Linux får ”blåskärm”

Permalänk
Melding Plague

Linux får ”blåskärm”

En uppdatering av systemd lägger till en ny funktion i många Linux-distributioner: Möjligheten att visa en ”blåskärm” om systemet mot förmodan skulle krascha.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra om Linux får en enklare och mer förklarande system-felmeddelande.

Tror detta blev lite fel i översättningen.

En annan stor nyhet i systemd 255 är stöd för TPM 2.0-moduler och möjligheten att kryptera startskivan med nycklarna lagrade säkert i TPM.

Har inte läst på själv, men är det inte disk krypteringen som har stöd för TPM 2.0 när man installerar på hårddisk och inte "startskivan"?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara bra och praktiskt! Fast under dom 7 år jag använt Linux minns jag faktiskt inte om systemet någonsin kraschat för mig. Tror det nästan uteslutande varit något spel i steam som kraschat tillbaka till desktop nån gång då & då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Kan säkert vara bra och praktiskt! Fast under dom 7 år jag använt Linux minns jag faktiskt inte om systemet någonsin kraschat för mig. Tror det nästan uteslutande varit något spel i steam som kraschat tillbaka till desktop nån gång då & då.

Aldrig försökt överklocka fram den sista promillen prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

startskivan

Så retro...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Feist:

Kan säkert vara bra och praktiskt! Fast under dom 7 år jag använt Linux minns jag faktiskt inte om systemet någonsin kraschat för mig. Tror det nästan uteslutande varit något spel i steam som kraschat tillbaka till desktop nån gång då & då.

Även i Windows är det ju extremt sällan man ser blåskärmar om man har fungerande hårdvara och supporterade drivrutiner. Men bra att de förbättrar möjligheterna att diagnosticera en kernel panic i Linux också.

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Bra om Linux får en enklare och mer förklarande system-felmeddelande.

Tror detta blev lite fel i översättningen.

En annan stor nyhet i systemd 255 är stöd för TPM 2.0-moduler och möjligheten att kryptera startskivan med nycklarna lagrade säkert i TPM.

Har inte läst på själv, men är det inte disk krypteringen som har stöd för TPM 2.0 när man installerar på hårddisk och inte "startskivan"?

Precis: det nya är att datorn kan använda information i TPM för att automatiskt ”låsa upp” krypterade volymer vid boot istället för att kräva att någon gör det manuellt. Bra i datacenter där man har krav på encryption at rest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Precis: det nya är att datorn kan använda information i TPM för att automatiskt ”låsa upp” krypterade volymer vid boot istället för att kräva att någon gör det manuellt. Bra i datacenter där man har krav på encryption at rest.

Jo, det är ju så man tänker. Inte "startskivan" som det står i artikeln.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att systemd-bsod endast är för att visa felmeddelanden om systemet misslyckas att boota, så användningsområdet är inte riktigt så brett som man skulle kunna tro baserat på namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

En annan stor nyhet i systemd 255 är stöd för TPM 2.0-moduler och möjligheten att kryptera startskivan med nycklarna lagrade säkert i TPM.

Har inte läst på själv, men är det inte disk krypteringen som har stöd för TPM 2.0 när man installerar på hårddisk och inte "startskivan"?

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Precis: det nya är att datorn kan använda information i TPM för att automatiskt ”låsa upp” krypterade volymer vid boot istället för att kräva att någon gör det manuellt. Bra i datacenter där man har krav på encryption at rest.

Skrivet av Lagers:

Jo, det är ju så man tänker. Inte "startskivan" som det står i artikeln.

Jag förutsätter iofs mer eller mindre att "startskivan" syftar på en hårddisk (som ju iaf är ett exempel på en skiva)... men det är ju inte många som bootar från hårddisk heller numera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Bra om Linux får en enklare och mer förklarande system-felmeddelande.

Tror detta blev lite fel i översättningen.

En annan stor nyhet i systemd 255 är stöd för TPM 2.0-moduler och möjligheten att kryptera startskivan med nycklarna lagrade säkert i TPM.

Har inte läst på själv, men är det inte disk krypteringen som har stöd för TPM 2.0 när man installerar på hårddisk och inte "startskivan"?

Precis.
Detta har funnits ett tag med Systemd-cryptenroll.
Jag har kört det i över ett år på en maskin för att låsa upp systemdisken som är krypterad med LUKS.

Det är däremot lite andra förbättringar som gjorts för TPM 2.0.

https://www.phoronix.com/news/systemd-255

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Bra om Linux får en enklare och mer förklarande system-felmeddelande.

Tror detta blev lite fel i översättningen.

En annan stor nyhet i systemd 255 är stöd för TPM 2.0-moduler och möjligheten att kryptera startskivan med nycklarna lagrade säkert i TPM.

Har inte läst på själv, men är det inte disk krypteringen som har stöd för TPM 2.0 när man installerar på hårddisk och inte "startskivan"?

Dålig översättninge av "boot disk" gissar jag på.

Permalänk

Det var precis denna blåskärm som jag saknade för att jag 100% skulle gå över till linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En uppdatering av systemd lägger till en ny funktion i många Linux-distributioner: Möjligheten att visa en ”blåskärm” om systemet mot förmodan skulle krascha.

Läs hela artikeln här

Det är INTE linux som får blåskärm utan systemd

src:

A new component “systemd-bsod” has been added to show logged error messages full-screen if they have a “LOG_EMERG” log level. This is intended as a tool for displaying emergency log messages full-screen on boot failures. Yes, BSOD in this case short for “Blue Screen of Death”. This was worked on as part of Outreachy 2023. The systemd-bsod will also display a QR code for getting more information on the error causing the boot failure.
↫ Michael Larabel at Phoronix

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Och eftersom systemd är ondskan själv så slipper man såklart bsod om man kör traditionell init.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det är INTE linux som får blåskärm utan systemd

src:

A new component “systemd-bsod” has been added to show logged error messages full-screen if they have a “LOG_EMERG” log level. This is intended as a tool for displaying emergency log messages full-screen on boot failures. Yes, BSOD in this case short for “Blue Screen of Death”. This was worked on as part of Outreachy 2023. The systemd-bsod will also display a QR code for getting more information on the error causing the boot failure.
↫ Michael Larabel at Phoronix

De skriver inte det heller.

1. det står "Linux-distributioner"
2. om du läser hela artikeln så stå det att det handlar om systemd-bsod
3. systemd står hela 5 gånger i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag förutsätter iofs mer eller mindre att "startskivan" syftar på en hårddisk (som ju iaf är ett exempel på en skiva)... men det är ju inte många som bootar från hårddisk heller numera.

Nu är det fasta tillståndets drivverk som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ja, något sådant. Det är ju ingen disk/skiva inblandad iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Och eftersom systemd är ondskan själv så slipper man såklart bsod om man kör traditionell init.

Haha, trodde hatet mot systemd (eller Poettering…) hade börjat leta sig bort vid det här laget.

Även om jag har noll förståelse för fenomenet och ogillar det generella drevet som verkar finnas i vissa Linux-grupperingar kring detta så är det något komiskt med det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Och eftersom systemd är ondskan själv så slipper man såklart bsod om man kör traditionell init.

Har inte upplevt några problem med systemd, så kanske dumt att utmana ödet... Men nyfikenheten övervinner förnuftet, så du får gärna utveckla

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>

Har inte upplevt några problem med systemd, så kanske dumt att utmana ödet... Men nyfikenheten övervinner förnuftet, så du får gärna utveckla

Det är rätt simpelt. Den gamla init-processen är en hög med shellscript vem som helst kan rätt lätt styra upp, och det finns inga externa beroenden. Medan systemd är en allt växande skara binärer med få möjligheter att modifiera beteendet över, och att de allt mer har beroenden till varandra. Dessutom finns det allt mer integration och beroenden mellan init-processen systemd och andra binärer som dbus, eller desktop-delar av systemet vilket gör att det blivit "allt eller inget".

Tyvärr har systemds komplexitet också lett till att man måste använda nya verktyg för att öht hantera sina maskiner och den gamla men väletablerade unix-filosofin har försvinnit.

Citat:

Write programs that do one thing and do it well.
Write programs to work together.
Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.

systemd gör allt för många saker "samtidigt" och spottar inte inte ur sig text. Utan man måste ha andra binärer för att läsa loggar etc. Det är inte alls i enlighet med de gamla principerna.

Det har dessutom förekommit hårdkodningar mot t.ex Googles tidservrar i systemd-koden vilket leder till än mer "hat" mot hela konceptet. Det är helt enkelt något byggt av någon som inte bryr sig om idéerna bakom varför det öppna unix/*nix en gång i tiden skapades utan av helt andra ideal.

Utöver detta har det skapat en rejäl split mellan *BSD och Linux för att fler och fler desktop-miljöer kräver t.ex dbus som kräver systemd etc. Och projekt har inte oändligt med resurser så de får helt enkelt överge delarna med färre användare för att öht hänga med.

Summerat kan man säga att om man uppskattar det gamla UNIX/BSD så är systemd det som delar *nix-världen i det gamla och det nya rent praktiskt. Det går inte att kombinera.

Permalänk
Medlem

Saknar guru meditation från Amigan. Så ikonisk. Kan man skinna om blåskärm i Windows till det? Då vill man ju nästan dra lite i sina ram-minnen när datorn är igång för att få se den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är rätt simpelt. Den gamla init-processen är en hög med shellscript vem som helst kan rätt lätt styra upp, och det finns inga externa beroenden. Medan systemd är en allt växande skara binärer med få möjligheter att modifiera beteendet över, och att de allt mer har beroenden till varandra. Dessutom finns det allt mer integration och beroenden mellan init-processen systemd och andra binärer som dbus, eller desktop-delar av systemet vilket gör att det blivit "allt eller inget".

Tyvärr har systemds komplexitet också lett till att man måste använda nya verktyg för att öht hantera sina maskiner och den gamla men väletablerade unix-filosofin har försvinnit.

systemd gör allt för många saker "samtidigt" och spottar inte inte ur sig text. Utan man måste ha andra binärer för att läsa loggar etc. Det är inte alls i enlighet med de gamla principerna.

Det har dessutom förekommit hårdkodningar mot t.ex Googles tidservrar i systemd-koden vilket leder till än mer "hat" mot hela konceptet. Det är helt enkelt något byggt av någon som inte bryr sig om idéerna bakom varför det öppna unix/*nix en gång i tiden skapades utan av helt andra ideal.

Utöver detta har det skapat en rejäl split mellan *BSD och Linux för att fler och fler desktop-miljöer kräver t.ex dbus som kräver systemd etc. Och projekt har inte oändligt med resurser så de får helt enkelt överge delarna med färre användare för att öht hänga med.

Summerat kan man säga att om man uppskattar det gamla UNIX/BSD så är systemd det som delar *nix-världen i det gamla och det nya rent praktiskt. Det går inte att kombinera.

Tragiskt att saker alltid ska skapa separation på linux-sidan, tänk om folk kunde kompromissa och jobba tillsammans istället…

Spontangissar att Steam OS 3.0 kör systemd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tragiskt att saker alltid ska skapa separation på linux-sidan, tänk om folk kunde kompromissa och jobba tillsammans istället…

Spontangissar att Steam OS 3.0 kör systemd?

Ja, Steam OS 3.0 är baserat på Arch Linux som använder systemd. Det är egentligen inte särskilt splittrat på Linux-sidan, i stort sett alla vanliga Linux-distributioner från det senaste decenniet använder systemd.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Det är rätt simpelt. Den gamla init-processen är en hög med shellscript vem som helst kan rätt lätt styra upp, och det finns inga externa beroenden. Medan systemd är en allt växande skara binärer med få möjligheter att modifiera beteendet över, och att de allt mer har beroenden till varandra. Dessutom finns det allt mer integration och beroenden mellan init-processen systemd och andra binärer som dbus, eller desktop-delar av systemet vilket gör att det blivit "allt eller inget".

Tyvärr har systemds komplexitet också lett till att man måste använda nya verktyg för att öht hantera sina maskiner och den gamla men väletablerade unix-filosofin har försvinnit.

systemd gör allt för många saker "samtidigt" och spottar inte inte ur sig text. Utan man måste ha andra binärer för att läsa loggar etc. Det är inte alls i enlighet med de gamla principerna.

Det har dessutom förekommit hårdkodningar mot t.ex Googles tidservrar i systemd-koden vilket leder till än mer "hat" mot hela konceptet. Det är helt enkelt något byggt av någon som inte bryr sig om idéerna bakom varför det öppna unix/*nix en gång i tiden skapades utan av helt andra ideal.

Utöver detta har det skapat en rejäl split mellan *BSD och Linux för att fler och fler desktop-miljöer kräver t.ex dbus som kräver systemd etc. Och projekt har inte oändligt med resurser så de får helt enkelt överge delarna med färre användare för att öht hänga med.

Summerat kan man säga att om man uppskattar det gamla UNIX/BSD så är systemd det som delar *nix-världen i det gamla och det nya rent praktiskt. Det går inte att kombinera.

Ska man vara ärlig ger dock systemd också en hel del fördelar och behöver vara komplext för att göra vad det gör. Parallelliserad boot skalar inte sällan bort en hel del tid vid uppstart och eliminerar en del låsningar vi brukade se innan detta blev standard. Händelsebaserad initiering ger fördelar som exempelvis att man kan ta sin Linuxlaptop och gå från ena änden av huset till den andra utan att tappa nätverksanslutningen - försök få till WiFi roaming med traditionella ifupdown-script utan att förlora läsbarheten i dem. 🙄
Det finns en orsak varför i princip alla gängse Linuxdistributioner gick över till systemd på så kort tid som de gjorde, och det är inte för att alla är så bra kompisar med Red Hat, Microsoft eller Poettering, utan för att fördelarna kraftigt överväger nackdelarna i de flesta gängse användningsområden.

Med det sagt tycker jag det är bra att det finns valfrihet, och jag kör själv en del BSD privat - men om någon betalar mig för att få saker gjorda snabbt, effektivt och på ett sätt som andra kan underhålla utan att odla långa gråa skägg, väljer jag utan tvekan en systemd-baserad Linuxdistribution.

Permalänk
Medlem

Kryptera startskivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, Steam OS 3.0 är baserat på Arch Linux som använder systemd. Det är egentligen inte särskilt splittrat på Linux-sidan, i stort sett alla vanliga Linux-distributioner från det senaste decenniet använder systemd.

Det bevisar bara att jag är helt utanför loopen

Jag har inga djupa åsikter för eller emot, men tråkigt när människor som brinner för liknande saker tycker så olika i djupet om dessa saker

Parallelliserad boot känns som ett icke-problem i min värld om det nu är ett av dragplåstren, hur ofta bootar man ens en maskin 2023… men det känns som det ändrar/moderniserar mycket mer under huven

Får kolla lite mer någon gång när jag har mer tid än idag

Permalänk
Medlem

Finns det bild någonstans?

Permalänk
Medlem

Jag är helt jäkla förbluffad att hat-kampanjen mot systemd fortfarande är igång. Ingen tvingar er att använda systemd. Gå och använd Void, Devuan eller Gentoo och sluta gnäll om det. Om ni kör på Gentoo så kan ni ju spendera kompileringenstiden med att fundera över varför alla distributioners utvecklare valde att byta till systemd.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Jag är helt jäkla förbluffad att hat-kampanjen mot systemd fortfarande är igång. Ingen tvingar er att använda systemd. Gå och använd Void, Devuan eller Gentoo och sluta gnäll om det. Om ni kör på Gentoo så kan ni ju spendera kompileringenstiden med att fundera över varför alla distributioners utvecklare valde att byta till systemd.

https://www.youtube.com/watch?v=o_AIw9bGogo

Tack för denna, ska kolla direkt! Känns som att förändring är det enda man kan vara säker på i livet, kanske systemd är bara nästa steg

Edit: efter att ha sett den videon (som är några år gammal dessutom) så kan man ju verkligen se att det tillför mycket bra saker

Känns mer som implementationsdetaljerna som är problemet här, alltså att det är en stor monolit som ska göra allt, kanske kunde det separeras i separata delar (såklart möjligt i framtiden i teorin)

Bra sammanfattning för mig som varit utanför loopen ett tag!