EU når uppgörelse om AI-lagstiftning – förbjuder viss användning helt

Permalänk
Melding Plague

EU når uppgörelse om AI-lagstiftning – förbjuder viss användning helt

Flera användningsområden för AI kommer bli förbjudna, bland annat känsloigenkänning och biometrisk kategorisering utifrån känsliga kategorier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ibland blir man ändå väldigt, väldigt lättad över att EU finns och gör sin grej. Sen att det ska finnas undantag för "viss användning" av myndigheter såsom polis, det får vi väl bara hoppas att det är begränsat och reglerat på ett vettigt sätt så att det inte blir en "rekommendation" snarare än lag när det kommer dit. Men oavsett så är ju detta tveklöst otroligt mycket bättre än inget

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Bra att det regleras men frågan är om det går att stäng locket på pandoras ask vid det här laget? Kan man ens begränsa AI i den rasande takt som den utvecklas idag?
Jag var inte särskilt orolig när första versionen av ChatGPT släpptes lös. I mina ögon en oerhört avancerat eggdrop men ändock en eggdrop. Nu vettefan om jag är lika övertygad om att AI kommer stanna i det stadiet särskilt länge till.

Permalänk
Medlem

Bra. Det går inte att lägga locket tillbaka på Pandoras låda, men det går att göra det hela mer ansvarsfullt. Det här är inte något man kan jämföra med t.ex. automatisering i industrin och det handlar inte bara om en rädsla att bli av med jobb. Det handlar om mycket större konsekvenser, och folk är inte bara ”teknofober” och ”ignoranta” om man hyser en viss försiktighet kring AI. Snarare tvärtom så är det s.k. ”technobros” som kastar sig huvudlösa in i det hela som hade behövt mer insikt och kunskap.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Spelar nog inte så stor roll vad EU gör. USA, Ryssland, Kina och alla de andra mindre ansvarsfulla staterna kommer ju ändå släppa lös eventuella katastrofer som AI kan utvecklas till. Visst kanske tar ett par år extra för Ryssland och Iran men till slut kommer de ju dit.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Min plan är att sälja en app till osäkra tonåringar som analyserar utseendet och sätter betyg på det

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Sötast

Aaah!

Man introducerar ett totalförbud mot brott mot mänskliga rättigheter med ett bötesbelopp på hela 1-7%

Oj oj oj, nuuuuu jävlar har vi tagit en ståndpunkt och sagt "FY! Det är såhär en fortkörningsböter känns för vissa! Så passa er nu! Respektera människors integritet!"

Vad sägs om en böter på 100% av företagets ekonomiska resurser! Samt 50% av de totala ekonomiska medlen för de privatpersoner som ligger bakom besluten att utföra ett sådant arbete?

Om de överlever till nästa år så har de sannolikt slutat bryta mot de mänskliga rättigheterna.

Permalänk
Medlem

Vet att det kom någon AI-app som många tjejer använder, som gör om dom så de ser "snyggare" samt "yngre" ut. Den ger många en jäkla ångest, samt många tjejer har lagt upp videos där de börjar gråta av det osv.

Sen visst killar kan använda den med, men känns inte som killar allmänt bryr sig på samma sätt.

Jag kan tycka att sådant, borde regleras på något sätt.

Permalänk
Medlem

Lite off topic. Jag var tidigare sjukt taggad på den "nya" tekniken men har börjat ifrågasätta om den verkligen kommer leda till riktig intelligens. Känns som det behövs något helt annat än llm:er som egentligen bara är gigantiska gissa-nästa-ord-program.

Permalänk
Medlem

Jag noterar att varken vapen, vapenplattformar eller krigsföring är syften som är begränsade...

Permalänk

Vi får se vad som händer det är en intressant fråga.
Om ett antal år kanske vi får smarta glasögon och då kommer helt vanligt folk bära med sig glasögon som kan både spara och analysera data. Och det kommer bli i princip omöjligt för någon utifrån att ta reda på om detta görs då all data är krypterad.

Men jag säger som vanligt, det är ej mitt problem, ja är så gammal då så jag ej bryr mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Ibland blir man ändå väldigt, väldigt lättad över att EU finns och gör sin grej. Sen att det ska finnas undantag för "viss användning" av myndigheter såsom polis, det får vi väl bara hoppas att det är begränsat och reglerat på ett vettigt sätt så att det inte blir en "rekommendation" snarare än lag när det kommer dit. Men oavsett så är ju detta tveklöst otroligt mycket bättre än inget

Det är väl inte alls bra. Jag tycker det är mycket bättre av varje land får stifta sina lagar. Jag tycker vi ska ha så lite central styrning från Bryssel som möjligt.
Lagar och regler likt denna slår också ojämnt i EU. I nordiska länderna tenderar man att efterleva förordningar. Kommer du längre söder/österut så ser man ofta dessa förordningar som något man kan runda och jobba sig förbi.

Permalänk
Medlem

Jag tror EU-politiker är ett större hot mot vår personliga integritet än AI.

Permalänk
Medlem

AI lär nog frodas utan restriktioner i länder med lite andra typer av problem som anses viktigare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl inte alls bra. Jag tycker det är mycket bättre av varje land får stifta sina lagar. Jag tycker vi ska ha så lite central styrning från Bryssel som möjligt.
Lagar och regler likt denna slår också ojämnt i EU. I nordiska länderna tenderar man att efterleva förordningar. Kommer du längre söder/österut så ser man ofta dessa förordningar som något man kan runda och jobba sig förbi.

Problemet med att varje land får göra som de vill i såna här frågor är att alla länder inte kommer bry sig.

Lite som en militär kapprustning (armsrace i amerikat), något som vi sett mycket av senaste hundra åren ish.

Antingen så kommer man överens på en större skala om att sluta bygga mer och mer vapen bara för att hela tiden kunna hota varandra med större, fler, läskigare vapen, eller så får alla göra som de vill. När alla får göra som de vill har vi sett gång och gång igen att det alltid är någon som ska vara värre än de andra bara för att stå och spänna bröstet och kunna styra och ställa lite extra, och så har vi kapprustning igen. Kul att lägga en enorm del av hela sämhällets resurser på att bygga en massa meningslösa grejer (t.ex kärnvapen) bara för att kunna stå och svinga lite extra i vinden när det är dags för nästa kukmätartävling makter emellan.

Ja det finns massor av problem med EU, det är katastrof på vissa fronter. Det slår orättvist mot olika länder jämt o ständigt. Men alternativen är ofta ännu mer problematiska.

Edit: Kapprustning är inte en perfekt jämförelse, men byt ut vapen för skrämsel till AI för ekonomisk eller politisk vinning, and there you go.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Lite off topic. Jag var tidigare sjukt taggad på den "nya" tekniken men har börjat ifrågasätta om den verkligen kommer leda till riktig intelligens. Känns som det behövs något helt annat än llm:er som egentligen bara är gigantiska gissa-nästa-ord-program.

Nej, "riktig intelligens" är vi inte ens i närheten av.
När AI-forskning började på 50-talet trodde man att artificiell "riktig intelligens" låg 20-30 år framåt i tiden.
På 80-talet så hade man provat ett antal ansatser som inte fungerade, men man trodde att artificiell "riktig intelligens" låg 20-30 år framåt i tiden.
Idag, på 2020-talet känner vi till ännu fler sätt som inte fungerar, men vi har fortfarande inte en susning om hur man skall kunna skapa en artificiell "riktig intelligens". Kanske vi kommit på det om 20-30 år?

Permalänk
Medlem

Fullständigt tandlöst när det är staten och myndigheter som är det största hotet mot våra rättigheter och integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag tror EU-politiker är ett större hot mot vår personliga integritet än AI.

Famous last words.

Skrivet av justabit:

Fullständigt tandlöst när det är staten och myndigheter som är det största hotet mot våra rättigheter och integritet.

Hur exakt är en begränsning för stat och myndighet samt företag att använda dessa verktyg på ett visst sätt öppet något som kan anses vara "tandlöst" i detta fallet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns en motpol till världens galenskap ibland

Permalänk
Medlem

Tror få länder kommer hörsamma detta fullt ut. Alla icke-demokratiska länder kommer ignorera det helt samt större demokratier som USA, UK, Tyskland etc kommer utveckla det i smyg för att dom vet att Ryssland, Kina, Iran m.f annars får en fördel.

Permalänk
Medlem

Skynet kommer tillbaka och vi utplånas

Hur det slutar vet vi redan, det finns två bra filmer Terminator ett och två, Skynet heter den datorn Arnold Schwarzenegger spelar roboten.

Finns det pengar att tjäna så kommer lobbyn att få igenom det dom vill, filmen kan tyvärr få en sann uppföljning.
Vem ska programmera AI en ond eller god människa?
Den onde kan programmera in en börskrasch för att komma åt andras pengar, det finns många skurkstater som vill förstöra banker i USA, motiv saknas inte.
Regleras inte AI så kommer det att missbrukas.

När någon säger att AI är bra är det en människa eller en dator som säger det?
Nu är det människor men i morron vet vi inte.
Personer som säger att AI är bra kanske bara säger det för att dom förväntar sig en bra lön när dom jobbar med AI.

SSD minen liknar Skynet datorn, slump men ändå likt. ( se filmen där finns bilder)

AI
Chat Control
Uppladningsfilter
Vad saknas för att kunna ta över?
Människor som vill förstöra finns redan se bara Nordkorea, viljan att skapa en ond AI finns redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

System som manipulerar mänskligt beteende för att ”kringgå fri vilja”.

Vad menas med detta egentligen? Först tänkte jag att den beskrivningen passar väldigt bra in på nästan all form av reklam i dagens läge (t ex att frammana orelaterade känslor till en produkt för att få oss att köpa något vi egentligen inte vill), men det kanske är något annat som menas här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Vad menas med detta egentligen? Först tänkte jag att den beskrivningen passar väldigt bra in på nästan all form av reklam i dagens läge (t ex att frammana orelaterade känslor till en produkt för att få oss att köpa något vi egentligen inte vill), men det kanske är något annat som menas här?

Tänkte precis likadant. Och i Sverige får inte lagar vara formulerade på det vaga sättet som kan betyda precis vad som helst.

Permalänk

Tänker det riskerar att stävja finansieringen av AI Ju snabbare vi utvecklar mer generell AI desto bättre.

Permalänk
Skrivet av SkynetBuilder:

Tänker det riskerar att stävja finansieringen av AI Ju snabbare vi utvecklar mer generell AI desto bättre.

Tänkte lite samma. Men jag har förståelse för att de ej vill ha ut en massa dålig Ai i början.
Den största risken jag ser med Ai är att andra länder går om oss, detta leder till att de kan producera saker billigare och konkurrera ut oss.
Och vi kan sitta där i våra hyddor och säga att det där internet förstör ungdomarna ger dem en massa dumma idéer, Ai är farligt etc. Men blir vi av med jobb så är det inte roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Tänker det riskerar att stävja finansieringen av AI Ju snabbare vi utvecklar mer generell AI desto bättre.

Inte händelsevis. Det snarare formar vissa gränser hur långt AI tillåts användas. Dessa gränser är dock ganska vida.. och det finns garanterat en rad olika gråzoner som kommer att utnyttjas. Finansieringen av den kommer nog inte upphöra på ett bra tag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte händelsevis. Det snarare formar vissa gränser hur långt AI tillåts användas. Dessa gränser är dock ganska vida.. och det finns garanterat en rad olika gråzoner som kommer att utnyttjas. Finansieringen av den kommer nog inte upphöra på ett bra tag.

Europa ligger redan på efterkälken jämfört både med USA och Kina vad gäller AI. Massa nya regleringar är knappast rätt recept för att komma ikapp, och särskilt inte om det är samma personer bakom det hela som det var som införde den idiotiska frågan om "vill du ha kakor?" på varenda hemsida.

Det börjar kännas som att Europa kommer bli "andra världen" i framtiden, lite som östblocket var under kalla kriget. Inte lika illa som tredje världen, men inte heller i framkant som väst+Japan var.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Jag tror EU-politiker är ett större hot mot vår personliga integritet än AI.

Tvärtom är de en garant för att VÅRA politiker inte ska pilla i vår integritet.

Se Chat Control. Alla relevanta Riksdagspartier är för Chat Control - S, SD, M osv (och i hemlighet alla andra). Tack vare EU så kommer det inte att genomföras så som vår Riksdag vill ha det.

Samma sak här.

Det är märkligt att göra din kommentar på en nyhet som handlar om motsatsen till vad din kommentar påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Tvärtom är de en garant för att VÅRA politiker inte ska pilla i vår integritet.

Se Chat Control. Alla relevanta Riksdagspartier är för Chat Control - S, SD, M osv (och i hemlighet alla andra). Tack vare EU så kommer det inte att genomföras så som vår Riksdag vill ha det.

Samma sak här.

Det är märkligt att göra din kommentar på en nyhet som handlar om motsatsen till vad din kommentar påstår.

Även om det i just detta fall kan ses som positivt (jag är mot massövervakning) så kan man se det från andra sidan att politiker som röstats fram i vårt land hindras från att genomföra det som kanske vår befolkning hade röstat för. Och tvärtom tvingar på oss sådant som vi inte vill ha. Vissa saker som EU bestämmer kan vara bra men som helhet minskar det demokratin. Säg att vi vill förbjuda all massövervakning via AI i Sverige, då får vi inte det på grund av EU.

Permalänk
Medlem

Kan EU ens tydligt beskrivit vad som är AI?
Går det komma runt regelverket genom kalla det något annat, typ statistik modell?