingår utan extra kostnad på deras högre abonnemang.
När det gäller fiberkoax så är det på abonnemangen Bredband 600 och Bredband 1200, på Bredband 600 ingår mobilt bredband mend 50GB data ber månad, och på Bredband 1200 ingår mobilt bredband med 100GB data per månad.

Själv har jag Bredband 1200, och med gruppavtal vi BRF så betalar jag 299kr/mån, inkl. mobilt bredband, obegränsad Tele2 Cloud, och Tele2play, som gör att man kan se alla sina TV-kanaler på surfplatta eller mobil.

Permalänk
Medlem

Kör du på koax, värt att tänka på är att du sitter på en uppkoppling som går via fiber 9 fall av 10 och är oftast bara sista biten (fördelning från där fibern kommer in i byggnaden till att lägenheter om det är en lägenhet man bor i)

Sen kan det såklart variera en aning men oftast så är ända nackdelen med koax jämfört med fiber att man blir låst till nätägarens medieomvandlare/router.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar. Då blir det koax med tele2 på 600 eller 1200.

Permalänk
Medlem

Jag körde koax från Comhem/Tele2 i många år. Fungerade riktigt bra. Enda dåliga var att det var dyrt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kör du på koax, värt att tänka på är att du sitter på en uppkoppling som går via fiber 9 fall av 10 och är oftast bara sista biten (fördelning från där fibern kommer in i byggnaden till att lägenheter om det är en lägenhet man bor i)

Sen kan det såklart variera en aning men oftast så är ända nackdelen med koax jämfört med fiber att man blir låst till nätägarens medieomvandlare/router.

Men routern går ju att brygga så att den bara agerar modem om man vill använda annan router, jag kör själv pfSense-router efter Tele2:s Wifihub c2.

Permalänk
Medlem

Fast uppkoppling går alltid före mobil (4G och 5G) under förutsättning att det fungerar bra och priset inte är för dyrt. Däremot om man använder Internet mycket lite, dvs ingen stor förbrukare av data så kan en mobil uppkoppling vara billigare.