Överklockningspaneler släpps snart från ElmorLabs

Permalänk
Melding Plague

Överklockningspaneler släpps snart från ElmorLabs

Överklockning är något som en del klämtar lite extra för. En lovande tid för detta när Elmor Labs lanserar ny överklocknings-hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Officiell jultomte

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Lägg inte onödig tid o pengar på prototypen. sånt där fixad man till släpp

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Funktion före form! <3

Permalänk
Medlem

Känns som denna produkten lanseras i en tid när övervklockning hör till historien.

Permalänk
Medlem

Den episka musiken i videon när de nådde sin target. Världen räddades den dagen, vi vet bara inte om det.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite kärlek till överklockning. Man blir ganska trött när folk på SweCLOCKERS tycker att överklockning är onödigt. "Vem bryr sig om 10% prestanda hit eller dit?". Jasså? Varför köpte du då inte en modell som presterar 10% sämre för en billigare peng om det "inte spelar någon roll"?

Jag kommer alltid försöka överklocka det som går. Att folk tycker det inte är värt det längre bara för att det inte går få 50% mer prestanda med några klick längre visar bara att folk är lata och bekväma av sig, snarare än att överklockning spelat ut sin roll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äntligen lite kärlek till överklockning. Man blir ganska trött när folk på SweCLOCKERS tycker att överklockning är onödigt. "Vem bryr sig om 10% prestanda hit eller dit?". Jasså? Varför köpte du då inte en modell som presterar 10% sämre för en billigare peng om det "inte spelar någon roll"?

Jag kommer alltid försöka överklocka det som går. Att folk tycker det inte är värt det längre bara för att det inte går få 50% mer prestanda med några klick längre visar bara att folk är lata och bekväma av sig, snarare än att överklockning spelat ut sin roll.

Se där, jag håller med dig Ozzed.

Tycker detta verkar vara en trevlig produkt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ser ut som att den bilden är genererad av en AI som inte riktigt vet hur text funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Överklockning är något som en del klämtar lite extra för. En lovande tid för detta när Elmor Labs lanserar ny överklocknings-hårdvara.

Läs hela artikeln här

"något en del klämtar för" - hoppade vi över skolan här?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ser ut som att den bilden är genererad av en AI som inte riktigt vet hur text funkar

Korrekt! Exakt därför bilden ser ut som den gör. Videocardz, som denna bild sannolikt kommer från, gillar att skala upp bilder i sina artiklar såg jag nu när jag försökte spåra den fula bildens källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äntligen lite kärlek till överklockning. Man blir ganska trött när folk på SweCLOCKERS tycker att överklockning är onödigt. "Vem bryr sig om 10% prestanda hit eller dit?". Jasså? Varför köpte du då inte en modell som presterar 10% sämre för en billigare peng om det "inte spelar någon roll"?

Jag kommer alltid försöka överklocka det som går. Att folk tycker det inte är värt det längre bara för att det inte går få 50% mer prestanda med några klick längre visar bara att folk är lata och bekväma av sig, snarare än att överklockning spelat ut sin roll.

Nja, nog för att överklockning är fräckt, men det har till stor del spelat ut sin roll i den traditionella betydelsen framförallt på grund av att den lilla prestandavinst som görs oftast sker till en grotesk ökning av effekten/temperaturen.
Det har ju "ersatts" av att undervolta istället, eller ibland till och med kombinerat med övecklockning, så nog pillar vi allt fortfarande här på Sweclockers

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Äntligen lite kärlek till överklockning. Man blir ganska trött när folk på SweCLOCKERS tycker att överklockning är onödigt. "Vem bryr sig om 10% prestanda hit eller dit?". Jasså? Varför köpte du då inte en modell som presterar 10% sämre för en billigare peng om det "inte spelar någon roll"?

Jag kommer alltid försöka överklocka det som går. Att folk tycker det inte är värt det längre bara för att det inte går få 50% mer prestanda med några klick längre visar bara att folk är lata och bekväma av sig, snarare än att överklockning spelat ut sin roll.

Jag håller med, däremot försöker jag inte att kräma ur det sista längre. Dels för att det tar mycket tid i anspråk, samt kanske framförallt eftersom att det då snabbare degraderar CPU eller det man nu klockar. Det har varit problem med min nuvarande dator som blev ostabil efter att jag använt den kanske ett år. Den började hänga sig ca en gång/månad och jag klockade ner lite men då problemet kvarstod tog jag bort klockningen helt och nu fungerar det fint. Klockar man lite lätt och knappt behöver öka spänningen tänker jag att det är liten risk för att det ska degraderas så snabbt att det blir ostabilt innan man ändå byter hårdvaran igen.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, nog för att överklockning är fräckt, men det har till stor del spelat ut sin roll i den traditionella betydelsen framförallt på grund av att den lilla prestandavinst som görs oftast sker till en grotesk ökning av effekten/temperaturen.
Det har ju "ersatts" av att undervolta istället, eller ibland till och med kombinerat med övecklockning, så nog pillar vi allt fortfarande här på Sweclockers

Ren undervoltning begriper jag mig inte på. Varför inte bara köpa en produkt som från början drar mindre ström och därmed kan gå tystare?

Däremot så håller jag me om att det finns en poäng när man kan få både ökad prestanda och får ner ljudnivån.

Skrivet av kaptenperre:

Jag håller med, däremot försöker jag inte att kräma ur det sista längre. Dels för att det tar mycket tid i anspråk, samt kanske framförallt eftersom att det då snabbare degraderar CPU eller det man nu klockar. Det har varit problem med min nuvarande dator som blev ostabil efter att jag använt den kanske ett år. Den började hänga sig ca en gång/månad och jag klockade ner lite men då problemet kvarstod tog jag bort klockningen helt och nu fungerar det fint. Klockar man lite lätt och knappt behöver öka spänningen tänker jag att det är liten risk för att det ska degraderas så snabbt att det blir ostabilt innan man ändå byter hårdvaran igen.

Jag brukar göra så att "merparten" av överklockningen tar man på några intensiva timmar en dag, sedan blir det 5 minuter här, en kvart där, utspritt på typ "så länge man äger produkten.

Till exempel nu så har jag äntligen gått från 3900X till 5900X, och hade såklart oturen att få ett exemplar där 1900Mhz infinity fabric inte postar. Lägre och högre går bra men får då WHEA-kalas. Jag har gett mig fan på att jag ska få 1900 att funka, så det blir att prova något nytt varje dag, samt såklart finputsa inställningar så att det som funkar utan WHEA ändå är så snabbt det går utan att bli instabilt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Känns som denna produkten lanseras i en tid när övervklockning hör till historien.

Överklockningspanel från historien: https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_button

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Överklockningspanel från historien: https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_button

Nja, det där var väl mer en underklockning.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser ut som att den bilden är genererad av en AI som inte riktigt vet hur text funkar

Det gäller väl för 99.9999 % av all AI-bildgenerering fortfarande... Text, tänder och fingrar verkar vara omöjliga för dessa system att lösa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nja, det där var väl mer en underklockning.

Sant, men bara tills dess du tryckt på knappen en gång, då blir den en överklockningspanel

(men, det är intressant att den kallades "Turbo" när det egentligen var motsatsen)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nja, det där var väl mer en underklockning.

Precis. Kanske den mest missförstådda knappen nånsin på en dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ren undervoltning begriper jag mig inte på. Varför inte bara köpa en produkt som från början drar mindre ström och därmed kan gå tystare?

Ren undervolt handlar ju om att behålla prestandan dock, så att bara köpa något som drar mindre är inte ett alternativ oftast.
Alternativt (som i fallet med mitt 3060Ti) handlar det mer om att med en undervoltning så överröstar inte grafikkortet TVn när det ska uppskala Xbox360 till 4k

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ren undervolt handlar ju om att behålla prestandan dock, så att bara köpa något som drar mindre är inte ett alternativ oftast.
Alternativt (som i fallet med mitt 3060Ti) handlar det mer om att med en undervoltning så överröstar inte grafikkortet TVn när det ska uppskala Xbox360 till 4k

Ja du tänker zåååååååå

Du vill ha samma prestanda du redan betalat för men till lägre förbrukning och ljudnivå. Det var nytt för mig.

Det jag förknippar med undervoltning är typ "Du förlorar bara 10% prestanda men ljudnivån minskar 20dB. Och då är det klippt vid "förlorar prestanda", men behåller man stock till lägre effekt och ljudnivå är det ju absolut ett use case för många. Själv ser jag det rent generellt som att man lämnar prestanda på bordet pm man inte klockar,.

Jafg kan förstå att intresset valnade hos många när de flesta skärmar bara klarade 60Hz och folk körde Vsync för att få bukt med tearing, men nu när skärmar som standard har hundratals Hz så finns det ju en klar fördel även för de som inte har tweaking som intresse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja du tänker zåååååååå

Du vill ha samma prestanda du redan betalat för men till lägre förbrukning och ljudnivå. Det var nytt för mig.

Det jag förknippar med undervoltning är typ "Du förlorar bara 10% prestanda men ljudnivån minskar 20dB. Och då är det klippt vid "förlorar prestanda", men behåller man stock till lägre effekt och ljudnivå är det ju absolut ett use case för många. Själv ser jag det rent generellt som att man lämnar prestanda på bordet pm man inte klockar,.

Jafg kan förstå att intresset valnade hos många när de flesta skärmar bara klarade 60Hz och folk körde Vsync för att få bukt med tearing, men nu när skärmar som standard har hundratals Hz så finns det ju en klar fördel även för de som inte har tweaking som intresse.

De flesta jag ser som undervoltar moderna grafikkort gör det för att antingen:

Minska ljudnivån
eller
Maximera kylarens kapacitet

Ligger man i det senare alternativet kan man ofta köra lägre spänning än stock och ändå överklocka till högre hastighet för att kortets turbo är styrd och begränsad av temperaturen

Att ge mer spänning håller inte utan att byta kylare

Permalänk
Medlem

Börjar inte moderkortets egna ”AI” överklockning bli så bra nu för tiden att man typ inte behöver göra nått själv?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av BrottOchStraff:

Börjar inte moderkortets egna ”AI” överklockning bli så bra nu för tiden att man typ inte behöver göra nått själv?

Ja, till stor del fungerar de galant för att hitta inställningar för 24/7 drift eller lite extra kräm när man spelar. Elmor Labs utvecklar dock till stor del produkter för att underlätta för den som antingen redan pysslar med extremöverklockning eller vill påbörja sin resa.
Pallar du eller kan inte göra en egen "pot" för flytande kväve? då kan du köpa en. Samma sak med fläktkonroller, extern mätutrustning för temperaturer och spänning eller effekt OSV.

Min misstanke är att denna riktar sig mot samma klientel och inte i första hand till den som vill få några extra FPS vid gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De flesta jag ser som undervoltar moderna grafikkort gör det för att antingen:

Minska ljudnivån
eller
Maximera kylarens kapacitet

Ligger man i det senare alternativet kan man ofta köra lägre spänning än stock och ändå överklocka till högre hastighet för att kortets turbo är styrd och begränsad av temperaturen

Att ge mer spänning håller inte utan att byta kylare

Det beror på. På mitt 1080 TI Strix OC så är spänningen begränsad till ~1.094V, och någonstans där ligger de väl även på moderna kort gissar jag. Jag kör med stockkylaren som i sig är väldigt kompetent, men Asus liksom de flesta tillverkare har en kylpasta på som standard vars enda fördel är att den inte presterar sämre efter X antal år... Det är bara det att den presterar halvkass både dag 1 och dag en mljon.

Jag har bytt pasta till Kryonaut Extreme. Med standardbios så sänkte jag temperaturen med 20C vid samma last och fläkthastighet. Drog sedan in Asus XOC-BIOS och kan nu köra 1.131V på kortet och fortfarande ligga 10-15C lägre än med stockbios och stockpasta. Jag kan såklart sätta högre spänning än så men det blir inte stabilt och jag kan inte klocka högre ändå. Förmodligen för att jag kyler med luft. Hade nog gått klämma ut ytterligare lite till med vattenkylning men då är det ju inte standardkylaren längre.

Det är för mig obegripligt vaför det nu ska finnas 4-slotskylare. Mit kort drar uppåt 450W i furmark men går ändå inte över 50c över rumstemp, för att jag har vettig kylpasta.

Så istället för att sätta bautakylare på kort som har hög effekt så borde de försöka hita en kylpasta som både håller länge och inte presterar skit. Menar inte att de ska köra Kryonaut för den har pumpout och måste förmodligen bytas så småningom. Men för mig har det inte hänt än varken på CPU eller GPU.

Men nu har jag glidit iväg från ämnet en hel del inser jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snart 60 bast, och kommer aldrig sluta med överklockning. Även om det bara ger 300mhz extra, så gör jag allt för att få till det med det jag har. Förr så voltmoddade man ju allt och körde med torris, så lite har man väl gått tillbaka även om jag köper en kartong med is emellanåt.
Nu handlar ju det mesta om ram. Det är ju där man kan få ut ganska mycket extra prestanda i spel. Bara synd det är så få med liknande intresse.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Precis. Kanske den mest missförstådda knappen nånsin på en dator.

Ja eller kanske den mest felbenämnda knappen någonsin ? ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Snart 60 bast, och kommer aldrig sluta med överklockning. Även om det bara ger 300mhz extra, så gör jag allt för att få till det med det jag har. Förr så voltmoddade man ju allt och körde med torris, så lite har man väl gått tillbaka även om jag köper en kartong med is emellanåt.
Nu handlar ju det mesta om ram. Det är ju där man kan få ut ganska mycket extra prestanda i spel. Bara synd det är så få med liknande intresse.

Det var bara roligare förr. Man kunde ju få ut galet mycket prestanda. Hade en core2duo som jag fick upp över 3ghz från 2.4 stock. Det är inte illa.

Då var det fsb jag överklockade!

Min fz8350 skrämde jag upp en del med. Men den blev nästan för varm.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Äntligen lite kärlek till överklockning. Man blir ganska trött när folk på SweCLOCKERS tycker att överklockning är onödigt. "Vem bryr sig om 10% prestanda hit eller dit?". Jasså? Varför köpte du då inte en modell som presterar 10% sämre för en billigare peng om det "inte spelar någon roll"?

Jag kommer alltid försöka överklocka det som går. Att folk tycker det inte är värt det längre bara för att det inte går få 50% mer prestanda med några klick längre visar bara att folk är lata och bekväma av sig, snarare än att överklockning spelat ut sin roll.

Håller med! Folk tycker man är dum i huvudet för man vill överclocka sin router

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Håller med! Folk tycker man är dum i huvudet för man vill överclocka sin router

Då begriper de väl förmodligen inte att routrar idag oftast kan fungera som NAS också, Visst, om processorn i routern är snabb nog att klara den hastighet du har på bredbandet och du inte använder routern till annat... Så är det väl "onödigt" att överklock sin router. Men kör man routern som NAS, har något krävande user-script eller liknande så tjänar man på att överklocka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.