Permalänk

Tips på höj- och sänkbart skrivbord

Hej

Jag är ute efter att köpa ett höj- och sänkbart skrivbord.
160 x 80 eller 180 x 80 cm är det jag tittar på just nu, tror inte de 20 cm gör så stor skillnad för min del, vill ha utrymme för två skärmar ståendes på skrivbordet.
Helst hade jag velat ha elektriskt men sett att det finns med vev. Vilket är att föredra?
Och om elektriskt hade förinställda lägen som man kan spara varit trevligt.
Ser gärna att det är lång garanti om man ska lägga upp en ganska bra summa pengar.
Har ni något tips eller rekommendation på något alternativ som är prisvärt och pålitligt?

De jag har tittat på är:

Netonnet - Andersson Frame Manual White + Desktop White

DPJ - Höj och sänkbart skrivbord ACT - Bas och Höj och sänkbart skrivbord - Standard

Ikea - Bekant

Permalänk
Medlem

Var också ute efter något prisvärt och billigt, men hade också en ganska kraftig begränsade faktor i utrymmer.
Det slutade med att jag köpte själva höj-och-sänk-modulen (de säljs separat) på IKEA och kompletterade med en tillsågad köksbänkskiva i ek från K-Rauta.
Mycket nöjd med resultatet, förutom att jag behöver olja in det då och då, men det är ju enkelt åtgärdat med ett annorlunda val av bänkskiva.
Enda jag saknar egentligen är förinställda lägen som hade varit smutt, men absolut något jag klarar mig utan.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med mitt bekant, väldigt stabilt även i högsta läget. Har inget att klaga på förutom att det är ett tungt jävla åbäke att montera ihop när du är ensam, rekommenderar att vara två.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om skrivbord från Rusta. Jag köpte ett elektriskt höj och sänkbart där som är 120x60 som jag har monterat 2st 32"-skärmar med Plexgear Gasfjädrat skärmfäste

Finns även 160x80 i färgerna svart och vitt på rusta - Elektriskt höj- och sänkbart skrivbord

Jag är närmare 190cm så jag tycker det går utmärkt att stå och arbete vid detta skrivbord

Permalänk
Medlem

Om man köper IKEAs och vill ha minnesknappar så finns det här roliga projektet:
https://www.tindie.com/products/gcormier/megadesk/

Har ej testat själv, men underrede från IKEA, egen skiva och en Megadesk har jag funderat på många gånger.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Var också ute efter något prisvärt och billigt, men hade också en ganska kraftig begränsade faktor i utrymmer.
Det slutade med att jag köpte själva höj-och-sänk-modulen (de säljs separat) på IKEA och kompletterade med en tillsågad köksbänkskiva i ek från K-Rauta.
Mycket nöjd med resultatet, förutom att jag behöver olja in det då och då, men det är ju enkelt åtgärdat med ett annorlunda val av bänkskiva.
Enda jag saknar egentligen är förinställda lägen som hade varit smutt, men absolut något jag klarar mig utan.

Lycka till!

Tack för tipset!

Vad kostade det dig med köksbänkskiva samt att få den tillsågad?
Har dålig koll på hur det monteras sen på modulen, är det lika lätt/svårt som om man får med en tillhörande skrivbordsskiva?

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Jag är supernöjd med mitt bekant, väldigt stabilt även i högsta läget. Har inget att klaga på förutom att det är ett tungt jävla åbäke att montera ihop när du är ensam, rekommenderar att vara två.

Tack för tipset, låter lovande
Läst lite om att det skulle vara skakigt i högsta läget så känns tryggt att höra att ditt är stabilt i högsta läget.

Skrivet av Blodörn:

Jag kan tipsa om skrivbord från Rusta. Jag köpte ett elektriskt höj och sänkbart där som är 120x60 som jag har monterat 2st 32"-skärmar med Plexgear Gasfjädrat skärmfäste

Finns även 160x80 i färgerna svart och vitt på rusta - Elektriskt höj- och sänkbart skrivbord

Jag är närmare 190cm så jag tycker det går utmärkt att stå och arbete vid detta skrivbord

Tack för tipset!
De är helt klart prisvärda, det enda minuset som får mig att tveka är att det bara är 2-års garanti på dem.
Samtidigt är de ju billigare än de andra alternativen som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Var också ute efter något prisvärt och billigt, men hade också en ganska kraftig begränsade faktor i utrymmer.
Det slutade med att jag köpte själva höj-och-sänk-modulen (de säljs separat) på IKEA och kompletterade med en tillsågad köksbänkskiva i ek från K-Rauta.
Mycket nöjd med resultatet, förutom att jag behöver olja in det då och då, men det är ju enkelt åtgärdat med ett annorlunda val av bänkskiva.
Enda jag saknar egentligen är förinställda lägen som hade varit smutt, men absolut något jag klarar mig utan.

Lycka till!

Hur svårt är det att montera fast i en utsågad bänkskiva utan förborrade hål sen innan? Är du en handyman sedan tidigare eller första försöket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secondsummer:

Tack för tipset!

Vad kostade det dig med köksbänkskiva samt att få den tillsågad?
Har dålig koll på hur det monteras sen på modulen, är det lika lätt/svårt som om man får med en tillhörande skrivbordsskiva?

Eftersom du vill ha 80 djup kan det bli svårt med bänkskiva, oftast stannar dom på typ 635 mm djup.
Bauhaus säljer 900 mm djupa skivor som är 2 m långa, men dom börjar på 2500 kr.
Min erfarenhet av dom skivorna är dessutom att dom är rätt kassa, slår sig ovanligt lätt.
Ska du komma ner i pris på dom dimensionerna så är det lättast att gå på skivmaterial som plywood, spånskiva och olika sorters MDF.

Skrivet av Teagirl:

Hur svårt är det att montera fast i en utsågad bänkskiva utan förborrade hål sen innan? Är du en handyman sedan tidigare eller första försöket?

Köp montageskruv på 4.2 mm, som är kortare än skivan är tjock och en träborr på 3.5mm.
Kolla hur stora monteringshålen är i underredet, är dom större än huvudet på montageskruven (typ 1 cm) så köp en liten påse med m6 eller m8 brickor.
Lägg skivan upp och ned, ställ underredet upp och ned ovanpå och mät in så du är i mitten.
Sätt en tejpbit på borren så du kan se att du borrar lika djupt som skruven är lång.
Förborra genom två monteringshål ner i bordsskivan, i varsitt hörn av underredet, men ta det lugnt så du inte går förbi tejpen och borrar igenom skivan.
Skruva fast underredet (med brickan om det behövs).
Nu kan du upprepa förborrningen och fastskruvningen i alla hålen utan att vara skraj för att underredet ska flytta sig när du håller på.
yGrattis, du är nu fulsnickare!

Har du ingen borrmaskin så... välj mjukt trä som furu eller gran och skit i förborrandet.
Förborrandet behövs inte i dom flesta fall, men OM skivan spricker kommer du bli förbannad. Och att dra i en skruv för hand i typ ek är nog skittråkigt.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Eftersom du vill ha 80 djup kan det bli svårt med bänkskiva, oftast stannar dom på typ 635 mm djup.
Bauhaus säljer 900 mm djupa skivor som är 2 m långa, men dom börjar på 2500 kr.
Min erfarenhet av dom skivorna är dessutom att dom är rätt kassa, slår sig ovanligt lätt.
Ska du komma ner i pris på dom dimensionerna så är det lättast att gå på skivmaterial som plywood, spånskiva och olika sorters MDF.

Köp montageskruv på 4.2 mm, som är kortare än skivan är tjock och en träborr på 3.5mm.
Kolla hur stora monteringshålen är i underredet, är dom större än huvudet på montageskruven (typ 1 cm) så köp en liten påse med m6 eller m8 brickor.
Lägg skivan upp och ned, ställ underredet upp och ned ovanpå och mät in så du är i mitten.
Sätt en tejpbit på borren så du kan se att du borrar lika djupt som skruven är lång.
Förborra genom två monteringshål ner i bordsskivan, i varsitt hörn av underredet, men ta det lugnt så du inte går förbi tejpen och borrar igenom skivan.
Skruva fast underredet (med brickan om det behövs).
Nu kan du upprepa förborrningen och fastskruvningen i alla hålen utan att vara skraj för att underredet ska flytta sig när du håller på.
yGrattis, du är nu fulsnickare!

Har du ingen borrmaskin så... välj mjukt trä som furu eller gran och skit i förborrandet.
Förborrandet behövs inte i dom flesta fall, men OM skivan spricker kommer du bli förbannad. Och att dra i en skruv för hand i typ ek är nog skittråkigt.

Tack för den utförliga beskrivningen för hur man borrar och monterar, ska definitivt sparas för när det blir dags
Vid köp av bänkskiva hos bauhaus, måste man slipa och behandla den själv och isf hur hanterar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Tack för den utförliga beskrivningen för hur man borrar och monterar, ska definitivt sparas för när det blir dags
Vid köp av bänkskiva hos bauhaus, måste man slipa och behandla den själv och isf hur hanterar du det?

Vanlig bänkskiva är oftast grundoljad, vilket betyder att dom slabbat på nån flottig skit som känns sådär. Jag slipar helst av det med slippapper med kornstorlek 120. Använd helst en excenterslip med inkopplad dammsugare, eller i alla fall slipblock, så det blir jämnare slipat. Skitgöra att göra för hand.
Jag oljar alltid med Osmo Topoil, dyrt men drygt och bra. Det är typ 2-3 lager som ska på.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Tänk på att många skrivbord (tex ikeas) inte går att sänka tillräckligt lågt för korta människor speciellt om man använder armbågsstöd eller liknande som gör att man måste ha skrivbordet ytterligare några cm lägre.