Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av identitymatrixI:

Vad menar du? Givetvis skyddar ett större, yttre paket av kartong det inre från skador från fall mm.

Det skyddar mot skador på grafikkortets kartong

Skador på kortet själv är det ju grafikkortets kartong och dess passform som hjälper mest med

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Fått hem mitt RX 6900 XT från Amazon nu. Lite snålt paketerat? Men lådan och kortet kom fram hela och kortet presterar som förväntat. Dessvärre fick inte 140mm fläkten längre plats fram i chassit, utan den fick plockas bort helt och ersättas av en 120mm placerad lite längre ner. Att installera sag bracketen var även lite trixigt.

https://i.imgur.com/S6J5Bbl.jpg https://i.imgur.com/VgPKGPe.jpg

Perfekt! Har samma chassi och förberedde lite för montering igår. Leverans på tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Behöver man göra en uppdatering på PSU vid köp av 6900XT? Har i dagsläget en RM750X från Corsair (Gold) och 5600X CPU. Eventuellt kanske även beställa en till kabel eftersom den även har 6 extra pins 😊

Har själv ett 6900XT och en 5 5600X med ett 650w PSU och aldrig haft några problem så det ska gå hur bra som helst för dig.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Fått hem mitt RX 6900 XT från Amazon nu. Lite snålt paketerat? Men lådan och kortet kom fram hela och kortet presterar som förväntat. Dessvärre fick inte 140mm fläkten längre plats fram i chassit, utan den fick plockas bort helt och ersättas av en 120mm placerad lite längre ner. Att installera sag bracketen var även lite trixigt.

https://i.imgur.com/S6J5Bbl.jpg https://i.imgur.com/VgPKGPe.jpg

At least you have a brown bag. My 7800xt comes in the box itself. No extra layer.
I am all for less wasteful/more environmental packaging, but please, Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

At least you have a brown bag. My 7800xt comes in the box itself. No extra layer.
I am all for less wasteful/more environmental packaging, but please, Amazon.

Be thankful that it was not your wifes new "toy"....

Permalänk
Skrivet av delta76:

At least you have a brown bag. My 7800xt comes in the box itself. No extra layer.
I am all for less wasteful/more environmental packaging, but please, Amazon.

Sorry för OT, men har tänkt på det, varför skriver du på engelska när du ibland skriver/svarar på svenska? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalaus:

Cyberphoto har flashsale på Samsung Galaxy Z Fold 4 512 GB.
Endast ett visst antal.

https://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/mobiltelefoner/samsun...

Vad kostade den?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Viking
Skrivet av Lodisen:

Vad kostade den?

8990 kr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

quote postid="20303946" userid="160598" name="FBGKimpan"]
Samsung Galaxy S21 FE (128GB) Lavendel

För 3999

https://www.inet.se/produkt/2000898/samsung-galaxy-s21-fe-128...
[/quote]

Vill bara säga att ovan faktiskt är en riktigt dålig deal. Rabatten är inte 4000 kr utan snarare 900 kr.

Det har gått att få S23 för 4000 kr tidigare i år och pixel dealarna som kommit är även dom mycket bättre än 4000 kr för en nu rätt gammalt midrange telefon.

Fattar inte att dom tog slut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Fattar inte att dom tog slut..

För att vi är sweclockers och allt som inet säljer är guld!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

För att vi är sweclockers och allt som inet säljer är guld!

hmm. Ordinariepriset för 8000 kr är idag ett skämt. Inet brukar ha bra drops men 4000 kr för den telefonen idag är inte ens det ett bra pris.
Hoppas någon som köpt ser inlägget och lägger pengarna på en bättre lur för samma summa.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B099KPHR5B
billiga igen. 790:-

EPOS H3Pro Hybrid 1000892 Spelheadset, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

hmm. Ordinariepriset för 8000 kr är idag ett skämt. Inet brukar ha bra drops men 4000 kr för den telefonen idag är inte ens det ett bra pris.
Hoppas någon som köpt ser inlägget och lägger pengarna på en bättre lur för samma summa.

Tack för input, självklart har du helt rätt. Det där var absolut inget fynd, däremot en helt okej rabatt. Man kan väl köpa en s24 med abbonemang för en 8-9000kr på julerbjudande nu? Visst man låser fast sig i ett abbonemang, men det jag menar att s23 för 8000 loppor är ju helt uppåt väggarna.

Tack för sådana som dig som rättar och uppmärksammar de dåliga fynden. Ofta det postas här i tråden som om det vore rena drömaffärerna man gör.

Tex hörlurar för ordinarie 1999 nedsänkt till 1499:-, så blir folk som höökar och skall köpa, speciellt när någon kläcker ur sig att man får 100 spänn i rabatt om man köper via Amazon... Dessa människor är säkerligen samma människor som sitter och "fyndar" på tradera, allmosor för 50-200 kr, och kan åka till andra sidan stan för att göra ett superklipp för en begagnad pryl för 150 spänn

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Sorry för OT, men har tänkt på det, varför skriver du på engelska när du ibland skriver/svarar på svenska? 😄

suck, detta kommer att tas bort av mods ändå. min svenska är hemsk så om jag skriver på svenska måste jag dubbelkolla väldigt noga, brukar tillgripa en översättare. Jag brukar inte hinna med det då min tid på sweclockers vanligtvis är korta pauser, som mellan uppgifterna eller på bussen. ibland känner jag att jag bara borde hålla käften för att slippa kritiken

Permalänk
Skrivet av Ynnoj:

Tack för input, självklart har du helt rätt. Det där var absolut inget fynd, däremot en helt okej rabatt. Man kan väl köpa en s24 med abbonemang för en 8-9000kr på julerbjudande nu? Visst man låser fast sig i ett abbonemang, men det jag menar att s23 för 8000 loppor är ju helt uppåt väggarna.

Tack för sådana som dig som rättar och uppmärksammar de dåliga fynden. Ofta det postas här i tråden som om det vore rena drömaffärerna man gör.

Tex hörlurar för ordinarie 1999 nedsänkt till 1499:-, så blir folk som höökar och skall köpa, speciellt när någon kläcker ur sig att man får 100 spänn i rabatt om man köper via Amazon... Dessa människor är säkerligen samma människor som sitter och "fyndar" på tradera, allmosor för 50-200 kr, och kan åka till andra sidan stan för att göra ett superklipp för en begagnad pryl för 150 spänn

Fast S24 har ju inte ens släppts än, så lite svårt att beställa va?🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Tack för input, självklart har du helt rätt. Det där var absolut inget fynd, däremot en helt okej rabatt. Man kan väl köpa en s24 med abbonemang för en 8-9000kr på julerbjudande nu? Visst man låser fast sig i ett abbonemang, men det jag menar att s23 för 8000 loppor är ju helt uppåt väggarna.

Tack för sådana som dig som rättar och uppmärksammar de dåliga fynden. Ofta det postas här i tråden som om det vore rena drömaffärerna man gör.

Tex hörlurar för ordinarie 1999 nedsänkt till 1499:-, så blir folk som höökar och skall köpa, speciellt när någon kläcker ur sig att man får 100 spänn i rabatt om man köper via Amazon... Dessa människor är säkerligen samma människor som sitter och "fyndar" på tradera, allmosor för 50-200 kr, och kan åka till andra sidan stan för att göra ett superklipp för en begagnad pryl för 150 spänn

Kul att det uppskattas

Notera att det va en s21 fe för 8000kr ordinarie och inte s23

Jag skulle argumentera för att det inte ens är en bra rabatt (man kan lätt få bättre telefon för 4000kr). Telefoner tappar värde fort.

Det man ska kolla är abbonemangs erbjudande eller erbjudanden direkt från leverantören. Jag fick min galaxy flip 5 för 6000 kr genom att förnya ett befintlig abb. Den kostar 14000+ hos de flesta återförsäljarna.

Lätt att bli lurad av ordinariepriser på telefoner.
Ibland får man stanna upp och fundera lite på hur bra rabatten egenligen är framförallt för telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

suck, detta kommer att tas bort av mods ändå. min svenska är hemsk så om jag skriver på svenska måste jag dubbelkolla väldigt noga, brukar tillgripa en översättare. Jag brukar inte hinna med det då min tid på sweclockers vanligtvis är korta pauser, som mellan uppgifterna eller på bussen. ibland känner jag att jag bara borde hålla käften för att slippa kritiken

Du får lägga till svaret i signaturen haha 😂 kämpa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

suck, detta kommer att tas bort av mods ändå. min svenska är hemsk så om jag skriver på svenska måste jag dubbelkolla väldigt noga, brukar tillgripa en översättare. Jag brukar inte hinna med det då min tid på sweclockers vanligtvis är korta pauser, som mellan uppgifterna eller på bussen. ibland känner jag att jag bara borde hålla käften för att slippa kritiken

Det är ju alltid bättre att försöka än att inte försöka alls. Min fru hade samma problem i början när hon precis flyttat till Sverige, men man skriver fortare och fortare och tills slut kommer man in i det.

Lycka till!

On topic:

Någon som kan rekommendera något bra erbjudande på bärbar dator för under 10k så man kan få ut så mycket för pengarna som möjligt?

Är det den här som gäller i så fall eller kan man få något bättre för under 10k?

https://www.inet.se/produkt/1974521/lenovo-ideapad-gaming-3-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Det är ju alltid bättre att försöka än att inte försöka alls. Min fru hade samma problem i början när hon precis flyttat till Sverige, men man skriver fortare och fortare och tills slut kommer man in i det.

Lycka till!

On topic:

Någon som kan rekommendera något bra erbjudande på bärbar dator för under 10k så man kan få ut så mycket för pengarna som möjligt?

Är det den här som gäller i så fall eller kan man få något bättre för under 10k?

https://www.inet.se/produkt/1974521/lenovo-ideapad-gaming-3-r...

Tror det blir svårt att hitta mycket bättre för priset. Hittade den nedan med RTX 3060, 1440p 165 hz skärm. Med kanske något sämre CPU och bara 8 gb ram som man hade behövt uppgradera. Vet inte om det är så bra att ha 1440p skärm med RTX 3060 heller, lite krävande upplösning kanske för det grafikkortet. Iallafall om man vill ha högre än 60 fps. 3060 är dock väldigt mycket mer kraftfull än 3050.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-156-Ryze...

Om man inte är rädd för fyndvaror har t.ex. Elgiganten denna med 4060: https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-loq-i5-121651...

Har dock inte så bra koll på laptops så kan vara värt att kolla upp modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tror det blir svårt att hitta mycket bättre för priset. Hittade den nedan med RTX 3060, 1440p 165 hz skärm. Med kanske något sämre CPU och bara 8 gb ram som man hade behövt uppgradera. Vet inte om det är så bra att ha 1440p skärm med RTX 3060 heller, lite krävande upplösning kanske för det grafikkortet. Iallafall om man vill ha högre än 60 fps. 3060 är dock väldigt mycket mer kraftfull än 3050.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-156-Ryze...

Tack för tipset och länken!

Hmm.. Riktigt svårt val mellan dessa två.

Inets dator har ju ddr5 minnen (max 16gb men det klarar man sig med ganska väl?)

Proshops har ddr4 med max 32gb, går att sätta in en annan då det finns en ledig slot.

Skärmupplösningen som du sade är en bra detalj. Hellre full HD och grafikkortet klarar av det än en för hög och graffe inte pallar med.

Vad hade du valt om det var du? Kanske inte så värst stor skillnad mellan 3050 och 3060 på laptop?

Uppdatering: din senaste länk från Elgiganten ser riktigt fint ut! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Tack för tipset och länken!

Hmm.. Riktigt svårt val mellan dessa två.

Inets dator har ju ddr5 minnen (max 16gb men det klarar man sig med ganska väl?)

Proshops har ddr4 med max 32gb, går att sätta in en annan då det finns en ledig slot.

Skärmupplösningen som du sade är en bra detalj. Hellre full HD och grafikkortet klarar av det än en för hög och graffe inte pallar med.

Vad hade du valt om det var du? Kanske inte så värst stor skillnad mellan 3050 och 3060 på laptop?

Uppdatering: din senaste länk från Elgiganten ser riktigt fint ut! Tack!

Mellan två första är svårt som du säger. Den från Elgiganten ser ju klart bäst ut, men som sagt är det fyndvara så kan vara retur eller demo av något slag. Men kanske är värt ett försök och om något är fel kan man väl returnera. Antagligen finns det bara en av den så isåfall får du slå till innan någon annan gör det

Finns också en MSI med 4060 för lite dyrare fast ny då
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/MSI-Thin-GF63-12VF-402NE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skyddar mot skador på grafikkortets kartong

Skador på kortet själv är det ju grafikkortets kartong och dess passform som hjälper mest med

du menar grafikkortets egna kartong?
varför skriver du inte det i så fall?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Tack för tipset och länken!

Hmm.. Riktigt svårt val mellan dessa två.

Inets dator har ju ddr5 minnen (max 16gb men det klarar man sig med ganska väl?)

Proshops har ddr4 med max 32gb, går att sätta in en annan då det finns en ledig slot.

Skärmupplösningen som du sade är en bra detalj. Hellre full HD och grafikkortet klarar av det än en för hög och graffe inte pallar med.

Vad hade du valt om det var du? Kanske inte så värst stor skillnad mellan 3050 och 3060 på laptop?

Uppdatering: din senaste länk från Elgiganten ser riktigt fint ut! Tack!

Skrivet av Entash:

Mellan två första är svårt som du säger. Den från Elgiganten ser ju klart bäst ut, men som sagt är det fyndvara så kan vara retur eller demo av något slag. Men kanske är värt ett försök och om något är fel kan man väl returnera. Antagligen finns det bara en av den så isåfall får du slå till innan någon annan gör det

Finns också en MSI med 4060 för lite dyrare fast ny då
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/MSI-Thin-GF63-12VF-402NE...

MSI modellen du länkade bör @Techlab undvika verkar vara ett 45W verison av RTX 4060 även om den presterar bättre än både RTX 4050 och RTX 3060 är skillanden inte tillräckligt stor för att spränga budgeten

För 10K så finns även denna modell bör presterar ganska snarlikt Lenovo som du länkade från Proshop lite sämre GPU prestanda då Lenovo från Proshop kör en 115W+15W version av RTX 3060 men CPU är bättre.

Ett annat plus är att datorn kommer med 16GB RAM så ifall man inte vill eller kan uppgradera RAM minnet så är denna dator bättre allaround.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Edit Missade att Proshop laptopen kommer med en markant bättre skärm är en 1440p 100% sRGB skärm vs 60% sRGB 1080p skärm

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

du menar grafikkortets egna kartong?
varför skriver du inte det i så fall?

Skrivet av medbor:

Det skyddar mot skador på grafikkortets kartong

Skador på kortet själv är det ju grafikkortets kartong och dess passform som hjälper mest med

Han kan inte skriva det mycket tydligare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han kan inte skriva det mycket tydligare än så

Tack! Jag trodde jag hade blivit galen och inte kunde läsa mitt egna inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skyddar mot skador på grafikkortets kartong

Skador på kortet själv är det ju grafikkortets kartong och dess passform som hjälper mest med

Jag fick en annan produkt ifrån Amazon som var packat på samma sätt för det bara var tur att inget i paketet var förstört. Det har fått sig en smäll på sidan som knögglade till den sidan av produktkartongen och allt i kartongen på den sidan. Nu var det bara lite kablar där, men då jag först märkte skadan blir jag kom hem och tog bort det bruna pappret så hade det blivit knepigt att hävda att PostNord var skyldiga. Det är just sånt som en yttre kartong med emballage hjälper emot, men som Amazon skiter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det är just sånt som en yttre kartong med emballage hjälper emot, men som Amazon skiter i.

Kan ju också vara så att det är en medveten risk från deras sida.

Säg att de skickar 10 miljoner paket, och att göra så här gör frakterna 10% mer effektiva (då man kan frakta mer i samma lastbil/flyg/båt osv).
Och även om det blir 1 000 reklamationer på detta så är nog besparingen de gör betydligt större.

(Bara tog några siffror på måfå, finns ingen verklighetsförankring i dessa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan ju också vara så att det är en medveten risk från deras sida.

Säg att de skickar 10 miljoner paket, och att göra så här gör frakterna 10% mer effektiva (då man kan frakta mer i samma lastbil/flyg/båt osv).
Och även om det blir 1 000 reklamationer på detta så är nog besparingen de gör betydligt större.

(Bara tog några siffror på måfå, finns ingen verklighetsförankring i dessa)

Du menar att slarvig paketering skulle ge en produktivitetsökning?
Jag tror mer att det handlar om kostnadsbesparingar. På bekostnad av kundens som hamnat i kläm, dvs de som inte kan styrka att deras trasiga vara inte är en skada som de själva har vållat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Du menar att slarvig paketering skulle ge en produktivitetsökning?
Jag tror mer att det handlar om kostnadsbesparingar. På bekostnad av kundens som hamnat i kläm, dvs de som inte kan styrka att deras trasiga vara inte är en skada som de själva har vållat.

Gpuer skickas utan extra emballage normalt också... På pall staplat med band runt som trycker ned dem.

Kartongen är gjord för att klara stötar. Dock brukar ju inte Amazons extra kartong göra så mycket...

Av de 6 gpuer jag köpt online sedan 2008 har enbart 1 kommit i en extra kartong.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av status-418:

MSI GeForce RTX 4060 Ti Ventus 2X Black 16G OC Graphics Card - NVIDIA RTX 4060 Ti, 16GB GDDR6 Memory, 18Gbps, PCIe 4.0, DLSS3

5364,95kr
9st i lager i skrivande stund

Fimpar detta då "BoraComputer" inte direkt verkar vara mest pålitliga säljaren.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.