Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Gnarl:

Och bara gudarna vet vad ordinarie pris är om 12 månader.

Höjer dom priset under bindningstiden så har du rätt att avsluta abonnemanget utan kostnad så man behöver inte vara orolig för att sitta fast i 12 månader med ett skyhögt pris, bara så att du vet inför nästa gång.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Utom priset för arbete då (i.e. lön) så då kan man ju undra var alla prishöjningar tar vägen.

Material, logistik och en krona som är totalt värdelös, som några exempel? Det är väl inte så fruktansvärt svårt att förstå att priserna går upp vid inflation och annat som ökar priser i världen. Om Bahnhofs anställda skulle få mer i lön också så hade det inte stannat vid 449:-/mån.

Vi har själva varit tvungna att öka våra priser eftersom alla våra omkostnader har ökat så som bensin,el och den kassa kronan som får alla tjänster och produkter från utlandet att skena. Har vi ökat våra löner för det? Nej, då hade vi inte kunnat konkurrera längre överhuvudtaget.

Ökade omkostnader = dyrare produkter - det låter väl rätt logiskt i ett välfungerande kapitalistiskt samhälle?

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Jo fick höjning med.. betalar 349KR för 100/100, skamligt att man inte kan få snabbare än så för den prislappen i halmstad stadsnät.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Höjer dom priset under bindningstiden så har du rätt att avsluta abonnemanget utan kostnad så man behöver inte vara orolig för att sitta fast i 12 månader med ett skyhögt pris, bara så att du vet inför nästa gång.

Jodå, det vet jag. Har hänt förr. Dock har det då gällt ett avtalat pris, inte bara "ordinarie". Men det spelar mindre roll. Var ändå långt över vad jag sa till dom att jag var villig att betala.

Permalänk
Medlem

Har idag 250/250 och betalar 399 per månad. Nu ska de höja, igen, till 469. Roliga är att 469 får jag 250/250 medan för 479 får jag 500/500. Känns lite som någon skrev i en annan tråd, tvingar upp en till dyrare tjänst som man inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Material, logistik och en krona som är totalt värdelös, som några exempel?

Material, logistik och kronor kostar dock ingenting.
Dom enda som kostar/tar betalt är människor.

Det är därför begrepp som ”råvarukostnader” eller ”pris på pengar” är så vilseledande.

Permalänk
Inaktiv

Vilket skämt. Fick mejl nu också. Ser att 10/10 kostar 369kr/mån. jösses

Nån som vet om Halebop stöder mailserver på utgående port 587? Edit: OK enligt supporten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Vilket skämt. Fick mejl nu också. Ser att 10/10 kostar 369kr/mån. jösses

Nån som vet om Halebop stöder mailserver på utgående port 587? Edit: OK enligt supporten

vet du hur de gör med port 25?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

vet du hur de gör med port 25?

Mina frågor var inte de bästa formulerade till Halebop. t.ex.
Är port 587 utgående öppen för egen mailserver? port 25 ingående öppen?

Men svaren var bra
Du får 2 publika ip-adresser tilldelade. Portarna ska vara öppna.

Blir att säga upp bahnhof imorgon ligga på luren och sedan beställa Halebop.

Permalänk
Medlem

Bor i Ownithus, betalar 95kr per månad för 1000/1000, samtliga hushåll har samma deal, bundet i 5 år på det priset, lite mindre än ett år har gått sen dess.

Är det ägaren till det stadsnätet som ska ha en stor summa per anslutning av operatören?

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Bor i Ownithus, betalar 95kr per månad för 1000/1000, samtliga hushåll har samma deal, bundet i 5 år på det priset, lite mindre än ett år har gått sen dess.

Är det ägaren till det stadsnätet som ska ha en stor summa per anslutning av operatören?

Jag tror det kan vara så i olika stadsnät. Vi har kommunalt stadsnät och priserna här är generellt mycket lägre än vad andra skriver de får betala.

Dessutom hade jag Bahnhof 2 år och de höjde inte en enda gång.

Permalänk

Kontaktade precis Bahnhof om deras höjning på 10/10 till 369 kr/mån. NWT Media Bredband erbjuder just nu 100/100 för 271 kr/mån. Det var inget Bahnhof kunde matcha så dags för leverantörsbyte.

Permalänk
Inaktiv

Har för tillfället 500/500 för 399 kr på Bahnhof bundet till november i år. Blir troligtvis ett byte när bindningstiden löpt ut, förhoppningen är att Telia kör sin årliga Black-Friday kampanj på 500/500 299 kr, även fast jag avskyr Telia som bolag.

Permalänk
Snusfri

Här i stan bytte Stadsnätet från Zitius till iTux pga av att Zitius höjde sina priser på tok för mycket.
Så för att de så extremt giriga så tappade de runt 15k kunder i ett svep..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sedan igår så har min 100/100 lina blivit cappad till 30/50. testat hastighettest från olika källor samt t.ex startat en nedladdning via steam osv.

har haft mycket problem med bahnhof, relativt höga priser har dom också. har innan accepterat detta då de verkar värna om kunderna men det börjar gå lite för långt nu. kommer nog byta leverantör då det verkar väldigt osannolikt att någon annan kan tävla med bahnhof när det kommer till problem med att leverera tjänsten.

edit:
kan vara värt att nämna att även jag fick höjning på pris. min däremot skedde samtidigt som de återigen (väldigt vanligt) klantade sig och ströp min hastighet till 30/50 alltså. "Betala mer, få mindre! - Bahnhof"

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

jag har bahnhof men tänkt byta sen första höjningen. Fick 250/100 när jag flyttade in för 5 år sedan för 309 kr i månaden, det priset är uppe i 479 kr. Jag har en router från Bahnhof som jag köpte ut och är inte bunden till något. Jag vill också byta leverantör då dom bara höjer priset HELA tiden. Om jag byter till comhem säger vi, får man bara hem en router som man kopplar in och kör på eller kan man köra på bahnhofs router och internet kommer bara fungera?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Mitt internet från Bahnhof har gått ner i pris, med 50kr. Men priset för stadsnätet har gått upp med 30kr.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mattiiss:

jag har bahnhof men tänkt byta sen första höjningen. Fick 250/100 när jag flyttade in för 5 år sedan för 309 kr i månaden, det priset är uppe i 479 kr. Jag har en router från Bahnhof som jag köpte ut och är inte bunden till något. Jag vill också byta leverantör då dom bara höjer priset HELA tiden. Om jag byter till comhem säger vi, får man bara hem en router som man kopplar in och kör på eller kan man köra på bahnhofs router och internet kommer bara fungera?

Comhem existerar ju inte längre, men gamla comhem hus, numera Tele2, har många gånger Koax och då även möjlighet till Fiber.

Jag bor i ett sånt hem, jag kan när jag beställer välja Koax eller Fiber. Väljer jag Koax så är det ju endast i Koax-uttagen som kommer ha internetkoppling, då krävs det en media-konverter. Detta är oftast inbyggt i routrarna som ISP skickar ut.

Om du väljer en annan leverantör via fiberuttaget så är det oväsentligt vad det är för router du väljer att köra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Comhem existerar ju inte längre, men gamla comhem hus, numera Tele2, har många gånger Koax och då även möjlighet till Fiber.

Jag bor i ett sånt hem, jag kan när jag beställer välja Koax eller Fiber. Väljer jag Koax så är det ju endast i Koax-uttagen som kommer ha internetkoppling, då krävs det en media-konverter. Detta är oftast inbyggt i routrarna som ISP skickar ut.

Om du väljer en annan leverantör via fiberuttaget så är det oväsentligt vad det är för router du väljer att köra.

okej, jag har fiber och vill ha det så då är det egentligen bara att bestämma en ny leverantör och så ska allt fungera?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Mina frågor var inte de bästa formulerade till Halebop. t.ex.
Är port 587 utgående öppen för egen mailserver? port 25 ingående öppen?

Men svaren var bra
Du får 2 publika ip-adresser tilldelade. Portarna ska vara öppna.

Blir att säga upp bahnhof imorgon ligga på luren och sedan beställa Halebop.

Tack, vad kör du för mailproxy? Idag kör jag via bahnhofs egna utgående mailproxy så jag behöver ett alternativ vid byte

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Stadsnätet är en usel idé som inte fungerar i praktiken därför blir det så här. Driftoperatören har säkert höjt och allt sipprar vidare ned till konsumenterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Tack, vad kör du för mailproxy? Idag kör jag via bahnhofs egna utgående mailproxy så jag behöver ett alternativ vid byte

Ja, Bahnhof kräver att man mailar ut via deras mailserver för att de ska kontrollera spam. Ett annat skäl för folk att byta bredbandsleverantör?

Kör opensmtpd på egen server. Den pratar i dagsläget till Bahnhofs mailserver, men hoppas kunna skippa det steget med Halebop framöver.

Permalänk
Medlem

Standard. Har betalat 99kr/mån för 100/100 i ett par år. Sedan säger dom att dom måste höja till 119kr/mån. Kollar sedan efter några månader och då står det 99kr/mån på deras hemsida. Ringer och påpekar detta och då ändrar dom mitt pris till 99kr/mån. Kollar igen för skojs skull typ ett halvår senare och då kostar det bara 89kr/mån, fast jag betalar 99kr/mån. Ringer igen och påpekar detta och då sänker dom mitt pris till 89kr/mån. Om dom vägrar att sänka priset för dig nu på en gång, prova om en månad eller två så går det kanske bättre. Det viktigaste är i alla fall att du hör av dig och klagar på priset. Dom har nog marginaler så dom klarar sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag fick en höjning 2022, där skrev de:
Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra tjänster och för att kunna göra detta behöver vi då och då se över våra priser. Därför kommer du från och med 1 juni 2022 få ett nytt pris på ditt bredband: 389 kr/mån.

Min anslutning är 500/500. Mitt avtal går ut nu i Juni. Så kommer säga upp anslutningen med Bahnhof om jag kan få bättre avtal med någon annan, exempelvis Bredband 2. Sist när jag ringde och sa upp bredbandet så fick jag nuvarande erbjudande. Jag tycker dock inte 389kr är så superfarligt. Jag använder min förbindelse väldigt mycket då jag jobbar hemma mycket. Många andra saker är så mycket dyrare istället, bara min brandvägg kostade strax över 11 papp, switchen i källaren kostade över 10 papp, mina fyra accesspunkter gick loss på strax över 2 papp styck. Allt är dyrt om man ska ha bra grejer. Tråkigt men sant.

Men i slutändan så är det viktigaste att allt fungerar bra. Att spara 50kr i månaden och välja en leverantör med dåligt nät är ju ingen "vinst".

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Det lönar sig att byta om man kan, finns inget "lojalitetsindex" för kunder oavsett vad personen bakom supporten säger.
Priserna har dalat upp och ner sedan lång tid tillbaka men nu så har prisökningarna blivit mycket mer tilltagna känns de som, förmodligen ökade kostnader pga el osv men lite greedflation inblandat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Stadsnätet är en usel idé som inte fungerar i praktiken därför blir det så här. Driftoperatören har säkert höjt och allt sipprar vidare ned till konsumenterna.

Är benägen att hålla med. Det skulle ju vara ”fri konkurrens” till fördel för kunden.
Men alla vet ju att kunden mer eller mindre kommer att köpa bredband från -någon-, så känns mer som att priserna hålls uppe.

I början när konceptet kom, så gick det att förhandla friskt, men nu vad vet jag, 10-15 år senare så känns det som att priserna bortsett från eventuella kampanjer ligger i samma nivå.

Och ovanpå det vi ser nu, att dom öppna möten själv börjar profitmaximera som bara spär på ytterligare.

Själv har jag problemet med en uppkoppling som går ner ofta. Open infra hänvisar till Telia och Telia skyller på open infra. Själv står jag som kund mitt emellan och får varken svar eller en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Ja, Bahnhof kräver att man mailar ut via deras mailserver för att de ska kontrollera spam. Ett annat skäl för folk att byta bredbandsleverantör?

Kör opensmtpd på egen server. Den pratar i dagsläget till Bahnhofs mailserver, men hoppas kunna skippa det steget med Halebop framöver.

Då måste du skicka på port 25 utåt, antingen måste då Halebop ha den porten öppen (brukar ISP inte ha) eller så krävs då som sagt en ersättare till Bahnhofs Proxy

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jippi fick mail från Bahnhof för ytterligare en höjning februari 2024, någon mer som fått?

Är väl tredje höjningen på väldigt kort tid.

499:- för 250/250Mbit, började på 369:- eller något sånt. Snark vad trött man blir på skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densetsu:

Jippi fick mail från Bahnhof för ytterligare en höjning februari 2024, någon mer som fått?

Är väl tredje höjningen på väldigt kort tid.

499:- för 250/250Mbit, började på 369:- eller något sånt. Snark vad trött man blir på skiten.

Jag har fått samma.. Känns svårt att rättfärdiga dessa höjningar nu, speciellt när konkurrenter är 150 spänn billigare per månad.

Permalänk
Medlem

Läser om alla höjningar och det är tråkig utveckling. Kan vara glad att man betalar 250kr för Telia 100/100 lina. Då ingår tv och ip telefoni med. Vi kör eget fiber nät vilket vi är delägare i. Efter nyår ska nytt avtal tas fram med högre hastighet (250/250 eller 500/500 med oförändrat pris.
Kan inte klaga alls i dessa tider där allt blir dyrare.