Min erfarenhet att byta Windows till Linux

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet att byta Windows till Linux

Min erfarenhet att byta från
Windows till linux som workstation

Bakground info om mig
Jag har bidragit till open source project som reactos och wine och några andra
jag var en av leader utvecklare av reactos ( reactos.org). Jag har alltid tyckom Windows och använder Windows 1.0 till Windows 11. När Windows 10 kom fick jag nog av Windows 10 som så jag byte till Linux som defualt Workstaion

Varför bytte jag från Windows 10 Linux
Windows 10 åt för mycket hårddiskutrymme och börja bli seg med vissa saker jag gjorde och jag blev förbannad att den gjorde uppdatering hela tiden och man behövde starta om. En dag satt jag med ett utvecklingsprojekt och hela Windows startade om utanför vading och jag förlorade en heldag arbete på detta. Nu var det droppen jag började kolla på olika distro.

Vilken distro skulle jag välja
Jag är van att köra Debian på server, jag har använt mig av CentOS, Debian, Ubunto, ArchLinix, Gentoo, Fedora. Att börja med är det största distro som finns och har sina bra och fördelar.

* Gentoo
Svår att uppdatera till ny version och är inte säker alltid stabilt

* ArchLinux
Är nog bra med jag har haft problem med den när jag installerade på en Dlink nas , jag var inte kompis och fattade inte hur pakethantering pkg funkade och man behöver extremt kunskap kunna använda sig av ArchLinux

*Ubunto
Jag har haft problem med någon server att uppgradera från en ny release där allt har gått snett. Mest otur med det. Den stora fördelen är att Microsoft support Ubuntu med visual code, dotnet m.m. även IBM. Det är en större distro som har många kommersiella företag som stöd för sina program som kostar eller är gratis. En annan är nästa all hårdvara funkar out of the box.

*Debian
Perfekt om man inte behöver de nyaste grafik drivrutin som vulkan m.m.
Stabil och aldrig haft någon problem med att uppgradera till senaste distro.
Nackdel är inte att all hårdvara funkar out of box, man måste installera firmware till hårdvara separat. Men det ska de ha ändrat på nu. Den stora fördelen är att Microsoft support Ubuntu med Visual code, Dotnet m.m. även IBM. Det är en större distro som har mång kommersiella företag som stöd för sina program som kostar eller är gratis.

*Centos
Har inte jobbat med den alls så länge. Det är ett ett steg högre säkerhet vad Debian ger out of box. Den stora fördelen är att Microsoft support Ubuntu med Visual code, Dotnet m.m. även IBM. Det är en större distro som har många kommersiella företag som stöd för sina program som kostar eller är gratis.

* Fedora
Har aldrig använt den för server. Men förleden är det redhat som ligger bakom den också och kostar inga pengar men har nystad drivrutin för grafikkort De stora fördelen är att Microsoft support Ubuntu med visual code, dotnet m.m. även IBM. Det är en större distro som har många kommersiella företag som stöd för sina program som kostar eller är gratis. Nackdel är att en distro får support för bara 12 månader.

Efter mycket fundering så föredrar jag en distro som det finns support för det program jag använder mig av såsom visual studio code m.m.

Program som jag listar
VIsual Code
CrossOver (betal version av Wine)

Det var dessa två jag utgick ifrån nästa var hur enkel få all min hårdvara funkar.

Efter dessa övervägande så valde jag Linix Ubuntu distro som min workstaion OS.

Nästa var det vilket GUI skulle jag välja

* Ubunto Mate
Utecklars av ubunto

* KDE
Liknar windows mest, en av dem stora GUI hantera i Linux värden

* Gnome
MacOS X och kopiera en del design från gnome, en av dem stora GUI hantera i Linux värden

KDE eller Gnome folk innom linux världen bråka vilken av dem är bäst jag säger om du är van med Windows börja med KDE se vad du tycker eller gå direkt till Gnome. Båda har sina för/nackdelar

Jag valde KDE.

Hur gick installationen och resulatet
Det gick bra att installera inga problem alls, all hårdvara funkar bra. Ubuntu använder sig mycket av snap som jag kommer ogilla om många anledningar. Men efter 12 månader eller mer skulle jag göra en distro uppdatering. Det gick åt helvete samma problem som jag har haft men visa servera men uppdatera till ny ubuntu distro release med. Så jag tog byte till debian.

Bytte från Ubuntu till Debian
Det var inte smärtfritt att göra det var problem få in firmware rätt plus har debian fel firmware för amd grafikkort. så det var mycket jobb att få igång debian korrekt som workstation när det väll var färdig efter 3 dagar arbete få in firmware och drivers korrekt så var det inget problem. Kom ihåg kör inte Debian på nyaste hårdvara, då får man detta problem.

Men under tiden så var jag förbannad på KDE-fil hantera på vissa saker så jag började titta runt på ett annat GUI, och jag valde Gnome. Efter bytte till Gnome var jag lite ovanlig att använda men efter någon månad så blev jag kompis med Gnome och har inga planer att byta till någon annan.

Stabil och bra inga problem alls. Men efter 1 år ville jag ha vulkan support vilket Debian inte hade i sin Distro så jag började kolla runt igen. Jag var väldigt osäker med bestämde mig för första gången byta till Fedora

Bytte från Debian till Fedroa
Fedora har minst paket emot Debian och Ubuntu och använder sig av ett annan paket hanterar och format. Det var lätt att installera Fedora och alla drivrutinen kom med förutom min fingerprint läsare på laptopen som jag aldrig använder ändå. Min dockningsstation med Displaylink support finns inte heller med Fedora eller Debian som default som fanns i Ubuntu. Det är inte hela världen jag kan fixa till DisplayLink senare. Jag använder bara enda extra skärm så jag kopplar direkt via hdmi porten.

Efter bytte förutom två drivrutin problem som jag beskrev så har jag inte haft några bekymmer med Fedora.
Jag har massa windows program och spel hur har jag löst detta

Under Linux distro finns det ett sätt köra Windows program genom att installera ett api layer som heter Wine. Wine finns i dag 4st olika stora version.

* Wine
WineHQ.com (orignal)

*CrossOver
Gör av Wine utvecklare som står bakom wine och tar betalt för denna version
innehåller special patchar för att få visa kommersiella program funkar utan problem.

*Proton
Utvecklas av Steam Kopierat Wine open source kod och lagt in sin egen kod ovan på få vissa spel funkar och andra modifiera som wine inte accepterat än eller inte kommer acceptera

*Proton-GE
3D part buggfixar och förändringar som baseras på Proton. Som Proton eller WIne kommer acceptera elller inte

Så enklaset få spel funkar är att installera Steam eller Lutris.
Lutris är ett program som man kan lågga in olika emultatioern/ windws/linux spel och den håller reda på allt.

Så jag har installerat Steam och Lutris det räcker för mig kunnan köra windows program och spel. Mina spel ifrån epic och gog installera jag via Lutris.

Det finns PlayonLiunx som gör nästa samma sak som Lutris men jag upplever den är mer buggit gui. Dem flesta har gått över till Lutris

Efter Lutris kom behöver jag inte CrossOver

Så vad jag borde ha gjort från början
Enkel bytt till Fedora från början som workstation med Gnome.

Som serverar det fortfarande vilket behov man behöver. Jag förde debian på server eftersom den har lång LTS och dem servera jag använder mig av har oftas älder hårdvara

Vad är DisplayLink
Laptop som inte stöder thunderbolt eller alt display mode via usb kan köpa en dockningsstation med ett chip som heter DisplayLink och få stöd för 2 extra skärmar till.
det funkar på alla datorer med installation av drivrutin för Windows/Linux/Andorid/MacOS.

Rubrik tillsnyggad så den matchar trådinnehåll
Permalänk
Medlem

CentOS finns inte längre, du har CentOS Stream som er upstream til Red Hat Enterprise Linux och Fedora är utvecklingsplattformen til CentOS stream.

Ska du ha OpenSource Red Hat Enterprise Linux så är det Rocky Linux eller Alma Linux som gäller.

Men har man bara några VM:er och absolut vill köra Red Hat Enterprise Linux så kan man registrera ett Developer Account för att testa den äkta varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

* Gentoo
Svår att uppdatera till ny version och är inte säker alltid stabilt

* ArchLinux
Är nog bra med jag har haft problem med den när jag installerade på en Dlink nas , jag var inte kompis och fattade inte hur pakethantering pkg funkade och man behöver extremt kunskap kunna använda sig av ArchLinux

Hur menar du att Gentoo är svårt att uppdatera och inte är stabilt? Arch och Gentoo är ju rätt lika varandra med skillnaden att Gentoo kompilerar allt från källkod medan Arch kör med binärer, i övrigt är det rolling release på båda två med undantaget att Gentoo som standard bara kör med stabila paket och du aktivt måste välja att installera saker som är "instabila". Mitt problem med Arch var att köra en uppdatering och sedan är det något som pajar. Det brukar ju lösa sig rätt snabbt, men det är ändå jobbigt att behöva ha att göra med.

Men för båda två så gäller det ju att systemet håller sig uppdaterat genom att köra antingen "pacman -syU" för arch eller "emerge -avuND @world" för Gentoo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Min erfarenhet att byta från
Windows till linux som workstation

Bakground info om mig
Jag har bidragit till open source project som reactos och wine och några andra
jag var en av leader utvecklare av reactos ( reactos.org). Jag har alltid tyckom Windows och använder Windows 1.0 till Windows 11. När Windows 10 kom fick jag nog av Windows 10 som så jag byte till Linux som defualt Workstaion

Varför bytte jag från Windows 10 Linux
Windows 10 åt för mycket hårddiskutrymme och börja bli seg med vissa saker jag gjorde och jag blev förbannad att den gjorde uppdatering hela tiden och man behövde starta om. En dag satt jag med ett utvecklingsprojekt och hela Windows startade om utanför vading och jag förlorade en heldag arbete på detta. Nu var det droppen jag började kolla på olika distro.

Vilken distro skulle jag välja
Jag är van att köra Debian på server, jag har använt mig av CentOS, Debian, Ubunto, ArchLinix, Gentoo, Fedora. Att börja med är det största distro som finns och har sina bra och fördelar.

* Gentoo
Svår att uppdatera till ny version och är inte säker alltid stabilt

* ArchLinux
Är nog bra med jag har haft problem med den när jag installerade på en Dlink nas , jag var inte kompis och fattade inte hur pakethantering pkg funkade och man behöver extremt kunskap kunna använda sig av ArchLinux

*Ubunto
Jag har haft problem med någon server att uppgradera från en ny release där allt har gått snett. Mest otur med det. Den stora fördelen är att Microsoft support Ubuntu med visual code, dotnet m.m. även IBM. Det är en större distro som har många kommersiella företag som stöd för sina program som kostar eller är gratis. En annan är nästa all hårdvara funkar out of the box.

*Debian
Perfekt om man inte behöver de nyaste grafik drivrutin som vulkan m.m.
Stabil och aldrig haft någon problem med att uppgradera till senaste distro.
Nackdel är inte att all hårdvara funkar out of box, man måste installera firmware till hårdvara separat. Men det ska de ha ändrat på nu. Den stora fördelen är att Microsoft support Ubuntu med Visual code, Dotnet m.m. även IBM. Det är en större distro som har mång kommersiella företag som stöd för sina program som kostar eller är gratis.

*Centos
Har inte jobbat med den alls så länge. Det är ett ett steg högre säkerhet vad Debian ger out of box. Den stora fördelen är att Microsoft support Ubuntu med Visual code, Dotnet m.m. även IBM. Det är en större distro som har många kommersiella företag som stöd för sina program som kostar eller är gratis.

* Fedora
Har aldrig använt den för server. Men förleden är det redhat som ligger bakom den också och kostar inga pengar men har nystad drivrutin för grafikkort De stora fördelen är att Microsoft support Ubuntu med visual code, dotnet m.m. även IBM. Det är en större distro som har många kommersiella företag som stöd för sina program som kostar eller är gratis. Nackdel är att en distro får support för bara 12 månader.

Efter mycket fundering så föredrar jag en distro som det finns support för det program jag använder mig av såsom visual studio code m.m.

Program som jag listar
VIsual Code
CrossOver (betal version av Wine)

Det var dessa två jag utgick ifrån nästa var hur enkel få all min hårdvara funkar.

Efter dessa övervägande så valde jag Linix Ubuntu distro som min workstaion OS.

Nästa var det vilket GUI skulle jag välja

* Ubunto Mate
Utecklars av ubunto

* KDE
Liknar windows mest, en av dem stora GUI hantera i Linux värden

* Gnome
MacOS X och kopiera en del design från gnome, en av dem stora GUI hantera i Linux värden

KDE eller Gnome folk innom linux världen bråka vilken av dem är bäst jag säger om du är van med Windows börja med KDE se vad du tycker eller gå direkt till Gnome. Båda har sina för/nackdelar

Jag valde KDE.

Hur gick installationen och resulatet
Det gick bra att installera inga problem alls, all hårdvara funkar bra. Ubuntu använder sig mycket av snap som jag kommer ogilla om många anledningar. Men efter 12 månader eller mer skulle jag göra en distro uppdatering. Det gick åt helvete samma problem som jag har haft men visa servera men uppdatera till ny ubuntu distro release med. Så jag tog byte till debian.

Bytte från Ubuntu till Debian
Det var inte smärtfritt att göra det var problem få in firmware rätt plus har debian fel firmware för amd grafikkort. så det var mycket jobb att få igång debian korrekt som workstation när det väll var färdig efter 3 dagar arbete få in firmware och drivers korrekt så var det inget problem. Kom ihåg kör inte Debian på nyaste hårdvara, då får man detta problem.

Men under tiden så var jag förbannad på KDE-fil hantera på vissa saker så jag började titta runt på ett annat GUI, och jag valde Gnome. Efter bytte till Gnome var jag lite ovanlig att använda men efter någon månad så blev jag kompis med Gnome och har inga planer att byta till någon annan.

Stabil och bra inga problem alls. Men efter 1 år ville jag ha vulkan support vilket Debian inte hade i sin Distro så jag började kolla runt igen. Jag var väldigt osäker med bestämde mig för första gången byta till Fedora

Bytte från Debian till Fedroa
Fedora har minst paket emot Debian och Ubuntu och använder sig av ett annan paket hanterar och format. Det var lätt att installera Fedora och alla drivrutinen kom med förutom min fingerprint läsare på laptopen som jag aldrig använder ändå. Min dockningsstation med Displaylink support finns inte heller med Fedora eller Debian som default som fanns i Ubuntu. Det är inte hela världen jag kan fixa till DisplayLink senare. Jag använder bara enda extra skärm så jag kopplar direkt via hdmi porten.

Efter bytte förutom två drivrutin problem som jag beskrev så har jag inte haft några bekymmer med Fedora.
Jag har massa windows program och spel hur har jag löst detta

Under Linux distro finns det ett sätt köra Windows program genom att installera ett api layer som heter Wine. Wine finns i dag 4st olika stora version.

* Wine
WineHQ.com (orignal)

*CrossOver
Gör av Wine utvecklare som står bakom wine och tar betalt för denna version
innehåller special patchar för att få visa kommersiella program funkar utan problem.

*Proton
Utvecklas av Steam Kopierat Wine open source kod och lagt in sin egen kod ovan på få vissa spel funkar och andra modifiera som wine inte accepterat än eller inte kommer acceptera

*Proton-GE
3D part buggfixar och förändringar som baseras på Proton. Som Proton eller WIne kommer acceptera elller inte

Så enklaset få spel funkar är att installera Steam eller Lutris.
Lutris är ett program som man kan lågga in olika emultatioern/ windws/linux spel och den håller reda på allt.

Så jag har installerat Steam och Lutris det räcker för mig kunnan köra windows program och spel. Mina spel ifrån epic och gog installera jag via Lutris.

Det finns PlayonLiunx som gör nästa samma sak som Lutris men jag upplever den är mer buggit gui. Dem flesta har gått över till Lutris

Efter Lutris kom behöver jag inte CrossOver

Så vad jag borde ha gjort från början
Enkel bytt till Fedora från början som workstation med Gnome.

Som serverar det fortfarande vilket behov man behöver. Jag förde debian på server eftersom den har lång LTS och dem servera jag använder mig av har oftas älder hårdvara

Vad är DisplayLink
Laptop som inte stöder thunderbolt eller alt display mode via usb kan köpa en dockningsstation med ett chip som heter DisplayLink och få stöd för 2 extra skärmar till.
det funkar på alla datorer med installation av drivrutin för Windows/Linux/Andorid/MacOS.

Bra och förklarande text, men en sak har jag väldigt svårt för.
Du säger att den starta om utan förvarning och du blev av med en hel dags arbete? Borde du inte ha sparat arbetet någon gång under dagen?

Jag är själv inne på att faktiskt ta steget över till Linux, inte speciellt trött på Windows på så sätt, men mest för att det är kul med nya grejer men måste först kolla så att det jag spelar faktiskt fungerar i Linux

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

* ArchLinux
Är nog bra med jag har haft problem med den när jag installerade på en Dlink nas , jag var inte kompis och fattade inte hur pakethantering pkg funkade och man behöver extremt kunskap kunna använda sig av ArchLinux

Att du hade problem när du skulle köra på en NAS känns som ett dåligt argument mot en distribution. Även om det inte är en dist som jag skulle rekommendera till en ny användare behövs det verkligen ingen extrem kunskap för att använda Arch. Sedan de lanserade archinstall-scriptet är inte ens installationen jobbig. Pakethanteraren fungerar på samma sätt som i de flesta andra distar.

Skrivet av BM-Mods:

Jag är själv inne på att faktiskt ta steget över till Linux, inte speciellt trött på Windows på så sätt, men mest för att det är kul med nya grejer men måste först kolla så att det jag spelar faktiskt fungerar i Linux

Kolla bara https://www.protondb.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Bra och förklarande text, men en sak har jag väldigt svårt för.
Du säger att den starta om utan förvarning och du blev av med en hel dags arbete? Borde du inte ha sparat arbetet någon gång under dagen?

Jag är själv inne på att faktiskt ta steget över till Linux, inte speciellt trött på Windows på så sätt, men mest för att det är kul med nya grejer men måste först kolla så att det jag spelar faktiskt fungerar i Linux

Ska man köra vissa typer av runtime loggning/debug inom är det inte säkert att utrustningen kan eller hinner spara till disk samtidigt som insignaler bearbetas utan det loggas till RAM och först när man stoppar kan man spara till disk.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Bra och förklarande text, men en sak har jag väldigt svårt för.
Du säger att den starta om utan förvarning och du blev av med en hel dags arbete? Borde du inte ha sparat arbetet någon gång under dagen?

Jag är själv inne på att faktiskt ta steget över till Linux, inte speciellt trött på Windows på så sätt, men mest för att det är kul med nya grejer men måste först kolla så att det jag spelar faktiskt fungerar i Linux

Kommer tjata mig hes om VFIO och looking-glass. Det är värt att stoppa in en till GPU för smidigheten det medger. Eller så skiter man i looking-glass och kör VFIO med en extra skärm/byter input på sin befintliga. När det kommer till att spela spel är det svårt att göra det enklare för sig än att bara köra det på rätt OS från början.

Men förvisso, om du bara spelar ett eller ett fåtal spel och de fungerar på Linux så kan man ju skippa det lagret. Jag har däremot viss erfarenhet att behöva krångla för att kunna nyttja t.ex. ray-tracing och DLSS (speciellt i kombination) när man kör via Proton/wine.

För vanlig användning däremot så tycker jag att Linux nu för tiden är mycket trevligare att ha att göra med än Windows 10/11.

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa om folks erfarenheter att byta mellan system. En grej som jag reagerar på:

Ibland får jag känslan av att när folk kör Linux så finns det ett större driv att lösa saker som inte är perfekt default medan i Windows så ratar man hela OS istället för att lösa det.

Om man jämför exempelvis att lägga 3 dagar på att få in rätt drivare till AMD och sedan tycka att det funkar perfekt. Men inte ha tid att ställa in anpassade inställningar för Windows-uppdateringar som man kan göra på några minuter.

I övrigt, bara för att markera det jag med, så tycker jag Windows utvecklas i fel riktning och inte verkar ha stabilitet som högsta prioritet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ja det var ju inta bara: byt och var nöjd...en hel uppsats

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av linux är lång, men ganska ytlig helt ärligt

Men när min windowslaptop gick sönder för mer än ett år sedan och min steam deck anlände precis veckan efter så har jag inte kört windows hemma, bara telefon och Deck

Förvånad över hur stabilt och bra för spelande det blivit senaste årtiondet, jag har inte sett många problem alls, det finns guider för allt man vill

Om/när jag köper en ny dator så blir det nog linux, men det kräver att jag köper en dator också

Permalänk
Medlem

Jag installerade Linux för 25 år sedan på en separat partition. Lekte därefter runt med oika distributioner i fem år och fastnade för Debian. Sedan raderade jag min partition med Windows för 15 år sedan.

Jag körde först stable i något år och sedan testing i fem år och nu har det varit unstable (Sid) i över 10 år. Den känns up-to-date med allt jag slängt på den, både gammal och ny hårdvara.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hade inte kört Linux på min main desktop på säkert 10 år (dock på hemmaservrar och laptops) innan jag tidigare detta året till slut tröttnade på Windows 11 och bestämde mig för att prova igen. Valde OpenSUSE Tumbleweed som är rullande med kontinuerliga uppdateringar vilket känns helt rätt på desktop. Btrfs med snapshots gör det smidigt att rulla tillbaka om något går snett, vilket det inte har gjort ännu. Allt jag spelar har hittills fungerat klockrent i proton om det inte redan fungerat native. Kör KDE som skrivbordsmiljö då det är vad som känns hemma för mig. Gnome må vara fint att titta på men arbetsflödet är lite märkligt och GUIt är lite för slimmat för min smak. KDE är lite mer åt det traditionella håller med mer avancerade GUIn, fler knappar och menyer.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

I övrigt, bara för att markera det jag med, så tycker jag Windows utvecklas i fel riktning och inte verkar ha stabilitet som högsta prioritet.

Det är ju det här som gör att man byter helt istället. I Linux blir det färre och färre saker som måste pillas med och fixas till. I Windows blir det fler och fler. Då byter man ju gärna till det som går åt rätt håll istället för att hålla sig kvar vid det som går åt fel håll. Dessutom är det ju en rätt viktig skillnad i att du i Linux pillar med något för att det som standard inte är inställt på det sättet du vill medan man i Windows pillar för att man måste stångas med hur Microsoft vill att du ska använda datorn och där de aktivt motarbetar dig från att göra som du vill.

Permalänk
Medlem

Gnome äger! Länge sedan jag testade KDE men senast blev jag inte imponerad kändes som Windows XP. Både RedHat och Canonical har länga satsat sina resurser på Gnome/GTK och det märks för det är stabilt och enkelt att använda. Är inte bara utseendet utan mycket annat som Gnome hanterar bra t.ex bluetooth, ljud och pushnotiser .

Uppgraderings kan dock ställa till det. Man gör bäst i att ta bort alla gnome relaterade filer i sin ~/.config katalog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saihtam:

CentOS finns inte längre, du har CentOS Stream som er upstream til Red Hat Enterprise Linux och Fedora är utvecklingsplattformen til CentOS stream.

Ska du ha OpenSource Red Hat Enterprise Linux så är det Rocky Linux eller Alma Linux som gäller.

Men har man bara några VM:er och absolut vill köra Red Hat Enterprise Linux så kan man registrera ett Developer Account för att testa den äkta varan.


CentOS

När jag gjorde det så var det just när windwos 10 kom då fanns CentOS.

Red Hat Enterprise Workstation
var då centos 8 och hade inte vulkan stöd.
plus får du inte använda Developer Account i productions

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Bra och förklarande text, men en sak har jag väldigt svårt för.
Du säger att den starta om utan förvarning och du blev av med en hel dags arbete? Borde du inte ha sparat arbetet någon gång under dagen?

Jag är själv inne på att faktiskt ta steget över till Linux, inte speciellt trött på Windows på så sätt, men mest för att det är kul med nya grejer men måste först kolla så att det jag spelar faktiskt fungerar i Linux

Enkel när jag kodar m.m. så skapar jag en ramdisk där allt finns så kompilinger inte ta flera miniuter bara några få sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Att du hade problem när du skulle köra på en NAS känns som ett dåligt argument mot en distribution. Även om det inte är en dist som jag skulle rekommendera till en ny användare behövs det verkligen ingen extrem kunskap för att använda Arch. Sedan de lanserade archinstall-scriptet är inte ens installationen jobbig. Pakethanteraren fungerar på samma sätt som i de flesta andra distar.

Kolla bara https://www.protondb.com/

När jag installerad det på d-link nasen så var man tvungen installera och konfigera allt manualet, alla service m.m. det var många år sedan jag gjorde detta. I dag vet jag inte hur installations proceesen ser ut. på den tiden var det att jag fick göra en jtag med serial kable och flasha in u-boot sedan massa andra arbete få till på den dlink nasen. Men jag vart aldrig vän med paket hantera in archlinux och upplvede archlinux var jobbig att hålla på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kommer tjata mig hes om VFIO och looking-glass. Det är värt att stoppa in en till GPU för smidigheten det medger. Eller så skiter man i looking-glass och kör VFIO med en extra skärm/byter input på sin befintliga. När det kommer till att spela spel är det svårt att göra det enklare för sig än att bara köra det på rätt OS från början.

Men förvisso, om du bara spelar ett eller ett fåtal spel och de fungerar på Linux så kan man ju skippa det lagret. Jag har däremot viss erfarenhet att behöva krångla för att kunna nyttja t.ex. ray-tracing och DLSS (speciellt i kombination) när man kör via Proton/wine.

För vanlig användning däremot så tycker jag att Linux nu för tiden är mycket trevligare att ha att göra med än Windows 10/11.

Du har inte hångt med vad som har hänt i linux värden. jag har inte hittat något spel som inte funkar av mina 600 pc spel.
Lista några av spelen inksluve RT
Guild Wars 1 = Wine eller Proto-GE ( ej Proto )
Guild Wars 2
Cyberpunkt 2077 ( inkulsive RT )
Marvel's Guardians of the Galaxy ( inkulsive RT )
Final Fantasy (alla spel)
Tomb Raider (alla spel)
3DMark ( inte alla tester dem flesta)
Yakuza Kiwami 2
Dragon Age II
Dragon Age™ Inquisition
The Witcher 3
The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition
The Witcher: Enhanced Edition
BLUE REFLECTION
Star Wars (alla spel)
Horizon Zero Dawn™ Complete Edition
Monster Hunter: World

Nvidia
Att börja med så är det vällkänt att nvidia graifkkort inte alltid funkar i linux 100% korrekt. Dem instera att deras drivrutin för bli colse source. Dem har skapat en open source version nu men den har inte allt som close source har. Mesa3d som står för dem flesta grafikkort drivirtunen för OpenGL / Vulkan och nu snart för OpenCL 1.0 / 3.0. Mesa3D har börjat utveckla sin nvidia graifk kort drv stöd för vulkan först för några måndare sedan. dersa vulkan driver kommer för turning och högre RTX 1660, 20x0 och nyare kort.

Amd / Intel / Broadcom ( raspberry pi 4 och nyare ), Nvidia ( turing och nyare), Qualcomm
Alla dessa har stöd för Vulkan i mesa3d. In förtyling intel har inte fullstöd för vulkan med gen 7.5 och neråt, det är först gen 8 och högre

RT
För amd grafikkort så har mesa3d löst dem flesta RT problem och är idag lika eller snabbare än AMD officela drivirutn för vulkan )

Nästa stora genombårtt att många spel är snabbare under Linux och har högre framerate än windows.
Steam, Amd, Intel, Redhat m.f.l stora företag har och sattar jätte mycket pengar få linux grafik stack bättre och högre prestandad.

See
https://appdb.winehq.org/
https://protondb.com/
https://www.patreon.com/gloriouseggroll/posts <-- protonGE fixed and support

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Du har inte hångt med vad som har hänt i linux värden.

Jodå, jag har bra koll på allt du skriver. Faktum kvarstår att om du kollar på ProtonDB så kan du se att väldigt många spel står som "Works perfectly after tweaks". Starfield har statusen Silver. Kör du det bara i en virtuell maskin är alla spel native och fungerar perfekt (undantaget spel med anticheat då men de funkar oftast inte så bra i proton heller och är oavsett för det mesta svettiga poppis-shooters man ändå struntar i).

Det är ju som sagt på förekommen anledning jag struntade i att försöka köra spelen via nått lager och installerade en virtuell windowsmaskin istället.

Kör du AMD blir det lite enklare eftersom deras drivrutiner är bättre, men rätt många som har en speldator sitter med Nvidiakort p.g.a. DLSS och bättre ray-tracingprestanda.

Skrivet av Meto:

Gnome äger! Länge sedan jag testade KDE men senast blev jag inte imponerad kändes som Windows XP.

Jag har alltid tillhört Gnomelägret och inte velat ta i KDE med tång för att det känns så dassigt och rörigt. Jag kan tipsa dig om att testa KDE Plasma 5. Jag har numera tvärvänt och gillar KDE skarpt och avskyr nya Gnome som inte går att använda utan att installera en massa extensions (via browsern dessutom). Jag vet precis vad du menar med att det kändes som Windows XP och det var exakt därför jag ogillade det, så jag tror det är fullt möjligt att du också kommer ändra dig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jodå, jag har bra koll på allt du skriver. Faktum kvarstår att om du kollar på ProtonDB så kan du se att väldigt många spel står som "Works perfectly after tweaks". Starfield har statusen Silver. Kör du det bara i en virtuell maskin är alla spel native och fungerar perfekt (undantaget spel med anticheat då men de funkar oftast inte så bra i proton heller och är oavsett för det mesta svettiga poppis-shooters man ändå struntar i).

Det är ju som sagt på förekommen anledning jag struntade i att försöka köra spelen via nått lager och installerade en virtuell windowsmaskin istället.

Kör du AMD blir det lite enklare eftersom deras drivrutiner är bättre, men rätt många som har en speldator sitter med Nvidiakort p.g.a. DLSS och bättre ray-tracingprestanda.

Starfield
ej spelat har inte spelet. Visa spel funkar bättre med wine eller Proton-GE emot Proton. Exemple vis Guild Wars 1 funkar inte i Proton men i Wine eller Proton-GE. Angånde silver eller guld jag struntar i dessa omdömen och testar själv vad jag tycker och hur jag upplver det är det bästa man kan göra.

Jag använder mig inte några trix jag kör med lutris låter lutris sätta upp mina spel.

RT och DLSS
När RT kom på amd grafikkort den var usel och inte ens optimeriad idag har mesa optimera RT välidt mycket för amd grafikkort. Visa spel är till och med snabbare med AMD RT emot Nvidia RT. Sedan beor det på vilket spel det. DLSS strunta jag i AMD har släppt FSR 3.0 nu. Jag bruka ha FSR avslaget för jag personlien upplever mer detailer i rpg spel när uppskaling är avslang av alla former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:


CentOS

När jag gjorde det så var det just när windwos 10 kom då fanns CentOS.

Red Hat Enterprise Workstation
var då centos 8 och hade inte vulkan stöd.
plus får du inte använda Developer Account i productions

Varför nämner du det ens då, är ju 4 år sedan CentOS stream kom. Allt vad du har testat är ju helt utdatert, jag vill ju säga allt äldre än 3-6 månader är helt utdatert för det händer så mycket i branchen nuförtiden.

Jag sa för att testa RHEL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Hade inte kört Linux på min main desktop på säkert 10 år (dock på hemmaservrar och laptops) innan jag tidigare detta året till slut tröttnade på Windows 11 och bestämde mig för att prova igen. Valde OpenSUSE Tumbleweed som är rullande med kontinuerliga uppdateringar vilket känns helt rätt på desktop. Btrfs med snapshots gör det smidigt att rulla tillbaka om något går snett, vilket det inte har gjort ännu. Allt jag spelar har hittills fungerat klockrent i proton om det inte redan fungerat native. Kör KDE som skrivbordsmiljö då det är vad som känns hemma för mig. Gnome må vara fint att titta på men arbetsflödet är lite märkligt och GUIt är lite för slimmat för min smak. KDE är lite mer åt det traditionella håller med mer avancerade GUIn, fler knappar och menyer.

Glömde nämna att jag upplever att program som Discord och Spotify startar mycket snabbare i Linux och då är det ändå ingen dålig hårdvara vi pratar om.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag älskar att denna tråden verkligen visar Linux-comminityt från sin...ehm...sida.

Medlem skriver ett långt utlägg om erfarenheter från hur denne upplever si och varför denne gjort som den gjort med upplevelser och erfarenheter.

Forumet: Du har fel pga ...., du skulle gjort såhär, varför gjorde du så när du kunde... etc

Jättebra att fler tar steget, jag önskar bara 2in1 skulle fungera vettigt så jag slapp Windows en gång för alla...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag älskar att denna tråden verkligen visar Linux-comminityt från sin...ehm...sida.

Medlem skriver ett långt utlägg om erfarenheter från hur denne upplever si och varför denne gjort som den gjort med upplevelser och erfarenheter.

Forumet: Du har fel pga ...., du skulle gjort såhär, varför gjorde du så när du kunde... etc

Jättebra att fler tar steget, jag önskar bara 2in1 skulle fungera vettigt så jag slapp Windows en gång för alla...

Vad skulle meningen med att göra en tråd vara om meningen inte var att diskutera trådinnehållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad skulle meningen med att göra en tråd vara om meningen inte var att diskutera trådinnehållet?

Det är två helt olika saker att diskutera ämnet och att exempelvis klanka ner på TS för att han inte klarar av att spara sitt arbete, eller baserar sina synpunkter på gammal information

Jag är helt för diskussionen men har väl märkt att trådar som diskuterar Linux har en tendens att ha en viss...ton som inte återfinns i andra delar av forumet.

Men det är säkert bara jag som är känslig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

[...] Men inte ha tid att ställa in anpassade inställningar för Windows-uppdateringar som man kan göra på några minuter.

Förutom att Windows Update fortfarande är ruskigt anti-flexibelt, det går inte säga åt fanskapet att fullständigt låta bli att installera något förrän jag själv explicit väljer att göra det - om det så är 6 månader senare, eller aldrig. Detta gäller åtminstone Windows 10 Home, Pro och Enterprise. Hur det är i Windows 11 vet jag inte, men jag vore extremt förvånad om det är bättre där. Microsoft förlorade fullständigt vettet när det gäller Windows Update när 10:an kom, och de vill knappast göra något åt detta då deras slutmål helt uppenbart är att alla ska köra Windows som en tjänst i måååålnet (vilket aldrig kommer hända för min del, inte en chans i helvetet).

Det är därför jag tvingas köra Sledgehammer på alla Windowsmaskiner hemma och på jobbet, vilket inte är supersmidigt, men det är enda sättet för mig att bestämma när jag vill uppdatera. Inte när Microsoft vill.

Jag förstår trådskaparen alltför väl, och hade jag inte hittat Sledgehammer så hade jag gjort samma sak.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är två helt olika saker att diskutera ämnet och att exempelvis klanka ner på TS för att han inte klarar av att spara sitt arbete, eller baserar sina synpunkter på gammal information

Jag är helt för diskussionen men har väl märkt att trådar som diskuterar Linux har en tendens att ha en viss...ton som inte återfinns i andra delar av forumet.

Men det är säkert bara jag som är känslig...

Linux är en stor värld full av alternativ, så det är inte konstigt att det blir diskussion om val samt för- och nackdelar med dessa. Det finns däremot inte alltid tydliga rätt eller fel när det gäller t.ex. distributioner, men det jag sett i tråden hittills är ju mer förtydliganden och förklaringar varför vissa synpunkter kanske inte är helt korrekta för att man inte förstår vissa sammanhang.

Med det sagt påstår jag inte att linuxvärlden inte har sina grupperingar av shitheads, det gör det definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Hade inte kört Linux på min main desktop på säkert 10 år (dock på hemmaservrar och laptops) innan jag tidigare detta året till slut tröttnade på Windows 11 och bestämde mig för att prova igen. Valde OpenSUSE Tumbleweed som är rullande med kontinuerliga uppdateringar vilket känns helt rätt på desktop. Btrfs med snapshots gör det smidigt att rulla tillbaka om något går snett, vilket det inte har gjort ännu. Allt jag spelar har hittills fungerat klockrent i proton om det inte redan fungerat native. Kör KDE som skrivbordsmiljö då det är vad som känns hemma för mig. Gnome må vara fint att titta på men arbetsflödet är lite märkligt och GUIt är lite för slimmat för min smak. KDE är lite mer åt det traditionella håller med mer avancerade GUIn, fler knappar och menyer.

Jag skulle definitivt installera openSUSE Slowroll på min arbetslaptop om jag skulle ha en halv dag till övers, kör Arch på den sen ett par år men är less på att det rullar för fort. Jag vill ha rolling release, men stabilt, så privat kör jag Void Linux (fenomenalt bra btw...), men på en arbetsdator behövs nog nåt med systemd i grunden så att man inte sticker ut för mycket från vad alla andra har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men det är säkert bara jag som är känslig...

Nej, du är nog inte så känslig, i Linux-världen är det ofta varför frågar du när du kan ta reda på och fixa själv. Väldigt vanlig attityd. Ödmjukhet är inte lika vanligt bland Linux-nördar som bland folk som är kunniga inom andra områden. En av anledningarna att Linux bromsas upp liksom att det är galet fragmenterat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, du är nog inte så känslig, i Linux-världen är det ofta varför frågar du när du kan ta reda på och fixa själv. Väldigt vanlig attityd. Ödmjukhet är inte lika vanligt bland Linux-nördar som bland folk som är kunniga inom andra områden. En av anledningarna att Linux bromsas upp liksom att det är galet fragmenterat.

Anledningen till den inställningen är att man förväntas läsa på och försöka själv innan man frågar. Det är ganska vanligt i communities med kunniga medlemmar. Jag skulle inte säga att det bromsar någonting, utan att motsatsen har gjort att den genomsnittlige SweClockers-medlemmen inte verkar kunna googla och läsa nu för tiden. Att hjälpa någon här på SweClockers är ofta som att hjälpa ett barn i lågstadiet. "Först gör du si, sedan gör du så.", istället för att bara tala om vad som ska göras. Sorry, men det är så det är.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607