Metallfläkt håller prestandalöfte – tystare än Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag läste en del av sidorna, och tycker att den stora punkten som missas av många är ljud-nivån, luftflöde och liknande kan ju som sagt förklaras som @medbor skriver med var du mäter i flödet, men Igors siffror där är ju helt ute och cyklar också.

Den stora anledningen till att jag förbokade den (dock tagit bort efter Romans video) var att det skulle vara en omöjligt tyst fläkt jämfört med tidigare varianter, men ändå flytta groteskt med luft.
Att Igor helt hänger upp sig på flöde/tryck och olika metodik, men helt missar att vid de tester Roman gjort så skulle fläkten enligt Igors siffror vara helt ljudlös.

De siffrorna skulle aldrig ha publicerats, och som många påpekar i det forumet; om det som mäts inte avspeglas i verkligheten så är testerna helt onödiga (för Apex Stealth är det verkligen inte en enda datapunkt som speglas relevant i realiteten)

Igor (kanske var någon annan i tråden) skrev att deras test var på Max-varianten (3000RPM) och att produktions-fläktens ram hade ändrats

Till exempel är inte fläkten längre möjlig att ta isär och fläktbladen själva (roterande delen) är inte längre balanserad som pre-prod var

Så det verkar dels vara en helt annan fläkt som säljs än den Igor testade, rent hur den sitter ihop, och en annan modell i serien har testats

Vi får se vad @JonasT får fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Igor (kanske var någon annan i tråden) skrev att deras test var på Max-varianten (3000RPM) och att produktions-fläktens ram hade ändrats

Till exempel är inte fläkten längre möjlig att ta isär och fläktbladen själva (roterande delen) är inte längre balanserad som pre-prod var

Så det verkar dels vara en helt annan fläkt som säljs än den Igor testade, rent hur den sitter ihop, och en annan modell i serien har testats

Vi får se vad @JonasT får fram!

Om jag tolkar det rätt (och att Firefox översättning är adekvat) så är det Pascal som gjort testet av fläkten

Om det är som Igor säger att skillnaden är i Ramen och den obalanserade rotorn så har alphacool satt sig själva på en riktigt svart lista genom att inte själva inse hur detta kommer tas emot då det finns bara två alternativ;

  • Det är ett enormt prestandatapp med produktionsmodellen, vilket de håller helt tyst om och tar preorders med enbart siffrorna från prototypen, vilket är både oärligt och fult.

  • Siffrorna från Igor var från början wack och stämde inte med interna tester, men de kördes ändå, vilket i bästa fall beror på att Igor var för dum att ifrågasätta siffrorna, i värsta fall på att det är köpta siffror.

EDIT
Väntar även jag spänt på Jonas tester!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Igor (kanske var någon annan i tråden) skrev att deras test var på Max-varianten (3000RPM) och att produktions-fläktens ram hade ändrats

Till exempel är inte fläkten längre möjlig att ta isär och fläktbladen själva (roterande delen) är inte längre balanserad som pre-prod var

Så det verkar dels vara en helt annan fläkt som säljs än den Igor testade, rent hur den sitter ihop, och en annan modell i serien har testats

Vi får se vad @JonasT får fram!

Den kan omöjligt vara så pass annorlunda att den låter typ 20 dB mer och presterar sämre på typ allt. Finns inte en chans att så är fallet. En icke balanserad rotor kan möjligen göra att den vid vissa varvtal vibrerar lite mer. So what. Kanske de hittat ett annat sätt att balansera rotorn då.

Det måste helt enkelt vara någon typ av f***up någonstans, ser ingen annan möjlighet.
Och sådant händer ju men den som orsakar det behöver ju äga det så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan meddela att vi har fläkten i testlabbet och att jag siktar på att ha ett test ute (om allt går som det ska) i slutet på veckan.

Härligt, det ser vi verkligen fram emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Om jag tolkar det rätt (och att Firefox översättning är adekvat) så är det Pascal som gjort testet av fläkten

Så är det nog

Skrivet av Eismannen:

Den kan omöjligt vara så pass annorlunda att den låter typ 20 dB mer och presterar sämre på typ allt. Finns inte en chans att så är fallet. En icke balanserad rotor kan möjligen göra att den vid vissa varvtal vibrerar lite mer. So what. Kanske de hittat ett annat sätt att balansera rotorn då.

Det måste helt enkelt vara någon typ av f***up någonstans, ser ingen annan möjlighet.
Och sådant händer ju men den som orsakar det behöver ju äga det så att säga.

Håller absolut med, jag bara försöker förmedla det jag läste i tråden

Kan ju delvis förklaras av ifall de fick ett golden sample från tillverkaren som inte alls kommer säljas med sådan kvalitet

Men jag tror snarare att de mätt fel på alla sätt, kanske gick den i halva rpm när ljudet mättes? Vem vet. Garanterat mer rimliga siffror från Roman så jag tror på det tills motsatsen bevisas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så är det nog

Håller absolut med, jag bara försöker förmedla det jag läste i tråden

Kan ju delvis förklaras av ifall de fick ett golden sample från tillverkaren som inte alls kommer säljas med sådan kvalitet

Men jag tror snarare att de mätt fel på alla sätt, kanske gick den i halva rpm när ljudet mättes? Vem vet. Garanterat mer rimliga siffror från Roman så jag tror på det tills motsatsen bevisas

Ja, vill också säga att apologetismen från vissa av användarna kring Igor var ganska sjuk att läsa:
Romans siffror är helt fel för radiatorn stod på bordet
Han använde inte branchstadard(?) för ljudmätningarna, därför är de helt fel
Han har inte ett klimatkontrollerat rum, helt fel på måtningarna
Han körde inte alla testerna i omgångar för att kontrollera dem, helt fel på mätningarna
(Igor själv) Roman använde en 13FPI radiator och inte en 15FPI som Igor gör

Den som pratade om att testa om för att påvisa att det är konsekventa siffror hävda även att en deviation på 0.25% mellan omgångarna skulle visat att det inte är säkra siffror... vid ca 20 grader är det 0.005 graders skillnad. Jag undrar om ens Igors tester skulle hålla den säkerheten vid mått av statiskt tryck eller flöde...

Allt detta kan spela roll, men inte på sättet, eller till den grad som de insinuerar, Roman testade alla fläktar likadant, vilket är det som kan ha störst inverkan när det gäller jämförelser

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Väntar spänt på GN movie special om detta, popcorn i soffan och mysa

Tycker att det varit tyst om Gamers Nexus "fan-tester" som han la stora pengar på att köpa in och utbilda sig för att använda. Nu är det ju rätta läget att avtäcka och köra ett riktigt test med den.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, vill också säga att apologetismen från vissa av användarna kring Igor var ganska sjuk att läsa:
Romans siffror är helt fel för radiatorn stod på bordet
Han använde inte branchstadard(?) för ljudmätningarna, därför är de helt fel
Han har inte ett klimatkontrollerat rum, helt fel på måtningarna
Han körde inte alla testerna i omgångar för att kontrollera dem, helt fel på mätningarna
(Igor själv) Roman använde en 13FPI radiator och inte en 15FPI som Igor gör

Den som pratade om att testa om för att påvisa att det är konsekventa siffror hävda även att en deviation på 0.25% mellan omgångarna skulle visat att det inte är säkra siffror... vid ca 20 grader är det 0.005 graders skillnad. Jag undrar om ens Igors tester skulle hålla den säkerheten vid mått av statiskt tryck eller flöde...

Allt detta kan spela roll, men inte på sättet, eller till den grad som de insinuerar, Roman testade alla fläktar likadant, vilket är det som kan ha störst inverkan när det gäller jämförelser

Håller med om allt du säger. Romans tester var tillräckligt bra för att visa att något är galet och inte alls samma som Igors

Exakt vad som gått fel får framtiden utvisa. Folk är galna och försvarar ”sina” kompisar över allt annat, oavsett vad det gäller

Permalänk
Medlem

Jo men så äre, Noctua som lägger flera år av teori och test på sina produkter skulle bli slagna av nån som råkade sätta lite metall runt fläkten och göra nå helt magiskt som presterar överlägset bättre än allt annat. Låter ju ej speciellt sannolikt kan jag tycka. Kul att se Derbauers video.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Här blir Apex fläkten till synes slaktad av Phanteks T30 i noise normalized testerna. Och av de andra fläktarna i testet också för den delen..
https://hwbusters.com/cooling/alphacool-apex-stealth-metal-po...

På slutet nämner han något intressant också, som skulle kunna vara relaterat till Igor's lab testerna men är inte riktigt säker. Lite den känslan man fick när man plötsligt inte fann någon referens till Igors test och när siffrorna plötsligt var något annat. Vill ändå minnas att Alphacool skyltade med rätt vilt med testresultaten ett tag, tills det plötsligt inte syntes mer om detta, men kan minnas fel.

"Initially, Alphacool had different marketing specs, but after we pointed out some significant differences, they thoroughly searched and immediately changed all their numbers, following our results. Everybody can make mistakes, but it is how you handle them and how fast you respond, so kudos to Alphacool for its response."

Edit:
Verkar som att Igor jobbar på att se vad f-n som gått fel i hans tester. Får känslan att denne man är noggran och vill göra rätt i sina tester. Men det är ett väldigt väldigt detaljfokus, så pass att helheten glöms bort. Känns som att han gärna vill mäta som de "stora pojkarna" och kunna presentera siffror på tryck och flöde osv. Personligen ser jag det som en mer akademisk övning än något annat. Lägger större vikt vid verklighetsbaserade tester på en radiator osv.. Kurvor kan gärna tillverkaren själv få ta fram, de är ändå knepiga att relatera till någonting begripligt/verkligt
https://www.igorslab.de/en/alphacool-apex-stealth-metal-power...