Artefakter, CS2 hänger sig, GPU drivers kraschar m.m

Permalänk
Medlem

Artefakter, CS2 hänger sig, GPU drivers kraschar m.m

Lite specs m.m. innan ni läser problemet:
Ryzen 5600X
RTX 3080
64GB DDR4 RAM
Windows 11, 23H2 | 10.0.22631 Build 22631
GeForce 546.17 (11/14/2023)

Jag har på sistone haft en del UI relaterade problem som jag tror alla hänger ihop på något sätt. Sista droppen var när jag skulle spela CS2 idag (funkat som det ska innan) men nu så hänger sig spelet i 10+ sekunder emellanåt (en gång i minuten eller nåt sånt), och ibland då kraschar spelet helt. När detta händer brukar hela datorn i princip hänga sig, framför allt saker som Discord slutar fungera under tiden som spelet är fryst.

Ibland t.o.m så verkar mina GPU drivrutiner krascha, såhär såg datorn ut när det hände (var oftast tvungen att starta om datorn för att återgå):

Notera att jag har Windows 11, och det ser ut som Windows typ fallit tillbaks på Windows Vista tema eller nåt? Ser inte bra ut.

Ovan är ett av problemen jag haft på sistone. Nästa problem är att jag då och då (framför allt i Chrome) ser sådana här artefakter (ej min bild):

De brukar försvinna av sig själv om jag typ rör musen över det, scrollar, byter fönster etc, så de har inte varit särskilt i vägen.

Tredje problemet, är att ibland kan LoL klienten få mitt Discord och Chrome att hänga sig. T.ex när post game lobbyn laddas så kan Chrome och Discord hänga sig och sluta fungera tills LoL är färdigt. Verkar nästan som det är ett problem med browser motorn mitt system använder, OpenGL kanske?

Vad jag också kan notera är att de två först listade problemen började först nyligen (artefakterna och att CS2 hänger sig 10+ sekunder åt gången). Det har aldrig hänt förr. Och det är inte något annat spel som har sånt strul som jag stött på hittills.

Jag tror allt detta (eller åtminstone det mesta) hänger ihop. Jag har uppdaterat Windows sedan detta började, jag har laddat ner nya GPU drivrutiner, så jag vet inte mer jag kan göra?

Permalänk

Luktar som att grafikkortet slänger ur sig artefakter antingen pga att nått på det går väldigt varmt typ minne/vrm/gpu eller att något av det faktiskt inte är helt ok.

Att du får dem ovanpå chrome om inte grafikkortet är speciellt belastat så lutar det mer åt att grafikkortet ev börjat slänga in handduken.

Allt det du visar pekar ju iaf på grafikkortet och är 3d accelererat med hårdvara.

Hängningarna i cs2 är troligen pga att grafikdrivaren håller på att crasha.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Luktar som att grafikkortet slänger ur sig artefakter antingen pga att nått på det går väldigt varmt typ minne/vrm/gpu eller att något av det faktiskt inte är helt ok.

Att du får dem ovanpå chrome om inte grafikkortet är speciellt belastat så lutar det mer åt att grafikkortet ev börjat slänga in handduken.

Allt det du visar pekar ju iaf på grafikkortet och är 3d accelererat med hårdvara.

Hängningarna i cs2 är troligen pga att grafikdrivaren håller på att crasha.

Har inte övervägt tanken att det sker överhettning, men jag har bra kylning i systemet och detta händer ju i "viloläge" när jag bara surfar utan något igång i bakgrunden. I skrivande stund ligger CPU på 38 grader och GPU 52.

Finns det något test jag kan köra för att se om det är nåt fel på GPUn? 3D mark eller nåt sånt kanske?

Tragiskt om GPUn redan gett upp, det är knappt ett år gammalt. Kan man ersätta det på garanti i sådana här fall tro?

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Har inte övervägt tanken att det sker överhettning, men jag har bra kylning i systemet och detta händer ju i "viloläge" när jag bara surfar utan något igång i bakgrunden. I skrivande stund ligger CPU på 38 grader och GPU 52.

Finns det något test jag kan köra för att se om det är nåt fel på GPUn? 3D mark eller nåt sånt kanske?

Kolla hur varma vram och vrm är.

Kan va att de är betydligt varmare än gpu och är gpu så pass sval tippar jag att den inte fläktar öht.

Och är väl klart du kan använda garanti eller reklamationsrätten när du uteslutit allt annat.

Hittar de inget fel underfelsökningen får en fet faktura dock om det visar sig va pga något annat.

Kan ju även testa nån drivare som är nått halvår gammal också eller nått möjligen

Vill minnas att det stod nått om chrome och artefakter i release noten för senaste drivaren men mins inte om det var fixat eller under kända buggar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla hur varma vram och vrm är.

Kan va att de är betydligt varmare än gpu och är gpu så pass sval tippar jag att den inte fläktar öht.

Och är väl klart du kan använda garanti eller reklamationsrätten när du uteslutit allt annat.

Hittar de inget fel underfelsökningen får en fet faktura dock om det visar sig va pga något annat.

Antar att i HWMonitor så är VRAM "Memory"? I så fall 60 grader i viloläge. Sen finns det en "hot spot" som ligger på ca 65 grader i viloläge.

Permalänk

Acceptabelt så troligen inte värme då. Lite högt kanske men låter inte onormalt högt.

Testa en gammal drivare från typ maj-juni eller nått å se om de får bort det om det är något med senaste drivaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Acceptabelt så troligen inte värme då. Lite högt kanske men låter inte onormalt högt.

Testa en gammal drivare från typ maj-juni eller nått å se om de får bort det om det är något med senaste drivaren.

Åtminstone inte artefakterna.

Gällande CS2 som ständigt hänger sig länge; jag har inte mätt temperaturer i spel på sistone men jag har inte upplevt några problem i Cyberpunk som ändå är mycket mer krävande än CS2, så jag har mycket svårt att tro att temperaturen skulle vara högre i CS2 än Cyberpunk. CS2 är förvisso ett nytt spel så det kanske är något annat som strular i systemet och CS2.

Jag hade en drivrutin från typ juni om jag minns rätt, när allt detta pågick, och har nu en av de senaste från november, så det är nog inte problemet heller. Jag har som sagt även uppdaterat Windows i ett försök att fixa CS2.

Permalänk
Medlem

Något intressant med CS2 problemet som jag borde nämnt, är att spelet även har rejäl input lag. Asså det är som att spela med 150ms. Det känns som jag ständigt springer på hal is osv. Ibland så får jag även konstant micro stuttering, så medan FPSen sitter på 160 så känns det som 30-60 FPS.

Men i alla fall, jag får väl invänta några mer svar här innan jag reklamerar kortet, för det är det sista jag vill göra.

Har ni några tips vad jag kan göra under tiden jag då är utan grafikkort? Asså om det är värt att köpa nåt billigt begangnat GTX 1060 eller nåt sånt så jag kan använda datorn. Lär bli rätt drygt annars.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Åtminstone inte artefakterna.

Gällande CS2 som ständigt hänger sig länge; jag har inte mätt temperaturer i spel på sistone men jag har inte upplevt några problem i Cyberpunk som ändå är mycket mer krävande än CS2, så jag har mycket svårt att tro att temperaturen skulle vara högre i CS2 än Cyberpunk. CS2 är förvisso ett nytt spel så det kanske är något annat som strular i systemet och CS2.

Jag hade en drivrutin från typ juni om jag minns rätt, när allt detta pågick, och har nu en av de senaste från november, så det är nog inte problemet heller. Jag har som sagt även uppdaterat Windows i ett försök att fixa CS2.

Luktar hårdvarufel på grafikkortet men är svårsökt om det inte händer i alla situationer men ändå både vid last och mer eller mindre olastat.

Du kan ju testa köra ett burntest i typ furmark eller nått det kommer ge kortet så mycket jobb att det inte vet va den ska göra och i bästa fall göra ett konstant fel av det istället för ett sporadiskt då och då fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Denna typ av artefakter ser väldigt bekant ut, har du testat att underclocka någon procent? MSI Afterburner är ett väldigt smidigt program för att underclocka. Jag skulle börja med säg 2-5% på minne och kärna. Borde motsvara några hundra MHz på minnet och ~100 på core. De gånger jag sett liknande artefakter har det lösts av en underclock på minne, men testa dig fram

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Denna typ av artefakter ser väldigt bekant ut, har du testat att underclocka någon procent? MSI Afterburner är ett väldigt smidigt program för att underclocka. Jag skulle börja med säg 2-5% på minne och kärna. Borde motsvara några hundra MHz på minnet och ~100 på core. De gånger jag sett liknande artefakter har det lösts av en underclock på minne, men testa dig fram

Varför inte, kan dra ner det lite.

Permalänk
Skrivet av Sam:

Denna typ av artefakter ser väldigt bekant ut, har du testat att underclocka någon procent? MSI Afterburner är ett väldigt smidigt program för att underclocka. Jag skulle börja med säg 2-5% på minne och kärna. Borde motsvara några hundra MHz på minnet och ~100 på core. De gånger jag sett liknande artefakter har det lösts av en underclock på minne, men testa dig fram

I idle är går knappt minnena upp i hastighet alls så ser inte hur det skulle påverka artefakterna i chrome isf. Men visst kan va värt att testa.

Minnesfrekvensen är iaf på mitt 3070 typ max några hundra Mhz vid idle eller smålätt surfande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Körde FurMark en stund och kortet gick aldrig över 74 grader. Såg inga problem annars i Afterburner grafen:

Skrivet av Rouge of Darkness:

I idle är går knappt minnena upp i hastighet alls så ser inte hur det skulle påverka artefakterna i chrome isf. Men visst kan va värt att testa.

Minnesfrekvensen är iaf på mitt 3070 typ max några hundra Mhz vid idle eller smålätt surfande.

Stämmer bra det, i idle har mitt kort 225MHz core och 210MHz minne. Ibland så går minnesfrekvensen upp i 100%, men det är säkert inget onormalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

I idle är går knappt minnena upp i hastighet alls så ser inte hur det skulle påverka artefakterna i chrome isf. Men visst kan va värt att testa.

Minnesfrekvensen är iaf på mitt 3070 typ max några hundra Mhz vid idle eller smålätt surfande.

Det är vanligt att vissa program såsom t.ex just webläsare kan spika båda processor och GPU en bråkdels sekund då och då när något laddas in. Många moderna hemsidor kör ju en hel del grafiskt intensiva grejer. Kanske inte jättetroligt, men även om det är aningen långsökt så är det lätt att testa och definitivt inte omöjligt.

Skulle gissa att grafikkortet helt enkelt är defekt, men att ladda ner MSI Afterburner tar längre tid än att slänga på underclocken och testa om du inte sitter på gigabit typ. 1 minute troubleshooting test, why not

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Körde FurMark en stund och kortet gick aldrig över 74 grader. Såg inga problem annars i Afterburner grafen:

https://i.imgur.com/NHyQBQY.png

Stämmer bra det, i idle har mitt kort 225MHz core och 210MHz minne. Ibland så går minnesfrekvensen upp i 100%, men det är säkert inget onormalt?

Helt normalt och om kortet har börjat få lite problem på något sätt så att 100% minnesfrekvens är lite för högt så kanske problemet helt enkelt löses genom att ändra minnesfrekvensens max från 100% av normal till 98%, eller 95%. Easyfix med lite tur

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Det är vanligt att vissa program såsom t.ex just webläsare kan spika båda processor och GPU en bråkdels sekund då och då när något laddas in. Många moderna hemsidor kör ju en hel del grafiskt intensiva grejer. Kanske inte jättetroligt, men även om det är aningen långsökt så är det lätt att testa och definitivt inte omöjligt.

Skulle gissa att grafikkortet helt enkelt är defekt, men att ladda ner MSI Afterburner tar längre tid än att slänga på underclocken och testa om du inte sitter på gigabit typ. 1 minute troubleshooting test, why not

Drog ner minnet 350MHz, drar ner lite till om det inte hjälper. Ska bli intressant om det löser endast vissa problem, jag är nämligen inte helt övertygad att CS2 grejen är samma problem.