Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Brevet från lillan... ;P

Skrivet av Izenoz:

Hej Granne!
Fick Mail igår om prisökning från BH vi med, 100/100 som för kostar ca 300kr/m kommer nu kosta 479kr/m.
Allt pga Zitius enl. BH.
Besviken enormt på BH, så jag tog till pennan (mail) och skrev till dom ifall de tycker om trogna kunder (snart 10 år), samt att en snabb googling på Fiber kan ge oss 500/500 för 385kr/m eller 250/250 för 368kr/m via Ownit..

Matcha detta eller ännu bättre så stannar jag kvar annars är det tack och adjö.

Förstår att viss ökning av priser sker men detta är rent tragiskt, finns inte ett argument för att det ska/kan/blr kosta SÅ mycket för en 100/100 lina, BH i all ära men nu får det fan vara nog.

Edit*
100/100 via Ownit kostar för övrigt just nu 99kr/m, NITTIONIO KRONOR!

Edit*
Ej Ownit, Bredband2 skall det vara 👍🏻

Fick du svar på brevet, eller bytte du helt sonika till 99:- alternativet? 100:- är skäligt för varje 100 Mbit/a mer i fart.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Fick du svar på brevet, eller bytte du helt sonika till 99:- alternativet? 100:- är skäligt för varje 100 Mbit/a mer i fart.

Jag la precis på luren med kundtjänst, avslutade VPN och bredbandet, fick ett ”erbjudande” om 439kr/månaden+40 för VPN men sa nej tack.

Beställde 250/250 från Bredband 2 precis, 365kr/m i 12 månader, sedan 409kr/m.

Frågade om det var skäligt att vi ska betala för deras samarbete med Zitius enligt PTS besked från 2005 (läste någon som skrev om det tidigare i tråden) men fick inget konkret svar, frågade även om det var skäligt att de är 380kr dyrare på 100/100 och även där, totalt tomt svar.

Summa sumarum: BH i all ära men hoppas verkligen att fler säger upp och byter, jag stör mig så enormt på att de hävdar kostnadsökningar, VILKA (?), det är kablar i marken som kommer hålla tills var och varannan människa ligger i kistor, inget som ”nöts” ut och rätta mig gärna ombokat har fel.

De tjänar multum på detta, på oss, mitt råd är BYT!

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

💵 Vi hälsar hem till Sverige... 💵

Skrivet av Izenoz:

Jag la precis på luren med kundtjänst, avslutade VPN och bredbandet, fick ett ”erbjudande” om 439kr/månaden+40 för VPN men sa nej tack.

Beställde 250/250 från Bredband 2 precis, 365kr/m i 12 månader, sedan 409kr/m.

Frågade om det var skäligt att vi ska betala för deras samarbete med Zitius enligt PTS besked från 2005 (läste någon som skrev om det tidigare i tråden) men fick inget konkret svar, frågade även om det var skäligt att de är 380kr dyrare på 100/100 och även där, totalt tomt svar.

Summa sumarum: BH i all ära men hoppas verkligen att fler säger upp och byter, jag stör mig så enormt på att de hävdar kostnadsökningar, VILKA (?), det är kablar i marken som kommer hålla tills var och varannan människa ligger i kistor, inget som ”nöts” ut och rätta mig gärna ombokat har fel.

De tjänar multum på detta, på oss, mitt råd är BYT!

Håller med dig. 🤗 100% P r o c e n t...

Vilka kostnader som Sagt? 🥴 Elen går ju upp med nån 10:- det kan jag köpa så FAIR att man höjer med den där Lucia tian för alla kunder men att höja med $20 mer bara för att VD:n Ska Kunna Jaga Krokodil 🐊 med Herr Chris O'Neil...det är inte FAIR.

Det är jul 🤶 🎄 på Caymanöarna och alla pengar 💵 💸 hälsar hem och God Jul till varje svensk, alla pengar är nu här...ett Cayman konto vittnar om stil, alla pengar 💵 i exil... Alla pengar har det bra och VD:n har så kul...en prishöjning nu precis lagom inför Jul...🎄 🎅😮 🤣

Vilken oväntad julklapp 🎁...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Rubrik?

Skrivet av Izenoz:

Hej Granne!
Fick Mail igår om prisökning från BH vi med, 100/100 som för kostar ca 300kr/m kommer nu kosta 479kr/m.
Allt pga Zitius enl. BH.
Besviken enormt på BH, så jag tog till pennan (mail) och skrev till dom ifall de tycker om trogna kunder (snart 10 år), samt att en snabb googling på Fiber kan ge oss 500/500 för 385kr/m eller 250/250 för 368kr/m via Ownit..

Matcha detta eller ännu bättre så stannar jag kvar annars är det tack och adjö.

Förstår att viss ökning av priser sker men detta är rent tragiskt, finns inte ett argument för att det ska/kan/blr kosta SÅ mycket för en 100/100 lina, BH i all ära men nu får det fan vara nog.

Edit*
100/100 via Ownit kostar för övrigt just nu 99kr/m, NITTIONIO KRONOR!

Edit*
Ej Ownit, Bredband2 skall det vara 👍🏻

Vars hittar du dessa erbjudanden? När jag kollar via ZMarket (sidan där man beställer via Zitius) så är nästintill allt lika dyrt :/ Fanns någon 100/100 för typ 350kr vilket är lite bättre i guess men frtf sjukt dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skibbyy:

Vars hittar du dessa erbjudanden? När jag kollar via ZMarket (sidan där man får beställa sidan via för Zitius) så är nästintill allt lika dyrt :/ Fanns någon 100/100 för typ 350kr vilket är lite bättre i guess men frtf sjukt dyrt

Håller med. Jag kollade via iTux och tycker att det är döfött och dyrt ja...mellan 350:- (kampanj) och ända upp till 500-600:-

😂 Förutom att de tjänar pengar på detta påfund, varför höjer de så grön 🥗 jävligt 😂 det är för mycket...:/ 😑

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag tecknade Bahnhof 100/100 á 389kr/mån i Nov i år.
Nu meddelar dom att de kommer höja mitt pris med 90kr pga. att Zitius höjt sina priser.

Jag sa upp abonnemanget omedelbart.

389kr var ju mycket redan från början, men 90kr höjning på det är ju löjligt.

Stämmer det verkligen att Zitius höjt priset med 90kr mot ALLA sina tjänsteleverantörer? Dom vägrar prata med privatkunder på sitt telefonnummer.

Samtidigt visar https://www.compricer.se/bredband/ att Umeå-borna betalar 42kr/mån för 100/100.

Någon ljuger...

Någon mer som sitter på Zitius stadsnät i Stockholm? Är det samma sak som Stokab?

Om du tecknade ett abonnemang med bindningstid i ett år så hade de antagligen inte höjt förrän december nästa år.

Permalänk
Medlem

20kr i månaden verkar jag kunna dra ner på mitt.
om jag säger upp det och tecknar igen, lite väl mycket jobb för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du tecknade ett abonnemang med bindningstid i ett år så hade de antagligen inte höjt förrän december nästa år.

Varför sätta sig fast med bindningstid när det finns gott om konkurrerande erbjudanden?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Varför sätta sig fast med bindningstid när det finns gott om konkurrerande erbjudanden?

Bindningstid för att alla "konkurrenterna" har samma höga pris och att binda sig sänker kostnaden något. Men bara lite...

När man stämmer en mobiloperatör inför domstol brukar de erbjuda "mer GB till samma pris 🏆". Varför? Jo för att det är den billiga vägen ut för dem. Det är ingen reell kostnad - mot om du skulle be om en ekonomisk kompensation - OCH om de nu mot all förmodan skulle förlora på "affären" så reellt talar vi om 5‰—10% för den dubbla GB. Men de har Dig fortfarande som en betalande kund.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Varför sätta sig fast med bindningstid när det finns gott om konkurrerande erbjudanden?

För då har du kvar priset som du var nöjd med i ett år, de brukar inte bryta kontraktet genom att höja priset

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det är så himla dyrt med bredband till privatpersoner?
i vår BRF (45 lägenhter) så betalar vi 145kr/mån per lägenhet för 1000/1000 via bredband2. Nyligen höjt pris men å andra sidan är det konstant under närmaste 5 åren så ingen indexhöjning eller dyl.
Inget som vi lägger ut på de boende utan föreningen tar den kostnaden.
Jag får 950+ i båda riktningarna så jag är helt klart nöjd!
De överprisar som f______n via stadsnät!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Hur kommer det sig att det är så himla dyrt med bredband till privatpersoner?
i vår BRF (45 lägenhter) så betalar vi 145kr/mån per lägenhet för 1000/1000 via bredband2. Nyligen höjt pris men å andra sidan är det konstant under närmaste 5 åren så ingen indexhöjning eller dyl.
Inget som vi lägger ut på de boende utan föreningen tar den kostnaden.
Jag får 950+ i båda riktningarna så jag är helt klart nöjd!
De överprisar som f______n via stadsnät!

Bra fråga, minns när man var student och hade tillgång till studentnätet för 200kr/halvår, nackdelen var då att ibland blev det väldigt aktivt så kunde krångla lite smått men inget man gnäller över på den kostnaden.

Beställde i juli comviqs bredband, tror det var bundet ett år för 305 kr sen 409 efter ett halvår, tänkte det var värt för slippa bredband2 som körde höjningar sen billigare för nya kunder, och trots man fick de "bättre erbjudantet, och låst över ett år så kom höjningarna inom det låsta året med.

Nu när det gått ett halvår så får jag en räkning på den högre summan(409), sen nämns prishöjning för månaden därefter med ca 10% (inom de 12 mån jag har för mig jag låste till, stabilt att man inte verkar kunna lita på de låsta priserna längre, blir iaf uppsägning igen och får säkert genom det med tanke på deras avtalsändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skibbyy:

Vars hittar du dessa erbjudanden? När jag kollar via ZMarket (sidan där man beställer via Zitius) så är nästintill allt lika dyrt :/ Fanns någon 100/100 för typ 350kr vilket är lite bättre i guess men frtf sjukt dyrt

Skrivet av Radovic:

Håller med. Jag kollade via iTux och tycker att det är döfött och dyrt ja...mellan 350:- (kampanj) och ända upp till 500-600:-

😂 Förutom att de tjänar pengar på detta påfund, varför höjer de så grön 🥗 jävligt 😂 det är för mycket...:/ 😑

Www.bredband.se

In med adressen och sedan kom det massa förslag, tog det jag tycker passar oss bäst och sparar 1200 ”ich” om året.

Dålig stavning
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande nyfiken på hur Umeås modell skiljer sig från resten av landet. Hur kan dom ha så billigt och resten av landet så dyrt. Skulle inte stadsnäten få ner priserna via konkurrens?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag är fortfarande nyfiken på hur Umeås modell skiljer sig från resten av landet. Hur kan dom ha så billigt och resten av landet så dyrt. Skulle inte stadsnäten få ner priserna via konkurrens?

Låt 🎶 🎶 oss säga att JA det skulle bli billigare via stadsnäten - d.v.s. Konkurrensen är det inget fel på mellan stadsnäten - men Stadsnäten kom på att de nu har alla kunderna samlade på ett och samma ställe, inom respektive stadsnät, så då kan de smyghöja i sann Göran Persson stabil stil...😂😂

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Låt 🎶 🎶 oss säga att JA det skulle bli billigare via stadsnäten - d.v.s. Konkurrensen är det inget fel på mellan stadsnäten - men Stadsnäten kom på att de nu har alla kunderna samlade på ett och samma ställe, inom respektive stadsnät, så då kan de smyghöja i sann Göran Persson stabil stil...😂😂

Och när folk inte har vettiga alternativ till att betala vad leverantörerna tar ut, så är ”betalningsviljan i Sverige (…) god”. 🙄

Permalänk
Medlem

Prövade

Skrivet av Izenoz:

Www.bredband.se

In med adressen och sedan kom det massa förslag, tog det jag tycker passar oss bäst och sparar 1200 ”ich” om året.

Jag prövade idag på Bredband2, stod 314kr/månad för 250/250, men tyvärr så fick jag mail att det var om man hade Fibra, för Zitius var det andra högre priser. Menmen, tror iallafall det är billigare än BH

Permalänk

För det första. Jag är också kund hos Bahnhof i ett stadsnät och har kunnat bekräfta efter höjningar att lokala stadsnätet inte höjt avgiften gentemot Bahnhof. I alla fall inte förra gången de höjde, har inte information om pris sedan sist. Jag har fått 2-3 höjningar sen 2019 när jag flyttade in i min lägenhet (388 till 409 via 419 har jag för mig) där jag har fiber via stadsnätet. Kunde sparat över tusen kronor kommande år om jag bytte till Telia under black friday och jag var riktigt sugen. Jag är riktigt irriterad på Bahnhof just nu.

Några har funderat på vad det är som kostar ("det är ju kablar i marken som funkar för evigt nästan"). En av de saker som kostar är förstås elen till den aktiva utrustningen ute i nätet, en kostnad som gått upp på senare år. Annat som kostar är att uppgradera denna aktiva utrustning (switchar och routrar) i nätet för att hantera störra mängder data, eftersom mängden data vi använder går uppåt hela tiden. Mellan din router och den punkt där din signal/paket går över till din tjänsteleverantörs nät kan det vara 10+ aktiva enheter. Nätägaren har också massa anställda samt interna system för att styra och överaka nätet, fakturera och så vidare. Med det sagt så kan man tycka att många av de kostnaderna inte borde gått upp galet, även om det såklart blivit dyrare med nätverksutrustningen, precis som allt blivit dyrare. Detta är inte för att försvara, utan endast för att försöka förklara att det är lite mer olika delar inblandade än kablar i marken som kan påverka priset.

Vad gäller att priset i bostadsrättsföreningar kan vara så lågt så är det ju samma princip som mycket annat. En bostadsrättsförening binder sig ofta under lång tid och ger leverantören monopol i fastigheten. Det ger garanterat en viss andel abonnemang under lång tid. Därmed rabbatt pga mängd och att de bundit sig.

Och de som klagar på stadsnäten, jag förstår er. Det finns säkert stadsnät som inte har bästa prissättningen och som utnyttjat att de är enda nätet i stora delar av staden/regionen. Men jag har nog å andra sidan aldrig hört talas om en bättre lösning. Alternativet så som jag ser det är att ha nät som Comhem överallt. Där nätägare och tjänsteleverantören är den samma och alltid bara bygger där de har monopol och sätter priserna hur de vill. Det är samma problem, bara ännu värre för slutkund. Finns en anledning till att Comhem/Tele2 konsekvent brukar ligga i botten när det gäller kundnöjdhet.

Förövrigt, ni som pratar om OpenUniverse. De är numera ägda av GlobalConnect Sverige (före detta IP-Only), se https://www.openuniverse.se/blog/2022/02/01/globalconnect-sve... .

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterAndyPandy:

För det första. Jag är också kund hos Bahnhof i ett stadsnät och har kunnat bekräfta efter höjningar att lokala stadsnätet inte höjt avgiften gentemot Bahnhof. I alla fall inte förra gången de höjde, har inte information om pris sedan sist. Jag har fått 2-3 höjningar sen 2019 när jag flyttade in i min lägenhet (388 till 409 via 419 har jag för mig) där jag har fiber via stadsnätet. Kunde sparat över tusen kronor kommande år om jag bytte till Telia under black friday och jag var riktigt sugen. Jag är riktigt irriterad på Bahnhof just nu.

Några har funderat på vad det är som kostar ("det är ju kablar i marken som funkar för evigt nästan"). En av de saker som kostar är förstås elen till den aktiva utrustningen ute i nätet, en kostnad som gått upp på senare år. Annat som kostar är att uppgradera denna aktiva utrustning (switchar och routrar) i nätet för att hantera störra mängder data, eftersom mängden data vi använder går uppåt hela tiden. Mellan din router och den punkt där din signal/paket går över till din tjänsteleverantörs nät kan det vara 10+ aktiva enheter. Nätägaren har också massa anställda samt interna system för att styra och överaka nätet, fakturera och så vidare. Med det sagt så kan man tycka att många av de kostnaderna inte borde gått upp galet, även om det såklart blivit dyrare med nätverksutrustningen, precis som allt blivit dyrare. Detta är inte för att försvara, utan endast för att försöka förklara att det är lite mer olika delar inblandade än kablar i marken som kan påverka priset.

Vad gäller att priset i bostadsrättsföreningar kan vara så lågt så är det ju samma princip som mycket annat. En bostadsrättsförening binder sig ofta under lång tid och ger leverantören monopol i fastigheten. Det ger garanterat en viss andel abonnemang under lång tid. Därmed rabbatt pga mängd och att de bundit sig.

Och de som klagar på stadsnäten, jag förstår er. Det finns säkert stadsnät som inte har bästa prissättningen och som utnyttjat att de är enda nätet i stora delar av staden/regionen. Men jag har nog å andra sidan aldrig hört talas om en bättre lösning. Alternativet så som jag ser det är att ha nät som Comhem överallt. Där nätägare och tjänsteleverantören är den samma och alltid bara bygger där de har monopol och sätter priserna hur de vill. Det är samma problem, bara ännu värre för slutkund. Finns en anledning till att Comhem/Tele2 konsekvent brukar ligga i botten när det gäller kundnöjdhet.

Förövrigt, ni som pratar om OpenUniverse. De är numera ägda av GlobalConnect Sverige (före detta IP-Only), se https://www.openuniverse.se/blog/2022/02/01/globalconnect-sve... .

Joo...jsg håller med dig angående kostnaderna (och alla statliga och kommunala tillstånd) men de levde ju (gott?) på våra abonnemangsavgifter innan. Och det grön 🥗 jävliga i kråksången är ju att de (ISP) höjer med $10, $20 ibland $30 mer under ett år. På 5 år per kund är det $100. (Jag vill inte men måste nämna det😔😶: hyresvärdarna höjer varje/per år, är det dit vi är på väg? 🤔). Så det blir ju en del pengar 💵 💸 i slutändan...om arbetsgivaren hade höjt lönen varje år med $300, då hade andra höjningar varit mer lätta att hantera... (FAST då hade alla andra höjt ännu mer jag vet men men)...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bahnhof:

I februari 2024 kommer Telia Öppen Fiber att höja sina avgifter gentemot oss på grund av ökade el- och leverantörskostnader.

Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 569 kr/mån från och med 1 februari 2024. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut.

Kanske dags att fundra på alternativ.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kanske dags att fundra på alternativ.

Om, man inte har fjädrar på kroppen och heter Joakim von Anka 🦆, så är det nog bra att ta sig en funderare på hur och inte OM man ska byta, utan n ä r snarare...

Det dumma är - som har konstaterats - att nästan alla andra gör och agerar på samma i för kunden ett icke fördelaktigt prishöjande sätt...och i Ukraina kostar en 100/100 lina mellan $8-20/månad...orättvist...😥

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Om, man inte har fjädrar på kroppen och heter Joakim von Anka 🦆, så är det nog bra att ta sig en funderare på hur och inte OM man ska byta, utan n ä r snarare...

Det dumma är - som har konstaterats - att nästan alla andra gör och agerar på samma i för kunden ett icke fördelaktigt prishöjande sätt...och i Ukraina kostar en 100/100 lina mellan $8-20/månad...orättvist...😥

I ärlighetens namn: jag kollar regelbundet på priserna för mina olika abonnemang och tjänster, och för vad man får - inklusive att inte bara nerlåst bakom CG-NAT - ligger Bahnhof fortfarande bra till även efter höjningen jämfört med andra ISP:er som levererar via min KO ( Telia Öppen Fiber).
Egentligen är det två sinsemellan orelaterade saker som stör mig mer än att priset stiger:
1. Det som hela tråden egentligen handlar om, nämligen att Bahnhof temporärt höjer priserna och sedan sänker standardpriset för nya kunder medan alla som fått det nya högre priset inte automatiskt också får det nyare sänkta priser när, får man anta, Bahnhofs kostnader sjunkit igen. 🙄
2. Att man betalar genom näsan för de tjänster KO står för, medan de inte bryr sig om att implementera riktig Internetanslutning. Vi skriver snart 2024, och jag har tillgång till 1(!) enda publikt routbar IP-adress för allt som finns i mitt hushåll!? IPv6, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

I ärlighetens namn: jag kollar regelbundet på priserna för mina olika abonnemang och tjänster, och för vad man får - inklusive att inte bara nerlåst bakom CG-NAT - ligger Bahnhof fortfarande bra till även efter höjningen jämfört med andra ISP:er som levererar via min KO ( Telia Öppen Fiber).
Egentligen är det två sinsemellan orelaterade saker som stör mig mer än att priset stiger:
1. Det som hela tråden egentligen handlar om, nämligen att Bahnhof temporärt höjer priserna och sedan sänker standardpriset för nya kunder medan alla som fått det nya högre priset inte automatiskt också får det nyare sänkta priser när, får man anta, Bahnhofs kostnader sjunkit igen. 🙄
2. Att man betalar genom näsan för de tjänster KO står för, medan de inte bryr sig om att implementera riktig Internetanslutning. Vi skriver snart 2024, och jag har tillgång till 1(!) enda publikt routbar IP-adress för allt som finns i mitt hushåll!? IPv6, tack!

Jag håller med: det är fult av ISP:er att ge höga priser till trogna kunder och lägre till nya diton, för när butiker vill att vi ska köpa något så annonsersr de alltid lägre priser...vilket Bahnhof och alla andra också borde göra...

För som du säger: gick driftkostnaden ner helt plötsligt när en Ny kund dyker upp i deras nät (ironiskt nog kan man säga att driftkostnaden går ner lite om kunden blir en ny b e t a l a n d e kund) jag menar härvidlag att med FLER kunder i nätet borde kostnaden ha gått ner - enligt principen: "Om vi är 20 personer som delar på en parabol antenn 📡 så blir priset...".

Jag håller på att läsa 📚 din bifogade "Ett Riktigt internet" pdf. Ser ut som trevlig läsning 📙.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Lite på samma tema: Hur stor roll spelar leverantören när man har stadsnät? Funderar på att byta till Comviq då de ser ut att vara billigast på 500/500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lite på samma tema: Hur stor roll spelar leverantören när man har stadsnät? Funderar på att byta till Comviq då de ser ut att vara billigast på 500/500.

Det är som med alla mobiloperatörer: idag spelar det ingen roll vilken operatör du har (så läge det inte är tre uppe i Norrland) eller vad för namn det står på fakturan, utan alla är lika jämngoda i täckning OCH om det skulle finnas en vit fläck på kartan så gäller det alla operatörer allt lika, samt att ge det 2-4 år till med 4G, 5G VoLTE, VoWi-Fi, så kommer dessa fläckar på kartan att ha eliminerats.

Att operatörna inte slår 🥊 ihop alla nät till ETT stort gemensamt nät och tar betalt för "varje egen kund under sina respektive bolag/märken" det är ju för mig en gåta...men men...alla hade tjänat på det.

Att Felia tar 700 s p ä n n för ett abonnemang ja det är skillnad. "Bend Over" and no Game Over för Felia - pris 🏆 spelet fortsätter, för dem...💵 💸

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Tips är att vänta en vecka.
Brukar komma erbjudanden, samma som under Black Friday, igen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Det är som med alla mobiloperatörer: idag spelar det ingen roll vilken operatör du har (så läge det inte är tre uppe i Norrland) eller vad för namn det står på fakturan, utan alla är lika jämngoda i täckning OCH om det skulle finnas en vit fläck på kartan så gäller det alla operatörer allt lika, samt att ge det 2-4 år till med 4G, 5G VoLTE, VoWi-Fi, så kommer dessa fläckar på kartan att ha eliminerats.

Fast det där stämmer inte. Det är definitivt olika prestanda på de olika operatörernas mobilnät i alla undersökningar jag sett, ibland betydande skillnader på vissa platser.

För fiberleverantörer i ett stadsnät lär dock skillnaden i de flesta fall vara betydligt mindre, även om saker som peering fortfarande kommer skilja lite.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Höjning från 509kr till 529kr för ADSL.

Permalänk
Medlem

Någon som vill starta en invite-only ISP för Swec + FZ? Samma prismodell som Umeå. Jag är på.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Det kan vara viss skillnad på ISP i samma stadsnät. Det kan t.ex. vara skillnad på hur många "vägar" de har från din stad bort till "internet". Så att om någon gräver fel kabel kan ena ISP gå ner i staden men inte andra. Men det är nästan omöjligt att veta som konsument om de har investerat i redundanta vägar. Det kan också skilja på hur "bra" dessa vägar är, hur många de delar trafik med, och så vidare. Det är också ISP som tillhandahåller IP-adresser och DNS-servrar och dylikt. Så om du vill ha publik IP kanske inte alla erbjuder det, eller tar betalt för det. De kanske också har sämre stabilitet eller svarstider på DNS-uppslag och liknande.

tl;dr: Kan vara en del små skillnader. Lär en vanlig svensson märka någon skillnad? Troligtvis inte. Lär folk här på forumet märka skillnad? En viss andel, visst.