ASUS ROG CROSSHAIR VIII Extreme M2 DIMM2 Raiser blockerar signal från grafikkort

Permalänk
Medlem

ASUS ROG CROSSHAIR VIII Extreme M2 DIMM2 Raiser blockerar signal från grafikkort

jag har ASUS ROG CROSSHAIR VIII Extreme x570 med 2st 3090 TUF med en NV link brygga mellan korten. Till det har jag en m2 disk i första m2 slot för OS.

Häromdagen så försökte jag installera en till m2 disk i den bifogade ROG M2 Raisern som sätts in i den dedikerade DIMM2 sloten. När jag startar datorn hittar den disken och den fungerar att använda, däremot så slutar datorn acceptera mina 2 grafikkort och den visar bara bild på 1 av 2 skärmar.

När jag startar viss mjukvara så säger programmet att det inte finns något grafikkort installerat. Är det någon inställning i bios som måste ändras eller vad är felet för att få alla enheter att fungera.

Har uppdaterat till senaste bios 1402

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

jag har ASUS ROG CROSSHAIR VIII Extreme x570 med 2st 3090 TUF med en NV link brygga mellan korten. Till det har jag en m2 disk i första m2 slot för OS.

Häromdagen så försökte jag installera en till m2 disk i den bifogade ROG M2 Raisern som sätts in i den dedikerade DIMM2 sloten. När jag startar datorn hittar den disken och den fungerar att använda, däremot så slutar datorn acceptera mina 2 grafikkort och den visar bara bild på 1 av 2 skärmar.

När jag startar viss mjukvara så säger programmet att det inte finns något grafikkort installerat. Är det någon inställning i bios som måste ändras eller vad är felet för att få alla enheter att fungera.

Har uppdaterat till senaste bios 1402

låter ju nästa som pci-lanes problem?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Enligt manualen till moderkortet så delar M.2_2/3-portarna bandbredd med de två PCIe-portarna, men DIMM.2-portarna gör inte det utan de använder PCIe-banor från X570-kretsen istället. Om du använder M.2_1 samt DIMM.2 så ska det alltså inte påverka någonting annat.

Problemet bör med andra ord inte ha att göra med att portarna delar bandbredd, men du kan ju lätt testa det genom att bara ta ur SSDn och se om det löser problemet. Men risken är nog tyvärr att det är något mer svårdiagnostiserat som är fel.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag testade att sätta in nvme disken i en av M.2_3 portarna och det är exakt samma problem även med bara ett grafikkort installerat.

Utan denna nvme disk så fungrar allt som det är ska, detta händer bara när jag sätter in den som grafikkorten slutar fungera.
Blender vägrar starta tex.

Testade att ändra i bios från pcie 1 och pcie2 till pcie 1 och m2_m3 och det är samma problem :(.