Permalänk
Avstängd

BenQ XL2411 - Begränsad till 60 Hz

Nyligen köpte jag en BENQ XL2411. Min gaming laptop har endast en HDMI-port. Jag köpte en HDMI-kabel, kopplade in den och märkte nu att den är begränsad till 60 Hz. På något sätt har jag lyckats overklocka den till 1920x1080 med 90 Hz via NVIDIA Control Panel. Jag väntar nu på en ny stationär dator som levereras strax efter nyår som kommer ha 1 st DisplayPort-utgång och 1 st HDMI-utgång.

Fråga 1: Kommer jag undan med att overklocka skärmen till 90 Hz tills jag får min nya dator?
Fråga 2: Stödjer min nya skärm 144 Hz via DisplayPort?
Fråga 2: Om jag borde lämna tillbaka skärmen, vilken skulle ni rekommendera så att jag kan få 144 Hz med HDMI-anslutning?

Tack för eventuella svar, är helt vilse <3

Permalänk
Medlem

Moderna datorer har väl slopat DVI, och kör enbart DisplayPort och HDMI nuförtiden?

Vilken dator är det specifikt? Att enbart nämna chassit säger inget om vilka anslutningar som stöds, då det brukar vara grafikkortet som avgör.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Decster:

Moderna datorer har väl slopat DVI, och kör enbart DisplayPort och HDMI nuförtiden?

Vilken dator är det specifikt? Att enbart nämna chassit säger inget om vilka anslutningar som stöds, då det brukar vara grafikkortet som avgör.

Fick reda på att min nya dator har 1 st DisplayPort och 1 st HDMI. Redigerade mitt inlägg lite för extra info. Tack!

Permalänk
Medlem

Du har kanske redan läst det här inlägget #17638968 med ett svar från @Laxpudding som beskriver problemet med skärmarna bra.

Där upplyser man att DVI-DL är en gammal standard som har fasats ut så chansen att datorn du har beställt har en sån port är tyvärr väldigt liten.

Så som svar på frågorna.

  1. Ja evnetuellt, troligen har du sänkt färg utrymmet för att kunan få upp uppdateringsfrekvensen. Men är du okej med det så kommer det att fungera.

  2. Chassit kommer inte att ha någon port för skärm utan det står grafik och/eller moderkortet för. Så för att veta det behöver man ha modellbeteckningen på delarna i datorn.

  3. Här har jag ingen koll, men en nyare 144hx skärm har stöd för 144hz 1080p över hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 34shuno:

Fick reda på att min nya dator har 1 st DisplayPort och 1 st HDMI. <Uppladdad bildlänk>

Ditt grafikkort har 2x HDMI och 2x DisplayPort

Men jag undrar lite vart du köpt skärmen då den har utgått mer eller mindre överallt - eftersom det är ju en gammal produkt (vilket DVI tyder på)
Mitt förslag är att du returnerar skärmen och köper dig något modernare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

En ny dator har nästan garanterat inte DVI. Dator-, grafikkorts-, och skärm-tillverkare har jobbat för att bli av med både DVI och VGA sedan rätt många år tillbaka. HDMI och/eller DisplayPort är vad som gäller idag.

BENQ XL2411 är ökänd för att bara stöda 144Hz med dual-link DVI (DVI-DL).
Konvertera från HDMI eller DisplayPort till DVI-DL kräver en aktiv (och vanligtvis dyr) adapter. (HDMI till single-link DVI är mycket enklare, men stöder max 1920x1200 60Hz)

Med tanke på hur gammal BENQ XL2411 är så är det oftast en bättre idé att skaffa en ny skärm istället för att försöka få en ny dator att fungera i 144Hz med XL2411 skärmen.
Finns mängder med moderna skärmar som klarar 144Hz över HDMI eller DisplayPort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Ditt grafikkort har 2x HDMI och 2x DisplayPort

Men jag undrar lite vart du köpt skärmen då den har utgått mer eller mindre överallt - eftersom det är ju en gammal produkt (vilket DVI tyder på)
Mitt förslag är att du returnerar skärmen och köper dig något modernare.

Köpt från TNS Gaming då jag hade studentrabatt hos dem. Stod tydligt 144 Hz och nämnde inget om att skärmen kräver DVI för 144 Hz, funderar helt ärligt på att kontakta konsumentverket. Känner mig blåst helt enkelt, ser här att om man returnerar varan och den failar deras "garanticheck" så debiterar dem mig på 400 kr. Fy fan, jag är rasande faktiskt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Benq XL2411, the gift that keeps on giving.

I princip vad som helst i skärmväg som säljs idag kör gamla HDMI-bandbredden "2.0"/18 Gbps och klarar därför 1080p/240 eller 1440p/144 över HDMI. Det är väl om man lyckas pricka in någon skärm med G-Syncmodul (en knapp procent av utbudet eller så) där man inte får den farten över HDMI.

Begagnat är det förstås lite större risk eftersom det som folk slumpar bort är just de här skärmarna som är begränsade.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns flera varianter av XL2411, där det är XL2411Z som är den mest ökända och bara kör 144 Hz via DVI-DL. fast den slutade säljas runt 2017-18 från de stora ÅF. Prisjakt listar den som att den fortfarande såldes så sent som oktober 2023 för rätt höga priser, 3200 kronor vilket är galet med tanke på att man får en fullt normal 1080p/144-skärm för halva det priset.

Finns modernare varianter, likt XL2411Z och XL2411K vilka har Displayport för 144 Hz. De kan dock fortfarande ha begränsningar för vad de kan köra över HDMI. Om det är en sådan får man stå ut ett tag i vänta på datorn med DP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 34shuno:

Köpt från TNS Gaming då jag hade studentrabatt hos dem. Stod tydligt 144 Hz och nämnde inget om att skärmen kräver DVI för 144 Hz, funderar helt ärligt på att kontakta konsumentverket. Känner mig blåst helt enkelt, ser här att om man returnerar varan och den failar deras "garanticheck" så debiterar dem mig på 400 kr. Fy fan, jag är rasande faktiskt.

Den bör väl inte faila någon "check", eller? Gör den det och den faktiskt är i bra skick så är det väl däremot läge att kontakta någon.

Om de överhuvudtaget säljer en så pass antik skärm ny för mer än ett antal hundralappar så känns ju det rätt tveksamt, men inte direkt olagligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är det klarlagt att TS XL2411-skärm är av den ursprungliga modellen,
dvs, den som endast stödde 144Hz via DVI-DL-porten?
(Ser inte att det framgår tydligt)

I första inlägget nämner han tex DisplayPort(DP)...

Om den har DP, så stöds väl 144Hz via DP.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”