Permalänk
Medlem

Ups råd.

Hej!

Jag känner att det är dags att investera i en UPS till min stationära och är lite osäker på vad jag kan köra på där av tråden.

Den stationära har etr 1300w agg, men under load drar datorn mellan 6-800W Beroende på klock eller inte.

Länka gärna tips.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska det fungera under full last med skärm så behöver du minst ett på 1000VA. Eftersom effektfaktorn inte är 1/1 ens på de modernaste nätaggregaten så kan även det vara ett gränsfall och 1500VA ger dig bättre marginaler. Hur stora batteribank du vill betala för handlar om syftet med inköpet, att bara hinna stänga ner kontrollerat eller köra en längre stund. Dyrare UPS har så att man kan ansluta extra batteribanker, men det kostar såklart betydligt mer.

Jag kör Eaton sedan minst 15 år och är nöjd fortfarande, så kvaliteten var iaf då mycket bra. Bytt batterier två gånger, annars inga fel eller problem. APC är väl störst men inte alltid bäst, iaf om man ser till pris/prestanda, men det måste man kolla när man ska handla eftersom det är högst variabelt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Glädjespridare

Sikta på någon med minst 1500VA för att vara på säkra sidan, kraftigare än så finns förstås men då eskalerar priserna.

Gällande kvalitet etc. så är väl APC i princip industristandard, men inte nödvändigt.
Bara de mer obskyra Kina-tillverkade undviks så brinner den inte upp av ex.vis nyfikna katter.
Powerwalker och FSP får väl godkänt i min bok.

Ett exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3254671

Fler exempel:
https://www.prisjakt.nu/search?search=UPS+1500&sort=lowest_pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ska det fungera under full last med skärm så behöver du minst ett på 1000VA. Eftersom effektfaktorn inte är 1/1 ens på de modernaste nätaggregaten så kan även det vara ett gränsfall och 1500VA ger dig bättre marginaler. Hur stora batteribank du vill betala för handlar om syftet med inköpet, att bara hinna stänga ner kontrollerat eller köra en längre stund. Dyrare UPS har så att man kan ansluta extra batteribanker, men det kostar såklart betydligt mer.

Jag kör Eaton sedan minst 15 år och är nöjd fortfarande, så kvaliteten var iaf då mycket bra. Bytt batterier två gånger, annars inga fel eller problem. APC är väl störst men inte alltid bäst, iaf om man ser till pris/prestanda, men det måste man kolla när man ska handla eftersom det är högst variabelt.

inte nödvändigtvis att det ska gå under full load, kanske bara nån minut eller 2 när strömmen går eller liknande, jag får kika lite vidare på utbudet som finns.
Hur är det att köra en UPS i ett ojordat uttag?

Skrivet av Linda_Almighty:

Sikta på någon med minst 1500VA för att vara på säkra sidan, kraftigare än så finns förstås men då eskalerar priserna.

Gällande kvalitet etc. så är väl APC i princip industristandard, men inte nödvändigt.
Bara de mer obskyra Kina-tillverkade undviks så brinner den inte upp av ex.vis nyfikna katter.
Powerwalker och FSP får väl godkänt i min bok.

Ett exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3254671

Fler exempel:
https://www.prisjakt.nu/search?search=UPS+1500&sort=lowest_pr...

Aah tack så mycket, ska kika påt!

Permalänk
Medlem

Kolla också att det finns kommunikation med UPS via oftast USB så att det kan initiera en kontrollerad avstängning vid strömavbrott och batterierna börja ta slut. APC-protokollet är idag närmast industristandard och emuleras också av många andra konkurrerande märken.

De billigare UPS har inget sådan anslutning och då blir avstängningen brysk utan förvarning på samma sätt som en strömavbrott för inkopplade datorn.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av xxargs:

kolla också att det fins kommunikation med UPS via oftast USB så att det kan initiera en kontrollerad avstängning vid strömavbrott och batterierna börja ta slut.

de billigare UPS har inget sådan anslutning och då blir avstängningen brysk utan förvarning på samma sätt som en strömavbrott för inkopplade datorn.

Bra ihågkommet!

FSP:n jag länkade till verkar tyvärr vid närmare undersökning vara en avskalad modell i det avseendet, hoppas trådskaparen inte hunnit haffa just den.

Högst onödigt att INTE ha den kommunikationen mellan enheterna, sålänge man inte ständigt är klistrad i närheten.

@Awsmkiid: kolla efter det i specifikationerna innan köp, enklast att leta efter "USB".
Kolla även att den har den typ av eluttag du föredrar, det finns ett par varianter där ena/andra kan upplevas som osmidigt.

Tillägg med ping till TS
Permalänk
Medlem

Tacksam till er alla, jag har nu investerat i en UPS, fick en schysst deal på en som ska fungera.

Dock så har jag en fråga, jag har en grendosa som visar om jorden är ok samt överlast skydd, när jag kopplar in min stationära utan att slå på agget i den så lyser jorden svagt och och när jag slår på agget så där den? Kan de va feljordat i min stationära då?

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilken UPS har du köpt?

Jag förstår inte din beskrivning, förklara mer exakt eller rita med en bild hur allt är kopplat och ingående delar, med bilder om det är lättare. Från vägguttag till dator.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Exakt vilken UPS har du köpt?

Jag förstår inte din beskrivning, förklara mer exakt eller rita med en bild hur allt är kopplat och ingående delar, med bilder om det är lättare. Från vägguttag till dator.

Tja! sry för sent svar, flytt och livet.
Den ups:n jag fick för ett bra pris är denna
https://www.komplett.se/product/1149215/datorutrustning/kring...

Som det är just nu så har jag två grendosor ifrån vägguttaget till min dator. Den ena grendosan går till en grendosa som har 2 skärmar och en tv inkopplad och den andra går till en till grendosa där bara datorn och laddaren för mobilen är inkopplad.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med UPSen?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad är syftet med UPSen?

Syftet med ups:en är att ha en failpoint ifall det blir strömavbrott eller liknande, har lagt ut en redigt stor summa på datorn och skulle vilja behålla min investering så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem

I det fallet så kan du då köpa en som har ganska litet batteri och USB-anslutning.
Det du beskriver är att du inte vill att hårdvaran ska gå sönder. De delar som ligger i riskzonen för problem vid ev. elavbrott är SSD och/eller nätagg. Kostar UPSen mer än dessa två tillsamman så låter det enklare att köpa en SSD och ett nätagg och lägga på hyllan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

I det fallet så kan du då köpa en som har ganska litet batteri och USB-anslutning.
Det du beskriver är att du inte vill att hårdvaran ska gå sönder. De delar som ligger i riskzonen för problem vid ev. elavbrott är SSD och/eller nätagg. Kostar UPSen mer än dessa två tillsamman så låter det enklare att köpa en SSD och ett nätagg och lägga på hyllan.

Det hade varit ett alternativ såklart, men nu vart ups:n så pass billig att den kan jag offra vid det tillfället.
Agget och ssd:r skulle kosta närmare 5-8K beroende på hur många som skulle stryka med.