Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem

Sitter här och försöker få någon slags klarhet i om jag kan/bör köpa denna soundbar eller inte. I dagsläget har jag en LG C865OLED och Nvidia Shield, och nu vill jag lägga till en soundbar med bakhögtalare för att få ett bra surround med Dolby Atmos.

Om jag kopplar min Nvidia Shield direkt till soundbaren och sedan tar bilden till tv:n, kommer:

- Soundbaren spela upp det ljud som levereras från Shielden?
- Kommer bilden som skickas vidare vara 4K, HDR etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cufk67:

Sitter här och försöker få någon slags klarhet i om jag kan/bör köpa denna soundbar eller inte. I dagsläget har jag en LG C865OLED och Nvidia Shield, och nu vill jag lägga till en soundbar med bakhögtalare för att få ett bra surround med Dolby Atmos.

Om jag kopplar min Nvidia Shield direkt till soundbaren och sedan tar bilden till tv:n, kommer:

- Soundbaren spela upp det ljud som levereras från Shielden?
- Kommer bilden som skickas vidare vara 4K, HDR etc?

Kort svar på ovan frågor är: Ja!

Om du har en LG OLED C8 som är 2018-modell så saknar den eARC-port, dvs den kan den inte skicka vidare högupplösta format via ARC-porten och passthrough så då är lösning att koppla Shielden direkt till limpan för ljudavkodning och videon går via HDMI ARC.

Rekommenderar köp, mycket ljud för pengarna. Speciellt när den är på rea vilket sannolikt lär ske i mellandagarna.

Permalänk
Medlem

@edson:

Toppen, tack för kort och rakt svar!

Jag står och väger mellan det här systemet och ett Sonos Arc + Era 300. Vad jag läst och sett så säger många att Samsung trots allt är en bättre ljudupplevelse när det kommer till film. Vilket är det jag ska använda det till. Sedan saknar Sonos stöd för DTS-X och DTSHD-MA, vilket är ett format som dyker upp i vissa 4K-sammanhang. Men jag har ju inte hört någon av systemen, så jag kan inte säga något om det.

Idag har jag en LG SJ9 soundbar med Atmos, men ja... Vad ska jag säga om den...

På tal om rea så hittade jag den här: https://www.computersalg.se/i/10379678/samsung-hw-q990c-q-ser...

Det är väl samma system som Q995C i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cufk67:

@edson:

Toppen, tack för kort och rakt svar!

Jag står och väger mellan det här systemet och ett Sonos Arc + Era 300. Vad jag läst och sett så säger många att Samsung trots allt är en bättre ljudupplevelse när det kommer till film. Vilket är det jag ska använda det till. Sedan saknar Sonos stöd för DTS-X och DTSHD-MA, vilket är ett format som dyker upp i vissa 4K-sammanhang. Men jag har ju inte hört någon av systemen, så jag kan inte säga något om det.

Idag har jag en LG SJ9 soundbar med Atmos, men ja... Vad ska jag säga om den...

På tal om rea så hittade jag den här: https://www.computersalg.se/i/10379678/samsung-hw-q990c-q-ser...

Det är väl samma system som Q995C i Sverige?

Finns ingen anledning till att köpa den över 10k. Du kan få en helt ny på Blocket för under 10k alt. vänta två veckor till mellandagsrean. Den var under 10k både vid Powers öppning och Black Week, kommer 100% vara där igen snart.

Permalänk

Önskar verkligen att det gick att begränsa maximal volym. Häromdagen fick vår tvååring tag på fjärrkontrollen och höll på att dra på max volym

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Finns ingen anledning till att köpa den över 10k. Du kan få en helt ny på Blocket för under 10k alt. vänta två veckor till mellandagsrean. Den var under 10k både vid Powers öppning och Black Week, kommer 100% vara där igen snart.

Väldigt mycket ljud för pengarna! Men köp den inte för mer än 10000!

Har svårt att tänka mig en annan bar med bakhögalare som låter minst lika bra för max 10k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Finns ingen anledning till att köpa den över 10k. Du kan få en helt ny på Blocket för under 10k alt. vänta två veckor till mellandagsrean. Den var under 10k både vid Powers öppning och Black Week, kommer 100% vara där igen snart.

Ja, precis. Man får ju bara bita i det sura äpplet att man inte hade kommit på idén om ny soundbar tidigare. Men jag är inte superpeppad på att vänta på leverans till mitten på jan/feb som de flesta satt som datum nu. Så jag tar hellre det lite högre priset med leverans den här veckan.

Jag har alltså beställt den via Comptersalg.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cufk67:

@edson:

Toppen, tack för kort och rakt svar!

Jag står och väger mellan det här systemet och ett Sonos Arc + Era 300. Vad jag läst och sett så säger många att Samsung trots allt är en bättre ljudupplevelse när det kommer till film. Vilket är det jag ska använda det till. Sedan saknar Sonos stöd för DTS-X och DTSHD-MA, vilket är ett format som dyker upp i vissa 4K-sammanhang. Men jag har ju inte hört någon av systemen, så jag kan inte säga något om det.

Idag har jag en LG SJ9 soundbar med Atmos, men ja... Vad ska jag säga om den...

På tal om rea så hittade jag den här: https://www.computersalg.se/i/10379678/samsung-hw-q990c-q-ser...

Det är väl samma system som Q995C i Sverige?

Jag uppgraderade från LG SJ9 till Q995C och jag kan bara säga att skillnaden är galet stor. Riktigt nöjd

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av cufk67:

@edson:

Toppen, tack för kort och rakt svar!

Jag står och väger mellan det här systemet och ett Sonos Arc + Era 300. Vad jag läst och sett så säger många att Samsung trots allt är en bättre ljudupplevelse när det kommer till film. Vilket är det jag ska använda det till. Sedan saknar Sonos stöd för DTS-X och DTSHD-MA, vilket är ett format som dyker upp i vissa 4K-sammanhang. Men jag har ju inte hört någon av systemen, så jag kan inte säga något om det.

Idag har jag en LG SJ9 soundbar med Atmos, men ja... Vad ska jag säga om den...

På tal om rea så hittade jag den här: https://www.computersalg.se/i/10379678/samsung-hw-q990c-q-ser...

Det är väl samma system som Q995C i Sverige?

Hej,

Sorry för sent svar men korrekt. Alla modeller som heter något i stil med Q990C/Q995C/Q990C/ZF är samma och heter enbart olika för att de har olika återförsäljningskanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Jag uppgraderade från LG SJ9 till Q995C och jag kan bara säga att skillnaden är galet stor. Riktigt nöjd

Grymt, det här känns ju bara bättre och bättre!

Är det någon som vet om man t.ex. kan lägga subwoofern ned på sidan under soffan? Tänker att det är skönt att slippa se den om det är möjligt.

Tack för alla snabba och bra svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cufk67:

Grymt, det här känns ju bara bättre och bättre!

Är det någon som vet om man t.ex. kan lägga subwoofern ned på sidan under soffan? Tänker att det är skönt att slippa se den om det är möjligt.

Tack för alla snabba och bra svar!

Tänkte samma men det var för bred för min soffa. Men har du tillräcklig hög soffa ser jag inget problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Intressant, jag kan inte hitta något sådant mejl någonstans fick plötlsligt ett mejl om att ett paket kunde hämtas ut från DHL.

Är garantibevis unikt (d.v.s. innehåller ordernummer, produktnummer etc.) eller generiskt? Om det sistnämnda, skulle du kunna lägga upp det någonstans så att det går att ladda ned?

Annars får jag vänta några dagar och se om det kommer in, de verkar ha haft mycket att göra så det kanske bara släpar.

Har exakt samma. Har du fått något kvitto än?

Permalänk
Medlem

Mitt garantibevis hamnade i skräpposten iaf. Så håll koll på det!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spao:

Har exakt samma. Har du fått något kvitto än?

Nej, men har mejalt och bett om det

Skrivet av runicgol:

Mitt garantibevis hamnade i skräpposten iaf. Så håll koll på det!

Kikade där och sökte på adressen som postades ovan och lite andra termer, men kunde inte hitta något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Nej, men har mejalt och bett om det

Kikade där och sökte på adressen som postades ovan och lite andra termer, men kunde inte hitta något

Skickade också mejl till dem och frågade om det.

Permalänk

Någon som testat "rumsanpassat ljud"? Antar att det är "spacefit sound" på engelska. Något som funkar bra? Behöver man även ställa in det i sin Samsung tv för att nyttja det fullt ut?

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Någon som testat "rumsanpassat ljud"? Antar att det är "spacefit sound" på engelska. Något som funkar bra? Behöver man även ställa in det i sin Samsung tv för att nyttja det fullt ut?

bara aktivera det, behövs inte göras något med TV.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Apple TV -> HW-Q990C -> QN95B. Är det korrekt väg att koppla? Finns det någon fördel med att koppla ATV direkt i TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Apple TV -> HW-Q990C -> QN95B. Är det korrekt väg att koppla? Finns det någon fördel med att 1koppla ATV direkt i TVn?

Inga problem, har inte samma set up som du (förutom ATV:n) - 4K Apple TV hemmabio Recvier (ARC/eARC, ut) - TV (Panasonic, HDMI ARC/eARC port 2, in). Tycker inte det, får bara stereo ljud på t.ex SVT Play (får "Multi In" (5.1) å har Atmos på Netflix 4K abb på Apple TV:n, givetvis beror ju det på hur filmerna/serierna om ljudet är i 5.1/Atmos) , har min 4K Chromecast Google TV inkopplad i TV:ns HDMI port 1, då HDMI kabelstumpen är för kort å den vita "pucken" täcker vissa ingångar på baksidan av recviern.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Börjar nästan fundera på att behålla paddan när den kommer. Finns flera ute runt 5000 och det är fasen ett riktigt bra pris för en helt ny S9 Tab.

On topic: är det någon som gjort firmwareuppdateringen och upplever en större förbättring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Börjar nästan fundera på att behålla paddan när den kommer. Finns flera ute runt 5000 och det är fasen ett riktigt bra pris för en helt ny S9 Tab.

On topic: är det någon som gjort firmwareuppdateringen och upplever en större förbättring?

Jag uppgraderade för fyra dagar sedan till 1004. Det funkar fortfarande. Men vill nog vänta ett tag till innan jag drar någon slutsats. Jag hade stora problem med att limpan förlorade kontakt med wifi-nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Börjar nästan fundera på att behålla paddan när den kommer. Finns flera ute runt 5000 och det är fasen ett riktigt bra pris för en helt ny S9 Tab.

On topic: är det någon som gjort firmwareuppdateringen och upplever en större förbättring?

Jag behöll också min när buden uteblev. Tycker det är en riktigt trevlig platta! Kommer sälja min S23 Ultra istället och skaffa en mindre telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Nej, men har mejalt och bett om det

Kikade där och sökte på adressen som postades ovan och lite andra termer, men kunde inte hitta något

Uppdatera gärna när/om du får svar. Jag har samma problem och har även jag mailat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Uppdatera gärna när/om du får svar. Jag har samma problem och har även jag mailat.

Will do, fortfarande inget svar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Börjar nästan fundera på att behålla paddan när den kommer. Finns flera ute runt 5000 och det är fasen ett riktigt bra pris för en helt ny S9 Tab.

On topic: är det någon som gjort firmwareuppdateringen och upplever en större förbättring?

Hade inga problem med att få min såld för 6000 sek. Fick också fler högre bud, men valde att sälja lite billigare till en som bodde nära.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hade inga problem med att få min såld för 6000 sek. Fick också fler högre bud, men valde att sälja lite billigare till en som bodde nära.

Med risk för att gå off-topic men när sålde du? Noterar att utbudet kraftigt överstiger efterfrågan just nu då många verkar fått sina Tabs nu och lagt ut.

Blocket - Runt 50st annonser
Tradera - 12st
Facebook Marketplace - Svårt att avgöra då man inte kan se allt men minst 30-40 här också
SweC Marknad - 2st

Permalänk
Medlem

Har problem med ansluta soundbar Q995c till smart things, lyckades när jag fick den men kunde inte koppla till den över wifi. Sedan gick den offline i smart things, efter lite läsning avinstallerade jag den från smart things och provade igen utan lycka. Fler som har problem med detta?

Har själv en QN85C som den är kopplad tiill över HDMI EARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Med risk för att gå off-topic men när sålde du? Noterar att utbudet kraftigt överstiger efterfrågan just nu då många verkar fått sina Tabs nu och lagt ut.

Blocket - Runt 50st annonser
Tradera - 12st
Facebook Marketplace - Svårt att avgöra då man inte kan se allt men minst 30-40 här också
SweC Marknad - 2st

Igår - tror dock att just hur du formulerar dig i annonsen samt bilderna påverkar väldigt mycket.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av koja:

Har problem med ansluta soundbar Q995c till smart things, lyckades när jag fick den men kunde inte koppla till den över wifi. Sedan gick den offline i smart things, efter lite läsning avinstallerade jag den från smart things och provade igen utan lycka. Fler som har problem med detta?

Har själv en QN85C som den är kopplad tiill över HDMI EARC

Hej,

Jag bytte nyligen router och hade problem att koppla upp den efter det.

Slutade med att jag gjorde en hard reset / factory reset, efter det dök den upp i appen igen.

Har du testat det?

"With the soundbar on, press and hold + and - key on the soundbar itself for a few seconds. The display will read „init“ if succeeded".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Jag uppgraderade för fyra dagar sedan till 1004. Det funkar fortfarande. Men vill nog vänta ett tag till innan jag drar någon slutsats. Jag hade stora problem med att limpan förlorade kontakt med wifi-nätverket.

Har förlorat kontakten med nätverket nu igen. Så 1004 hjälpte inte för mig. Nu får Samsung-verkstaden hjälpa mig.