Byta bort Chrome - till vad?

Permalänk
Medlem

Byta bort Chrome - till vad?

Jag har förstått det som att Chrome i och med Manifest V3 kommer slå ner på reklamblockerare.
Det blir alltså att byta bort Chrome. Har använt Chrome sen det släpptes.
Men vad ska man byta till?

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Firefox.

Permalänk
Medlem

Firefox alla dar i veckan!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Brave säger att deras adblockersystem inte påverkas av manifestv3.

Permalänk
Medlem

Firefox!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Brave säger att deras adblockersystem inte påverkas av manifestv3.

Avser detta specifikt den inbyggda funktionen? Den påverkas ju förstås inte eftersom det väl inte är något tillägg öht?

Men om man nu pekar på det som lösningen blir väl frågan istället hur deras lösning står sig i jämförelse med typ uBlock Origin respektive ett adblockertillägg kompatibelt med manifest v3.
Kritiken är ju nämligen inte att det inte går att göra adblockers som funkar under v3 öht, utan att dagens bästa adblockers (uBlock Origin t.ex.) inte fungerar och att ersättningen blir mindre kapabel. Men hur bra är denna integrerade lösning?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Avser detta specifikt den inbyggda funktionen? Den påverkas ju förstås inte eftersom det väl inte är något tillägg öht?

Men om man nu pekar på det som lösningen blir väl frågan istället hur deras lösning står sig i jämförelse med typ uBlock Origin respektive ett adblockertillägg kompatibelt med manifest v3.
Kritiken är ju nämligen inte att det inte går att göra adblockers som funkar under v3 öht, utan att dagens bästa adblockers (uBlock Origin t.ex.) inte fungerar och att ersättningen blir mindre kapabel. Men hur bra är denna integrerade lösning?

Japp deras "shields" ska fungera eftersom det inte är ett tillägg. Tycker det fungerar ypperligt. Längesen jag körde ublock så kan inte jämföra rakt av om det kommit nya funktioner. Men tror shields har väldigt liknande filter. Enda stället där jag ibland får reklam är Twitch.

+
Permalänk
Medlem

Firefox eller Brave alltså. Tåls att tänka på. Har inte kört Firefox på år och dar.
Brave är chromium va?

Skrivet av Omega5509:

Japp deras "shields" ska fungera eftersom det inte är ett tillägg. Tycker det fungerar ypperligt. Längesen jag körde ublock så kan inte jämföra rakt av om det kommit nya funktioner. Men tror shields har väldigt liknande filter.

Och man kan lägga till filter i Brave alltså, precis som i ublock?

Citat:

Enda stället där jag ibland får reklam är Twitch.

Brukar jag få med ublock också, så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag har förstått det som att Chrome i och med Manifest V3 kommer slå ner på reklamblockerare.
Det blir alltså att byta bort Chrome. Har använt Chrome sen det släpptes.
Men vad ska man byta till?

Detta är en trevlig läsare, enligt mig. Den är inte perfekt men det finns det ingen som är.
https://qutebrowser.org/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Köp en billig Adguard licens, så slipper du tänka på val av webbläsare

Permalänk

Firefox.

Använde firefox som standard förr, tills det blev lite sämre. Gick över till Chrome för kanske 7 år sen? Funkade bättre då.
Chrome har blivit sämre senaste tiden, upplever jag. Sen började Google med sin anti adblock. Så det fick mig att byta till Firefox igen häromdagen.
Gud vilken skillnad, så mycket bättre. Så mycket snabbare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Det finns två stora icke-google webläsare som bygger på Chromium: Brave och Vivaldi.
Bägge har inbyggda ad-blockers och bägge har lovat "gå runt" V3, så deras ad-blockers fungerar.

Vivaldi är till för den som vill kunna ändra allt utseendemässigt.
Brave är lite enklare, d.v.s. den fungerar ungefär som Chrome.
Brave har en inbyggd cryptovaluta; man kan slå på braves inbyggda annonser och tjäna pengar på att surfa - men man behöver inte använda funktionen för att använda Brave. Jag har surfat med Brave under ett par års tid och aldrig ens tittat på deras cryptovaluta så jag vet inte ens hur det fungerar.

Problemet med Brave och Vivaldi är att deras inbyggda adblockers inte är lika bra som uBlock. Ja, de är bra, men inte lika bra som uBlock.
Vill man använda uBlock får man gå över till Firefox, eller någon webläsare som bygger på Firefox, som waterfox, librewolf, mullvad, mercury, etc.

Permalänk
Medlem

Möjligt att Brave inte är bäst, men det är en av de få som man fortfarande kan använda utan större problem för att slippa reklam på Youtube.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det finns två stora icke-google webläsare som bygger på Chromium: Brave och Vivaldi.
Bägge har inbyggda ad-blockers och bägge har lovat "gå runt" V3, så deras ad-blockers fungerar.

Vivaldi är till för den som vill kunna ändra allt utseendemässigt.
Brave är lite enklare, d.v.s. den fungerar ungefär som Chrome.
Brave har en inbyggd cryptovaluta; man kan slå på braves inbyggda annonser och tjäna pengar på att surfa - men man behöver inte använda funktionen för att använda Brave. Jag har surfat med Brave under ett par års tid och aldrig ens tittat på deras cryptovaluta så jag vet inte ens hur det fungerar.

Problemet med Brave och Vivaldi är att deras inbyggda adblockers inte är lika bra som uBlock. Ja, de är bra, men inte lika bra som uBlock.
Vill man använda uBlock får man gå över till Firefox, eller någon webläsare som bygger på Firefox, som waterfox, librewolf, mullvad, mercury, etc.

Jag som trodde uBlock origin fungerade fint i Vivaldi? Samma bas I och med Chromium, men de är alltså inte kompatibla?

Permalänk
Medlem

Firefox med uBlock Origin och Privacy Badger med Pi-Hole på nätverket. Lätt ska det inte vara för dom.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Firefox eller Brave alltså. Tåls att tänka på. Har inte kört Firefox på år och dar.
Brave är chromium va?

Och man kan lägga till filter i Brave alltså, precis som i ublock?

Brukar jag få med ublock också, så

Japp brave är chromium. Det finns filter man kan välja till och även lägga in "custom filter" i inställningarna. Jag kör dock på default och det fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jag som trodde uBlock origin fungerade fint i Vivaldi? Samma bas I och med Chromium, men de är alltså inte kompatibla?

Så här har jag uppfattat det:
Idag fungerar uBlock utmärkt i Chrome, Brave, Vivaldi.
Nästa år, när V3 släpps, kommer uBlock att sluta fungera i Chromiumbaserade läsare (Chrome/Brave/Vivaldi),
men Brave och Vivaldi har lovat att deras inbyggda adblockers ska fortsätta fungera trots V3.
Dock är deras inbyggda adblockers inte lika bra som uBlock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Firefox eller Brave alltså. Tåls att tänka på. Har inte kört Firefox på år och dar.

Då lär du bli positivt överraskad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det finns två stora icke-google webläsare som bygger på Chromium: Brave och Vivaldi.
Bägge har inbyggda ad-blockers och bägge har lovat "gå runt" V3, så deras ad-blockers fungerar.

Jo, det är väl inte ens egentligen att gå runt något så länge det bara handlar om deras inbyggda adblockers, snarare än att de gamla tilläggen (exvis uBlock Origin) faktiskt fortsätter att fungera.
Deras egna adblockers är ju inte tillägg alls, så manifest v2/v3 har ingen egentlig relation till sådan funktion.

Skrivet av anthra:

Vivaldi är till för den som vill kunna ändra allt utseendemässigt.

Ja, själva browsern är väl clean givet att man inte aktiverar en massa extrafunktion, dock är inställningsmöjligheterna smått bananas.

Skrivet av anthra:

Brave är lite enklare, d.v.s. den fungerar ungefär som Chrome.
Brave har en inbyggd cryptovaluta; man kan slå på braves inbyggda annonser och tjäna pengar på att surfa - men man behöver inte använda funktionen för att använda Brave. Jag har surfat med Brave under ett par års tid och aldrig ens tittat på deras cryptovaluta så jag vet inte ens hur det fungerar.

Sett till användarupplevelsen är väl problemet med Brave att det tävlar med Edge om att ha mest irrelevant skräp integrerat och som visas överallt i gränssnittet som standard.
Om det hade funnits ett "Unbraved Bravium" så hade det kunnat vara en höjdare.

Skrivet av anthra:

Problemet med Brave och Vivaldi är att deras inbyggda adblockers inte är lika bra som uBlock. Ja, de är bra, men inte lika bra som uBlock.
Vill man använda uBlock får man gå över till Firefox, eller någon webläsare som bygger på Firefox, som waterfox, librewolf, mullvad, mercury, etc.

Lite det jag undrade i mitt tidigare inlägg i tråden. Vore intressant att veta mer i detalj hur dessa faktiskt står sig, jämfört både ett uBlock Origin och ett tillägg byggt mot den förenklade modellen för innehållsfiltrering som finns i manifest v3.

Skrivet av Xophile:

Jag som trodde uBlock origin fungerade fint i Vivaldi? Samma bas I och med Chromium, men de är alltså inte kompatibla?

Ja, i nuläget fungerar det förstås fortfarande. Men uBlock Origin är potentiellt utrotningshotat i Chromium-världen till följd av ändringarna av hur tillägg fungerar iom manifest v3, därav diskussionen i tråden.

Och Vivaldi har ju som nämnts en egen filtreringsfunktion som inte påverkas, men där är ju frågan lite hur den står sig i jämförelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg. Det låter som Firefox är valet för mig efter att ha läst igenom allt.

Permalänk
Medlem

Byt också sökmotor till DuckDuckGo. Den ger bättre svar än Google för med Googles sökmotor kommer de som betalar Google först i sökningarna.