Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag har spelat det en del, studsade mellan starfield och cyberpunk 2077: phantom liberty. Rätt stor skillnad i inlevelsen pga kroppsspråket är på NPC:er. Känns verkligen som att gå tillbaka 15 år i tiden när jag spelar starfield… noll ansiktsuttryck och sjukt stela… men jag kommer köra klart det, men jag kommer nog inte spendera 200+ timmar i det som jag gjort med cyberpunk.

När jag var nöjd med Starfield (enligt inlägget ovan) så gick jag på Cyberpunk 2077: Phantom Liberty.
Spelade om hela grundspelet från början och klarade ut expansionen förra veckan.
Spelat totalt 400h nu och jag vill inte sluta spela. Vill bara ha mer.
Karaktärerna, storyn, dialogerna, musiken, grafiken, ljudet, cutscenes... hela presentationen. Allt är så jäkla bra.
Spelet är inte så försiktigt heller utan det vågar. Det är kontraster.
Det är nog mitt all-time favoritspel.

Men. Det är också två ganska så olika spel. Starfield bygger på en frihet och sandbox medans Cyberpunk har en huvudstory i fokus som man följer.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

När jag var nöjd med Starfield (enligt inlägget ovan) så gick jag på Cyberpunk 2077: Phantom Liberty.
Spelade om hela grundspelet från början och klarade ut expansionen förra veckan.
Spelat totalt 400h nu och jag vill inte sluta spela. Vill bara ha mer.
Karaktärerna, storyn, dialogerna, musiken, grafiken, ljudet, cutscenes... hela presentationen. Allt är så jäkla bra.
Spelet är inte så försiktigt heller utan det vågar. Det är kontraster.
Det är nog mitt all-time favoritspel.

Men. Det är också två ganska så olika spel. Starfield bygger på en frihet och sandbox medans Cyberpunk har en huvudstory i fokus som man följer.

Håller med i allt du skriver. Allt är så välgjort och polerat. Man kan verkligen se och höra känslor i ansikten på folk. Köra bil kan de dock polera lite mera, känns fortfarande som man åker runt i en tvål.
Absolut är de två väldigt olika spel, men jag spelar dem kanske ganska lika. Jag tar lite sidoquests ibland när main storyn blivit lite tung. Eller så åker jag bara runt i staden världen och kollar på saker. Kanske kommer jag att hitta något skoj påskägg? Och sett ur de ögonen är de även där, väldigt olika i polish…
Jag har inte ens orkat försöka mig på basbyggandet än. Jag tycker de missade att ”tvinga” in det i storyn. Det nämns ju bara lite hastigt och en kort popup-tutorial som jag sedan länge glömt. Om jag inte missat något… jag känner inte samma koppling till karaktärerna heller. Jag har förlorat ett par i Starfield och jag kände typ ”åh nej… anyways…” medan i cyberpunk kände jag betydligt starkare koppling till karaktärer. Inte ens misslyckade quests känner jag mycket inför. De blev lite sura bara, inte känt att det direkt påverkade min historia på något sätt, i starfield.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Starfield blev inte nominerat till GOTY, hur känner ni angående det? Jag tycker det känns väntat, ett av Bethesdas svagare titlar och mer bredd än djup. Framförallt med BG3 och annat att jämföras mot

Starfeild är ett bra spel men enligt mig är det inte rättvist mot BG3 att jämföra.

Skrivet av jaqob:

Lust att utveckla lite bakom spoilertaggar? Jag är en bra bit in i NG+, och tycker att material är superjobbigt. Bara att få tag i material för att göra de 50 vapenmoddarna man behöver göra för att låsa upp sista steget är jättegrindigt. Och utan att "halvfuska" och läsa på om var man får tag i olika material så hade det tagit evigheter.

Behöver inte tagga de jag hade mest problem med för mods är ju lim o smörjmedel typ. Men de blev mycket sova o springa shop refresh.

Sen kom ja på att lim får du i överflöd av alla creeps som anfaller dig när du hjälper Delgado på första uppdraget i fängelset. Men hade sparat de questen min första runda hahah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Starfield blev inte nominerat till GOTY, hur känner ni angående det? Jag tycker det känns väntat, ett av Bethesdas svagare titlar och mer bredd än djup. Framförallt med BG3 och annat att jämföras mot

Helt riktigt av dem, om inte annat för att det vore någon slags integritetsmässigt självmord av organisationen bakom utnämningen att ens nominera ett spel i vilket man tagit så oerhört uppenbara och flagranta genvägar med innehållet.

Det uppnår inte GOTY-nivå att köra så mycket cut & paste att en casualspelare som jag, som förmodligen inte ens har ett tresiffrigt antal timmar i spelet, kan hitta exakt samma bas på en hel dröse olika planeter.

Personligen hade jag direkt dragit slutsatsen att de var köpta, eller inte brytt sig om att spela spelet, om det blivit nominerat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Min Gamepass version håller precis på att ladda ned en 14.6 GB uppdatering men hittar ingen changelog någonstans. Någon som vet vad de ändrat?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Min Gamepass version håller precis på att ladda ned en 14.6 GB uppdatering men hittar ingen changelog någonstans. Någon som vet vad de ändrat?

https://bethesda.net/en/game/starfield/article/3V830KanHH0I2z...

Permalänk
Medlem

Nu när DLSS kom i nya uppdateringen är det väl bara att ta bort modsen som införde det icke officiellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Nu när DLSS kom i nya uppdateringen är det väl bara att ta bort modsen som införde det icke officiellt?

Om jag använde den inofficiella så skulle jag tagit bort den innan jag uppdaterade.
För att försäkra mig om att inget bråkar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om jag använde den inofficiella så skulle jag tagit bort den innan jag uppdaterade.
För att försäkra mig om att inget bråkar.

Uppdaterade spelet och tog sedan bort massor av filer från modden. Slutade med att spelet vägrade att starta, men insåg att jag hade missat att ta bort filen "dxgi.dll". Efter att den togs bort fungerade spelet galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Uppdaterade spelet och tog sedan bort massor av filer från modden. Slutade med att spelet vägrade att starta, men insåg att jag hade missat att ta bort filen "dxgi.dll". Efter att den togs bort fungerade spelet galant.

Bra du fick det att fungera igen
Upplever du någon större skillnad?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra du fick det att fungera igen
Upplever du någon större skillnad?

Ja, jag tyckte att den officiella versionen gav lite mer prestanda. Att justera inställningarna är nu mycket lättare än med moddet. Nu kan man välja olika grader av DLSS och sedan justera resolution scale som man vill. Tyckte jag kände en liten FPS boost efter jag uppdaterade, speciellt i New Atlantis där jag tidigare strugglat med att nå över 60-fps med mitt 3070 i 1440p.
Känner dock av lite lagg precis när jag klivit ut ur en byggnad då jag hamnar under 40-fps men sedan klättrar det upp stadigt igen.

Permalänk
Medlem

Efter uppdateringen har jag 144Hz hela tiden både ute och inne med DLSS Balanced och RTX4080 3440x1440 Ultra settings. Jag kan inte klaga på prestanda med DLSS, min skärm klarar inte mer än 144HZ

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Efter uppdateringen har jag 144Hz hela tiden både ute och inne med DLSS Balanced och RTX4080 3440x1440 Ultra settings. Jag kan inte klaga på prestanda med DLSS, min skärm klarar inte mer än 144HZ

Nice! Nu ska jag nog hoppa in på riktigt!

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur det kan vara sån skillnad mellan FSR och DLSS, men tyvärr så är det så. Har inte pallat köra modden för DLSS, så jag har kört FSR hela tiden. Nu med DLSS så blev det helt sjuk skillnad. Inte bara i prestanda, utan även i utseende på spelet alltså.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Nyss testat med nya uppdaterade versionen efter några veckors speluppehåll. Inte en enda krasch på 150 timmar tidigare. Nu stenhård krasch efter 3-4 minuter. Inte spelat mer efter det. Orkar inte med instabila spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nyss testat med nya uppdaterade versionen efter några veckors speluppehåll. Inte en enda krasch på 150 timmar tidigare. Nu stenhård krasch efter 3-4 minuter. Inte spelat mer efter det. Orkar inte med instabila spel.

Det är precis tvärtom för min del, hade några krascher då och då tidigare. Men efter uppdateringen har jag kunnat spela lång tid utan några problem. Har Intel/Nvidia system. När det kraschade tidigare var det vid loading, t.ex. efter att ha hoppat till ett nytt system/planet.

Permalänk
Medlem

Här är en mod som tar bort dialogkameran. Kräver SFSE och SFSE adress library plugin.

Disable Dialogue Camera
https://www.nexusmods.com/starfield/mods/7157

Hur det ser ut i spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nyss testat med nya uppdaterade versionen efter några veckors speluppehåll. Inte en enda krasch på 150 timmar tidigare. Nu stenhård krasch efter 3-4 minuter. Inte spelat mer efter det. Orkar inte med instabila spel.

Samma här. Har inte haft mer än någon enstaka krasch sen jag köpte spelet och då var det bara att starta om och köra. Men så uppdaterade jag idag till patch 1.8.86 kommer bara in en minut eller två i spelet så kraschar den. Och det verkar bero på AMD´s andrenalin för den vill ha en bug-rapport varje gång. Kanske diverse moddar som jag installerat som inte spelar väl med uppdateringar?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

För den som har saker som fastnat utanpå skeppet har de släppt en betapatch som fixar den buggen. Men inte i ett specifikt fall då hela New Atlantis fastnat på skeppet (humor). Just det ska fixas i senare patch.
https://store.steampowered.com/news/app/1716740/view/38703436...

Citat:

FIXES AND IMPROVEMENTS
Gameplay
Addressed an issue that would cause space matter to become stuck to player's ship during space travel. Loading a save will now remove the space clingon. Please note: This fix should address any space matter being stuck in your travels, but not in instances where player ships have New Atlantis attached. A fix for that will be released in a later update.

Outpost
Fixed an issue that prevents random guns from spawning in a newly created Weapon Case after loading a save.

Permalänk
Medlem

Läste inte mycket om spelet innan jag köpte. Blev ett chock att "trappa ner" från Cyberpunk 2077 till Starfield om jag ska vara ärligt. Fördelen är att man får lite nostalgi känslor om hur det var förr.

Det som inte är lika kul är att man inte får välja upplösning, inte kul om man har en 4k 120 hz skärm med ett så dåligt optimerat spel. Fattar inte hur det kan komma att min 7900XTX inte räcker till med FSR 2.1 medan den pumpar ut 120 fps i 4k i Cyberpunk med några justerade inställningar. Det här spelet har ju sämre grafik!! Man får nästan indie-känsla på några punkter. Förstår bara inte hur Bethesda kan komma undan med sådant. Hela inventory systemet är en mardröm, ingenting verkar har förbättrats sedan FO4(köpte inte 76an tack och lov). Går inte att se lokalkartan då man är i städerna, går inte att markera någon affär eller punkt så man tar sig dit lättare. Fan fan har de gjort? Har de bara teleporterat några mjukvarautvecklare från 2010?

Ska köra vidare men fattar inte hur man kan komma undan med sådana brister som utvecklare 2023...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det som inte är lika kul är att man inte får välja upplösning

Eh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du är tvungen att köra 4k(om du har 4k TV eller monitor), går inte att välja typ 1440p eller 1080p.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Du är tvungen att köra 4k(om du har 4k TV eller monitor), går inte att välja typ 1440p eller 1080p.

Jag har en 4K -monitor på 165Hz, och man kan välja den upplösning du vill ha. Dock kan man inte göra det direkt i spelet out of the box så att säga, det är sant och inte lite tokigt. Man undrar ju varför? Men om du sätter Windows till den upplösningen du vill ha i spelet så kan du få det i spelet också. Jag har skalat ner till 1440 i Windows för att få bättre FPS genom FSR

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har en 4K -monitor på 165Hz, och man kan välja den upplösning du vill ha. Dock kan man inte göra det direkt i spelet out of the box så att säga, det är sant och inte lite tokigt. Man undrar ju varför? Men om du sätter Windows till den upplösningen du vill ha i spelet så kan du få det i spelet också. Jag har skalat ner till 1440 i Windows för att få bättre FPS genom FSR

Spelet stöder inte "exclusive fullscreen", vilket innebär att man inte kan ställa in spelet i en upplösning medans man fortsätter köra desktop som normalt. Det är en grej som börjat dyka upp i en del spel. Det var något annat jag körde nyligen som hade samma inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Spelet stöder inte "exclusive fullscreen", vilket innebär att man inte kan ställa in spelet i en upplösning medans man fortsätter köra desktop som normalt. Det är en grej som börjat dyka upp i en del spel. Det var något annat jag körde nyligen som hade samma inställningar.

Riktigt idiotgrej det här, detta tillsammans med att inte kunna spara ner när man vill i vissa andra moderna spel. Man tvingas fastklistrad på nåt man inte vill/kan lägga tid på just då bara för att inte förlora sin "progress". Fattar inte hur de tänker...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat klart mainstoryn, och känner mig rätt färdig med Starfield. Ärligt talat så tröttnade jag ungefär halvvägs in i storyn och pliktspelade resten med halvhjärtat engagemang. Mest för att jag ville se hur det gick och jag ville bli ihop med Andreja efter att Sarah lämnat in.

Överlag har det varit en kul upplevelse, iallafall första hälften. Jag har inte stört mig på gammalmodig grafik eller mekanik, snarare är bristerna story och innehåll. Och jag att blev fullständigt OP alldeles för fort. Spelet har aldrig varit farligt och det är löjligt lätt. Och det skyller jag nog mest på innehållsbristen, eftersom man kunde ha fyllt på med mer svårare fienden och mer utmanande uppdrag. De saker som ska vara "farliga" har mest känts som lite underliga inslag som jag inte riktigt förstod mig på. Giftiga ämnen och extrema temperaturer till exempel, det plingar till lite men blir aldrig hotande. Som värst upplevde jag att jag inte kunde bära lika mycket ett par gånger, för att upptäcka att jag brytit benen. Nåja, en puff med astmasprejen och det är fixat.

Utforskandebiten kändes som ett intressant upplägg, jag är inte alls emot hur det är uppbyggt och tänkt att fungera. Men återigen så är det för säkert och lätt, och förutsägbart. Och allt ser likadant ut. Värst är att skanna efter marina djur, hur tänkte man där, har man ens provat det? Sjukt tradigt och jag ledsnade snabbt.

Började crafta för att hitta nya saker att utforska och utmana, men det gjorde bara att jag gick från OP till god mode och kunde stå mitt i en hord av högsta level fienden och rycka på axlarna. Mula dem i ansiktet med ett par tusen MI 50 och åka hem igen.

Med det gnället sagt så var det OK, men inte så mycket mer. Jag hade väl inte velat betala fullpris för det, men som ett Game Pass-spel är det gott så. Kanske återbesöker jag spelet om ett par år med ett par expansioner, men det är osäkert. Det ska nog till en hel del innehåll. Jag är inte missnöjd, men lite lätt besviken på något som kunde vara så mycket mer.

Nu blir det omspel av Cyberpunk 2077 i vintermörkret.

Permalänk
Medlem

Jag står inför avslutande delen men spelet har buggat totalt och mitt main skepp är inaccessible samt att jag inte kan

bygga armillary

Dold text

på något skepp. Så inget sätt att komma framåt förutom att "klara" delarna genom console. Träligt är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem

Fungerar bra för mig, har kört en NG+++ samt en från början utan att gå till Unity, men jag har använt Unofficial patch sen den släpptes kan ha hjälpt.

Då är det värre med Skyrim, den nya uppdateringen med Creation shop dödade min build med 700+ moddar inte värt tiden att få det att fungera igen tog två dagars reparations moddande innan jag gav upp och ansåg det meningslöst LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Såg den här på reddit, lite humor. Spoiler ifall ni inte kört klart Vanguard storyn.

https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/18iujif/dont_anta...

Permalänk
Medlem