Varor på vift – så gör du när paket försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Skillnaden är att du gör det när du är på plats. Då kan du fortfarande hävda att du inte hämtat det om det skulle vara borta.
Med Bank ID så har du ju legitimerat dig = hämtat paketet. Då blir det svårt att hävda att du inte alls har hämtat ut paketet.

Fast fortfarande måste väl de som lämnar ut paketet skanna ditt BankID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är fortfarande en människa som scannar och lämnar ut ett paket, så fel kan alltid uppstå. Finns ingen anledning att legiterma sig innan. Har också fått ett paket felaktigt utlämnat till någon annan, hade dock inte signerat det men blev rätt förvånad när jag fick ett sms från PostNord som frågade mig hur min upplevelse var när jag hämtade ut mitt paket nyss (snälla, sluta med den jävla frågan?).

Sms? Den frågan kommer nog via notis från PostNord appen och kan i så fall stängas av i PostNord appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dock ej begagnade varor sålda i andra hand...
Ersättning är schablonberäknat inte på värdet på objektet utan på viktvolym på försändelsen.

Tldr, inte något att hurra för.

Men fullt förståerligt. Det finns speciella värdetransporter där man måste komma in med godset för granskning och dokumentation innan transport. De är inte särskilt billiga.

HUR ska man försäkra begagnade grejer? Hur kan man avgöra transportskada på något man inte har en aning om hur status "borde" vara? Går helt enkelt inte utan att fraktfirman gör en gedigen genomgång och därför läggs det under specialtransport. Oftast behöver speciallist inkallas för att värdera godset (t.ex tavlor, antikviteter o smycken).

Vi övriga får chansa eller helt enkelt handla mer lokalt och mötas upp

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Skillnaden är att du gör det när du är på plats. Då kan du fortfarande hävda att du inte hämtat det om det skulle vara borta.
Med Bank ID så har du ju legitimerat dig = hämtat paketet. Då blir det svårt att hävda att du inte alls har hämtat ut paketet.

är det inte kamerabevakat? Borde inte vara några problem att kolla vem som hämtade ut paketet, förhoppningsvis funkar det så i praktiken också

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av talonmas:

Men fullt förståerligt. Det finns speciella värdetransporter där man måste komma in med godset för granskning och dokumentation innan transport. De är inte särskilt billiga.

HUR ska man försäkra begagnade grejer? Hur kan man avgöra transportskada på något man inte har en aning om hur status "borde" vara? Går helt enkelt inte utan att fraktfirman gör en gedigen genomgång och därför läggs det under specialtransport. Oftast behöver speciallist inkallas för att värdera godset (t.ex tavlor, antikviteter o smycken).

Vi övriga får chansa eller helt enkelt handla mer lokalt och mötas upp

Absolut, men det är många som inte läser villkoren utan bara läser "försäkring upp till 20k, schysst då kan jag sälja mitt oanvända RTX4080/Mobiltelefon eller annat jox". Vilket då inte gäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Jag beställde lampor för över 2000 på POWER nu på Black Friday. Använde BankID i Postnord-appen några timmar innan uthämtning. Ombudet gav ut mitt paket till någon annan (eller så var det insider stöld) innan jag hann hämta ut paketet. Nu kan jag inte få ersättning då jag använt BankID för att identifiera mig i förtid och då förlorar man tydligen all trovärdighet och möjlighet att reklamera. Så stor jävla varning på BankID specciellt om det är nåt lite dyrare!

Det här är helt sjukt. Har själv varit lite nojig om just detta och aldrig "låst upp" en försändelse tills jag var på plats eller stod i kön för att hämta. Tråkigt att det hänt och tack för bekräftande av att det säkerligen sitter folk i utlämningsställen och kollar om någon kört BankID, väntat typ 30min och sedan bara snott skiten. Eller helt enkelt gjort ett ärligt misstag och givit ut fel när de skannat en annan vara till en kund (svårt att tro då de brukar kolla namnet). Då är det väl kunden som inte lämnat tillbaka det utan bara dragit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, men det är många som inte läser villkoren utan bara läser "försäkring upp till 20k, schysst då kan jag sälja mitt oanvända RTX4080/Mobiltelefon eller annat jox". Vilket då inte gäller.

Ja, håller med, de har smugit in texten i mitten i sina avtal. Även på produkten som är avsedd för privatpersoner.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Gick själv miste om en mus för cirka 800 kr nyligen då dom trollade bort paketet redan på ombudet.

. . . så någon anställd på ombudet, där all pakethantering sköts av butiksanställda utan involvering från PostNord, stal eller slarvade bort ditt paket. Det är dom du ska skapa skapa ramaskry hos, inte PostNord; är själv postis och det lokala ombudet är så dåligt att jag behövt gå in på deras postrum i arbetskläder själv för de glömt att skanna in paket men lagt upp på utdelningshyllan ändå. Lämna inte saker du vill ha skickat hos ombud, är vad jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

. . . så någon anställd på ombudet, där all pakethantering sköts av butiksanställda utan involvering från PostNord, stal eller slarvade bort ditt paket. Det är dom du ska skapa skapa ramaskry hos, inte PostNord; är själv postis och det lokala ombudet är så dåligt att jag behövt gå in på deras postrum i arbetskläder själv för de glömt att skanna in paket men lagt upp på utdelningshyllan ändå. Lämna inte saker du vill ha skickat hos ombud, är vad jag säger.

Paketet är inskannat hos postnord och där stannade det. Ombudet hävdar bara: reklamera till Postnord vi kan inte göra något.

Men ja, det är slutskickat med Postnord för min del. Trodde faktiskt att saker var försäkrade, men tänker mig att jag skulle skämmas genom marken om jag sålde ett 3080 som kommer bort och jag fått swish på summan, för att sedan säga till mottagaren att ansvaret ligger på honom från att jag lämnat in paketet.

Vad är egentligen inte begagnat om man säljer något som privatperson? Så postnord kan inte stå för något som skickas av privatpersoner. Rätt udda sätt att driva en verksamhet riktad till den målgruppen, men den verkar ju fungera ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Skillnaden är att du gör det när du är på plats. Då kan du fortfarande hävda att du inte hämtat det om det skulle vara borta.
Med Bank ID så har du ju legitimerat dig = hämtat paketet. Då blir det svårt att hävda att du inte alls har hämtat ut paketet.

Bank id legitimering betyder inte att paketet är redo att lämnas ut till vemsomhelst. Det behövs QR koden som personen med rätt bank id får som svarskod. Qr koden är 10 bokstäver och siffror.
Antingen gissade någon med över 100 miljoner möjliga kombinationer på helt rätt kombination eller så delades QR KODEN med en annan person. Koden är unik och skapas enbart som en svarskod.
Svarskoden i sig kräver inget leg på den som hämtar, eftersom det i sig är totalt osannolikt att någon skulle gissa sig fram till en kod med långt över 100 miljoner möjliga kombinationer.
Paketet är absolut INTE hämtat eller registrerat som redo att lämnas ut när du legitimerat dig med bank id, svarskoden som ges efter identifiering är det enda som ger ombudet eller Postnord möjlighet att lämna ut paketet till en motpart. Antingen har koden delats eller så har personen flera bank id eller en keylogger i mobilen. Det går inte att gissa sig till en så unik kombination.

Min teori är att ombudet tagit leg på motparten utan att kolla att namnet stämmer. Det är det enda sannolika. Gör en anmälan och reklamera. Bank id svarskoden kan inte användas att ge vemsomhelst tillgång till ditt paket, enbart qr svarskoden ger tillgång till att hämta.

Edit
Permalänk
Medlem

Mitt råd är att undvika Klarna och PostNord. Klarna tar extremt lång tid på sig om något går fel och om man pratar med dem i telefon får man i regel ingen hjälp. PostNord är extremt ojämn i sin kvalitet och att reklamera direkt mot PostNord är oftast omöjligt. Den som vill kan följa mitt senaste ärende med Klarna del 2: https://youtu.be/uLoXk6sr7aQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Det här är helt sjukt. Har själv varit lite nojig om just detta och aldrig "låst upp" en försändelse tills jag var på plats eller stod i kön för att hämta. Tråkigt att det hänt och tack för bekräftande av att det säkerligen sitter folk i utlämningsställen och kollar om någon kört BankID, väntat typ 30min och sedan bara snott skiten. Eller helt enkelt gjort ett ärligt misstag och givit ut fel när de skannat en annan vara till en kund (svårt att tro då de brukar kolla namnet). Då är det väl kunden som inte lämnat tillbaka det utan bara dragit.

"Dom" måste kunna svarskoden du får i appen efter att ha bank idat dig. Paketets nummer räcker inte. Dom måste ha tillgång till din Postnord app efter att du godkänt med bank id eller en bild av din qr kod.
Ingen kan hämta ditt paket med annat än just din personliga qr kod eller kombinationen av siffror och bokstäver som står under qrkoden. Ingen kan vänta och sen hämta, qr koden krävs.

Ombudet läser av din qr kod och sedan paketets streck kod, dom två måste vara samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sms? Den frågan kommer nog via notis från PostNord appen och kan i så fall stängas av i PostNord appen

Så kan det nog vara, jag får sms också. Ska kolla appen, visste inte att det gick att stänga av. Tack!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Min teori är att ombudet tagit leg på motparten utan att kolla att namnet stämmer. Det är det enda sannolika. Gör en anmälan och reklamera. Bank id svarskoden kan inte användas att ge vemsomhelst tillgång till ditt paket, enbart qr svarskoden ger tillgång till att hämta.

Ja...jag har ett ganska vanligt namn och det har ibland (fast sällan) hänt att gubben kommit fram med fel paket trots att jag uppgivit rätt 4 sista siffror. Men det som alla väl gör nu är att de scannar antingen QR-kod (som då rimligen på något sätt måste matcha koden på paketet) eller ID-kort (som inte behöver matcha "digitalt") + paketets kod. Då borde det i systemen gå att se vilket personnummer som hämtat ut ett visst paket? Om det blir fel menar jag. Men det bryter säkert mot någon lag att kolla upp det där.

Nån stolle lyckades på något sätt få med mig som medsökande på ett större lån, efter polisanmälan från mig lades allt ner omgående då det inte gick att kolla vem som var huvudsökande på låneansökan...ridå. Alltså, polisen kunde kanske, men de bedömde att det inte var värt besväret. Lånet var spärrat (eftersom jag kontaktade låneföretaget) och inget brott av allvarligare grad hade begåtts då jag inte förlorat några pengar. Jag hade ingen rätt att se på den låneansökan jag tydligen stod med på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Jag beställde lampor för över 2000 på POWER nu på Black Friday. Använde BankID i Postnord-appen några timmar innan uthämtning. Ombudet gav ut mitt paket till någon annan (eller så var det insider stöld) innan jag hann hämta ut paketet. Nu kan jag inte få ersättning då jag använt BankID för att identifiera mig i förtid och då förlorar man tydligen all trovärdighet och möjlighet att reklamera. Så stor jävla varning på BankID specciellt om det är nåt lite dyrare!

Varför inte bara hämta ut med vanligt ID-kort?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja...jag har ett ganska vanligt namn och det har ibland (fast sällan) hänt att gubben kommit fram med fel paket trots att jag uppgivit rätt 4 sista siffror. Men det som alla väl gör nu är att de scannar antingen QR-kod (som då rimligen på något sätt måste matcha koden på paketet) eller ID-kort (som inte behöver matcha "digitalt") + paketets kod. Då borde det i systemen gå att se vilket personnummer som hämtat ut ett visst paket? Om det blir fel menar jag. Men det bryter säkert mot någon lag att kolla upp det där.

Nån stolle lyckades på något sätt få med mig som medsökande på ett större lån, efter polisanmälan från mig lades allt ner omgående då det inte gick att kolla vem som var huvudsökande på låneansökan...ridå. Alltså, polisen kunde kanske, men de bedömde att det inte var värt besväret. Lånet var spärrat (eftersom jag kontaktade låneföretaget) och inget brott av allvarligare grad hade begåtts då jag inte förlorat några pengar. Jag hade ingen rätt att se på den låneansökan jag tydligen stod med på.

Om du heter vanlig namn o vanligt efternamn så kan ombudet med rätt lämna ut det till en som har identiskt namn. Tyvärr är det så. Med bank id ska det dock inte gå, ni har inte samma person nummer. Men i fallet id kort med samma namn så sparas legitimation internt i databasen ,Gör du en anmälan/reklamation så borde det gå att bevisa att du inte tagit emot det. Dock så måste avsändaren vara den som gör reklamationen, dom äger försändelsens försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Jag beställde lampor för över 2000 på POWER nu på Black Friday. Använde BankID i Postnord-appen några timmar innan uthämtning. Ombudet gav ut mitt paket till någon annan (eller så var det insider stöld) innan jag hann hämta ut paketet. Nu kan jag inte få ersättning då jag använt BankID för att identifiera mig i förtid och då förlorar man tydligen all trovärdighet och möjlighet att reklamera. Så stor jävla varning på BankID specciellt om det är nåt lite dyrare!

Vore intressant att höra var du fått de svar du fått, att du skulle vara körd för att du redan hade legitimerat dig osv. Vilka har du talat med?

Det motsäger ju helt det Xelfeir här menar:

Skrivet av Xelfeir:

Bank id legitimering betyder inte att paketet är redo att lämnas ut till vemsomhelst. Det behövs QR koden som personen med rätt bank id får som svarskod. Qr koden är 10 bokstäver och siffror.
Antingen gissade någon med över 100 miljoner möjliga kombinationer på helt rätt kombination eller så delades QR KODEN med en annan person. Koden är unik och skapas enbart som en svarskod.
Svarskoden i sig kräver inget leg på den som hämtar, eftersom det i sig är totalt osannolikt att någon skulle gissa sig fram till en kod med långt över 100 miljoner möjliga kombinationer.
Paketet är absolut INTE hämtat eller registrerat som redo att lämnas ut när du legitimerat dig med bank id, svarskoden som ges efter identifiering är det enda som ger ombudet eller Postnord möjlighet att lämna ut paketet till en motpart. Antingen har koden delats eller så har personen flera bank id eller en keylogger i mobilen. Det går inte att gissa sig till en så unik kombination.

Min teori är att ombudet tagit leg på motparten utan att kolla att namnet stämmer. Det är det enda sannolika. Gör en anmälan och reklamera. Bank id svarskoden kan inte användas att ge vemsomhelst tillgång till ditt paket, enbart qr svarskoden ger tillgång till att hämta.

Är detta något du vet med säkerhet eller något du gissar? Att det inte skulle vara kopplat till systemet för ombuden där det finns någon markering typ; "Legitimerad via BankID 14:26" eller liknande?

Verkar ju också som att det här är ett system alla aktörer använder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Paketet är inskannat hos postnord och där stannade det. Ombudet hävdar bara: reklamera till Postnord vi kan inte göra något.

Om det är inskannat hos Postnord så har det ju inte försvunnit hos ombudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Om det är inskannat hos Postnord så har det ju inte försvunnit hos ombudet?

Jo, paketet står som registrerat och inlämnat hos ombud i PostNords tracing sen har det inte uppdaterats. Har kontaktat ombud säkert 3-4x och Postnord vet jag inte hur många gånger.

Ombudet säger bara: "det kan försvinna paket med Postnord, reklamera hos dom, vi kan inte göra något".

PostNord säger att det kan komma fram men att dom täcker inga förluster eller skador på begagnade varor (vilket samtliga varor är om du skickar som privatperson).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

"Dom" måste kunna svarskoden du får i appen efter att ha bank idat dig. Paketets nummer räcker inte. Dom måste ha tillgång till din Postnord app efter att du godkänt med bank id eller en bild av din qr kod.
Ingen kan hämta ditt paket med annat än just din personliga qr kod eller kombinationen av siffror och bokstäver som står under qrkoden. Ingen kan vänta och sen hämta, qr koden krävs.

Ombudet läser av din qr kod och sedan paketets streck kod, dom två måste vara samma.

Det är visserligen sant. Jag får ju alltid skanna koden. Känner fortfarande om minsta risk finns att mitt bankid är kapat eller liknande (kanske kopierat och de kan göra saker när jag aktiverar hos mig) så låter man bli att använda det om man inte är just då på väg att hämta paketet. Måste ju ändå ta fram mobilen och visa så likväl att man kör det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vore intressant att höra var du fått de svar du fått, att du skulle vara körd för att du redan hade legitimerat dig osv. Vilka har du talat med?

Det motsäger ju helt det Xelfeir här menar:

Är detta något du vet med säkerhet eller något du gissar? Att det inte skulle vara kopplat till systemet för ombuden där det finns någon markering typ; "Legitimerad via BankID 14:26" eller liknande?

Verkar ju också som att det här är ett system alla aktörer använder.

Vet med säkerhet, arbetar dagligen med systemen. Systemet som ombuden arbetar med är likadant i funktion, men dom saknar flera administrativa funktioner. Kan inte ändra information osv.

Det går såklart att göra fel och lura systemet på olika sätt, men i ovanstående fall är det nog inget systemfel, något har felat i den mänskliga kedjan. Bank id qr koden är enbart lokal, i PostNords app, i mobilen med bank id. Ombudet ser ingen information i systemet för paketet när bank id har använts, det är enbart den i mobilen lokala qr koden som ger fri tillgång till paketet.

Information finns i nätet att bank id använts, men den informationen saknar helt funktion praktiskt. Det sätts bara en tidsstämpel. Precis som alla postnords system när något förändras eller passerar en plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Om du heter vanlig namn o vanligt efternamn så kan ombudet med rätt lämna ut det till en som har identiskt namn. Tyvärr är det så. Med bank id ska det dock inte gå, ni har inte samma person nummer. Men i fallet id kort med samma namn så sparas legitimation internt i databasen ,Gör du en anmälan/reklamation så borde det gå att bevisa att du inte tagit emot det. Dock så måste avsändaren vara den som gör reklamationen, dom äger försändelsens försäkring.

Butiken/säljaren har ju bara ditt namn och inte personnummer, så även med BankID går det att hämta paket med identiskt namn.
MEN säljaren måste också ha matat in fel telefonnummer, då det är identifier för vilken app/telefon som ska få pushnotisen om att det finns ett paket att hämta/legitimera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Vet med säkerhet, arbetar dagligen med systemen. Systemet som ombuden arbetar med är likadant i funktion, men dom saknar flera administrativa funktioner. Kan inte ändra information osv.

Det går såklart att göra fel och lura systemet på olika sätt, men i ovanstående fall är det nog inget systemfel, något har felat i den mänskliga kedjan. Bank id qr koden är enbart lokal, i PostNords app, i mobilen med bank id. Ombudet ser ingen information i systemet för paketet när bank id har använts, det är enbart den i mobilen lokala qr koden som ger fri tillgång till paketet.

Information finns i nätet att bank id använts, men den informationen saknar helt funktion praktiskt. Det sätts bara en tidsstämpel. Precis som alla postnords system när något förändras eller passerar en plats.

Men då verkar det ju märkligt om personen fått höra att den "är körd" för att hen har legitimerat sig via BankID?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för något konstigt förra veckan, angående Postnord. Jag hade beställt ett paket från ett annat land, men inom EU, och helt plötsligt fick jag en notis i Postnords app att den fanns att hämta. I en stad en timme ifrån mig! Jag ringde och undrade vad som är fel, och efter en timme i telefonkö kom jag fram till en tjej som sa att tough shit, du måste åka dit och hämta det eftersom den som skickat paketet skrivit adressen till den staden, Postnord kan inte skicka det till ett annat ombud. Men jag stod på mig och sa att det är inte möjligt, varför skulle de skriva en adress till en stad som jag aldrig bott i? Till slut kröp det fram att det var rätt adress skriven från början, men att Postnord (troligtvis när den förtullades? Trots att det var från ett EU-land.) lagt på en adressetikett ovanpå den adressen, så de blev tvungna att skicka den till min stad ändå.

Jag har ännu inte fått paketet, men enligt appen så är den på väg nu i alla fall, det tog nästan en vecka innan den lämnade den staden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Amazon brukar vara bäst av alla när det kommer till att fixa problem med leveranser, du får pengarna tillbaka direkt i 90% av alla fall utan nått krångel och vill du köpa igen så är det inga problem.

Klarna har jag bara krånglat med via Tradera då man köper en hel del "lite för bra för att vara sant men finns folk som inte vet vad de säljer" och där kan det ta väldigt lång tid innan man får pengarna tillbaka, har ibland tagit 3 månader.

Från inhemska butiker har jag aldrig haft något som försvunnit vad jag kan minnas men köper jag spel som skickas i sån där påse så är det väldigt ofta som fodralen är krossade och då får man krångla igen, tog 5 månader att få pengarna tillbaka hos mediamarkt.

Det var nyligen en tråd om en användare som blev blåst av Amazon.se här på Sweclockers. De hade beställt en ny vara från Amazon men istället fått en begagnade vara istället för en ny produkt. De skickade tillbaka den begagnade varan som Amazon hade levererat till dom. Amazon valde att behålla produkten som skickades tillbaka och vägrar att betala tillbaka pengarna.

Amazon har fått mycket kritik för bristande kontroll av sin lagerhantering i USA. Det känns inte så kul att handla dyra saker från Amazon.se om samma bedrägerier som är vanligare hos Amazon i USA nu börjar ske här i Sverige.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hur kom Klarna in i denna artikel om Postnord?
Klarna är skit, använd inte de, ni är redan skyddade i Sverige.
Tyvärr finns det många trygghetsknarkare som köper allt som utger sig för att vara tryggt.
Det är typ som ID-skydd, skyddar ingenting annat än att du får en notis om adressändring, går ju att lösa själv via skatteverket genom att kräva bankid vid adressändring.

Permalänk

En riktig skitartikel ursäkta språket.

Vad är det för någon saftskalle som som satt bild och rubrik?.. Grattis Jakob Adolfsson.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Butiken/säljaren har ju bara ditt namn och inte personnummer, så även med BankID går det att hämta paket med identiskt namn.
MEN säljaren måste också ha matat in fel telefonnummer, då det är identifier för vilken app/telefon som ska få pushnotisen om att det finns ett paket att hämta/legitimera.

Bank id är lokalt på mobilen, det sker inget centralt i systemet för att du bank idar ett paket. QR KODEN som ger tillstånd att hämta paketet utan legitimation finns enbart lokalt i mobilen. Samt alla du väljer att dela mobilen/koden med.
Ingen i hela världen kan hämta ditt paket för att du bank idat paketet, bara du lokalt har tillgång till svarskoden och väljer vem du delar den med.

Visst kan säljaren skriva in en person med samma namn som du och sedan dennes mobilnummer, då får ju den personen ett sms. Men då vet du inte om det, för att du får inget sms, eller någon notifikation alls, för all info går till den andra personen.
Sedan ska personen också bo hos dig, eftersom bank id behöver register ur folkbokföring som krav för att aktiveras i första hand.

Någon med ditt identiska namn måste alltså gå igenom en bank för att skapa ett bank id, skriva sig där du bor, dvs 2ggr du på samma adress, samt ha tillgång till alla dina bankkonton samt deklarera för dig årligen för att skapa en extra du. Det går ju inte. PostNords app delar inte ut bank id till folk. Det gör bankerna, och dom baserar det på folkbokföring.

Skulle det gå att skapa kopior av folk så skulle värre problem än att sno paket uppstå.

Något är fishy i hela berättelsen och det finns nog ingen ond tvilling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men då verkar det ju märkligt om personen fått höra att den "är körd" för att hen har legitimerat sig via BankID?

Det ska enligt mig inte kunna hända, bank id qr svarskoden som Postnord skannar finns enbart i mobilen som bank id finns på, den som sagt att det är kört borde läsa in mer fakta i ärendet hur bank id faktiskt använts i detta fall, men jo det är "tekniskt sett ganska kört." Vid en första blick.

En liknelse som fungerar likadant är om du skulle swisha någon 5000 kr , godkänna det med bank id och sedan säga att " - det var inte jag som gjorde det."
Det är svårt att bevisa att du inte gjort en sådan sak, när du gjort något sådant.

Men som sagt, qr svarskoden finns bara lokalt i mobilen, i samma mobil där bank id är installerat. Liraren kanske inte har ärliga vänner.
Det eller en keylogger / trojan i mobilen.
Men då borde ju kanske tjuven sätta en högre ribba än ett paket. Med tanke på att dom isåfall har tillgång till alla tillgångar personer förfogar över. Om det ens kan hända att ett bank id kan kapas och sedan dupliceras.

Permalänk
Medlem

Slutsatsen av artikeln är att jag ska betala med Klarna? Ny lägstanivå för swec-artiklar?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate