Krönika: Svindyr hårdvara inspirerar

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Svindyr hårdvara inspirerar

När all ny hårdvara känns svindyr tycker André det är värt att lyfta hur riktigt roligt det är med halo-produkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Du skriver "Prislappen är inte relevant".

Jag håller inte med dig, och en kollega från mitt arbete sade det ganska bra när jag ställde frågan varför folk inte bara byter till el-bilar när dom kan få dom så billiga som kring 200-300K?

Han svarade:

"Tänk nu på att det inte är alla som drar in 40K i månadslön, och det är lyx även i den prisklass för dom".

Jag var lite konfunderande och tänkte över det och svarade:

"Jammen du får ju så extremt mycket för pengarna, och så sparar dom ju bensinen"

Återigen svarade min kollega att "Det är inte alla som drar in 40K om månaden, och dom har inte råd med att bara ge ut eller låna till även den summa".

Och när jag din lite lätt irriterade reaktion på att folk alltid tjatar om att allt är för dyrt, och man ska tänka på att man får vad man betalar för etc. Och din jämnföring med "brands", då ställer jag mig lite smått tveksam till din verklighets känsla.

Visst - vi är enthusiaster på Sweclockers, men en annan kompis jag har som också är interesserat av datorer och teknik, har flera barn, alltså en familj att tänka på, och han är smått avundsjuk på mig ibland (säger han) när han ser vilka prylar jag köper, ofta till 10 gånger priset än vad han kallar sin enthusiast dator "gaming dator". Jag kommer ihåg han skällde lite på mig när jag smått skrattade av hans motherboard och den "bra deal" han hade gjord, då fick jag lite samma kommentar: "inte alla har råd med high-end stuff" och det är därmed inte sagt att billigt är skit.

Han fick mig att tänka om lite, och jag tror båda har rätt här, och när jag läser ditt inlägg så kommer dessa tankar upp, kanske saker ÄR för högt prissatta - isär när dom först har varit så högt uppe, t.ex. när alla ville ha det senaste nya, Nvidia satt korten till bra pris (799$) vid lanseringen, sen upptäckte dom att även Skalpare sålde bra till 3 dubbelt pris, och blev själv giriga, du tror inte industrien har snappat upp hur mkt. det går att fläska till det?

Permalänk

Apple Vision Pro, grymma färg 3D printers där man kan göra skitsnygga färgutskrifter är det som imponerar på mig. Och jag drömmer om att en dag kunna köpa liknande när de har blivit billigare.
Till viss del har det även gällt vikbara skärmar. Bortsett från detta tycker jag det mesta svenssondatorprylar är lite tråkiga, de dyra ser ut och fungerar samma sätt som de nya, de har endast lite bättre prestanda.

Det jag skulle vilja ha men kan glömma. (jag är för dålig) Är att bli egenkonsult och sedan köpa riktigt grym hårdvara som jag självklart skulle ha 100% i jobbet. Man kan då köpa denna 300 000kr serverlösning, flukeinstrument för över 100 000kr etc.
Jämför man med hur mycket pengar en egenföretagare inom åkeribranschen lägger ut, så får man j-vla bra datateknik för vad en ny lastbil kostar.

Det finns idag flukeinstrument som jag supergärna vill ha, det känns sådär att vara den enda i landet som skulle köpa en sådan privat med det som det innebär.

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att det är intressant med halo-produkter och vad som är möjligt att göra när priset är bland den lägsta prioriteten.

Finns det en marknad så skapas produkter för att fylla behovet.

När jag var yngre och hade mindre pengara att spendera så brydde jag mig aldrig om vad som var bäst för det var utanför min budget och blev således inte realistiskt att införskaffa. Däremot var det ändå intressant att läsa om hur de dyraste produkterna presterade. Om så bara för att det gav en fingervisning av möjlig prestanda för ett framtida köp men till en passande prisbild.

Trots att jag har bra mycket fler möjligheter nu så minns jag ändå tillbaka till tiden då jag inte hade det lika flott och det påverkar mina köp än idag.
Pris/prestanda är fortfarande den överlägset viktigaste punkten för mig och förra gången det var dags att byta hårdvara blev det betydligt dyrare än innan men även betydligt mer presterande.

När det kommer till byte av exempelvis grafikkort ser jag gärna nära en dubblering av prestanda för att det ska kännas "värt" det.

Väntar med förhoppningar om att nästa generation gpuer förvånar oss med bättre prestanda än vi tror.

Jag gillar kvalitet och hög prestanda men skulle inte dö av att gå tillbaka till att spendera mindre pengar på hårdvara heller om det skulle krävas.

Tror att halo-produkter behövs för att göra hela industrin mer intressant och ge oss något att prata om och en fingervisning om vad som kommer bli mainstream i framtiden.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar dessa människor som köper svindyra nya produkter, det är tack vare er vi prismedvetna kan snappa upp prylarna till en bråkdel av priset vid ett senare tillfälle, så åter igen. Tack!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Entusiasten i mig gillar att haloprodukter kan finnas för de som av olika anledningar vill ha och behöver dessa men även prosumer-grejer som är (relativt) åtkomliga för konsumenter. Idag är jag relativt rik, datorintresset saknar i princip budgettak då det är något jag värderar högt och även något jag använder mycket. Hör till de som anser att RTX 4090 är billigt sett till hur kortet faktiskt presterar, men samtidigt ser fram emot vad RTX 5090 också kan erbjuda. Kanske provocerande för en del och verkligen inte menat så då jag själv även tidvis levt med ingen datorbudget och hårdbudgetera mellan löner när jag haft det sämre ställt. Det är inte kul att ha det knapert trots allt.

Vill man optimera kostnaden så är det ändå aldrig halo-korten man kollar på. Priserna idag är fortfarande rätt brutala, av flera anledningar, men med en ordnad ekonomi och kanske bara uppgradera det som verkligen behövs så kommer man ändå rätt långt.

Som hobby och intresse räknar jag fortfarande datorer som rätt billiga, såvida man nu inte ska köpa allt nytt varje år då. Nuvarande dator uppgraderas när det kommer något som tilltalar mig, i princip är det en då ny dator från 2007 som uppgraderats till oigenkännelighet över åren.

Mer halo-produkter till folket!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vill man optimera kostnaden så är det ändå aldrig halo-korten man kollar på. Priserna idag är fortfarande rätt brutala, av flera anledningar, men med en ordnad ekonomi och kanske bara uppgradera det som verkligen behövs så kommer man ändå rätt långt.

Som hobby och intresse räknar jag fortfarande datorer som rätt billiga, såvida man nu inte ska köpa allt nytt varje år då. Nuvarande dator uppgraderas när det kommer något som tilltalar mig, i princip är det en då ny dator från 2007 som uppgraderats till oigenkännelighet över åren.

Mer halo-produkter till folket!

RTX4090 är ingen Halo-produkt - det är det ordinarie utbudet som man numer baserar priserna på.
En av flera anledningar till varför kostnaderna idag är så otroligt mycket högre (jämför Swecs vinterdator som ökat med 10.000 på 4 år är ju ett sjukt perpsektivskifte i sig).

ASUS ROG Mars med 2x GF110 var en Halo-produkt.
Asroxl 7900XTX AQUA är en Halo-produkt, likaså

AMD 6990, GTX590, 4090 etc är ordinarie dyra grafikkort i det vanliga utbudet.
Problemet är framförallt att cost-of-admission är så sanslöst dyrt idag att det förstör den nya generationen som kommer upp
- Varför lägga 15.000 på en medioker PC när du kan lägga 5000 på ett PS5 och ytterligare 5.000 för att få en väldigt bra VR-upplevelse?

Jag säger detta som någon som varit i startgroparna att köpa en ny dator då den gamla såldes under studietiden men oavsett hur jag landar så är en konsol ett bättre köp alla dagar i veckan
för det är helt enkelt för dyrt att få en okej dator idag...

Och jag hatar att spela med kontroll....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Är det bara jag som tröttnat på att köpa haloprodukter när vi har så svag krona? Kan vi inte få det som vi hade 2013 igen där vi betalade runt 7 kr för en dollar istället som idag som runt 11? Ett RTX 4080 hade då kostat 12-tusen istället för 16-tusen som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tröttnat på att köpa haloprodukter när vi har så svag krona? Kan vi inte få det som vi hade 2013 igen där vi betalade runt 7 kr för en dollar istället som idag som runt 11? Ett RTX 4080 hade då kostat 12-tusen istället för 16-tusen som idag.

Numera är sättet att uppgradera GPU genom att vänta tills folket byter ut sin förra gen. 3060ti kort runt 3000-lappen kändes rimligt och riktigt god prestanda överlag för 1080p och 1440p imo.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

RTX4090 är ingen Halo-produkt - det är det ordinarie utbudet som man numer baserar priserna på.
En av flera anledningar till varför kostnaderna idag är så otroligt mycket högre (jämför Swecs vinterdator som ökat med 10.000 på 4 år är ju ett sjukt perpsektivskifte i sig).

ASUS ROG Mars med 2x GF110 var en Halo-produkt.
Asroxl 7900XTX AQUA är en Halo-produkt, likaså

AMD 6990, GTX590, 4090 etc är ordinarie dyra grafikkort i det vanliga utbudet.
Problemet är framförallt att cost-of-admission är så sanslöst dyrt idag att det förstör den nya generationen som kommer upp
- Varför lägga 15.000 på en medioker PC när du kan lägga 5000 på ett PS5 och ytterligare 5.000 för att få en väldigt bra VR-upplevelse?

Jag säger detta som någon som varit i startgroparna att köpa en ny dator då den gamla såldes under studietiden men oavsett hur jag landar så är en konsol ett bättre köp alla dagar i veckan
för det är helt enkelt för dyrt att få en okej dator idag...

Och jag hatar att spela med kontroll....

Beror nog helt på hur man definierar en halo produkt. Är inte den vanliga betydelsen att det är tillverkarens toppmodell och i detta fall erbjuder inte Nvidia något vassare än just 4090 för konsument? Det är 4090 kunderna tittar på, det snabbaste kortet på marknaden i dagsläget, när de väljer/nöjer sig med ett billigare kort från samma tillverkare.

Om du vill spara pengar så kommer din PS5 och VR kosta betydligt mer än 10 000kr och du är dessutom låst till Sonys hårdvara med dina spel som du sedan ändå får betala överpris för. Speciellt om du tänkt köpa spelen digitalt via PSN.

Vill du spela billigt på konsoll så bör du snegla på Game Pass ihop med Series S eller X istället.

Om du är intresserad av VR så snegla på PC istället där du får det bästa av allt VR har att erbjuda förutom ett fåtal spel Sony köpt exklusivitet för. Typ ingen snackar om PSVR2 idag, entusiasterna snackar mest PCVR. Och du får också ett enormt utbud av VR moddar och möjligheter att testa koncept och liknande du aldrig kommer få med PSVR2 pga hur låst Sonys plattform är.

Dina pengar i slutändan men det smarta är att köra PC istället. Hoppas du får kul vad du nu än väljer men rekommenderar verkligen sig att klura mer på detta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Du skriver "Prislappen är inte relevant".

Jag håller inte med dig, och en kollega från mitt arbete sade det ganska bra när jag ställde frågan varför folk inte bara byter till el-bilar när dom kan få dom så billiga som kring 200-300K?

Han svarade:

"Tänk nu på att det inte är alla som drar in 40K i månadslön, och det är lyx även i den prisklass för dom".

Jag var lite konfunderande och tänkte över det och svarade:

"Jammen du får ju så extremt mycket för pengarna, och så sparar dom ju bensinen"

Återigen svarade min kollega att "Det är inte alla som drar in 40K om månaden, och dom har inte råd med att bara ge ut eller låna till även den summa".

Och när jag din lite lätt irriterade reaktion på att folk alltid tjatar om att allt är för dyrt, och man ska tänka på att man får vad man betalar för etc. Och din jämnföring med "brands", då ställer jag mig lite smått tveksam till din verklighets känsla.

Visst - vi är enthusiaster på Sweclockers, men en annan kompis jag har som också är interesserat av datorer och teknik, har flera barn, alltså en familj att tänka på, och han är smått avundsjuk på mig ibland (säger han) när han ser vilka prylar jag köper, ofta till 10 gånger priset än vad han kallar sin enthusiast dator "gaming dator". Jag kommer ihåg han skällde lite på mig när jag smått skrattade av hans motherboard och den "bra deal" han hade gjord, då fick jag lite samma kommentar: "inte alla har råd med high-end stuff" och det är därmed inte sagt att billigt är skit.

Han fick mig att tänka om lite, och jag tror båda har rätt här, och när jag läser ditt inlägg så kommer dessa tankar upp, kanske saker ÄR för högt prissatta - isär när dom först har varit så högt uppe, t.ex. när alla ville ha det senaste nya, Nvidia satt korten till bra pris (799$) vid lanseringen, sen upptäckte dom att även Skalpare sålde bra till 3 dubbelt pris, och blev själv giriga, du tror inte industrien har snappat upp hur mkt. det går att fläska till det?

Min dyraste bil var en 10 år gammal ford med 3 uppsättningar däck (två set vinterdäck) för 17000kr

De övriga 12500kr och 0kr (skulle skrotas)

Såklart har det blivit lite lagningar, men långt billigare än att köpa en elbil för 300000kr, har nog inte ens använt så mycket bensin under min livstid (det borde ju vara 20000 mil åtminstone)

Förstår att en elbil ser bra ut jämfört med andra nya bilar, men långt från alla köper nya bilar alls

För mig är en ny bil en hägring, för dig är en ferarri en hägring, för en ferarriägare är en koenigsegg en hägring

Permalänk
Medlem

Jag tycker alldeles för många produkter får en gloria på sig, det ska vara någonting riktigt banbrytande för att imponera på mig, som har genomlevt både mobiltelefoner och internets utbredning till vanligt folk.
3D-skrivare, SSD'er och plattskärmar förtjänar det, men knappast grafikkort, där har jag inte sett något banbrytande direkt.
RTX4090 och Vodoo 2 bygger ju på samma grundidé.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig är en ny bil en hägring, för dig är en ferarri en hägring, för en ferarriägare är en koenigsegg en hägring

Jag håller med dig.

Och det är ju lite poängen med mitt första inlägg, att det går bra att drömma, och hade det inte varit för trendsättare som vågar satsa dyrt på den nyaste och finaste teknik och INTE var entusiastiska, så hade våra hägringar inte blivit verklighet, så på nåt sätt kan vi ju tacka dom som betalar dyrt för nya innovationer för att andra ska ha råd med det sen.

Men det vi ska vara uppmärksamma på är att inte bli för habegärliga och sätta press på t.ex. unga som ofta inte har råd med detta, och få dom till att känna sig mindre värd för att dom inte har dyraste, senaste Nvidia/AMD spelkort i datorn. Han kompisen jag pratade om sist i inlägget (han med moderkortet och familjen) var rejält bekymrad för barnen då han ofta hörde om mobbning och press från klasskompisar som hade dyra mobiler och att dom som inte hade detta, var i underklass - fast dom älskar teknik väl så mycket som dom andra.

Det har ju spårat ur lite när high-end var kring 5K och medelklass kort brukade vara kring 2-3K. Nu är 8K närmast medelklass och många har inte längre råd med att följa med, och då är det inte så rolig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min dyraste bil var en 10 år gammal ford med 3 uppsättningar däck (två set vinterdäck) för 17000kr

De övriga 12500kr och 0kr (skulle skrotas)

Såklart har det blivit lite lagningar, men långt billigare än att köpa en elbil för 300000kr, har nog inte ens använt så mycket bensin under min livstid (det borde ju vara 20000 mil åtminstone)

Förstår att en elbil ser bra ut jämfört med andra nya bilar, men långt från alla köper nya bilar alls

För mig är en ny bil en hägring, för dig är en ferarri en hägring, för en ferarriägare är en koenigsegg en hägring

Instämmer.

Mina tre bilar (under totalt åtta års tid) har, med inköp, skatt, försäkring, besiktningar, däck, reservdelar, tvätt, div avgifter, vätskor, och bränsle, har sammanlagt kostat ca 180 000 kr. Då är bränsle ungefär 110 000 kr av det. Ca 1200-1500 mil/år.

Elbil är så långt in i fantasivärlden för mig att det lika gärna hade kunnat vara nån exotisk sportbil. Då bortser jag ändå från det faktum att jag inte har några laddmöjligheter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det tragiska är väl ändå att de senaste åren har i princip alla grafikkort varit HALO-produkter, bara olika nivåer. När man får betala samma summa idag för ett low-end som man för 6-7 år sedan betalade för ett high-end så har det gått lite snett.

Så ja, prislappen är i högsta grad relevant. Visst kan man leva på havregrynsgröt och vatten i ett år eller två så man kan köpa det dyraste men är det verkligen värt det i slutändan? Tror det är lätt rycka på axlarna om man är höginkomsttagare och inte behöver tänka så mycket på privatekonomin. Bara för att man är entusiast så kan man inte bara slänga upp x antal lusentappar hur som helst.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nu är det väl knappast de supernischade produkterna i absoluta toppsegmentet som folk klagar på priserna för. Vill man spendera 40 papp på ett grafikkort med lite bling på och kalla sig själv för entusiast för att motivera det så visst, men de flesta vill nog bara ha en kompetent dator till rimligt pris. Just priset för en kompetent dator är vad folk klagar på. Att trendkurvan för valutan man faktiskt får för pengarna är på väg åt fel håll. När ljudentusiaster lägger tusentals kronor på en guldpläterad nätverkskabel så skrattar vi, rycker på axlarna, och köper en vanlig kabel för någon hundralapp som har exakt samma prestanda. Situationen blir inte fullt så rolig dagen vi vaknar och inser att guldpläterade kablar är det enda vi har att välja på.

Ärligt talat förstår jag inte vad poängen med den här krönikan är. I bästa fall skulle jag betrakta den som helt irrelevant om det går ut på att förklara att det är okej om vissa specialprodukter är dyra, i värsta som helt verklighetsfrämmande om det går ut på att försöka extrapolera det till alla andra produkter.

Permalänk
Testpilot

Alltså jag bryr mig inte om ett RTX XX90 kostar 20 000 eller 50 000.. Det är Halo-segmentet och långt bortom mina medel i dagsläget oavsett för ett grafikkort. Här glädjs jag av de tekniska framstegen i ren entusiastisk anda!

Däremot när XX60 och XX80-klass grafikkort kostar lika mycket som hela den första respektive andra spel-datorn jag byggde i tonåren.. Då är det fan inte kul med nya prylar längre. Köpte en dator med i7 6700K, 32GB RAM och dubbla GTX 1070 nytt när det begav sig, detta kosta marginellt mer än vad ett grafikkort kostar idag!

Jag tycker synd om folk som inte har gammalt att löpande uppgradera eller kan/vill köpa begagnat. För instegspriserna gällande PC-gaming är inte annat än horribelt idag jämfört med för bara några år sedan — detta avser både grafikkort och processor/moderkort-sidan.

Jag vet att kronan är svag, stegrande inflation, TSMC sätter priserna de gör och andra faktorer påverkar mycket. Men samtidigt undgår det mig inte att företag som Nvidia har svinhöga vinstmarginaler.

...........EDIT...........

Nu pratade jag väldigt mycket om Nvidia här, men poängen är applicerbar i stora drag på många andra områden.. Exempelvis mobiltelefoner — Det är inte bara Halo-produkter som är dyra, vanliga segmentet har skenat iväg kostnadsmässigt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Du skriver "Prislappen är inte relevant".

Jag håller inte med dig, och en kollega från mitt arbete sade det ganska bra när jag ställde frågan varför folk inte bara byter till el-bilar när dom kan få dom så billiga som kring 200-300K?

Han svarade:

"Tänk nu på att det inte är alla som drar in 40K i månadslön, och det är lyx även i den prisklass för dom".

Jag var lite konfunderande och tänkte över det och svarade:

"Jammen du får ju så extremt mycket för pengarna, och så sparar dom ju bensinen"

Återigen svarade min kollega att "Det är inte alla som drar in 40K om månaden, och dom har inte råd med att bara ge ut eller låna till även den summa".

Och när jag din lite lätt irriterade reaktion på att folk alltid tjatar om att allt är för dyrt, och man ska tänka på att man får vad man betalar för etc. Och din jämnföring med "brands", då ställer jag mig lite smått tveksam till din verklighets känsla.

Visst - vi är enthusiaster på Sweclockers, men en annan kompis jag har som också är interesserat av datorer och teknik, har flera barn, alltså en familj att tänka på, och han är smått avundsjuk på mig ibland (säger han) när han ser vilka prylar jag köper, ofta till 10 gånger priset än vad han kallar sin enthusiast dator "gaming dator". Jag kommer ihåg han skällde lite på mig när jag smått skrattade av hans motherboard och den "bra deal" han hade gjord, då fick jag lite samma kommentar: "inte alla har råd med high-end stuff" och det är därmed inte sagt att billigt är skit.

Han fick mig att tänka om lite, och jag tror båda har rätt här, och när jag läser ditt inlägg så kommer dessa tankar upp, kanske saker ÄR för högt prissatta - isär när dom först har varit så högt uppe, t.ex. när alla ville ha det senaste nya, Nvidia satt korten till bra pris (799$) vid lanseringen, sen upptäckte dom att även Skalpare sålde bra till 3 dubbelt pris, och blev själv giriga, du tror inte industrien har snappat upp hur mkt. det går att fläska till det?

Tänkte bara säga att du framstår som en lite oskön snubbe med dina kommentarer till vänner och kollegor.
Att i vuxen ålder inte förstå att människor har olika ekonomiska förutsättningar och förlöjliga eller se ner på dom som inte har råd att köpa en bil för 300 000 eller ett high-end moderkort. Det är ju tack vare personer med dessa synsätt som människor skuldsätter sig. För att inte behöva bli förolämpad eller förlöjligad för att man inte har råd med den senaste mobilen, klädmärket eller datorkomponenten. Jag kör själv en BMW från 2003 och har en PC från 2017 och behöver inte ha någon som säger till mig att det inte skulle vara bra nog.

Sen handlar väl artikeln framför allt om att det borde få finnas exklusiva produkter som inte alla kan ha råd med utan att det ska behöva klagas på det? Det var så jag tolkade det i alla fall så jag tycker inte att författaren är så verklighetsfrånvänd.

Men angående priser på komponenter kan jag hålla med dig. Jag tror många passade på att pressa upp priserna en del under pandemin då det rådde brist på halvledare och sen bara "glömt" att justera ner dom igen. Sen gör väl inflationen sitt också.
Och scalpers som du nämner.

Permalänk

Köp en PS5:a and be done with it. Du hinner ändå inte spela igenom alla bra spel innan du dör.

Permalänk
Medlem

När man är 40+ och har varit med ett tag så finns det knappt någon anledning att köpa ett 4090, utöver att man kan och vill visa att jag minsann har råd. Visst är
Det kul som mitt fall ha en 5800x, 80GB RAM och ett 3090. Jag kollar på youtube, betalar räkningar och om jag spelar så gör jag det på PS5:an.

Jag vet inte om jag inspirerar överhuvudtaget, utöver att göda Nvidia och kasta pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tröttnat på att köpa haloprodukter när vi har så svag krona? Kan vi inte få det som vi hade 2013 igen där vi betalade runt 7 kr för en dollar istället som idag som runt 11? Ett RTX 4080 hade då kostat 12-tusen istället för 16-tusen som idag.

Fast - kronan har ju stärkts mot dollarn och har legat rätt stadigt ett tag på 10 SEK/USD.
De korresponderande prissänkningarna, var är de?

Och jag håller inte med om att top-end produkterna fungerar som en fingervisning mot framtiden längre. Den underliggande litografiutvecklingen som skulle tillåta det finns inte.

Det som framför allt motiverar ny hårdvara för privatpersoner är spel. Men spelen måste kunna sälja till den breda allmänheten. Visst, om man får betalt av Nvidia kan man slänga in något som the lunatic fringe kan tycka är kul att pilla med, men de är för få för att vara marknaden för din produkt. Allt eftersom priserna ökar för självbyggarna, kommer det segmentet att bli allt mer irrelevant för spelutvecklingen, på samma sätt som superbilarnas egenskaper inte är de som dikterar trafikplaneringen i samhället.

Och därmed blir de snarare prylar som säljer på sitt eget bling. Som dyra näsringar ungefär.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av slipbit:

När man är 40+ och har varit med ett tag så finns det knappt någon anledning att köpa ett 4090, utöver att man kan och vill visa att jag minsann har råd. Visst är
Det kul som mitt fall ha en 5800x, 80GB RAM och ett 3090. Jag kollar på youtube, betalar räkningar och om jag spelar så gör jag det på PS5:an.

Jag vet inte om jag inspirerar överhuvudtaget, utöver att göda Nvidia och kasta pengar i sjön.

Poängen med att köpa grafikkort i den klassen är väl i slutändan att inte behöva tänka "kan min dator klara det?", det är hur jag ser på saken i alla fall. Om jag skulle tjäna tillräckligt bra efter avslutade studier, då är det så jag skulle motivera ett grafikkortsköp för 20 000+ kronor — jag kan bara dra grafik-slidern till Ultra och veta att datorn kommer prestera efter önskemål.

Det handlar mångt och mycket i slutändan vad för krav man ställer och vilka förväntningar som finns på sin upplevelse framför datorn och datorspelandet. Är man nöjd med vad en PS5:a kan leverera, då finns det självfallet inte någon större poäng med att investera dyra pengar på komponenter till datorn

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit svårt att bygga dyrt och visst det ger wow-faktor för en hel del.

Men det som är en verklig utmaning är att bygga billigt och med bra prestanda och det ger cred från min sida iaf, då man får tänka efter mer och balansera de olika ingående delarna mer och en del knowhow för att överklocka (sidans ursprungliga inriktning )

Det finns ju en del produkter som är legendariska just för att man kunde överklockas grymt mycket och få ut betydligt mer än vad som stod på prislappen, ex vis Celeron 300A.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Beror nog helt på hur man definierar en halo produkt. Är inte den vanliga betydelsen att det är tillverkarens toppmodell och i detta fall erbjuder inte Nvidia något vassare än just 4090 för konsument? Det är 4090 kunderna tittar på, det snabbaste kortet på marknaden i dagsläget, när de väljer/nöjer sig med ett billigare kort från samma tillverkare.

Om du vill spara pengar så kommer din PS5 och VR kosta betydligt mer än 10 000kr och du är dessutom låst till Sonys hårdvara med dina spel som du sedan ändå får betala överpris för. Speciellt om du tänkt köpa spelen digitalt via PSN.

Vill du spela billigt på konsoll så bör du snegla på Game Pass ihop med Series S eller X istället.

Om du är intresserad av VR så snegla på PC istället där du får det bästa av allt VR har att erbjuda förutom ett fåtal spel Sony köpt exklusivitet för. Typ ingen snackar om PSVR2 idag, entusiasterna snackar mest PCVR. Och du får också ett enormt utbud av VR moddar och möjligheter att testa koncept och liknande du aldrig kommer få med PSVR2 pga hur låst Sonys plattform är.

Dina pengar i slutändan men det smarta är att köra PC istället. Hoppas du får kul vad du nu än väljer men rekommenderar verkligen sig att klura mer på detta.

Jag gillar verkligen den diskussionen för ska jag vara riktigt ärlig så är ju en topp-produkt i ett sortiment...bara just det, en topp-produkt?

En Halo-produkt i min värld är lågt antal, extremt och over the top i alla former för att få ut så mycket prestanda som är möjligt ut en given produkt - eftersom 4090 är "ett vanligt kort" och ryktas få en TI-modell så försvinner ju den, dessutom säljs den i rätt stora antal...

EVGAs Titan Z är ett annat exempel.

Ja, får väl se. Har kört mycket streaming och det fungerar förvånansvärt bra vilket lägger till en knapp i PCns dystra framtid tyvärr, och det är en trist utveckling

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Tänkte bara säga att du framstår som en lite oskön snubbe med dina kommentarer till vänner och kollegor.
Att i vuxen ålder inte förstå att människor har olika ekonomiska förutsättningar och förlöjliga eller se ner på dom som inte har råd att köpa en bil för 300 000 eller ett high-end moderkort. Det är ju tack vare personer med dessa synsätt som människor skuldsätter sig. För att inte behöva bli förolämpad eller förlöjligad för att man inte har råd med den senaste mobilen, klädmärket eller datorkomponenten. Jag kör själv en BMW från 2003 och har en PC från 2017 och behöver inte ha någon som säger till mig att det inte skulle vara bra nog.

Sen handlar väl artikeln framför allt om att det borde få finnas exklusiva produkter som inte alla kan ha råd med utan att det ska behöva klagas på det? Det var så jag tolkade det i alla fall så jag tycker inte att författaren är så verklighetsfrånvänd.

Men angående priser på komponenter kan jag hålla med dig. Jag tror många passade på att pressa upp priserna en del under pandemin då det rådde brist på halvledare och sen bara "glömt" att justera ner dom igen. Sen gör väl inflationen sitt också.
Och scalpers som du nämner.

Jo, Prisutvecklingen på vissa datorkomponenter har gjort datorspelande till en lyx få har råd med idag. Framförallt grafikkort och av någon konstig anledning moderkort. Pc-marknaden har tyvärr ingen ljus framtid och tillväxten är troligtvis redan fallande. Konsollerna kommer troligtvis öka eftersom det inte krävs flera månadslöner för att få en hyfsad maskin. Fler och fler sköter också sina ärenden med mobilen istället. Vi har sett utvecklingen med sanslösa prisökningar på mobilmarknaden tidigare med framförallt Apple som vägvisare med Samsung tätt efter. Numer kallas 10 000 kr-modeller budget.. Tyvärr är anledningen att vi kunder har varit och tyvärr fortfarande är korkade och köper trots att en sak inte är prisvärd. Innan coronan och hade de flesta det så bra att de inte funderade över prisvärdheten utan köpte vad de kände för, vilket tillverkarna utnyttjade. Vi får se om tillverkarna anpassar sig till den nya verkligheten eller om de inte fattar vad som händer och tar död på sig själva. Det brukar bli det senare..

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men denna artikel var inte mycket att hänga i julgranen (för mig iaf). Säkert roligt för er att kunna testa grafikkort för 40-50 tusen, möjligtvis småroligt för en själv att läsa om det.
Men artikeln framstår som verklighetsfrånvänd, tycker jag. Det blir förstås väldigt nischat att arbeta på en redaktion med möjlighet att uppleva såna här grejer.

Sedan håller jag inte med om att priserna är höga av en anledning. Priserna har blivit sjuka, rent ut sagt. Speciellt i vårat land. Jag älskar hårdvara, men priserna förstör halva nöjet ibland.

Men kul för dig/er att ni kan skita/skiter i priserna 👍

Off topic: Jag vill dock tacka för Sweclockers överlag, i övrigt! 🙏

Permalänk
Avstängd
Skrivet av användare-234:

Köp en PS5:a and be done with it. Du hinner ändå inte spela igenom alla bra spel innan du dör.

Ps5.. snälla, hur ska man kunna lira GOG på den plastleksaken?

PC for life, frihet är inget man ska ta för givet. Älskar att kunna skräddarsy mina behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Vi har sett utvecklingen med sanslösa prisökningar på mobilmarknaden tidigare med framförallt Apple som vägvisare med Samsung tätt efter. Numer kallas 10 000 kr-modeller budget.. Tyvärr är anledningen att vi kunder har varit och tyvärr fortfarande är korkade och köper trots att en sak inte är prisvärd.

Jag tror och hoppas att det kan vända lite på mobilsidan, men det behövs fler seriösa tillverkare som släpper mobiler med lång support (och det har ju blivit bättre). Ska man inte spela värsta spelen eller ha bästa kameran klarar sig folk flest med mobiler för kring 3000kr, utan några större kompromisser i dagsläget. (Pixel 6a, typ). Krångligare om man känner att man måste ha Apple, där är svårare att komma undan en hög instegskostnad - sedan är det ofta möjligt att ha telefonen ganska länge såklart - om den inte går sönder.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Ps5.. snälla, hur ska man kunna lira GOG på den plastleksaken?

PC for life, frihet är inget man ska ta för givet. Älskar att kunna skräddarsy mina behov

De flestas behov är att spela spel och dä lämpar sig konsol idag mer än utmärkt 😉😉😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jo, Prisutvecklingen på vissa datorkomponenter har gjort datorspelande till en lyx få har råd med idag. Framförallt grafikkort och av någon konstig anledning moderkort. Pc-marknaden har tyvärr ingen ljus framtid och tillväxten är troligtvis redan fallande. Konsollerna kommer troligtvis öka eftersom det inte krävs flera månadslöner för att få en hyfsad maskin. Fler och fler sköter också sina ärenden med mobilen istället. Vi har sett utvecklingen med sanslösa prisökningar på mobilmarknaden tidigare med framförallt Apple som vägvisare med Samsung tätt efter. Numer kallas 10 000 kr-modeller budget.. Tyvärr är anledningen att vi kunder har varit och tyvärr fortfarande är korkade och köper trots att en sak inte är prisvärd. Innan coronan och hade de flesta det så bra att de inte funderade över prisvärdheten utan köpte vad de kände för, vilket tillverkarna utnyttjade. Vi får se om tillverkarna anpassar sig till den nya verkligheten eller om de inte fattar vad som händer och tar död på sig själva. Det brukar bli det senare..

Grafikkort har vi konsumenter tyvärr bara oss själva att skylla iom att det är vi som skapat denna situation och helt enkelt bara accepterat det högre priset som blev under covid. Angående moderkort så är det som jag förstått det en av få ställen där kostnaden ändå är på grund av ökade kostnader för att göra/utväckla dom medans grafikkortspriserna idag är mycket som går direkt in i Nvidias och AMD's ficka även om iallafall AMD är på bättringsvägen nu när 7900 xtx börjar närma sig 10 000kr sträcket.

Men angående mobiler och att en mobil för 10 000kr skulle vara en budget mobil? Antar att du tjänar en hel del i sånt fall då en budget mobil i mångas ögon inte är en mobil för 10 000kr utan en mobil för 2000-3000 kr som man ger ens barn som första mobil.

Liksom tror inte många skulle kalla pixel för en budget mobil, då har man i sånt fall totalt missat 60-70% av marknaden. Så där tror jag snarare med den synen att du lever i en premium bubbla för är nog vad jag skulle kalla alla mobiler över 10 000kr iom att 98% av alla användare klarar sig felfritt på en ny mobil för 3000kr idag.

Visa signatur

here we go!