Studion bakom The Day Before lägger ned

Permalänk
Melding Plague

Studion bakom The Day Before lägger ned

Blott dagar efter att spelet The Day Before öppnat portarna för spelare går utvecklaren Fntastic i graven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

”Spelet”, haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

en scam är vad det är, hoppas de låter alla göra återköp i steam på detta spel oavsett om man spelat över gränsen som gäller.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

en scam är vad det är, hoppas de låter alla göra återköp i steam på detta spel oavsett om man spelat över gränsen som gäller.

Hur menar du att det är en scam?
Företaget kommer inte få några pengar och alla kunder får tillbaka sina pengar oavsett speltid enligt dem själva samt personer som har testat få refund med lång speltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

en scam är vad det är, hoppas de låter alla göra återköp i steam på detta spel oavsett om man spelat över gränsen som gäller.

Ett misslyckande skulle jag kalla det, scam är att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av desert:

Hur menar du att det är en scam?
Företaget kommer inte få några pengar och alla kunder får tillbaka sina pengar oavsett speltid enligt dem själva samt personer som har testat få refund med lång speltid.

Får in 10 miljoner (preorders, bidrag, lån, kickstarter, gåvor, etc)
Lägger bara 1 miljon på utveckling.
Lägger bara 1 miljon på "avbetalning av skulder".
(Pengar från sålda speltitlar som refundas av Steam är ej inräknade)

Skyller sen på bristande finanser och lägger ner studion, samtidigt som man behåller kvarvarande 8 miljoner ("All income recieved is being used to pay off debts to our partners") och skrattar hela vägen till banken.

Siffrorna tagna ur luften, men du förstår principen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Ett misslyckande skulle jag kalla det, scam är att ta i.

Hur är det inte en scam? Kan knappast ha så dålig framförhållning att man släpper ett så katastrofalt ickefungerande spel för att stänga ned allt inom en vecka.

Det är klart det är en scam..

Permalänk
Medlem

Det är ett misslyckande, inte en scam. Det fanns ju ett spel, de har jobbat på det länge, människorna bakom kommer inte ut med stora vinster

De kunde bara inte leva upp till hypen

Det som skiljer detta från något som No Man Sky är väl bara de ekonomiska musklerna bakom bolaget som gör att de klara dessa motgångar eller inte

Bara att spela ett annat spel och gå vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ett misslyckande, inte en scam. Det fanns ju ett spel, de har jobbat på det länge, människorna bakom kommer inte ut med stora vinster

De kunde bara inte leva upp till hypen

Det som skiljer detta från något som No Man Sky är väl bara de ekonomiska musklerna bakom bolaget som gör att de klara dessa motgångar eller inte

Bara att spela ett annat spel och gå vidare

Hela spelet är en asset-flip. De har inte designat eller gjort något själva och en ensam person har kopierat det de gjort med samma asset-flips på 30 dagar och är nästan ikapp deras "fem år av blod, svett och tårar" fast med bättre mekanik.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av desert:

Hur menar du att det är en scam?
Företaget kommer inte få några pengar och alla kunder får tillbaka sina pengar oavsett speltid enligt dem själva samt personer som har testat få refund med lång speltid.

Var står det att folk får tillbaka sina pengar? I deras pressmeddelande stod det att fordringsägare skulle få pengarna de dragit in för spelet.

Det är en "scam" eftersom de har sagt att det är ett helt annat spel än vad det är, de har lurat folk att köpa en produkt som inte ens är i närheten av vad de marknadsförde den som.

Permalänk
Medlem

För mig så har DayZ varit samma sak som trimming armor ifrån Runescape - Man lär sig läxan den hårda vägen och är försiktig därefter^^

Skönt o se att Steam brukar vara duktiga o generösa med sina returer. Har blivit så mycket roligare att köpa spel ifrån Steam sen de tillät returer på köpta spel. Max 2h/2 veckor regeln är mer än tillräcklig i många fall för att få inblick om man gillar spelet/ spelet samspelar med ens komponenter.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var står det att folk får tillbaka sina pengar? I deras pressmeddelande stod det att fordringsägare skulle få pengarna de dragit in för spelet.

Det är en "scam" eftersom de har sagt att det är ett helt annat spel än vad det är, de har lurat folk att köpa en produkt som inte ens är i närheten av vad de marknadsförde den som.

De har inte fått några pengar från Steam än. Ingen Kickstarter eller sånt heller.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

För mig så har DayZ varit samma sak som trimming armor ifrån Runescape - Man lär sig läxan den hårda vägen och är försiktig därefter^^

Skönt o se att Steam brukar vara duktiga o generösa med sina returer. Har blivit så mycket roligare att köpa spel ifrån Steam sen de tillät returer på köpta spel. Max 2h/2 veckor regeln är mer än tillräcklig i många fall för att få inblick om man gillar spelet/ spelet samspelar med ens komponenter.

Dayz var nog på många sätt en cash grab för att finansiera utvecklingen av nya spelmotorn, gissningsvis. Men kan väl med ett årtioende bakom oss konstatera att jag ändå lagt 980h på spelet. Men frustrationen var påtaglig runt 2015-2017, då var spelet i ruskigt dåligt skick men jag spelade ändå. Nu har jag gått vidare tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hela spelet är en asset-flip. De har inte designat eller gjort något själva och en ensam person har kopierat det de gjort med samma asset-flips på 30 dagar och är nästan ikapp deras "fem år av blod, svett och tårar" fast med bättre mekanik.

Jaha.. alltså jag har sett att det är ’illa’, men inte så farligt. Trodde bara de var kassa utvecklare

Länka gärna om du har mer info

Permalänk

I detta fall tror jag de har underskattat kostanden för att utveckla det de planerade göra och det blev ett projekt som misslyckades. Vi flesta som har utvecklat något har nog varit med om att kostnaden har skenat iväg emot vår skattning.

Ponzibedrägeri är intressant på flera sätt. Ponzibedrägeri är förenklat ett bedrägeri som går ut på att man lurar investerare att en investering är bra, man får in en massa pengar, några investerare som vill ha ut pengar får detta från den samlade potten.
Det bedragaren gör med pengarna är att endast förvalta dem och betala ut några som vill ta ut pengar och sedan själv leva ett riktigt lyxliv.

Problemet är att detta såklart alltid kommer rasa ofta inom något år. Sedan får vanligtvis bedragaren sitta inne väldigt länge och ha skulder över öronen. https://www.youtube.com/watch?v=VXRkfqw67GE
Längre klipp med Madoff's Ponzibedrägeri : https://www.youtube.com/watch?v=5S-ZjGvOZ1A

Det krävs en viss person för att göra detta. Enklare är ju att leva som en kung ett par månader genom sms-lån, utgången blir ungefär densamma. De enda som har kommit undan med ponzibedrägeri är de som har flytt och skapat en ny identitet.
Att "så många" gör ett bedrägeri där utgången nästan 100% är att de blir inlåsta länge är för mig väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jaha.. alltså jag har sett att det är ’illa’, men inte så farligt. Trodde bara de var kassa utvecklare

Länka gärna om du har mer info

https://www.reddit.com/r/TheDayBefore/comments/18ee3t9/i_pres...

https://www.youtube.com/watch?v=FIzurQuAJF0

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var står det att folk får tillbaka sina pengar? I deras pressmeddelande stod det att fordringsägare skulle få pengarna de dragit in för spelet.

Det är en "scam" eftersom de har sagt att det är ett helt annat spel än vad det är, de har lurat folk att köpa en produkt som inte ens är i närheten av vad de marknadsförde den som.

Det här skrev de på twitter.

Permalänk
Medlem

Detta spelet har alltid gett rätt tveksamma vibbar. Men 2021-trailern såg iallafall lie intressant ut även om inget sedan dess verkligen har talat för att spelet någonsin skulle bli något bra i slutändan. Utfallet var tyvärr rätt väntat.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Dayz var nog på många sätt en cash grab för att finansiera utvecklingen av nya spelmotorn, gissningsvis. Men kan väl med ett årtioende bakom oss konstatera att jag ändå lagt 980h på spelet. Men frustrationen var påtaglig runt 2015-2017, då var spelet i ruskigt dåligt skick men jag spelade ändå. Nu har jag gått vidare tyvärr.

Ja, alltså DayZ var ju en shitshow och en av de tidigare stora Early access spelen, som även tror jag boostade igång normen där early access på spel var normalt.

Osäker hur pass många timmar jag har i det spelet, men det kostade ca 30 euro tror jag och inte 60+ som vissa andra gör så i slutändan fick jag ändå en del värde ifrån tiden spelad. Kanske värt o ta en titt på det igen någon gång.

Funkar ens/finns fordon osv? cykel?

Running simulator är bara kul till en viss punkt när det är såpass få spelare på en så stor map:-)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av desert:

Hur menar du att det är en scam?
Företaget kommer inte få några pengar och alla kunder får tillbaka sina pengar oavsett speltid enligt dem själva samt personer som har testat få refund med lång speltid.

ihopklistrat ofärdigt asset spel som inte har något av de som lovades i spelet och kostar över 400kr... skulle accepterat det om det var ett spel för runt 100kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Ett misslyckande skulle jag kalla det, scam är att ta i.

scam på hög nivå om man sett vad som lovats i trailers och vad som lanserades.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ja, alltså DayZ var ju en shitshow och en av de tidigare stora Early access spelen, som även tror jag boostade igång normen där early access på spel var normalt.

Osäker hur pass många timmar jag har i det spelet, men det kostade ca 30 euro tror jag och inte 60+ som vissa andra gör så i slutändan fick jag ändå en del värde ifrån tiden spelad. Kanske värt o ta en titt på det igen någon gång.

Funkar ens/finns fordon osv? cykel?

Running simulator är bara kul till en viss punkt när det är såpass få spelare på en så stor map:-)

Fordon - såsom helikoptrar, bilar, lastbilar osv fungerar mycket bättre nu än tidigare. Det är inte perfekt, men man kan landa en helikopter i baser osv. Men man får be till högre makt att server restart inte gjort så att den spawnar inuti ett träd

Det är kul, men i stort sett alla jag lirade med har gått vidare till andra spel. Känslan är dock fortfarande väldigt bra och Workshop-stödet gör att det finns väldigt många olika typer av servrar där ute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Detta spelet har alltid gett rätt tveksamma vibbar. Men 2021-trailern såg iallafall lie intressant ut även om inget sedan dess verkligen har talat för att spelet någonsin skulle bli något bra i slutändan. Utfallet var tyvärr rätt väntat.

https://www.youtube.com/watch?v=13NzZfbATW8

Ärligt så är inte spelet 7 Days To Die långt ifrån när det kommer till grafiken, skulle man ha 3rd person view i 7d2d hade det varit väldigt likt.

(man kan ha 3rd person view i 7d2d)

7d2d är bättre när det kommer till animationerna och köttdelar som flyger från zombies.

Permalänk
Medlem

Var aldrig ett riktigt spel från början, sjukt att dom verkade sakna all form av heder scamma folk sådär och sen poof studion borta efter 4 dagar bara.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är ett misslyckande, inte en scam. Det fanns ju ett spel, de har jobbat på det länge, människorna bakom kommer inte ut med stora vinster

De kunde bara inte leva upp till hypen

Det som skiljer detta från något som No Man Sky är väl bara de ekonomiska musklerna bakom bolaget som gör att de klara dessa motgångar eller inte

Bara att spela ett annat spel och gå vidare

Ehm.. De sa att de hade utvecklat det över 5 år men som en reddit post debunkar har dem köpt allt du ser i spelet (alla assets, kartan osv) i UE storen. Det enda de har "utvecklat" är att de har klippt och klistrat.

Finns en snubbe på Twitter/X som utvecklar en kopia spelet (solo) och har gjort det under nån månads tid. Han har kommit långt på 1 månad (har alla deras basic features) samt även förbättrat deras sketna system.

Så nej, det Fntastic släppte i early-access tar inte 5 år att utveckla.

Fntastic lovade ett MMO i DayZ-anda men släppte en Extraction Shooter utan content med mer buggar än Cyberpunk vid release.
Det krävs, enligt utsago, en studio i storlek med The Division för att utveckla det dem hade lovat.

EDIT: Korrigerade till texten och la till en URL till kreatörens Twitter/X.

EDIT 2:
Det som ger det hela till en scam är att de har aktivt gjort val för att vilseleda användarna med fläshiga trailers och gameplay reveals som är direkt kopierade från andra produkter. Även implementerat fula knep för att få användaren till att spendera tillräckligt mycket tid så att en refund inte längre gällde (vet dock inte refund-policyn för EA spel, så rätta mig om jag har fel).
Att de nu försöker jobba mot att "betala" tillbaka användarna skriker "snälla stäm oss inte".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Ehm.. De sa att de hade utvecklat det över 5 år men som en reddit post debunkar har dem köpt allt du ser i spelet (alla assets, kartan osv) i UE storen. Det enda dem har "utvecklat" är att dem har lärt sig klippa och klistra.

Finns en snubbe på Twitter/X som utvecklade spelet, SOLO, på 2 månader med assets. Det tar inte 5 år så nej, de har inte jobbat på de länge.

Dock förvisso har dem arbetat på scammen länge med fint renderade trailers som är en copy+paste från andra stora titlar.

Kan du länka till till solo projektet? låter väldigt intressant

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MinscS2:

Får in 10 miljoner (preorders, bidrag, lån, kickstarter, gåvor, etc)
Lägger bara 1 miljon på utveckling.
Lägger bara 1 miljon på "avbetalning av skulder".
(Pengar från sålda speltitlar som refundas av Steam är ej inräknade)

Skyller sen på bristande finanser och lägger ner studion, samtidigt som man behåller kvarvarande 8 miljoner ("All income recieved is being used to pay off debts to our partners") och skrattar hela vägen till banken.

Siffrorna tagna ur luften, men du förstår principen.

Bör sägas att det inte gått att förköpa spelet och det var aldrig något likt en Kickstart. De får inte ett öre genom Steam för den delen heller, alla som köpt kan få sina pengar tillbaka i fullo.

Enda som möjligen blivit blåst är om det finns en investerare (finns ingen publik information här). Banken (om det finns lån) kommer ju helt klart göra utmätning av företaget och dess tillgångar.

Ser inte hur detta kan anses vara en scam eller varför folk blossar upp situationen. Ingen person har kommit till skada eller riskerar att förlora annat än slösad tid/hype-energi.

Det är Fntastic och dess utvecklare som är förlorarna här mer än något annat, inte bara den tid som lagts på utvecklingen, utan även finansiellt och i framtidsutsikt som utvecklare i branschen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av desert:

Kan du länka till till solo projektet? låter väldigt intressant

Uppdaterade texten med länkar till både reddit tråden och kreatörens Twitter/X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omxz24:

Hur är det inte en scam? Kan knappast ha så dålig framförhållning att man släpper ett så katastrofalt ickefungerande spel för att stänga ned allt inom en vecka.

Det är klart det är en scam..

Det kan ju också vara så att de har varit i förhandingar med finansiärer som ställt villkor att lanseringen måste uppnå vissa mål för att få mer pengar beviljat.
Och när det inte gått bra med lanseringen så har de fått avslag från investerere/utlåningsinstitut. Alltså efter lanseringen.

Är pengarna då slut och de inte har fler att vända sig till så blir det här utfallet.
Men varför ha så ont om pengar vid en lansering då? Ja det kan ju handla om bristande erfarenhet på området. När man ska ta in pengar, hur lång tid saker tar och när versionssläpp sker är inte helt självklart att förutspå om man inte släppt så mycket spel innan.

Är det här en scam då? Ingen aning. Jag har inte förkovrat mig ett dugg här och det kan finnas annat som pekar i olika riktningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Uppdaterade texten med länkar till både reddit tråden och kreatörens Twitter/X

Tack!