Benq lanserar 540 Hz‑skärm

Permalänk
Viking
Skrivet av RekiN:

Benq:s Dyac teknik är helt överlägsen konkurrenterna.

Nej. Nvidias ULMB2 är faktiskt bättre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det krävs mer än 540Hz för att en TN-panel alls ska vara intressant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liff:

Det är en myt att man kan se 30 FPS, man kan inte se mer än 24 FPS. 12 per öga.

Exakt, och 720P är allt man behöver.

Skämt åsido..

Spoltjut deluxe, mitt grafikkort låter som en stucken gris över 144fps.

Permalänk
Viking
Skrivet av RPGWiZaRD:

Den kommer leva kvar så länge e-sports finns/tills andra paneltyper som kan matcha eller slå TN-panel i prestanda. Krävs väldigt låg responstid som endast TN-panel tycks klara av för såhär höga uppdateringsfrekvenser.

Dessa skärmar tas ju fram i stor väg för just e-sports scenen där man använder de snabbaste skärmarna som finns. För vanliga konsumenter då de är ju väldigt dyra för sin upplösning och storlek osv. finns nog andra skärmalternativ som oftast tillfredsställer dessa behov.

OLED har visserligen snabb responstid men är väl problem att få övertyga marknaden för denna typ av skärm i 24" 1080p och kosta sen $1200 eller något sånt, inte många kunder utöver stora e-sport organisatörer.

Asus 1440p 360Hz IPS matchar responstiden hos Zowies 360Hz TN-panel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nej då. Här har du en 500 Hz IPS t ex.

Den stöder dock endast 360Hz med strobing, gissar hade man kastat bort den funktionen hade TN panelerna kunde höjjas ytterligare lite i frekvensen eftersom strobing tekniken sätter ytterligare högre krav på responstid.

Skrivet av Donnerstal:

Asus 1440p 360Hz IPS matchar responstiden hos Zowies 360Hz TN-panel.
https://youtu.be/d7wTYfWvlPE?si=uWlD4Ks1T5H16CoU

ULMB2 verkar najs indeed, Nvidia verkar ha gjort bra förbättringar där.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag mäter min bildfrekvens i sekunder per bildruta, inte tvärt om

Vet inte ens om jag testat mer än 120Hz, tror inte det

Lite förvånande att det inte är OLED, det är ju de snabbaste pixlarna i stan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nja, IPS är väldigt vanligt att dom spelar på, dom flesta snabba 360Hz IPS paneler brukar vara standard på event.

Det har jag väldigt svårt att tro. För något år sedan var TN paneler helt dominerande i FPS världen iallafall.

Är väl främst dessa två som användes, kanske har ändrats nu dock.
ZOWIE XL2546K
ZOWIE XL2566K

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag mäter min bildfrekvens i sekunder per bildruta, inte tvärt om

Vet inte ens om jag testat mer än 120Hz, tror inte det

Lite förvånande att det inte är OLED, det är ju de snabbaste pixlarna i stan!

Du får du ta och uppgradera diabilderna till overhead snart.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

"Nya gilette millenium med 15 rakblad!" Nu blrjar det bli löjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SellahiR:

"Nya gilette millenium med 15 rakblad!" Nu blrjar det bli löjligt.

Folk som testat säger åtminstone att det är en stor upplevd skillnad mellan 240 Hz och 540 Hz.

Och det finns tydliga objektiva skillnader också:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Folk som testat säger åtminstone att det är en stor upplevd skillnad mellan 240 Hz och 540 Hz.

Och det finns tydliga objektiva skillnader också:
https://www.youtube.com/watch?v=OV7EMnkTsYA

Men problemet här är ju att det är klart man märker skillnad när man testar med massa verktyg och dyr utrustning. Frågan är om man märker skillnad som människa när man spelar eller vad man nu behöver en 540hz skärm till.

EDIT: Ser att du skrev att folk som testat säger att de ser skillnad, jag är inte helt såld på det. Skulle faktiskt vilja se ett stort blindtest där man får testa ett antal skärmar som har olika HZ, för att se hur många som kan gissa rätt.

Permalänk
Viking
Skrivet av qwertylol1:

Men problemet här är ju att det är klart man märker skillnad när man testar med massa verktyg och dyr utrustning. Frågan är om man märker skillnad som människa när man spelar eller vad man nu behöver en 540hz skärm till.

Ja det gör man. Han på Optimum (som länkats ovanför) förklarar det som ”att titta genom ett fönster” när han använder skärmen.
Det upplever man inte ens nästan med 240Hz.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Men problemet här är ju att det är klart man märker skillnad när man testar med massa verktyg och dyr utrustning. Frågan är om man märker skillnad som människa när man spelar eller vad man nu behöver en 540hz skärm till.

EDIT: Ser att du skrev att folk som testat säger att de ser skillnad, jag är inte helt såld på det. Skulle faktiskt vilja se ett stort blindtest där man får testa ett antal skärmar som har olika HZ, för att se hur många som kan gissa rätt.

Ständigt dessa nejsägare i precis alla trådar..
För att perfekt kunna tracka objekt utan att dom blir suddiga o för att helt bli av med temporal aliasing (när ögats naturliga rörelseoskärpa ser "stegad" ut o istället för mjuk, eller när hjul ser ut att rulla åt fel håll) så krävs det en bra bit över 540hz.
Säg att du har en skärm med 3840 pixlar på bredden o du har nånting som rör sig från ena till andra sidan på en sekund, då krävs det 3840fps för att ett öga ska kunna tracka objektet o det håller sig i perfekt skärpa, o det krävs lika många fps för att det ska bli en helt perfekt smooth rörelseoskärpa när ögat inte trackar det.
Rör objektet sig dubbelt så snabbt ändå så krävs det istället 7680fps, o dubbelt så snabbt som det så är vi upp i nästan 15kfps.
Visst hamnar vi mer uppåt teoretiska gränser här o att vi också får räkna med diminishing returns osv, men 540hz är iaf inte tillräckligt nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Märker man ens någon som helst skillnad på en 540hz skärm vs en 240/360hz skärm?

Jag vill att alla ni som köper denna 540hz skärm skickar ett DM till mig så jag kan krossa er i cs2 eller vilket spel ni vill med min 165hz skärm, bara så jag kan visa att ni kastat pengar i sjön.

ut2004? Jag matchar med en 165 hz skärm.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Men problemet här är ju att det är klart man märker skillnad när man testar med massa verktyg och dyr utrustning. Frågan är om man märker skillnad som människa när man spelar eller vad man nu behöver en 540hz skärm till.

EDIT: Ser att du skrev att folk som testat säger att de ser skillnad, jag är inte helt såld på det. Skulle faktiskt vilja se ett stort blindtest där man får testa ett antal skärmar som har olika HZ, för att se hur många som kan gissa rätt.

Det handlar inte bara om att märka skillnad eller inte. Det kanske är svårt att själv märka av en skillnad på 20 ms t.ex. men har du 20 ms lägre än din motståndare i ett snabbt FPS-spel kommer du definitivt ha en stor fördel.

Permalänk

Hz i all ära men min förra 144 Hz TN "kändes" mer responsiv än min nuvarande 390 Hz IPS.

Mer hertz är alltid bättre men kristallerna måste även hinna med.

Skulle vilja prova en OLED men de är så förbaskat dyra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Men problemet här är ju att det är klart man märker skillnad när man testar med massa verktyg och dyr utrustning. Frågan är om man märker skillnad som människa när man spelar eller vad man nu behöver en 540hz skärm till.

EDIT: Ser att du skrev att folk som testat säger att de ser skillnad, jag är inte helt såld på det. Skulle faktiskt vilja se ett stort blindtest där man får testa ett antal skärmar som har olika HZ, för att se hur många som kan gissa rätt.

LTT gjorde ett blindtest för några år sedan, om jag minns rätt så presterade samtliga testpersoner bättre ju högre refreshrate skärmen hade. Minns inte max refreshrate i det testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Men problemet här är ju att det är klart man märker skillnad när man testar med massa verktyg och dyr utrustning. Frågan är om man märker skillnad som människa när man spelar eller vad man nu behöver en 540hz skärm till.

EDIT: Ser att du skrev att folk som testat säger att de ser skillnad, jag är inte helt såld på det. Skulle faktiskt vilja se ett stort blindtest där man får testa ett antal skärmar som har olika HZ, för att se hur många som kan gissa rätt.

Ja precis. Personligen tror jag VRR gör mer skillnad än 300+ Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Ja precis. Personligen tror jag VRR gör mer skillnad än 300+ Hz

Det beror väl på vilken framerate man har. VRR gör ju större skillnad ju lägre FPS man har, och även ju lägre uppdateringsfrekvens. Har man t ex en 540 Hz-skärm så är VRR inte så värst viktigt eftersom den uppdaterar mer än varannan millisekund oavsett, så om man skulle få lite frame drops är det bara ett fåtal millisekunder som något ändras.
Sitter man däremot omkring 60 fps @ 60 Hz med V-sync på så märks ju bristen av VRR tydligt. Även ett drop ner till 59 fps under en frame är högst märkbart då frametime hoppar från 16.66 ms till 33.33 ms.

När jag körde The Last of Us på TV:n störde jag mig på att det var så tydligt VRR-flimmer i det spelet, så till slut stängde jag av VRR och körde fast 120 Hz, med typ 75-90 fps. Märkte faktiskt ingen direkt skillnad i flyt, men att flimret försvann var tydligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Märker man ens någon som helst skillnad på en 540hz skärm vs en 240/360hz skärm?

Jag vill att alla ni som köper denna 540hz skärm skickar ett DM till mig så jag kan krossa er i cs2 eller vilket spel ni vill med min 165hz skärm, bara så jag kan visa att ni kastat pengar i sjön.

Nu tror jag väldigt få personer tror seriöst att man blir enormt mycket bättre av att ha en skärm med hög uppdateringfrekvens.. däremot så är det, precis som när man jagar FPS, att man vill få bort så mycket av hinder som möjligt. Har själv både en 165 Hz och 360 Hz skärm sida vid sida och skillnaden är ganska stor. Så jag skulle nog tro att skillnaden även applicereras på 360 Hz vs 540 Hz.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Imorgon kommer min 500 hz ips från Dell. Går från 240 hz, tror faktiskt jag kommer känna rätt stor skillnad.

Var ingen mening att köpa en 360 hz när man har en 240 hz, men 500 hz kommer bli nice.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

LTT gjorde ett blindtest för några år sedan, om jag minns rätt så presterade samtliga testpersoner bättre ju högre refreshrate skärmen hade. Minns inte max refreshrate i det testet.

Dock ska man tänka på att upplevd respons o hur en person presterar inte är allt, utan det handlar också om bildkvalitet. För även om en person kanske inte presterar bättre öht att gå från säg 240hz till 540hz så kommer den senare fortfarande upplevas som mjukare pga minskad temporal aliasing.

Permalänk
Medlem

Uff, och här sitter jag och trycker på ynka 165 Hz.

Fan, så jävla långsamt. Kan inte göra bra pangpang på pistol-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

...och det gäller endast när man är i sin ungdom eftersom man tappar ögonprestanda när man blir äldre. Det är därför äldre människor gillar att titta på konst och annat som inte rör sig så mycket, medans ynglingarna snabbt blir uttråkade.

Tack för den, gjorde min dag

Permalänk

Själv sitter jag på 240 hz och jag måste säga att det är ett enormt lyft från 60 hz och ett märkbart lyft också från 144 hz. Då i Windows. Men även i spel är det en rätt tydligt skillnad. Däremot kan man se lagget med muspekaren eller om man flyttar ett fönster i windows tydligt, så högre hz hade inte skadat. När jag någon gång byter är 500+ inte omöjligt nu när det börjar finnas

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Folk som testat säger åtminstone att det är en stor upplevd skillnad mellan 240 Hz och 540 Hz.

Och det finns tydliga objektiva skillnader också:
https://www.youtube.com/watch?v=OV7EMnkTsYA

Ja absolut finns det säkert folk som kommer känna skillnaden, lite som att folk känner skillnaden mellan att köra 70 och 140km/h beroende på om det är stadstrafik eller landsväg. Vad jag menar är att det troligen inte är många som på riktigt kommer känna och än mindre behöva skillnaden

Av dom tester jag sett som tex Warowl gjort på YT så hänger det mesta på internetlinan i onlinespel och inte på din egna skärms uppdateringsfrekvens.

Men allt detta är så klart min magkänsla, kommer alltid finnas folk som vill ha det bästa av det bästa

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Ja absolut finns det säkert folk som kommer känna skillnaden, lite som att folk känner skillnaden mellan att köra 70 och 140km/h beroende på om det är stadstrafik eller landsväg. Vad jag menar är att det troligen inte är många som på riktigt kommer känna och än mindre behöva skillnaden

Av dom tester jag sett som tex Warowl gjort på YT så hänger det mesta på internetlinan i onlinespel och inte på din egna skärms uppdateringsfrekvens.

Men allt detta är så klart min magkänsla, kommer alltid finnas folk som vill ha det bästa av det bästa

Det är inte frågan om att vara en leet gamer för att märka skillnaden. Rörlig bild blir snabbt en kladdig smet med LCD;er. Ta valfritt spel och titta runt snabbt samtidigt som du håller ett öga på texturerna. Krävs inte mycket för att det ska bli bajs. Frågan är om 540Hz LCD ens tar oss ikapp gamla CRT-skärmar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SwedenVirre:

Nja det är inte trollande utan genuint nyfiken på TN panelen som används. Även om jag kör 360 idag(har lite problem med flickering i 390 i CS bl.a)

Det tar ca 2.7ms att switcha en pixel med min skärm medan denna TN ligger på 0.9ms och lägre beroende på ljusstyrka.

vilket är ganska klar reduktion, jag märker av lätt smearing(inte alls som med äldre 144hz skärmar eller VA för den delen, men märkbart)

jag brukade ha en 240Hz TN som var väldigt bra gällande smearing, men 390an var mer responsiv. Så som jag sa tidigare så hade det varit intressant och testa!

Hur vet du pixelresponsen på skärmen i artikeln?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Hur vet du pixelresponsen på skärmen i artikeln?

AUO har utvecklat den, E-TN panelen har sub 1ms, enligt säkra källor 0.9 average och ner beroende på hur mycket/lite som kristallerna behöver vrida sig. Det för att få DyAc(MPRT) att fungera i dom hastigheterna.

Panelen finns redan i en produkt idag, AOU, Nvidia samt Asus utvecklade ROG Swift Pro PG248QP så asus har fått försprång på den.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Härligt! Kul att Zowie är på tårna när det gäller 540Hz, tillskillnad från när 360 kom.

Hoppas den släpps snabbt, kommer att bli vettig ersättare för min Zowie 2746S.