Permalänk

Frågor kring ångerrätt

Hej där allihoppa! Ny medlem här.

Jag har en fråga kring öppet köp.
Jag köpte en bärbar gaming laptop från netonnet och dom sa att som medlem har man 90 dagar på sig att lämna tillbaka om man inte är nöjd.

Så min fråga är... Har ni stött på problem när ni lämnat tillbaka? (Att dom inte vill ta tillbaka av olika anledningar?)
Hur mycket får man använda datorn för att det ska vara rimligt?

Är oerhört tacksam för svar!
Må bäst

Permalänk
Medlem

Har haft 1 erfarenhet med retur på netonnet, gick felfritt. Tog ca 4 dagar för att få tillbaka pengarna.
Detta gällde ett grafikkort jag köpte i fysisk butik, lämnade tillbaka på samma ställe(veddesta).

Permalänk
Skrivet av Jeaj:

Har haft 1 erfarenhet med retur på netonnet, gick felfritt. Tog ca 4 dagar för att få tillbaka pengarna.
Detta gällde ett grafikkort jag köpte i fysisk butik, lämnade tillbaka på samma ställe(veddesta).

Men tror du att jag skulle få uppleva problem om jag spelar på datorn låt oss säg två veckor ca 4-5 timmar dagligen ?

Permalänk
Medlem

det kan jag omöjligt svara på. Jag lämnade tillbaks inom några dagar i praktiskt taget oanvänt skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoDamnJuicy:

Men tror du att jag skulle få uppleva problem om jag spelar på datorn låt oss säg två veckor ca 4-5 timmar dagligen ?

Sålänge du lämnar tillbaka produkten i nyskick och med återställt windows så ska det inte vara några problem.

I värsta fall får du betala för värdeminskning ifall det finns spår av använding etc

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

dom lär dock ha rätt att göra prisavdrag. det är iallafall standard vill köp på distans.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoDamnJuicy:

Men tror du att jag skulle få uppleva problem om jag spelar på datorn låt oss säg två veckor ca 4-5 timmar dagligen ?

Har du ett fel eller inte? Det är väldigt hypotetiskt just nu och du har såklart rätt att använda datorn och upptäcker du att det är fel så ska du reklamera. Att använda för att sen lämna tillbaka anser jag inte vara moraliskt eller etiskt.

Edit: Läste fel, det stod två veckor och inte månader. Ändrar om så det inte låter så aggresivt från mitt håll.

Läser som en kratta
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

dom lär dock ha rätt att göra prisavdrag. det är iallafall standard vill köp på distans.

Netonnet är lite speciella. Du kan köpa en kaffebryggare, använda den i två månader och lämna tillbaka utan några problem.
Så OP bör kunna använda och lämna tillbaka om han inte är nöjd.

Men please, utnyttja inte det om man inte behöver, tex om man är missnöjd eller varan inte gör det den ska.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om den används så pass mycket som du skriver skulle jag inte bli förvånad sen om det görs ett prisavdrag, som enligt villkoren är minst 20%.

Men jag vet verkligen inte, det kan ju vara ett upplägg där de tar smällen för enstaka köp för att de anser att de tjänar på det i längden. Det är väl småpotatis i sammanhanget, NetOnNet tjänar väl som alla dessa företag pengar på finansiering och inte försäljning av elektronik med hårt pressade marginaler.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoDamnJuicy:

Men tror du att jag skulle få uppleva problem om jag spelar på datorn låt oss säg två veckor ca 4-5 timmar dagligen ?

Varför vill du lämna tillbaka datorn då den verkar fungera utmärkt?

Permalänk
Medlem

Kolla med konsumentverket.

I kort: Enligt lag har du alltid ångerrätt i 14 dagar när du handlar på distans. Det ska dessutom enligt lag finnas en tydlig information för dig att ta del av vad gäller din ångerrätt. Så du borde ha ett avtal att läsa där det står exakt vad som gäller.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SoDamnJuicy:

Hej där allihoppa! Ny medlem här.

Jag har en fråga kring öppet köp.
Jag köpte en bärbar gaming laptop från netonnet och dom sa att som medlem har man 90 dagar på sig att lämna tillbaka om man inte är nöjd.

Så min fråga är... Har ni stött på problem när ni lämnat tillbaka? (Att dom inte vill ta tillbaka av olika anledningar?)
Hur mycket får man använda datorn för att det ska vara rimligt?

Är oerhört tacksam för svar!
Må bäst

Skrivet av SoDamnJuicy:

Men tror du att jag skulle få uppleva problem om jag spelar på datorn låt oss säg två veckor ca 4-5 timmar dagligen ?

Det finns några saker att behandla här.
Ångerrätten är en icke-disponibeldispositiv lag som ger köpare rätt att undersöka produkten och upprätta en retur inom 14 dagar.
Näringsidkare har rätt att göra avdrag om produkt har testats mer än vad som krävs för att bedöma produkten.
NetonNets "Kundklubb" 90 dagars retur är en form av villkorat "öppet köp" där det är vad näringsidkaren erbjuder.

I detta fallet är det centrala:
"I de fall produkten ej är fullgott rengjord, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, tar vi ut en avgift på minst 20% för att återställa varan till nyskick. "

Att använda datorn 60-70 timmar är långt längre än vad som är rimligt för att undersöka produktens duglighet.

Autokorrekt är elak
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns några saker att behandla här.
Ångerrätten är en icke-disponibel lag...

dispositiv (autokorrekt?)

Skrivet av DavidtheDoom:

Att använda datorn 60-70 timmar är långt längre än vad som är rimligt för att undersöka produktens duglighet.

Det är dock slitaget och den värdeminskning det medför som är det väsentliga, inte antalet timmar den använts. Är datorn komplett, oskadd, ren etc. så bör inget värdeminskningsavdrag utgå.

Det vore dock intressant att se en bedömning gällande batteriet vid utnyttjande av öppet köp efter så lång tid som 90 dagar (vilket NoN ger medlemmar). Då exempelvis en kraftfull gaminglaptop oftast inte har så bra batteritid, så kan 90 dagars användande mycket väl motsvara uppemot 100 battericykler, vilket är en icke obetydlig del av livslängden för ett laptopbatteri.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Mitt tips om man tänker ful-”hyra”, använd externa tillbehör (helst trådlösa). Använder du det inbyggda tangentbordet/pekplatta i 90 dar kommer det synas.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PeCe:

dispositiv (autokorrekt?)

Si, tack!

Skrivet av PeCe:

Det är dock slitaget och den värdeminskning det medför som är det väsentliga, inte antalet timmar den använts. Är datorn komplett, oskadd, ren etc. så bör inget värdeminskningsavdrag utgå.

Det vore dock intressant att se en bedömning gällande batteriet vid utnyttjande av öppet köp efter så lång tid som 90 dagar (vilket NoN ger medlemmar). Då exempelvis en kraftfull gaminglaptop oftast inte har så bra batteritid, så kan 90 dagars användande mycket väl motsvara uppemot 100 battericykler, vilket är en icke obetydlig del av livslängden för ett laptopbatteri.

Ja, du har absolut rätt i att det inte är antal brukade timmar i sig som är avgörande. Sedan kan man fundera på hur lätt det är för en återförsäljare att bedöma slitage på fläktar, batterier, kullager, membran, skärm, skrivningar på SSD etc.

Gissningsvis så räcker smart-data för SSD för att se att datorn startats 10-20 gånger + brukstid på 50h + kombinerat med X antal skrivningar. Tror det rätt snabbt går upp för en skarp medarbetare att det är utanför vad som krävs för att bedöma produkten och egentligen något form av bruksanvändande snarare än "test för köp".

Tycker det är vettigt att poängtera att vi har vår fina ångerrätt men kraftiga missbruk kommer troligen leda till att den inskränks och förminskas i omfattning, en förlust för oss konsumenter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hej igen!

Förlåt för sent svar men ska sammanfatta så alla förstår.

Jag har velat köpa en gaming laptop och nu gjorde jag det. Men redan nu börjar jag tveka och ville veta hur det går till när man lämnar tillbaka. Vill absolut inte ha några problem.

Laddat ner ett spel (cs:go) och spelat kanske 6-7 timmar totalt.
Den är fläckfri. Äter/dricker inte vid datorn heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoDamnJuicy:

Hej igen!

Förlåt för sent svar men ska sammanfatta så alla förstår.

Jag har velat köpa en gaming laptop och nu gjorde jag det. Men redan nu börjar jag tveka och ville veta hur det går till när man lämnar tillbaka. Vill absolut inte ha några problem.

Laddat ner ett spel (cs:go) och spelat kanske 6-7 timmar totalt.
Den är fläckfri. Äter/dricker inte vid datorn heller.

Så, nu har du testat, nu kan du bestämma dig om du vill behålla eller inte. Det är inte svårt att kolla just drifttid, skriven data, laddcykler osv men inte heller givet att det skulle vara något de kollar.

Men kollektiva budskapet är väl att använd ångerrätten för vad den är tillför och missbruka den inte vilket drabbar oss konsumenter i slutändan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW